Jump to content

Marna M2 - Dårlig kjøling

Hundested39hk

Recommended Posts

Min Marna M2 går varm når den kjøres med litt turtall. Jeg har spylt gjennom kjølesystemet, det var minimalt med slagg som kom ut, og det var bra gjennomstrømming av vann når vi spylte med slange. Bypass er blindet, og termostat fjernet. Kjøleslynga var stoffet, dette er nå pusset vekk. Etter samtaler med Marna så mente de messing impellerne i pumpa kunne være slitt.

Jeg vurderer å koble på en 12 v sirkulasjonspumpe som midlertidig løsning denne sesongen. ( jeg har en "ny" komplett reserve motor som på sikt skal erstatte den som står i nå)

Mitt spørsmål er om noen har erfaring med ettermontering elektrisk sirkulasjonspumpe, og om det har ønsket effekt?

Mvh

Hans Petter Narverud

• 11 måneder senere...

Hei,

Har en slik motor i min 32fots notbåt (Skorgenes) å der ha min bestefar montert opp en ekstern pumpe å den fungerer iallefall.

Lurer på foresten om de kan være mulig å få kjøpe brennstoff ventiler av en av dei motorene du har? Er på jakt etter to nye siden mine ble skrotet etter å funne sprekker i godset....

Du skriver at du har spylt igjennom kjølesystemet, men har du banket ut frostpluggene og rotet rundt med ståltråd osv i kjølekappa? Anbefales av Marna (sjekk Marna.no)

På min RG12 slo jeg ut to frostplugger og fikk ut en del rustflak. Hvis man ikke har gjort dette på mange år, fylles kjølekappa opp med rustflak fra bunnen, og man begynner å få dårlig kjøling. Til slutt får man rustsprengning en eller annen vinter som knekker kjølekappa.

Marna anbefaler at man rengjør mekanisk hvert 10.år.

Jeg brukte kombinajson av støvsuger med tynn slange påmontert samt sveisetråd/sykkel-eiker for å komme til og løsne driten. I tillegg vannslange direkte inn gjennom frostpluggene. Da ble det rent og pent.

Husk å kjøpe nye kobberplugger fra Marna før du starter, så ikke du står der uten korrekt del når du skal montere igjen.

Man slår bare en skrutrekker gjennom og vipper ut de gamle frostpluggene. De nye er i glødet kobberplate, og er svakt buet. Man monterer dem med buingen ut, deretter slår man dem flate med en trekloss og en hammer. Blir så fint at..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...