Bitteliten Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg bruker det konsekvent. Om det trengs vet jeg ikke, men jeg har tro på at slikt er bra for motoren med tanke på at vii Norge bruker feiterer diesel enn det som er angitt fra vp i instruksjonsboka Link to post
Sitrin Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Kan opplyse at Viksunden med D6 på finn som har byttet motor ikke har gjort det pga. motorhavari. (Er ikke selger eller kjøper) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
mhemil Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Stopper du der, eller kan du si "B" også? Link to post
Bonus Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Mine to D4-260'er nærmer seg 800 timer. Byttet en hjerne (ref. Bitteliten, #14), en oljetrykk/temperaturgiver (indikerte helt syke verdier) og en eksosmanifold (feil i støp, kom ferskvann i eksosen). Link to post
Targa 23.1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Ingen har nevnt noe om de bruker "forbrenningsforbedrer" fra Statoil som VP anbefalte? Ble det tilsatt i all båtdieselen etter hvert eller hva skjedde? Har tidligere på forespørsel fått videresendt en mail fra VP Sverige at det ikke er eller har vært påkrevd å bruke denne tilsetningen. Er sluttet å bruke den da den ikke lenger kan skaffes der eg bor. VP verkstedene der har sluttet å forhandle den, heller ikke Statoil stasjonen kan skaffe det.... Det skader sikkert ikke å bruke det for dere som har tilgang til det Link to post
G-sabb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Har kineserne overtatt volvo penta også? Link to post
tkb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Trådstarter spør om motorene har sluttet å havarere. Det kan se slik ut, ihvertfall har ikke jeg hørt om noen havari på lenge. Men hva er årsaken til det? Noe må ha skjedd siden antallet er redusert? Reklamasjonspolitikken er visst framdeles av den litt svake sorten. Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Volvo Penta er eid av Vilvo AB som er brsnotert. Har ingenting med Volvo Personvagnar som er eid av kinesere Reklamasjonspolitikken til VP er ikke s堶eldi 姠annerledes enn andre produsenters, men klart strengere enn det VP praktiserte fr. Om man vil se litt p堡dditiver s堦innes det et additiv som heter BTU som RS har gode erfaringer med p堙anmar motorer Redigert 27.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Brigg Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg bruker forbrenningsforbedreren fremdeles, og etter det jeg kjenner til har den blitt brukt også av tidligere eier fra det tidspunktet at VP kom med anbefaling om å bruke den. Jeg hører om andre som har sluttet å bruke den, og registrerer også at det er færre som forhandler den enn tidligere. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) @ Brigg , ikke vær så hårsår. Til dere som har D4/D6 og som er fornøyd med maskinene etter 5-700 timer, kjempeflott ! Poenget mitt er jeg ble sur når volvo begynte med disse motorene, fordi jeg hadde ventet bedre fra den kanten. Har selv en 73 motor fra volvo med over 6000 timer, men sef er det en mye tyngre motor, så for all del. Fordelen men denne tunge klumpen, slik jeg ser det, er at den kan overhales. Dette gjøres ikke med D motorene. Her er det vel mer korrekt å sammenlikne med den større og tyngre D9 med 9,4 liters sylindervolum, 2500 rpm og som har utskiftbare sylinderforinger. Det er ikke slik at man man hevde at Volvo D-serie ikke kan overhales. Forøvrig er det også feil å hevde at en motor uten løse sylinderforinger ikke kan overhales. Men det er definitivt enklere å trekke ut løse foringer om sylinderjobb er påkrevd da man slipper å sende inn blokka til motorverksted for evt. boring ved totalhavari. Normalt sett skal det jo kun være behov for litt honing. Vi trekker foringene på store skipsdieselmotorer også men vi bytter de ytterst skjelden ved overhalingsjobber, og det finnes mange eksempler på sylinderforinger som har kjørt over 100 000 timer uten å ha vært rørt forutenom inspeksjon. Stempelhastigheten er den samme på en stor motor som på en liten men overhalingsfrekvensen blir av ulike årsaker vesentlig hyppigere på en mindre motor. Redigert 27.April.2013 av Chiefengineer (see edit history) Link to post
Targa 23.1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Sklir ikke tråden litt ut nå? Redigert 27.April.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Link to post
