JORNR Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Har ikke benyttet noe "lurium" i drivstoffet, stort sett så er diesel fylt på en plass/stasjon de siste 2 årene. I ferien blir det jo en del fylling andre steder men siden jeg tok båten i bruk etter vinteren er kun en stasjon benyttet. Link to post
JORNR Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Har da fått beskjed at reklamasjon er godkjent fra VP og at det blir en såkalt "longblock" som er sendt til verkstedet, kanskje det blir båtferie likevel i sommer. Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Fint å høre at tingene ordner seg for deg. Bra reklamasjonshandteringen ikke tok for lang tid og gikk smidig. Link to post
riskyrasmussen Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Vurderer en skute med fast aksling og Volvo Penta 2×310 hk D6 ( 1600 timer). Båten er en 2007-model. Prøvd å lese meg frem til noe konklusjon angående maskinene ift. hva som er gammelt og ikke, men dette er naturligvis svært subjektivt. Bør jeg styre unna dette som pesten, eventuelt hva bør ha vært skiftet ila disse årene? Link to post
MajorAndy Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Jeg har selv haft tre af disse maskiner i to både. Generelt vil jeg sige, at det største problem har været utætheder i søvandssystemet: Fra søvandsfilter over varmeveksler til intercooler. Det har i sin tur medført rustskader på starter, motorlabber, bundkar mm. Dernæst har det været eksosriserne, der har rustet for et godt ord, men hvis disse har aksling, er jeg ikke sikker på at du har samme problemer? Endelig er der hjulene på kileremmen, hvor de gamle er af plast og kan knække. De bør skiftes. Så - efter hukommelsen: Løbehjul på kileremmen Låg på intercooler Varmeveksler Startmotor Søvandsfilter Eksosrisere hvis de findes Tjek generelt for rust, der vil vidne om disse utætheder er håndteret Og så var der vist noget med en returventil på veivhusventilationen, ikke @Bitteliten ? Injektorproblemerne er efter mit indtryk overståede, men disse kan du jo forlange tjekket. Ellers har jeg kun godt at sige om motorerne, så er de godt vedligeholdt, så ville jeg ikke tøve. Har selv en D6-370 i min nuværende, der har kørt i to sæsoner uden nogen problemer. Link to post
Brigg Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Det viktigste sjekkpunktet er vel kanskje om det er utført service i henhold til VPs serviceplan. Ellers er det en fordel med disse motorene at det er en forholdsvis ung konstruksjon og at det sansynligvis vil være deler tilgjengelig i mange år fremover. Ofte er det tilgjengelighet på deler som avgjør levetiden på en dieselmotor i fritidsbåt. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bårdp Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Har selv en 2006 model D6 350 kjørt 800t aldri vært noe tull med den. Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 (redigert) Har selv hatt D6 310 2007 modell. Fantastisk motor måtte rense kjølesystemet. Verkstedet oppdaget da en potensiell svakhet i ene kjøleren. Dette ble dekket av motorskadeforsikringen Kan tillegge at jeg har hatt 4 båter med D motorer i mer enn 10 år. Fra D4 260 til D6 435, både singel og dobbel installasjoner. Hadde kjøpt båt med slik motor igjen, gitt at den var godt holdt. Redigert 6.Desember.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
mikaels Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Vi är inne på vår andra båt nu med dubbelinstallation av D4. Första hade motorer från-07, och nuvarande från -08. Somliga menar att EVC och elektronik gör det svårmekat men det är ju bara en fördel att det finns för då talar ju motorerna själva om vad som är fel (om något går fel). Köper man äldre årsmodeller som vi gjort så bör man kolla igenom de svaga punkterna som fanns på dessa motorerna (och dreven inkl propellrarna!) och säkerställa att föregående ägare har uppgraderat med de nya, förbättrade, komponenterna. Är det gjort så är det fina och robusta drivlinor. Dessutom kul med integration i plotter alternativt padda/telefon via easy connect. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn