Jump to content

15 liter vann på dieseltanken. Hva nå?


Popeye70

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Få tak i tomme vindusspylerdunker og pumpe ut? Vannet ligger på bunnen av tanken så du får med deg det meste med ei pumpe som rekker ned til dypeste punkt. Når du tror du har fått ut alt så kan du prøve litt til og sette det på en flaske/kanne og la det hvile. Da vil du se om vann skiller seg ut på bunnen hvis det fortsatt er vann igjen.

 

Alt etter hvor mye diesel du har på tanken så ville jeg vurdert å tømme den helt. Har du vannutskiller på drivstofflinja?

Link to post
Share on other sites

Sliter du med å få tredd en slange ned påfyllingshullet og sikre at den når helt til bunn kan et alternativ være å ta ut tankmåleren som er festet gjennom et hull i tankens topplate. Da får du et hull som er forholdsvis lett å komme til rett over tankens dypeste punkt. I tillegg får du sett om du har gjørme i bunn av tanken.

 

Lagde nettopp fire mannhull i min egen tank og vasket ut et 2-3cm lag med dieseldyrgjørme, dette fordi jeg fikk se min store skrekk gjennom hullet til tankmåleren. Kjøpte en drillpumpe til 99kr på Jula (som tåler diesel) og fikk pumpet tanken helt tørr med denne. Kan anbefales til slike jobber da det er lett å feste en halvtoms gjennomsiktig slange direkte på pumpa. Slipper styret med overganger og koblinger i tillegg.

Edit: kan være en fordel å helle litt diesel ned i slangen slik at pumpa blir primet med diesel. Lettere for pumpa å bygge opp vakuum da. For min del sugde pumpa lett en meter rett opp etter den var primet med diesel. Før priming slet den litt med å bygge opp nok vakuum.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Planen så langt er å pumpe det ut med den Jula-pumpa som Hakkannen nevnte. Kjøper den og litt laboratorieslange osv på Jula i morgen. Må nok pumpe ut via hullet for giveren til tankmåleren - håper den ikke har en veldig sær pakning som går istykker når jeg demonterer... :pray: Vindusspylerdunker har jeg mer enn nok av etter å ha tatt av vinterpresenningen, så jeg kan ta med meg en del av disse til båten for å ha noe å pumpe det over i.

 

Håper prosessen går raskt og smertefritt, og at vannutskilleren tar eventuelle smårester jeg ikke får med meg når jeg pumper ut vann/diesel. Får følge godt med på hva som skjer i/med dette filteret i tiden som kommer.

 

Hele planen var å flytte båten over fra vinter- til sommerplass i dag (siste frist), så inntil vannet er borte og motoren starter ligger jeg og blokkerer plassen for vedkommende som skal bruke den denne sommeren...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

kanskje du skal flytte påfyllingen til vann og diesel LITT lengre bort fra hverandre :) Finnes vel lokk i ulike farger også. Rød til diesel og blå til vann ? Jeg har påfylling til vann fremme i baugen og diesel i cockpitkarmen.

 

Hvor mye diesel hadde du på tanken da?

Tipper følelsen du hadde, da du oppdaget det, er omtrent samme følelsen som når man blir klar over at man fyller bensin på en dieselbil...

Link to post
Share on other sites

Det er to meter mellom diesel- og vannpåfylling. De befinner seg på hver sin side av badeplattingen. Dessverre er merkingen ganske dårlig, og helt uten enkel fargekoding. Får klatte på litt maling for å gjøre det litt mer idiotsikkert. Heldigvis var dieseltanken ganske full etter vinteren, så dermed begrenset vanninntaket seg selv. :-/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når du skrur ut tankmåleren, må du være klar over at en av skruene er lengre enn de andre. Den SKAL ikke skrues helt ut, da det vil medføre at platen skruene er skrudd inn i faller ned i tanken. En utsparing i denne gjør at den følger tankmåleren ut ved forsiktig lirking. Normalt ikke noe problem med å få pakningen tett igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har problemer med å nå ned i tanken med slangen er det lurt å tre et patentbånd eller annet bøyelig metall inn i slange enden. Dermed kan du bøye til slangen slik du ønsker. Lykke til!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi bare konkluderer med at jeg gjør jobben. Vil ikke slippe til noen av de andre som var ombord eller i nærheten da det skjedde. Hos oss fordeler vi ikke skyld, bare arbeid (og jeg "vinner" nesten hver gang)... ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Går det ikke å ta bort dieselfilteret og suge vannet ut gjennom røret/slangen som går dit?

