kdtran Startet 16.April.2013 Del på Facebook Startet 16.April.2013 Etter lang tids vurdering for og imot, bestemte jeg meg i vinter for å bytte ut den originale VP2003T motoren i "Marmalade" med en flunkende ny sak fra samme fabrikant. Valget falt på en D2-40 basert på at denne tilsynelatende ville kreve lite ombygging av fundamentene, samt at prisen jeg ble tilbudt mer eller mindre passet lommeboken. Ny motor ankom rett før påske, (den lille til høyre) og for en ukes tid siden strakk jeg hjemmekontor begrepet noe, dro i båten, satte kurs mot kontoret, på med autopiloten og opp med pc-en. Telenor mobilt kontor er fine greier 3 - 4 timer senere var båten godt fortøyd utenfor kontoret, klar for motorbytte. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2013 (redigert) Hei igjen Nå er jeg snart på 3. uken av prosjektet mitt som jeg så optimistisk innbilte meg skulle være unnagjort på en helg... Det sagt, så skal jeg være den første til å innrømme at "time management" aldri har vært min sterkeste side. Vel, nok om det. Første helgen hadde kona bestemt at jeg skulle gjøre helt andre ting enn å holde på i båten, OG at jeg gledet meg til å gjøre disse tingene så der røyk det 2 dager. Mandag morgen stillte jeg opp på kontoret som vanlig, men etter lunsj ble det så frustrerende å sitte ved pulten og se masten vugge at jeg ble nødt til å ta fri resten av dagen for å komme igang med motorjobben. Jeg satte i gang med friskt mot, og fant underveis ut at jeg hadde oversett en liten detalj i min iver etter å bestille ny motor. SAMTLIGE tilslutninger på den nye motoren er på motsat side av på den gamle. La inn en notis til meg selv om at jeg nok måtte ha meg en tur både til Proflex og til Maritim så snart gamlemotoren var ute av båten, og tenkte med meg selv at det var bra jeg i det minste hadde modellert opp den gamle og den nye motoren i AutoCAD slik at jeg var sikker på at motorfundamentene i hvert fall stemte. At jeg kun hadde en brosjyre tegning av 2003T å gå etter la jeg mindre vekt på. "Det stemmer sikkert" tenkte jeg. Over de neste 2 dagene brukte jeg halv dag på jobben og hel dag i båten slik at når onsdagen kom kunne jeg løfte ut den gamle motoren. Vurderte en (kort) stund å heise den opp etter bommen, men la heldigvis fra meg den tanken relativt raskt. Jeg fikk i stedet hjelp av en av jobben sine service teknikere som elegant brukte trucken til å løfte motoren den siste biten til en ventende palle på land. Hurra! Snart i mål! tenkte jeg, helt til jeg tok en titt ned i maskinrommet. Jiff og Ajax gjorde underverker, og etter tømming av 1/4 bærepose full av svart gugge, gamle bolter, en skrutrekker og diverse annet snask som hadde bygget seg opp i kjølsvinet over en 27års periode ble det riktig så bra, og den ubestemmelige drittlukten som båten har vært plaget med forsvant også. Det var på tide å gjøre opp status før handletur til Proflex og andre. - Slange fra lensepumpe kappet av forrige eier så denne var 7 cm for kort = Kjøp ny. - Eksos slange fra motor til potte 27 år gammel OG for kort = kjøp ny. - Fuel tilførsel inner diameter 6mm, 3mm i koplinger. Hm.. Stod det ikke noe om 10mm innerdiameter, minimum 7mm i installasjonsmanualen for D2? Pokker= Kjøp nye til tur og retur og ta opp seksjon av dørkplater for å komme til fuel slangene. - 3/4 toms kjøleannslange til siphon ventil og mellom girkasse og vannpumpe = kjøp nytt - Skille rele. Hm... Maks 75A sier du? Stod det ikke noe om 115A dynamo i D2 manualen? Pokker! = kjøp nytt - Tilførselsledning fra startbatteri til starter mangler 20 cm i lengden = kjøp ny Etter handleturen bestemte jeg meg for å klargjøre motorlabbene for installasjon med de gamle infestningsboltene. Fant ut at dersom jeg utvidet hullene i labbene noe, kunne jeg bruke boltene som er sveist inn i motorfundamentbjelkene som er støpt inn i båten. Godt at jeg tegnet dette i Cad tenkte jeg nok en gang. Med innkjøpte slanger i hus, og motorfundamenter modifisert, ble den nye motoren heist inn i motsatt rekkefølge som den gamle ble tatt ut. Passet rett på de gamle boltene gitt! "Dæven, Der var jeg flink!" tenkte jeg. "Men hva er dette? Jeg har jo tegnet i CAD og beregnet at det kun skal være 1 cm høydeforskjell?????" Konklusjon: IKKE stol på en skisse fra en reklame når du skal installere noe...... Vi var nå kommet til torsdag i forrige uke, og jeg begynte å se for meg at dette nok kom til å ta LITT lenger tid enn opprinnelig planlagt. Fortsettelse følger Redigert 18.April.2013 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Du bør vel lage en avstandskloss i ett eller egnet materiale, opprinnelige bolter er vel også for korte da kan du skjøte de med "langmutter/skjøtemutter". Google dette og du får mange tips. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2013 (redigert) Hei igjen Høydeforskjellen på 4cm skapte en del hodebry. Løsningen ble å bruke firkant profil på 80x40x4mm og bore opp hull i denne til nye labber og til de eksisterende boltene i fundamentet. Kjøpte meg i tillegg en lengde med 70x10mm flatstål som jeg boret og gjenget opp 10mm hull i som mothold til boltene i labbene. Selvfølgelig klarte jeg å bruke ett litt for lite bor når jeg boret opp hull til de eksisterende boltene, noe som førte til at jeg måtte løfte den nye motoren opp og ned flere ganger, i tillegg til å jobbe under "hengende last" mens jeg drev med tilpassningen. Ikke særlig behagelig når båten ligger i Damsgårdsundet i Bergen hvor det er ett vanvittig drag i sjøen hver gang en hurtigbåt går forbi i byfjorden. En eller annen gang etter midnatt natt til søndag sto motoren endelig i den høyden den skulle, og jeg kunne dra hjem med god samvittighet. Høyden mot akslingflens stemmer også bra nå Nå gjenstår "bare" oppretting som jeg startet på i går, men det var ikke bare lett, gitt. Satser på å få det til i løpet av helgen. I tillegg til at slanger osv må byttes, oppdaget jeg at diameteren på eksosstussen på 2003T er 10mm større i diameter enn den som står på D2-40 (57mm mot 47mm). Jeg sloss i 1 1/2 time med å bytte ut eksosslangen mellom motor og lydpotte, og fant derfor ut at jeg i det minste skal forsøke meg med følgende: Fant en passende eksosslange på verkstedet som hadde riktig innerdiameter til å passe på motor stussen, i tillegg til riktig ytterdiameter for å passe inni den nye eksosslangen. Dro så ut ståltråden i denne slik at slangebitend lar seg komprimere. Jeg har kjøpt skikkelige slangeklemmer med 2 stk umbraco bolter, og håper derfor at jeg skal få den nye eksosslangen til å holde seg på plass. Jeg må i tillegg løfte slangen over propell akslingen for å tilfredstille VP sine krav om at vannet i slangen ikke blir liggende mellom motor og lydpotte, noe som medfører at jeg må prøve å vri det eksisterende innløpet til lydpotten 90 grader, samt lage en brakett som slangen kan hvile på. Jeg har ikke helt klart å finne en god løsning på dette enda. Så da er det per i dag bare følgende som gjenstår: - finne løsning på eksos utfordringen - montere insttrumentpanel - montere diverse kabler - montere nye fuel slanger og forfilter - rette opp motoren Fortsettelse følger Redigert 18.April.2013 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Spennende lesning. Har gjort motorbytte selv, så vet hvor "enkelt" det er. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
lippert Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Mye jobb, men du verden hvor tilfredsstillende det er når man er ferdig og tenker at dette fikke jeg til. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
sunnmøre Svart 19.April.2013 Del på Facebook Svart 19.April.2013 Flott tråd. Fint at du dokumenterer med bilete. Flott båt som fortener ein ny motor Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 19.April.2013 Del på Facebook Svart 19.April.2013 Koser meg med denne tråden, fortsett med det.:-) Ser en svær MTU,en maskiner, vet du hvor stor den er og hvem som skal ha den? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
