Jump to content

En god erfaring med båtmotor mekanikker

Billa

Recommended Posts

Jeg ser at mange er frustrert over dårlig service og høye priser på motorservice rundt omkring og vil poste en god erfaring med et lokalt firma.

Lørdag morgen var jeg klar til båtutsett og time var bestilt klokken 11.00. Vel nede i havna skulle jeg kun gjøre noen småting som å smøre drevet på undersiden. For å få til dette løftet jeg drevet i trail posisjon. Da hører jeg et “smukkkk” og lett anspent flyr jeg gjennom båten og ned badestigen for å sjekke hva den merkelige lyden kom fra. Selvsagt, verst tenkelig påfunn var jeg utsatt for. Eksosbelgen var dradd av eksosrøret på motorsiden og gapte rett ut i fri luft. FAEN. :sweat:

Motor og drev er Mercruiser Diesel 1,7 med tilhørende Alpha drev. Service intervall på belger på denne kombinasjonen er 7 år og bytte ble gjort for 2 år siden av Al-Tec (www.al-tec.no) i Son som for øvrig tar av drev hvert år og gjennomfører service på dette. Motoren tar jeg selv. Det er derfor diskutabelt om jeg egentlig hadde noen reklamasjonsgrunn .

Jeg ringte mekanikeren klokka 09.30 og forklarte problemet og at jeg skulle ut om 1,5 timer. Han responderte “jeg kommer”, trykte brødskiva ned i halsen og var på plass ca 30 min senere. Tok av drevet, fjernet belg, renset, limte og skrudde på klemma. Til slutt satte han på drevet igjen. Etter at han var ferdig spurte han: Du mener vel at dette er en reklamasjonssak?? Hvor jeg svarte at siden verkstedet håndterer drevet årlig og skiftet belg for 2 år siden – så får det være i orden. Han svarte “greit”. Deretter fulgte han meg og båten til den ble satt på vannet og til motor og drev var startet og funksjonstestet.

Dette kaller jeg god service og omtanke for en vårkåt båtbruker. :smiley:

Legger til for øvrig at jeg ikke har hatt nevneverdige feil eller slitasje på motor og drev som nå er 11 år gamle, men at belgens påføringspunkt på eksosrøret er en designsvaket. Det er ingen muffe eller spor å feste belgen i slik at den dras lett av.

Sushi

• 3 år senere...

Det skal jeg si ! Denne karen kan jeg anbefale på det sterkeste. Utrolig dyktig og flink. Opptrer som en ryddig kar og kan virkelig faget sitt. God service, rask, og i allefall jeg opplevde en svært hyggelig sluttpris etter 6 timers arbeide på min båtmotor. Møter opp til avtalte tider, og setter i gang med en gang. Strålende fornøyd er jeg.

Vedkommende heter Anders Helgarsson, og holder til i Saltnes, Østfold-han har lang erfaring med feilsøking og reparasjon av biler og båtmotorer. Spesialist på Volvo penta, Caterpillar og Cummins. Han er mobil, og kjører rundt å reparerer.

Han kan treffes på mobiltlf 90760588.

Jeg vet det er mange som sliter med å få gode mekanikkere, eller repratører overhodet på denne tiden av sesongen. Bare et lite tips til dere alle som ikke greier få tak i verksted før etter sommeren.

Vet ikke om dette er passende men, heller ikke meningen å reklamere. Ønsker kun alle med motorproblemer nå før ferien skal få komme seg på sjøen.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...