Det ser ut til at jeg prøver en variant av dette: Kobler vekk tilførselsslangen ved lukkekrana på tanken, og kobler meg på der. Da slipper jeg å åpne tanken.

 

Eneste usikkerhetsmoment er om jeg får ut alt vannet på den måten, eller om jeg uansett må inn i tanken for å få ut alt... Noen som har en kvalifisert mening om dette?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tror nok du må inn i tanken, om ikke lukkekrana er under tanken.

Er som regel en cm eller to fra utløp fra tank og ned til bunn av tank.

Samme hvis det er stigerør. Dette går vanligvis heller ikke helt ned i bunn av tanken.

 

Egentlig synd. Hadde uttak av diesel vært fra tankenes aller dypeste punkt, ville møkk blitt sugd opp etter hvert som det kom i tanken og ikke samlet seg opp og blitt til mengder som kan tette filtre i dårlig vær.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vann på min tank i vinter, og tok ut mesteparten på denne måten. Slumpen tok jeg ut via filteret etterhvert som jeg kjørte. Nå har jeg riktignok bensin og utenbordsmotor, men alt vannet kom ut etterhvert. Jeg har også seglass på filteret mitt så det var ingen problem å se når jeg måtte tømme det.

Link to post
Share on other sites

Status så langt: Har fått ut ca 9 liter vann via utgangen på tanken og Jula-pumpen det ble tipset om lenger opp i tråden. Fordi utgangen på tanken er tynn går det ganske tregt, kanskje 1 til 1,5 liter i minuttet. Vannet ser helt rent og fint ut, uten spor av diesel så langt. Nå har batteridrillen tatt en pause, så jeg hurtiglader det andre batteriet, og så er det på'n igjen om 20 minutter.

 

Fremdeles usikker på om jeg må inn i tanken for å få ut alt, eller om jeg skal satse på at filteret får unna det jeg ikke når via det vanlige utsuget. Den som lever får se...

 

Takk for tips så langt. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Og her er dagens fangst, i tapperekkefølge fra venstre mot høyre:

bilde

 

I de fire første kannene er det kun vann. Helt på tampen av kanne fem kom det 1cm med diesel. I kanne seks er det 2 cm med "dieselvann" nederst, og kanne syv har kun diesel.

 

Nå tapper jeg én kanne til, og så sier jeg at nok er nok og monterer alt sammen igjen. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ser meget bra ut. :thumbsup:

La kanne 6 og 7 pluss den du tapper nå (kanne 8). stå i ro i noen dager.

Er det ikke antydning til vann i bunnen på 7og 8 kan du helle disse tilbake på tanken

I kanne 6 kan du senke ett sugerør 5 cm opp fra bunnen å suge ut den rene diselen.

Om antydning til vann i kanne 7 og 8 gjør det samme her. er ikke nødvendig å kaste ren diesel

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei, ny på forumet.

Dere som suger opp drivstoff, vær så snill å slutte med det. (Mariel sitt forslag med sugerør)

Er ekstremt farlig å få drivstoff på lungene.

 

Har drevet mye med dette selv, men etter at jeg leste om hvor farlig dette kunne være, sluttet jeg med en gang med dette.

Link to post
Share on other sites

Hei, ny på forumet.

Dere som suger opp drivstoff, vær så snill å slutte med det. (Mariel sitt forslag med sugerør)

Er ekstremt farlig å få drivstoff på lungene.

 

 

Hei Zarek.

Velkommen til forumet.

 

Snakker selvfølgelig om å suge/pumpe ut frisk diesel med pumpe.

 

Suge bensin/Diesel via munn og hevertprinsipp :puke: , var noe man drev med i barndommen

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...