Hansb Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Hei! Bestilte ny kalesje fra Hansen Protection tidligere i vinter, og fikk den for ett par uker siden. Flott håndarbeid til avtalt tid. Dro ned til båten i går for å montere den, og oppdaget til min store skuffelse at den passer bare nesten. Kalesjen ble bestilt ut fra malnr i den gamle, og ser helt lik ut. Men når jeg trer den på stengene, så mangler det ca 10 cm på høyden for at knappehullene skal nå ned til knappene. Båten er en Carat 7400 (25 fot), og kalesjen er 2-delt. Så det er liksom ikke så store muligheten for å sette den på feil. Hva er problemet her? Kan de ha bommet med 10 cm på hver side når den ble laget? Kan det være at den gamle kalesjen har blitt spesialsydd for å være 10 cm høyere?? Noen som har opplevd noe liknende?? Noen som kjenner til om Hansen Protection har en returordning? Fant ikke noe om det på websiden. Om jeg kapper høyden på stengene med ca 10 cm så vil den passe. Men siden jeg må gå med litt bøyd nakke med dagens kalesje, så vil jeg måtte bøye både nakke og rygg litt i den nye. Så da blir båten med andre ord for lav.... Gode tips mottas med takk Mvh. Hans Olav Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Antagelig sitter den bittelitt skjevt i tillegg kanskje litt stram , hadde samme problem dem kom fra Hansen og viste meg at det er ikke fali og bruke litt muskler og presse ned bøylene litt . Etter et par døgn hadde den strekt seg til perfekt . Noen sier at å vanne kalesen ved første på setting også skal gjøre den lettere og få på og at den da strekker seg raskere til . Er du i tvil om den er rett sydd ring Hansen Sitér dette innlegget Link to post
Scand 920 Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hei. Hvorfor ikke prøve noen som skredder syr kalesjer ? Man betaler mer, men da får man en kalesje som man vil eller ønsker seg. Som f.eks. Høyde fasong, antall glidelåer, vinder..mm.. Man kan også velge hvor stor vinduer og fasong man vil ha. Man betaler for at alt skal være iorden. Og velger man en seriøs forhandler og prisen speiler seg etter det kan man trygt handle og behøver ikke tenkte noe mer på om ting passer eller ikke for når man velger en seriøs aktør så ordner han opp. Siden alt handler om hvor billig man kan få en vare for, så tilslutt får man det man betaler for :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Scand 920. Mener du å si att rådstarter ha handlet med en useriøs leverandør? Jeg ville først ringt Hansen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg tror kalesjen passer. Høres egentlig kjent ut at den skal være ekstremt tight første gangen. Antar du må sprute og dynke den i vann, og deretter strekke den på plass. Så blir den fin og tight. Men hør først med leverandøren. Men at nye kalesjer ser ut til å mangle noen cm er vel regelen og ikke unntaket og den skal være noenlunde stram senere. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 920 Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Scand 920. Mener du å si att rådstarter ha handlet med en useriøs leverandør? Jeg ville først ringt Hansen. Hansen seriøs , men de ser ikke båten . De har bare maler og er billigere. Et firma som skredder sydd kalesjer er en håndtverker som ser båten og lager kalesje til den enkelte båt, samt at den blir ferdig på montert båten og man behøver ikke komme i denne sitasjonen. Da hadde dette ikke vært et tema. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 920 Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hei! Bestilte ny kalesje fra Hansen Protection tidligere i vinter, og fikk den for ett par uker siden. Flott håndarbeid til avtalt tid. Dro ned til båten i går for å montere den, og oppdaget til min store skuffelse at den passer bare nesten. Kalesjen ble bestilt ut fra malnr i den gamle, og ser helt lik ut. Men når jeg trer den på stengene, så mangler det ca 10 cm på høyden for at knappehullene skal nå ned til knappene. Båten er en Carat 7400 (25 fot), og kalesjen er 2-delt. Så det er liksom ikke så store muligheten for å sette den på feil. Hva er problemet her? Kan de ha bommet med 10 cm på hver side når den ble laget? Kan det være at den gamle kalesjen har blitt spesialsydd for å være 10 cm høyere?? Noen som har opplevd noe liknende?? Noen som kjenner til om Hansen Protection har en returordning? Fant ikke noe om det på websiden. Om jeg kapper høyden på stengene med ca 10 cm så vil den passe. Men siden jeg må gå med litt bøyd nakke med dagens kalesje, så vil jeg måtte bøye både nakke og rygg litt i den nye. Så da blir båten med andre ord for lav.... Gode tips mottas med takk Mvh. Hans Olav Ser du hvem den eksisterende kalesjen er sydd av? Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hvis jeg ikke tar helt feil så er det Hansen som har orginal malen til den båten. Jeg bestilte også ny kalesje til min fra hansen og hadde samme problemet med den ene delen av kalesjen, men fik den på og den strakk seg litt og passer perfekt, den andre delen derimot så har jeg motsatt problem da forrige kalesje var uorginal og knappene flyttet. Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
quantumduck Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Fant ikke noe om det på websiden. Har du kjøpt på nett er det 14 dager returrett uansett. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Satte på nykalesjen i påska! Var sinnsyk stram å få på første gang. Et par dager senere var den blitt mer håndterlig. 10 cm hørtes mye ut da. Sjekk at du har tredd i riktig stenger og riktig veg! Var så fornøyd med HH kalesjen vi hadde fra før så jeg bestilte en ny på samme mal nr. Topp kvalitet og topp passform. Hvorfor skal man få skreddersydd kalesje?? Tror neppe slitestyrke og kvalitet er mye bedre enn dem som er laga etter maler. Dette syes nok sikkert for hånd uansett. Hver en kalesjeknapp passa ihvertfal helt perfekt på min 10 år gamle båt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
haugi Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Da blir det spennende å se hvordan min passer, skal sette den på om ikke så lenge. Men er optimist til det motsatte er et faktum Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Takker for alle svar! Godt å høre at det er flere som har fått stramme kalesjer, som viser seg å passe bare de får lov til å strekke seg. Jeg har ringt og pratet med Hansen Protection. De fortalte at det var ett triks å kneppe på kalesjen først, og deretter løfte stengene på plass. Fungerte ikke det, så var det bare å ringe tilbake. Skal legge ut oppdatering her så fort jeg får testet. PS: Bortsett fra at jeg foreløpig ikke har fått kalesjen til å passe, så har jeg så langt ett godt inntrykk av Hansen Protection. Kalesjen ble levert til avtalt pris, og til avtalt tid. Kvaliteten virker også å være bra - med forbehold om at jeg får den til å passe Får man skreddersydd en kalesje så blir det helt sikkert enda bedre. Men til min bruk tror jeg helt sikkert at denne duger. Og hvis ikke så tror jeg de er såpass seriøse at de tar den i retur. Så da får jeg bare krysse fingrene så lenge, og håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Ser du hvem den eksisterende kalesjen er sydd av? Nei desverre. Jeg har funnet to lapper med malnr i den gamle. Men hvem som har sydd den står det ingen ting om. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Da har jeg montert min nye kalesje, ble noe stram da jeg skulle på med siste glidelås men med litt triksing og miksing så fikk jeg det til. Regner med går seg til etter hvert :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Kalesjen skal være helt stram ved montering siden den ikke krymper, dette for å unngå heng i den. Trådstarters gamle kalesje kan sikkert ha passet fint før men er jo ikke helt sikkert at det er den som er original. Hva med lavere bøyler siden det er såpass mye som 10cm som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hvordan gikk det med kalesjen? Fikk du den til å passe? Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Min passet ikke fra hansen, og måtte få skreddersydd i ettertid. Hansen protection kom dog rsskt til båthavna med salgsansvarlig, som konkluderte med at den var feil, manglet 15cm, han tok med seg kalesjen og pengene var tilbake på konto 3-4 dager etterpå. Tross feil vare som ikke passet, var service alfaomega. Dette er en seriøs aktør som ikke har råd til dårlig rykte. Fått feil, ta bilder og video på epost til dem, så får du raskt avklaring. Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Etter min lærdom fra ...alf hansen og hansen protection skal kalesjen være ekstrem trang ved første gangs montering, siden den strekker seg litt ved fuktighet. noen ganger kan det lønne seg fukte den for ved tilpassingen. Dem sier videre at dersom den er akkurat når den er ny vil den bli litt for stor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Dette er stikk imot hva jeg fikk høre fra min leverandør, Hauge i Bergen. Kalesjestoffet krymper ikke og gjør visst ikke noe annet heller. For egen del så er min kalesje så knapp at det er så vidt jeg får den på knappene, gav opp kontakten med firmaet og håper i det lengste at kalesjen får et kort liv. Fargen er fin i hvert fall Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 For å avslutte tråden (noe som burde vært gjort for lenge siden): Ja, jeg fikk kalesjen til å passe. Måtte feste den der det lot seg gjøre, vente ett par dager, trekke litt i den, og feste videre. Til slutt så hadde den strekt seg så den passet fint. Alt av fester passet perfekt, og kalesjen ble levert til avtalt tid og pris. Kunne nok ønsket meg at den var litt slakkere, men den er heller ikke for stram. Og kanskje blir den litt slakkere etter hvert. Båten ble satt på vannet i fjord. Men siden vi ble foreldre i mai (2013), så ble den ikke brukt en eneste tur. Så kanskje blir den slakkere når vi begynner å bruke båten? Satser på sjøsetting nå til onsdag, og regner i med å få noen turer på vannet i år Så min kalesje passet altså fint når den fikk noen dager på seg. Jeg måtte være litt hardhendt med den under monteringen, og ta det over noen dager. Hadde Hansen Protection lagt ved ett ark med tips om montering, så hadde vel hele denne tråden vært unngått. Men det får heller være gå under forbedringsforslag, og ikke kritikk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.