Jump to content

Er det slutt på D4 og D6 havarier?

Targa 23.1

Recommended Posts

Smøreoljebransjen er klinkende klar når det gjelder tilsetningsstoffer generellt: I beste fall skjer det ikke noe men det kan forårsake skade/havari fordi oljen er tilsatt de stoffer som trengs og andre additiver vil som regel gå dårlig sammen med disse. Noe kan ha positiv virkning men det er gambling så lenge produsenten ikke går god for stoffet. Når det gjelder Statoil forbrenningsforbedrer Marine så har VP anbefalt bruk av dette men krever det ikke. Da er du trygg hvis uhellet er ute. Denne anbefalingen gjelder ikke lenger men stoffet er trygt å bruke. Så vidt jeg vet har de ikke "godkjent" andre tilsetningsstoffer.

Lurer på: MA Pluto og haraldk beskriver dyseproblemer som "bare" krevde bytte av dyser så virket ting som de skulle. Andre har opplevd at motoren har totalhavarert pga menglende kjøling etter at frostplugg har blitt presset ut som følge av overtrykk i kjølesystemet. Overtrykket skyldes feil med dysene.

Er dette to ulike typer "dysehavari"? Det første at dysene slutter å fungere uten at dette medfører noen følgefeil. Det andre en feil som medfører overtrykk i kjølesystemet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja det henger sammen som følger: VP har valgt å lage topplokk av støpestål fremfor aluminum og må således benytte kobberhylser der injektorene er montert. Disse går gjennom kjølekappen. Denne konstruksjonen er alminnelig på moderne industri-, marine-, anleggs-, og lastebilmotorer da det er nødvendig for slitestyrke og stabilitet på så store borringer. D4/D6 er motorer med høyt trykk og moment på lavt turtall for å gi lavt forbruk og utslipp med høye ytelser og lang levetid. Det som er spesiellt på commonrail motorer er at ved injektorfeil kan dieselmengden bli så stor at injektoren "løfter" fra setet i toppen. Da blåser sylindertrykket forbi kobberhylsen og rett inn i kjølevannet. Forskjellen på hva som skjer er hvor akutt injektorhavariet er. Normalt har commonrail injektorer svært lang levetid men er mere sårbare for vann og forurensinger. Om det er endringer på injektorene eller at bunkringsanleggene ikke lenger leverer dårlig diesel er umulig å si, men det er lenge siden siste havari nå.

På mange motorer er toppen "hel" der hvor hullet til dysa er borret igjennom. På disse D-motorene går det en kobberhylse gjennom kjølekanalen i toppen. Inni denne kobberhylsa står dysen montert. Dette er vel gjort for å ivareta det ekstra behovet for kjøling disse dysene trenger ? Kobberhylsa skal da tette mellom forbrenningskammer og kjøleveske, mellom forbr.kammer og dysen, og kjølekanal og friluft. Etter hva jeg har fått forklart, er det denne kobberhylsa som sprekker.

Spørsmålet vi liksom aldrig har fått svar på, er : Sprekker hylsa pga. at motoren havarerer, eller havarerer motoren fordi hylsa sprekker ?

Min teori går på at dieselinnsprut kommer fullstendig ut av kontroll pga. dysehavari (fks. at dysa åpner og blåser inn formye diesel), og derved knaller både veivstaker, topp og kjølesystem. En liten lekk av komp. ut i kjølesystemet vil vel ellers de aller fleste motorer håndtere greit med utblås i ekspansjonstank ?

Det er jo veldig trykk i dieselrøret til dysene, så litt mengde må det jo bli dersom dysa ikke holder tett når dan skal.

Vi har forresten en Volvo lastebil som , dersom motorbrems aktiveres før motoren en skikkelig varm, sprenger lydpotten med et enormt smell. Årsak er ifølge volvo "noe" med elektronikken som de ikke helt finner ut av........ Men nye potter har de på lager til 6000,- pr stk. :lol:

• 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen, fikk motorstopp/havari på min D6 nå i St.Hans helga. Kjørte i ca 3000 rpm og fikke ingen forvarsel, alarm i display og beskjed om å "kolla motor+høy temperatur", motoren stoppet av seg selv før jeg rakk å stoppe den selv. Da jeg åpnet motorluka var det masse røyk og alt kjølevatnet samt litt olje lå i kjølen. Etter nærmere inspeksjon finner jeg at frostplugg i motorblokka over kompressor er blåst ut. Regner med at dette er samme "injektorproblem" som Volvo allerede er kjent for. Motoren er gått ca 800 timer, så dette skjer ikke bare på de som er gått under 200 t. Nå skal ikke jeg være for snar å konkludere siden verksted ikke har fått sjekket status ennå, men regner med at jeg må ta en liten runde med VP og reklamasjons problematikk (snart 4 år gammel). Diesel er fylt på samme plass de siste 2 årene, så jeg tror ikke det har noe med dieselkvalitet å gjøre at dette skjer.

Ja det er trist, litt spent på hvordan Volvo håndterer dette nå like før ferien. Noen som vet hva som er praksis, ny motor eller reparasjen (hvis det er mulig). Man tror jo at båtlivet skal bli problemløst med såpass nytt utstyr, når alle servicer etc er fulgt opp.

Men hva ble omfanget av denne hendelsen.?

Stoppet motoren med en gang av sikringssystemet slik at den ikke er varmskjært på noen måte og at vi kun snakker om et evt. dysebytte/kopperhylse samt utbedring av frostplugg, rengjøring i motorrom og oppfylling av ny kjølevæske?

Mao. ingen totalhavari slik en har erfart i enkelte tidligere tilfeller?

Det ligger jo ofte litt olje i spanterom etc. som vil komme til overflaten om man får vann i kjølen som i dette tilfellet. I tillegg har nok dysa sprøytet godt med diesel inn i kjølesystemet. Dette vil heller ikke se så bra ut når det havner i kjølen. Om motoren stanset med en gang har du kanskje vært heldig og berget det meste.

Tvi tvi for at ikke båtsommeren røk. Utgangspunktet høres ikke helt ille ut spør du meg.

Takk for støtten, motor rommet var helt rent ( ingen oljesøl der fra før), det var ikke diesel men sort motorolje som var kommet ut. Pumpet ca 10-12 liter kjølevann, tror det var 2 dl olje. Får håpe på det beste, men tror jeg vil ha en uggen følelse med å stole på maskinen etter en slik hendelse. Ny motor ville gjort meg bedre til lags.

Interessant problemstilling.. Har litt problemer med å se hvor motoroljen skulle komme fra i forhold til det erkjente "standardproblemet" med D-serien som har vært diesel inn i kjølevannssystemet, forhøyet trykk, sprenging av frostplugger og varmskjæring.

Du får oppdatere denne så fort du får konstatert hva som har hendt med motoren. Når tid får du VP-mekaniker til å se på saken?

Om det byttes noe på motoren er det i så fall long block, eventuelt ny topp. Long block er hele grunnmotoren der alle andre enheter som er boltet på flyttes over. Toppen kan bli byttet fordi den kan være vanskelig å få dysehylsa tett etter utvidelsen.

Rart det med motoroljen ja. Hvordan har oljenivået på motoren vært (max/min på peielpinnen)? Hva slags fart og vær ved havariet?

Motoren har nettopp hatt service, oljenivå midt mellom min og max. Fint vær da det skjedde, fart ca 27 knop og 3000rpm. Motoren var varmkjørt som jeg alltid gjør før gasspådrag, venter med ta båten opp i planingsfart før temp er 70 grader og venter ytterligere med å legge den i marsfart før normal arbeidstemperatur er oppnådd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...