kdtran Svart 19.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2013 God aften og takk for hyggelige tilbakemeldinger. Været i Bergen har vært slik at det ikke har fristet noe særlig å jobbe i båten de siste dagene. Nytter ikke prøve å rette opp propell akslingen når en må stå med spenntak i maskinrommet grunnet kraftig rulling. I tillegg var det på tide at jobb og familie også fikk sin fortjente del av min oppmerksomhet Satser på å fortsette jobben i båten i morgen. @torbi: Jeg jobber som salgsjef hos den Norske MTU importøren Bertel O. Steen Teknikk AS, og MTU motoren på det første bildet er den minste MTU motoren vi selger til marinesektoren, en 8V2000M72 på 722kW/966Hk. Motoren er en utstillingsmotor som nå står i inngangspartiet til kontorene våre i Damsgårdsveien i Bergen. Det som er litt morsomt for nerder som meg selv er at denne motorserien har ett slagvolum på 2,2 liter per sylinder. D2-40 har ett totalt slagvolum på 1,51 liter fordelt på 4 sylindre. Sier litt om dimensjonene på motorene jeg jobber med til daglig Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 19.April.2013 Del på Facebook Svart 19.April.2013 Hehe, ja det er rart å tenke på slagvolumet mellom den grå tyske motor og grønne svenske motor..fin og søt motor du har og lykketil videre med montering og retting, det er ikke lett når båten ruller pga bølge i byfjorden, men imorgen er det meldt bra vær. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
kdtran Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) Lenge siden jeg har oppdatert tråden, men fremdrift har det vært de siste ukene. Rutingen av den hersens eksos slangen skapte mye hodebry. Jeg fikk beskjed av Volvo Penta at jeg kunne vri innløpet til lyddemperen noe, men det skapte flere problemer enn det løste. Til slutt kapitulerte jeg og lukket øynene for krav til fall på eksosslange fra eksosbend til lyddemper. Jeg resonerte meg frem til at volumet av vann som blir liggende i slangen er så begrenset at det skal svært mye til at jeg vil få problemer med at motoren fylles med vann når (hvis) jeg seiler hardt. Usikker på om VP mener det samme, men Bjordal & Madsen vil nok være raske til å gi en tilbakemelding om det under installasjonssjekken. Oppretting stod så for tur, og etter noen timers jobbing kunne jeg si meg fornøyd med resultatet. Det vil si, helt til jeg prøvde å tørne akslingen etter oppretting. Det gikk dårlig. Jeg hadde nemlig klart å trekke propellen helt inn til pakkboksen, noe jeg skriver på kontoen for "slikt skjer når en er dum nok til å jobbe på båt til langt over midnatt flere kvelder på rad". Heldigvis var det litt å gå på i klemhylsen, så jeg klarte å trekke akslingen ett par cm akterover uten videre problemer og det var det som skulle til for at akslingen skulle gli lett rundt. Da var det endelig tid for den lette delen av jobben, nemlig installasjon av kabler og slanger. Jeg kunne ikke dy meg, og bestillte en NMEA 2000 konverter for avlesing av motordata på plotteren. Litt nerd må en jo være. D2-40 er en mekanisk motor, så det er ikke akkurat mange parametere en får opp, men jeg liker å kunne overvåke ladespenning, turtall og motortemperatur når jeg går for motor, og det kan jeg enkelt gjøre nå. Av en eller annen grunn har VP ikke inkludert oljetrykk på bussen, noe jeg finner rart, men sånn er det bare og da får jeg leve med det. Etter en aldri så liten overtalelse fra Hr. Fein Sag gled instrumentpanelet på plass i hullet etter det gamle panelet. Noen titalls timer senere var jeg endelig ferdig med installasjonen Slanger og ledninger ble bevist lagt vekk fra motortoppen slik at jeg enkelt kommer til service elementer på motoren. I tillegg valgte jeg å rute om en del av kablene som henger og slenger på bildet så nå ser ting bra ut. Det gamle drivstoff forfilteret var montert 1 meter inn i motorrommet, slik at jeg måtte ligge oppå motoren for å bytte filter. Jeg valgte derfor å plassere det nye drivstoff forfilteret på stokken i forkant av motoren, slik at jeg slipper å ligge oppå en varm motor for å bytte filter dersom dette går tett. Nå er det bare å løfte vekk trappen, sette seg ned og bytte filter i en fart dersom det blir behov for det. Jomfruturen fant sted i månedskiftet april-mai, motoren ser ut til å fungere flott og jeg kan si meg "ferdig" med det jeg trodde skulle være ett helgeprosjekt men som endte opp som ett nesten 5 ukers prosjekt. Det er noen småting som gjennstår, så som å bytte propell, få undersøkt en ulyd i girkassen og få installasjonen godkjent av VP, men dette er på gang og jeg satser på at alt er på plass innen utgangen av juni God Sommer! Redigert 21.Mai.2013 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.