T0m Startet 29.April.2013 Del på Facebook Startet 29.April.2013 Heisann!Jeg har nylig gått til anskaffelse av min første trebåt.Ettersom jeg er totalt blank hva angår vedlikehold av trebåt, håper jeg å kunne få litt tips og triks hva jeg må gjøre på min båt.Planen er å ta en normal vårpuss nå i år, og eventuelt andre ting som må gjøres. Og heller gjøre mer til vinteren/neste sesong. Hva innebærer en normal vårpuss?Hva slags utstyr/tilbehør MÅ jeg ha, og hva for utstyr/tilbehør bør jeg anskaffe meg? Hvordan skal jeg gå frem for å fikse "sår" i treverket? Kanskje viktigst, hva må jeg gjøre for at båten tar inn minst mulig vann når den sjøsettes? Forrige eier fortalte meg at han brukte fram og noe "tau" eller lignende for å tette.Han fortalte også at han sjøsatte den på morgenen, og kunne da ta båten i bruk på kvelden. Skjerm, dekk og dollbord ble lakkert av båtbygger i 2011, skal holde i 8 år.Jeg legger ut noen bilder av båten. Utvendig, innvendig og av hva forrige eier brukte til vedlikehold.Håper noen kan hjelpe meg, eller peke meg i riktig retning når det gjelder å pusse ned båten, og deretter lakke/olje o.l.Takk for ett flott forum! Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Kan jeg varme opp lakken med varmepistol, for å deretter bruke en malingsskrape for å ta av lakken?For å deretter mate trevirket med lakk? Vått i vått?hvor mange strøk?kan jeg f.eks fjerne alt av lakk, for å deretter lakke skroget dagen etter?Håper på noen svar!Takk.:) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Gratulerer med trebåt :-) jeg som du er fersk i gamet, stort sett alle gamle trebåtfolk jeg har snakket med og hatt til hjelp har anbefalt meg å kun ta det mest nødvendige første sesong. Skrape bort lakk som har "sluppet" tørke ut, mette med olje (clipper1), legge 6-7 strøk lakk. Der lakken "sitter" pusse rolig med 200 papir og legge et toppstrøk lakk. Vær forsiktig rundt klinkene. Bli kjent med båten og legge en plan for videre arbeid :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
T0m Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Takk skal du ha. Det skal bli fint å få opparbeidet seg litt mer kunnskap etterhvert som tiden går.:)Det er jo hellig imorgen, så da får jeg prøve meg frem! :)Hvis noen har tid til å titte litt på bildene som jeg har lagt ut, og fortelle meg litt hva som er lurt å gjøre, skal ikke jeg stoppe det;) Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Hei igjen! :)Jeg har nå skrapt hele skroget. ikke pusset enda.jeg har noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på. Jeg har prøvd å lete frem i internettjungelen, men det er ikke så lett da jeg fremdeles er tidlig i mitt trebåtstadie.* Er det noen som har tips for å få fjernet de stygge flekkene fra skroget? beis? (Se bilde)* Noen som har kjennskap til Hempels produkter? jeg har mulighet til å få hva jeg trenger av Hempel til god pris, så har lyst til å bruke dette. (om ingen har bedre forslag?) - Jeg kjenner til Jotuns clipper I og II, samme med owatrol, men hva heter Hempels tilsvarende produkter? * Erfaringsmessig, hvor mye lakk vil jeg trenge?Håper virkelig jeg vil få litt hjelp her, eller vennlige nikk i riktig retning.Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Ferrobeet rustvask bleiker dei flekkane.Er bare å dusje på,du må sikkert ha på fleire ganger Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Jeg ville sterkt vurdert beis. For det første gjemmer det flekkene, for det andre får du et "mahogny look" som jeg tror vil kle denne båten godt. Men smak og behag... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Ville prøvd Fero Bet rustvask, deretter en lett sliping for hånd med 120 papir. Deretter metting med Owatrol D1 eller Clipper 1, 15-20 strøk vått i vått. Tørk av overskudd, og avslutt med 4-5 strøk D2/Clipper 2. Jeg for min del ville ikke ha beiset, den naturlige fargen på skroget her fremhever dollbord og dekk på en bra måte synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
morros Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 (redigert) Nå har du kommet godt i gang ser jeg. Det du driver med nå er ikke lenger en "normal vårpuss". Nå som du har skrapt ned hele skroget, gjelder det å gjøre skikkelig arbeid videre slik at du de neste 5-10 årene får en nærmest vedlkeholdsfri båt. Jeg ville gjort slik "Index" antyder, nemlig benytte meg av Fero Bet rustvask og prøve å få fjernet mest mulig av blåveden i treverket. Etter dette ville jeg olje skroget, men ikke mett det fullstendig. Grunnen til det er at beisen også må få trekt seg inn, noe den ikke gjør hvis skroget er mettet helt. Jeg synes beis hadde vært penest på denne båten, ettersom skroget har litt ujevn kvalitet. Ved hjelp av beis får du jevnet ut fargen på skroget, noe som kommer til å gjøre båten mer harmonisk. Dersom du ikke ønsker at skroget skal bli for mørkt, velger du enkelt og greit en beis som ikke er så mørk, og passer samtidig på å ikke ta for mange lag med beis. Jo flere lag, jo mørkere blir det. Når du har brukt fero bet, oljet og deretter beiset, ville jeg benyttet meg av Jotuns Ravilakk, og lagt MINIMUM 7 lag. Gjør du dette kommer du til å slippe billig unna med vårpussen de neste årene! Lykke til:) Redigert 8.Mai.2013 av morros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Tusen takk.For en utrolig god respons, jeg bøyer meg i støvet!Jeg vet ikke hva jeg ville gjort foruten baatplassen forumet....Jeg går til innkjøp av rustvasken, og vil prøve meg frem på hva som blir framlagt her av videre arbeid.Da er det bare for meg å krysse fingrene, og satse på at det finnes håp for en kar med 10 tommeltotter! :)Jeg legger ut noen bilder når jeg er ferdig, forhåpentligvis ikke så altfor lenge til! :) Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Båten har vært på vann noen uker nå. Båten ble satt ut noen timer etter siste lag med bunnsmøring var lagt. Jeg hadde ikke lagt ned noe energi i å tette evt sprekker med farm, eller trutne skroget på forhånd. Derfor var det svært overraskende at båten så og si ikke tok inn vann.Renskrapte skroget med skrape og varmepistolpusset med maskin, og for håndDeretter impregnerte jeg skroget med ca 10-12 strøk avgiftsfri diesel.6 strøk med jotuns ravilakkNå venter jeg bare på et stag til motoren, en yamaha 55hk, så den kan monteres på båten. Deretter, sørlandskos. Dette ble resultatet: Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Dette ble flott, gratulerer med vel utført arbeid og sjøsetting :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
morros Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Herlig resultat!! Gratulerer så mye:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Bra jobba! Båten ble jo riktig lekker jo! Må innrømme at jeg aldri har hørt om noen som har impregnert båten med diesel før, men den ble nå pen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
T0m Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Takker så mye!Det er fremdeles ting å ta seg til, spesielt innvendig. Jeg har puter til sete og rygg, og en kalesje som skal på nærmeste dagene.Jeg ble overrasket over det med å impregnere treverket med diesel, selv. Tipset kom fra en båtbygger med lang erfaring, og meget flotte båter på merittlisten. - Med andre ord, ingen vanskelig avgjørelse.:)RImelig var det jo også! ;)Jeg har hørt at det var en metode som ble brukt mye nordpå for maaange år siden, det kan vel stemme? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Har alltid hørt at diesel spiser opp bindestoffet i treverket, men det er kanskje bare tull? Pent ble det i alle fall! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
T0m Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Jeg tror jeg trenger ny propell på motoren.jeg får godt med turtall på motor om jeg vil, men da spoler/slipper propellen, og det blir bare turtall og nesten ingen fremdrifft. på lavt turtall får jeg anslagsvis 5 knop, da kjenner jeg at propellen "tar" riktig.Noen som har forslag til hvilken propell jeg bør ha? mtp at båten er temmelig tung. (hvor tung vet jeg ikke)Jeg har mulighet til å teste endel forskjellige propeller uten særlig stress, men hadde vært fint med noen tips, eller erfaringer. :) Sitér dette innlegget Link to post
Confidon Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Hei. Ønsker hvis mulig å komme i kontakt med deg TOm da jeg i dag tror jeg eier denne båten ;-) Holder på og kan vel si at den til nå har fått god behandling... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.