Jump to content

En av de beste batteriladerne virker jo helt håpløs!


Mogens

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en batterilader som denne nå - http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v.

Når en leser bruksanvisningen så står det at en må demontere batteribanken (i mitt tilfelle 4 stk velvoksne batterier), ta dem med på land og så lade. Hva i huleste er dette for noe? Er ikke dette en batterilader beregnet for båt de selger? Er det meningen at jeg må gjøre dette så kan jeg jo like gjerne levere den tilbake! Jeg regner jo med at ingen gjør dette, men det skulle ikke vært lov å skrive heller. Skjer det noe galt med ladingen i båten da så har de jo fraskrevet seg alt ansvar...
Et annet spørsmål. Jeg synes bruksanvisningen på engelsk er lite forklarende. Kan noen forklare meg hvordan jeg kobler dette. Du kan jo koble til 2 batteribanker, men det må være samme "kjemi" på dem. Jeg har 1 stk batteri til start og 3 stk på forbruk (ca samme størrelse alle sammen). I båten i dag har jeg et panel hvor jeg har valgene: off, 1, 2 og all. Hvis jeg da kobler batteriladeren til ett av batteriene og setter panelet i båten på "all", vil da alle batteriene lades samtidig. Men hvis jeg kobler startbatteriet på den ene terminalen på laderen og forbruksbatteriene på den andre så vil den da lade den banken som har lavest volt, for så å lade den andre banken etterpå. Stemmer ikke det?
Er det noen som har samme type lader som kunne gi noen tips og taps?! På forhånd takk.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post

Merkelig hvis det står i manualen at batteriene må på land. Jeg har samme lader i min båt, og kan ikke huske å ha lest dette. Har du en link til manualen?

Laderen fungerer helt greit. Har koblet en utgang til forbruksbanken, og en til startbanken. Husk også å koble til temperaturføleren, og stille inn riktig type batterier.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post

I praksis består laderen egentlig av to separate ladere, en til hver utgang. Dvs at den lader opp start og forbruk parallelt. Så du kopler start og forbruk til hver sin utgang, og lar bryteren din stå i off under lading.

 

Det med å splitte batteribanek og ta den på land for lading må være en misforståelse. Det er ikke det laderen er bygget for.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Man kan også vurdere å laske sammen å koble begge utgangene til "common" bak på batterivelgeren. Då vil du få meir effektiv lading på den banken du stiller venderen på. Startbatteriet trenger sjelden lading i forhold til forbruk, så det kan bli litt råflott å reservere ein av de to 25A utgangene til det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Skal i teorien ta ut batterier og lade dem med ventilasjon osv. For verksteder er det utrolig mye regler for slikt. Hvor vidt bedrifter praktiserer dette, er nok ikke stort. Viktigste er å passe på nok ventilasjon(åpne luka til batterirommet holder) når man lader.

 

Rart at manualen er på engelsk, da de skal være på ett av skandinaviske språkene om de selges i Norge.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

 

 

Link to post

Jeg fant bruksanvisningen på nett nå. http://www.manson.com.hk/file/product/f4d354ce49e78b.pdf

 

På første side står det blant annet: Do not charge the battery on boats. Remove the battery and charge on shore

 

Når det gjelder lading av batteribankene så virker det som om de laderen lader begge bankene samtidig men gir mest til den banken som er mest utladet. Og på en eller annen måte skal de bli ferdig likt etter hva jeg skjønte.

 

Er det så noen som kan forklare meg hvor lang tid det vil ta å lade opp bankene hvis de er ganske tomme? Tidsmessig mener jeg.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post

Uten at jeg leste bruksanvisningen nøye betyr dette trolig ikke noe annet enn det som gjelder for alle andre ladere også.
1 ladedel blir splittet opp i to eller tre uttak.

Mellom laderne av forskjellige produsenter finnes det noe forskjell på hvordan uttakene er designed (aktiv, passiv, FET, etc.) men likevel er det flest bare 1 lader bak det hele.

