Mix Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Da har jeg tolket bruksanvisning feil og brukt laderen feil hele fjoråret. Tror ikke laderen eller batteri har tatt skade av det, da det ikke var mange havner vi lå med landstrøm. Ved lading har jeg brukt lademodus. Tvert imot, du har tolket bruksanvisning helt korrekt. I powersupply mode fungerer laderen som en 2stegs lader med kun bulk og float, fordelen med det er at du med en så liten lader som du har unngår å tvinge laderen over i absorsjon i hytt og pine ved stor last. Og som du sier selv, du har jo kjørt den i charger mode ved normal lading. Så du har nok ikke misforstått noe som helst. Godt noen leser bruksanvisningen. RTFM ! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Mix : Tvert imot, du har tolket bruksanvisning helt korrekt. Vel, da er kanskje ikke engelskkunnskapene mine helt på viddene likevel. Som en nevnte tidligere kunne det godt vært en norsk bruksanvisning, og uttrykket Power supply er vel kanskje noe misbrukt i veiledningen da min bare gir 10 amp. Jeg er jo klar over at det fort kan bli alt for lite, og slår av alt unødvendig forbruk når den er tilkoblet. Men noen korte øyeblikk med høyt forbruk gjør ikke noe, da batteriene tar seg av det. Da bruker jeg den slik jeg gjorde i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Men jeg spør igjen, er det noen som kan fortelle meg hvor lang tid det vil ta (sånn ca) å lade opp bankene hvis de er litt på bånn? Har liksom ikke helt begrep på det selv... Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
SveinHa Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 En smule forenklet men likevel, jeg prøver: Om du har f.eks 3x100 Ah batteribank og en 50A lader så er regnestykket 300(Ah)/50(A)=6 timer. I praksis blir det en smule annerledes fordi der er noe tap, laderen gir ikke 50A helt til batteribanken er full og de siste 10% av kapasiteten tar gjerne 4-5 timer nesten uansett lader. Hjalp dette noe? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mogens Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jo men det gir meg jo en pekepinn. Det tar altså mer tid enn jeg håpet . Jaja, det skal i hvert fall gå fortere enn den 10-12 amp laderen jeg har hatt . Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 I powersupply mode fungerer laderen som en 2stegs lader med kun bulk og float, fordelen med det er at du med en så liten lader som du har unngår å tvinge laderen over i absorsjon i hytt og pine ved stor last. Det er ingen indikasjon i bulk eller float dioder når laderen settes i power supply. Det tennes et eget supply lys. Det er mulig eg leste feil av, men eg meiner at spenninga senkes til under 13V også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Les manualen.i innlegg #6. Kapittel G. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 I dag fikk jeg faktisk en mail i fra Maritim med bruksanvisningen på svensk, ikke verst . MEN, hvordan får jeg linket til denne her? Det er et pdf-dokument jeg fikk. Anyone?? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
hegra Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Mogens : MEN, hvordan får jeg linket til denne her? Har ikke peiling, men nå fikk jeg også manualen på svensk og oppdaget en trykkfeil i den. I kap. G står det at du skal sette laderen til 2-stegs lading når last fra batteriet fjernes, slik at batteri kan topplades. Det skal stå at den skal settes til 3 stegs lading. Det ser du hvis du leser den engelske utgaven som er riktig på det punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Her er en link til manualen som alle kan laste ned - http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1510964 Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Mogens Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Har ikke peiling, men nå fikk jeg også manualen på svensk og oppdaget en trykkfeil i den. I kap. G står det at du skal sette laderen til 2-stegs lading når last fra batteriet fjernes, slik at batteri kan topplades. Det skal stå at den skal settes til 3 stegs lading. Det ser du hvis du leser den engelske utgaven som er riktig på det punktet. Ja så du er sikker på at det er den engelske utgaven som er riktig ?! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
hegra Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 (redigert) Mogens : Her er en link til manualen som alle kan laste ned - http://www.diskusjon...owtopic=1510964 Kjempeflott , men altså som nevnt med en ganske vesentlig trykkfeil. Kanskje derfor de ikke selger den med den svenske manualen . Tror jeg sender en mail til maritim og ber dem se på dette. Det er for galt at de ikke kan gi ut en manual på et skandinavisk språk (som er riktig) til et såpass avansert produkt. Tekniske ord på engelsk er ikke enkelt. De kan jo ikke regne med at Mix skal rettlede alle de som kjøper denne . Mogens : Ja så du er sikker på at det er den engelske utgaven som er riktig ?! Ja, det er jeg ganske sikker på. Redigert 3.Mai.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Jeg mailet med en imøtekommende Glenn Madsen i Maritim som skriver at han trodde det lå med en svensk utgave. Han skulle sjekke det opp. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
hegra Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Mogens : Jeg mailet med en imøtekommende Glenn Madsen i Maritim som skriver at han trodde det lå med en svensk utgave. Han skulle sjekke det opp. Da er vi to som har tatt kontakt. Blir sikkert ordna opp i da . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.