Jump to content

Er det slutt på D4 og D6 havarier?

Targa 23.1

Recommended Posts

Ingen har nevnt noe om de bruker "forbrenningsforbedrer" fra Statoil som VP anbefalte?

Ble det tilsatt i all båtdieselen etter hvert eller hva skjedde?

Har tidligere på forespørsel fått videresendt en mail fra VP Sverige at det ikke er eller har vært påkrevd å bruke denne tilsetningen.

Er sluttet å bruke den da den ikke lenger kan skaffes der eg bor.

VP verkstedene der har sluttet å forhandle den, heller ikke Statoil stasjonen kan skaffe det....

Det skader sikkert ikke å bruke det for dere som har tilgang til det :smiley:

Trådstarter spør om motorene har sluttet å havarere. Det kan se slik ut, ihvertfall har ikke jeg hørt om noen havari på lenge.

Men hva er årsaken til det? Noe må ha skjedd siden antallet er redusert?

Reklamasjonspolitikken er visst framdeles av den litt svake sorten.

Volvo Penta er eid av Vilvo AB som er brsnotert. Har ingenting med Volvo Personvagnar som er eid av kinesere

Reklamasjonspolitikken til VP er ikke s堶eldi 姠annerledes enn andre produsenters, men klart strengere enn det VP praktiserte fr.

Om man vil se litt p堡dditiver s堦innes det et additiv som heter BTU som RS har gode erfaringer med p堙anmar motorer

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg bruker forbrenningsforbedreren fremdeles, og etter det jeg kjenner til har den blitt brukt også av tidligere eier fra det tidspunktet at VP kom med anbefaling om å bruke den.

Jeg hører om andre som har sluttet å bruke den, og registrerer også at det er færre som forhandler den enn tidligere.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@ Brigg , ikke vær så hårsår. Til dere som har D4/D6 og som er fornøyd med maskinene etter 5-700 timer, kjempeflott ! Poenget mitt er jeg ble sur når volvo begynte med disse motorene, fordi jeg hadde ventet bedre fra den kanten. Har selv en 73 motor fra volvo med over 6000 timer, men sef er det en mye tyngre motor, så for all del. Fordelen men denne tunge klumpen, slik jeg ser det, er at den kan overhales. Dette gjøres ikke med D motorene.

Her er det vel mer korrekt å sammenlikne med den større og tyngre D9 med 9,4 liters sylindervolum, 2500 rpm og som har utskiftbare sylinderforinger. Det er ikke slik at man man hevde at Volvo D-serie ikke kan overhales. Forøvrig er det også feil å hevde at en motor uten løse sylinderforinger ikke kan overhales. Men det er definitivt enklere å trekke ut løse foringer om sylinderjobb er påkrevd da man slipper å sende inn blokka til motorverksted for evt. boring ved totalhavari.

Normalt sett skal det jo kun være behov for litt honing. Vi trekker foringene på store skipsdieselmotorer også men vi bytter de ytterst skjelden ved overhalingsjobber, og det finnes mange eksempler på sylinderforinger som har kjørt over 100 000 timer uten å ha vært rørt forutenom inspeksjon. Stempelhastigheten er den samme på en stor motor som på en liten men overhalingsfrekvensen blir av ulike årsaker vesentlig hyppigere på en mindre motor.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

I marinaen der jeg ligger er det en del andre båteiere som har D-serie, hovedsakelig D6. Både hekkaggregat og aksel.

Båteiermiljøet her er ganske transparent med mye utveksling av erfaringer og ingen av disse har hatt nevneverdige problemer. Det har vært bytting av deksel på sjøvannsfiter samt småpirk som sensorer etc. Ut over dette tror jeg den generelle oppfatningen er at dette er svært bra greier og det er ingen jeg har hørt utrykt ønske om å bytte merke som følge av misnøye med VP.

Heller tvert imot, mye kraft og stort sett flotte motorer som egner seg meget godt til bruksområdene de tjener.

Enig i det, men han refererer til andre feil som burde vært unngått av en så stor produsent, og som skyves over på forbruker.

Nok om det. Ser uansett ut som totalhavariene har avtatt, og jeg vet ikke hvorfor!

Vi har sett at det havarerer motorer som har fått dieseltilsetning, så det er nok ikke årsaken.

Istedet for å skryte så jævlig, så kan du jo svare på trådstarter.

Når det gjelder feilhistorikk, så er du ikke troverdig! Bare å lese det Skipper Worse skriver på nettsiden sin..

Du klarte ikke å holde deg seriøs særlig lenge nei. Jeg kjenner forøvrig ikke til annen feilhistorikk enn gjennom mine egne erfaringer som eier av utstyret samt gjennom kontaktnettet om det var det du siktet til. Vanskelig å manipulere faktiske brukererfaringer.

Ettersom debatten har stilnet omtrent helt rundt dette og salget ikke har stanset så får man jo gå ut i fra at sporadiske havarier ikke lengre er en problemstilling i større grad enn for disse motorene enn for gjennomsnittet av motorprodusenter. Muligens synes enkelte at det er synd.

Jeg har uansett egen motorforsikring selv om motorene fortsatt er innenfor reklamasjonstiden og kommer til å fortsette med det også etter at reklamasjonsperioden har gått ut. Sånn just in case. Enkelt og greit fordi et motorbytte fort havner på en halv million kroner.

På meg virker det som det har vært et skille på motorer fra 2008 ikke like mye trøbbel. Jeg spurte også en Grandezza forhandler, som skryta av D6 ene.. Han sa at det ikke var problemer lengre etter at tankanleggen hadde begyndt å få diesel av sikkelig kvalitet. Husker ikke benevninga... Noe med solar... Om det var sant eller bare vås for at han ville selge meg båt vet jeg jo ikke noe sikkert om. Jeg har tidligere vært skeptisk til D seriene, men en nyere motor kunne jeg kansje levd med... Ingen tvil om at effekt/vekt/forbruk r i toppklasse. Så hadde dem klart å få fiksa barnesykdommene sine og fått tillit og driftsikkerhet hadde det vært helt topp! det jeg synes er helt merkelig er at eet er så vanskelig å si hva årsaken til disse injectorproblemene har vært! Men ser jo hva som har skjedd men ingen klarer å si med sikkerhet hvorfor..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

500 timer må vel være å anse som splitter nytt vel? 20 døgn med kjøring det. Ufattelig at motorer i den prisklassen ikke er mer slitesterke spør du meg. Var om bord på en sjark som hadde en Scania Vabis DSI11 med 46.000 timer på. Aldri byttet annet enn olje og filter samt overhaling av dysene. Samme turbo fortsatt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...