Bare få produsenter har, eller har hadd, ladere med 2 separate ladedeler og enda færre tilbyr mulighet for å justere begge to separat.
Ellers ville dette være forklart nettopp så.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg Becker : Mellom laderne av forskjellige produsenter finnes det noe forskjell på hvordan uttakene er designed (aktiv, passiv, FET, etc.) men likevel er det flest bare 1 lader bak det hele.

Da er det kanskje lurt å sjekke hvordan disse uttakene fungerer før man lager til et fast opplegg. Har ikke greie på ladere, men hvis ikke laderens utganger er adskilt på noe vis, vil jo de to batteribankene være sammenkoblet selv om lader ikke er slått på. Da må jo minst en av utgangene kobles fra så snart alle batterier er ferdigladet. Kan det være slik, eller skiller den uttakene med innebygde dioder eller lignende? Tipper de er adskilt på ett vis, men ville i hvert fall funnet ut av det før man lager ett fast opplegg.

 

Jeg har den minste på 10 amp som bare har en utgang som står på forbruksbatteriene. Vær obs hvis det er kjøleinntak på undersiden. Min står på to skinner slik at det kommer godt med kjøling på undersiden, men ingen vifte på min. Ellers har jeg den på Power supply når jeg bruker kjøleskap lys osv. Forstår det er den innstillingen som skal brukes når man bor i båten og bruker strøm. Da kan det være en fordel med 50 amp og ikke bare 10.

 

Når det gjelder fordeling av strøm til batteriene så er det vel motstanden som avgjør i hvilket batteri strømmen havner. Tomt batteri = lite motstand, fullt batteri = mye motstand. Etter hvert som de lades opp vil de tomme fylles først inntil det er samme motstand i alle batteri, og derfra følges alle til de er toppladet. På den måten kan man vel si at alle batterier er ferdig ladet på likt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Etter hva jeg har skjønt Hegra så er det 2 adskilte utganger. Ellers ville det vel stått at en måtte koblet fra osv.

Det der med at du kan bruke den som "powersupply" skjønner jeg egentlig ikke helt vitsen med. Etter hva jeg skjønner så kan du koble til et eller annet som trekker strøm og da kan man f.eks. koble til landstrøm og bruke batteriladeren som en slags omformer. Eller har jeg skjønt det helt feil?? Skjønner ikke helt vitsen med det!

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post

Mogens : Det der med at du kan bruke den som "powersupply" skjønner jeg egentlig ikke helt vitsen med.

Det har vel noe med at den tilfører mer strøm om kjøleskapet starter eller du slår på noe som trekker mye strøm. Er den innstilt på lading skal ikke batteriene forstyrres av plutselig strømtrekk som forstyrrer ladeprossesen. Jeg innbiller meg at det er en funksjon som beskytter laderens program, og at den i Power supply fungerer opptrent som dynamoen. Vet ikke sikkert?

Link to post

Hei.

 

Selv om jeg trodde jeg hadde kontroll på alle fasene av lading fra generator og landstrømlader er jeg usikker på hva: "Den kan bruke den som "powersupply" betyr. Når bruker en denne funksjonen, og hva innebærer det? For meg betyr det at jeg kan bruke den hjemme uten batteri tilkoblet for å teste/bruke elektronisk utstyr beregnet for 12volt. Men tilkoblet batteriene i båten, - hvordan fungerer det da og hvordan virker den da?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det har vel noe med at den tilfører mer strøm om kjøleskapet starter eller du slår på noe som trekker mye strøm. Er den innstilt på lading skal ikke batteriene forstyrres av plutselig strømtrekk som forstyrrer ladeprossesen. Jeg innbiller meg at det er en funksjon som beskytter laderens program, og at den i Power supply fungerer opptrent som dynamoen. Vet ikke sikkert?

Så det du snakker om er når du lader batteriene. Altså i mens du lader batteriene så er det bedre å ha bryteren på power supply hvis en skal ha på andre elektriske ting ja. Men hva med hvis en ikke lader, er det noe vits da :wink: ?

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
For meg betyr det at jeg kan bruke den hjemme uten batteri tilkoblet for å teste/bruke elektronisk utstyr beregnet for 12volt.

Enig med deg Lars H.

En lader er i utgangspunktet ikke et powersupply!

Alt fra billige "batterikokere" til ørten-trinns ladere med all verdens kontrollautomatikk, er ikke powersupply.

De regulerer strøm / spenning etter ladesyklusen, men et pwr. gir konstant spenning ut opp til sin (påstempla) strømgrense.

Og igjen: Powesupply (nevnt som pwr eller spenningsforsyning / strømforsyning) finne i to "hovedtyper":

De som gir ren sinus-spenning ut,

Og de som ikke gjør det... De kan gi ren firkantspenning, trapesformet spenning (såkalt "modifisert sinus) eller lignende.

Ren firkantspenning er det ikke all elektronikk som "liker" !!

(Dette siste ble en liten avsporing. Sorry)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Vel, jeg har ikke gjort annet enn å lese bruksanvisningen som det er link til i innlegg 6, og slik jeg forstår den skal laderen brukes slik jeg gjør. Men er langt fra noen kløpper i engelsk så mulig jeg tolker den feil. Trodde først Power supply bare var ment som direkte drift av 12 volt utstyr,uten batteri, men etter å ha lest en gang til er jeg av en annen oppfatning.

jazzmatazz : Det er to utganger.

Joda, men er de adskilt. Jeg kan ikke tenke meg annet, men ville bare være helt sikker. Fungerer utgangene som en dobbel stikkontakt hjemme er det jo ikke bra, da batteriene vil være sammenkoblet også når lader er slått av. Men regner som sagt med at så dumt kan det vel ikke være laget til.

Link to post

Marwin, du har glemt powersupply som gir likespenning. Det er vel det det er snakk om her.

Sorry. Blanda litt her.

Men laderen er ikke strømforsyning hvis den skal være lader, med mindre den kan settes i den modusen.

I så fall må den levere stabil spenning ut...

 

Marwin, du har glemt powersupply som gir likespenning. Det er vel det det er snakk om her.

Sorry. Blanda litt her.

Men laderen er ikke strømforsyning hvis den skal være lader, med mindre den kan settes i den modusen.

I så fall må den levere stabil spenning ut...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Powersupplymodus er for å bruke laderen til strømforsyning uten batteri tilkoblet, gir en fast spenning.

 

Lademodus går gjennom flere ladesykluser med forskjellige spenninger for å lade et batteri mest mulig effektivt, mange ladere vil ikke en gang gi ut noe spenning uten et batteri tilkoblet.

 

Så lenge laderen er tilkoblet en batteribank skal den ikke stå i powersupplymodus med unntak av hvis batteribanken er så langt tappet ned at laderen ikke starter, da er det uunnværlig med powersupplymodus for å få batterispenningen opp så mye at en normal ladesyklus kan starte. Har mange ganger måttet koble til en strømforsyning i tillegg til lader for å få start på laderen (ganske vanlig på RC biler og denslags som gjerne kjøres alt for tomme).

 

At batteribanken må ut av båten for å lades er bare en enkel ansvarsfraskrivelse, om noe skulle skje er det din feil som ikke har tatt batteriene ut. De samme batteriene tåler jo greit å bli ladet med en 50-100A generator når motoren er i gang der de står...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da har jeg tolket bruksanvisning feil og brukt laderen feil hele fjoråret. :headbang: Tror ikke laderen eller batteri har tatt skade av det, da det ikke var mange havner vi lå med landstrøm. Ved lading har jeg brukt lademodus.

Om utgangene er adskilt er jo enkelt og finne ut. Ta bort den ene + ledningen på en av laderens utganger. Slå laderen av, sett en prøvelampe eller multimeter mellom gods(-) og den tomme + utgangen. Hvis lampen lyser har utgangen kontakt med det andre batteriet og batteriene er koblet sammen, ikke bra, men jeg regner med at så dumt er det ikke laget.

Jeg kan ikke sjekke dette da jeg bare har den minste 10 amp med bare en utgang. Ser denne er utgått hos maritim, men den har samme bruksanvisning.

 

Ellers er Power supply omtalt under kapittel G i bruksanvisning som det er link til i innlegg 6.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...