tkb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Den sklir ut ja. Det er jo bare Volvo som vet hvorfor havarifrekvensen går ned. Vært morsomt å hørt hva de uttaler om saken.. De har vel bare hatt flaks siden ingen vet årsaken... Redigert 27.April.2013 av tkb (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 I marinaen der jeg ligger er det en del andre båteiere som har D-serie, hovedsakelig D6. Både hekkaggregat og aksel. Båteiermiljøet her er ganske transparent med mye utveksling av erfaringer og ingen av disse har hatt nevneverdige problemer. Det har vært bytting av deksel på sjøvannsfiter samt småpirk som sensorer etc. Ut over dette tror jeg den generelle oppfatningen er at dette er svært bra greier og det er ingen jeg har hørt utrykt ønske om å bytte merke som følge av misnøye med VP. Heller tvert imot, mye kraft og stort sett flotte motorer som egner seg meget godt til bruksområdene de tjener. Link to post
tkb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Istedet for å skryte så jævlig, så kan du jo svare på trådstarter. Når det gjelder feilhistorikk, så er du ikke troverdig! Bare å lese det Skipper Worse skriver på nettsiden sin.. Link to post
Targa 23.1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Det som Skipper Worse jobber med for tiden gjelder en annen sak med eksosrisere. Den saken blir ivaretatt i en annen tråd her inne. Det eg etterlyser er totalhavarier som sannsynligvis skyldes injektorfeil der frostplugger blåses ut og motor "knuses". Redigert 27.April.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Link to post
tkb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Enig i det, men han refererer til andre feil som burde vært unngått av en så stor produsent, og som skyves over på forbruker. Nok om det. Ser uansett ut som totalhavariene har avtatt, og jeg vet ikke hvorfor! Vi har sett at det havarerer motorer som har fått dieseltilsetning, så det er nok ikke årsaken. Link to post
Chiefengineer Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Istedet for å skryte så jævlig, så kan du jo svare på trådstarter. Når det gjelder feilhistorikk, så er du ikke troverdig! Bare å lese det Skipper Worse skriver på nettsiden sin.. Du klarte ikke å holde deg seriøs særlig lenge nei. Jeg kjenner forøvrig ikke til annen feilhistorikk enn gjennom mine egne erfaringer som eier av utstyret samt gjennom kontaktnettet om det var det du siktet til. Vanskelig å manipulere faktiske brukererfaringer. Ettersom debatten har stilnet omtrent helt rundt dette og salget ikke har stanset så får man jo gå ut i fra at sporadiske havarier ikke lengre er en problemstilling i større grad enn for disse motorene enn for gjennomsnittet av motorprodusenter. Muligens synes enkelte at det er synd. Jeg har uansett egen motorforsikring selv om motorene fortsatt er innenfor reklamasjonstiden og kommer til å fortsette med det også etter at reklamasjonsperioden har gått ut. Sånn just in case. Enkelt og greit fordi et motorbytte fort havner på en halv million kroner. Link to post
-morten- Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 På meg virker det som det har vært et skille på motorer fra 2008 ikke like mye trøbbel. Jeg spurte også en Grandezza forhandler, som skryta av D6 ene.. Han sa at det ikke var problemer lengre etter at tankanleggen hadde begyndt å få diesel av sikkelig kvalitet. Husker ikke benevninga... Noe med solar... Om det var sant eller bare vås for at han ville selge meg båt vet jeg jo ikke noe sikkert om. Jeg har tidligere vært skeptisk til D seriene, men en nyere motor kunne jeg kansje levd med... Ingen tvil om at effekt/vekt/forbruk r i toppklasse. Så hadde dem klart å få fiksa barnesykdommene sine og fått tillit og driftsikkerhet hadde det vært helt topp! det jeg synes er helt merkelig er at eet er så vanskelig å si hva årsaken til disse injectorproblemene har vært! Men ser jo hva som har skjedd men ingen klarer å si med sikkerhet hvorfor.. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Det kom nye dyser da D4300 og D6 435 ble lansert. Link to post
Targa 23.1 Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Når var det? Link to post
jensemann2 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 500 timer må vel være å anse som splitter nytt vel? 20 døgn med kjøring det. Ufattelig at motorer i den prisklassen ikke er mer slitesterke spør du meg. Var om bord på en sjark som hadde en Scania Vabis DSI11 med 46.000 timer på. Aldri byttet annet enn olje og filter samt overhaling av dysene. Samme turbo fortsatt Link to post
Seajoy Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Og hvor mange hester var det i denne 11 litern da jensemann ? Link to post
jensemann2 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 360 var det vel .. Så det er jo en solid konstruksjon med lite HK og høy vekt. Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Ene Man V10 motoren i en større RS totalhavarerte ene sida av motoren etter 9000 timer. Drittmotor åpenbat Link to post
Oceancraft 28 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Det kom nye dyser da D4300 og D6 435 ble lansert. Gjelder de for D4-260 også ? (2007) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn