Ute_av_kurs Startet 21.April.2013 Del på Facebook Startet 21.April.2013 Hei Båten jeg har er en Sandvik 26. Jeg startet på noe jeg skulle ønske jeg aldri hadde startet på i dag. Jeg skulle ta av stevnelagret for å bytte cutlesslager. Da jeg skal skru av stevnelagret så er det løst og jeg ser at akselhylsa har brukket i gjengene. Nå har jeg ca 30mm med akselhylse som står inne i stevnelageret. (skjønner nå hvorfor forrige eier har smørt tykt på med tetting på innsiden) Det er vel ikke det værste at dette står inne i stevnelageret, men jeg ser ingen annen mulighet enn at hele akselhylsa må byttes. Denne er jo støpt inn inne i båten.... Er dette noe som gjøres enkelt eller er det en "#¤%&/( operasjon?Noen som har tips? Vært borti dette før? Hilsen en som så tur på vannet i sommer seile forbi i revy..... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Hei! Jeg skifta stevnflens, lager og hylse på min båt i fjor den største utfordringen var å løsne den faststøpte hylsa fra flensen den var skrudd i. borra noen hull på tvers i hylsa inne, som jeg i sin tur stakk armeringsjern i så jeg fikk skrudd den av. resten er plug and play. den nye hylsa jeg kjøpte på Nogva var noen mm mindre enn den som stod der så det var bare å skru fast i flensen. Blir støtta opp av skottflens lenger inne, så har ikke brydd meg med å støpe den fast. brukte tetningsmasse ytterst. så bortsett fra at du kanskje må ha ny både flens og hylse ser jeg ikke at dette er en stor jobb.. Lykke til :-) Redigert 21.April.2013 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ute_av_kurs Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Det eneste man ser av hylserøret inne i båten er de få cm som den armerte gummislangen festes til hylserøret og til pakkboksen. Ligger hylserøret vanligvisløst inne i innstøpningen? Eller er innstøpningen klint fast i hylserøret? En annen ting jeg stusset på var at det ikke er noe brakett på innsiden i akterpeilet. Bare gjennomgående bolter. Hvis jeg finner ut hvordan jeg får bilder til å vises her etter de er lastet opp så blir det lettere illustrere Sitér dette innlegget Link to post
Ute_av_kurs Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Hei Dude . Måtte du fjerne glassfiberinnstøpningen? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Hei igjen! Det er mange måter å gjøre dette på. på noen båter kan der være brakett inne, på andre ikke. Noen har kombiskruer, noen er faststøpte bolter på. i mitt tilfelle var det faststøpte bolter, og feil vinkel på stevnflens i forhold til aksling, så jeg fikk en støpejobb, men dette skal normalt ikke være nødvendig, men kan være grunnen til at det er knekt hos deg, så sjekk det nøye du oxo. Siden du tydeligvis ikke har skottflens inne på hylsa, er det sikkert best at det er støpt intil hylsa, dette er imidlertid ikke så fast. prøv med ei filtertang på enden så kan det være det løsner så du får dratt den ut. Eller bor hull på tvers og sett i noe så du får lea det til det løsner. eventuellt fest et rør inni hylsa så du får bedre tak på utsida. Mi nye hylse var som sagt noen mm mindre enn den opprinnelige, så jeg slapp å meisle vekk noe av glassfiberen den var innstøpt i. Lykke til :-) Redigert 21.April.2013 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 vis jeg finner ut hvordan jeg får bilder til å vises her etter de er lastet opp så blir det lettere illustrere https://baatplassen.no/i/topic/96401-hvordan-legge-inn-bilder/ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.