Popeye70 Startet 1.Mai.2013 Del på Facebook Startet 1.Mai.2013 Hva er den beste metoden for å få ca 15 liter ferskvann ut av intern dieseltank i en seilbåt? La oss bare si at noen begynte å fylle vann på feil tank... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Få tak i tomme vindusspylerdunker og pumpe ut? Vannet ligger på bunnen av tanken så du får med deg det meste med ei pumpe som rekker ned til dypeste punkt. Når du tror du har fått ut alt så kan du prøve litt til og sette det på en flaske/kanne og la det hvile. Da vil du se om vann skiller seg ut på bunnen hvis det fortsatt er vann igjen. Alt etter hvor mye diesel du har på tanken så ville jeg vurdert å tømme den helt. Har du vannutskiller på drivstofflinja? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 (redigert) Sliter du med å få tredd en slange ned påfyllingshullet og sikre at den når helt til bunn kan et alternativ være å ta ut tankmåleren som er festet gjennom et hull i tankens topplate. Da får du et hull som er forholdsvis lett å komme til rett over tankens dypeste punkt. I tillegg får du sett om du har gjørme i bunn av tanken. Lagde nettopp fire mannhull i min egen tank og vasket ut et 2-3cm lag med dieseldyrgjørme, dette fordi jeg fikk se min store skrekk gjennom hullet til tankmåleren. Kjøpte en drillpumpe til 99kr på Jula (som tåler diesel) og fikk pumpet tanken helt tørr med denne. Kan anbefales til slike jobber da det er lett å feste en halvtoms gjennomsiktig slange direkte på pumpa. Slipper styret med overganger og koblinger i tillegg. Edit: kan være en fordel å helle litt diesel ned i slangen slik at pumpa blir primet med diesel. Lettere for pumpa å bygge opp vakuum da. For min del sugde pumpa lett en meter rett opp etter den var primet med diesel. Før priming slet den litt med å bygge opp nok vakuum. Redigert 1.Mai.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Kan du ikke ta ut giveren til dieselmåleren? Stikk slangen ned gjennom det hullet. Vakumpumpe er veldig grei til en slik jobb. De kan kjøpes fra Jula m.fl. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Popeye70 Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Takk for alle svar. Planen så langt er å pumpe det ut med den Jula-pumpa som Hakkannen nevnte. Kjøper den og litt laboratorieslange osv på Jula i morgen. Må nok pumpe ut via hullet for giveren til tankmåleren - håper den ikke har en veldig sær pakning som går istykker når jeg demonterer... Vindusspylerdunker har jeg mer enn nok av etter å ha tatt av vinterpresenningen, så jeg kan ta med meg en del av disse til båten for å ha noe å pumpe det over i. Håper prosessen går raskt og smertefritt, og at vannutskilleren tar eventuelle smårester jeg ikke får med meg når jeg pumper ut vann/diesel. Får følge godt med på hva som skjer i/med dette filteret i tiden som kommer. Hele planen var å flytte båten over fra vinter- til sommerplass i dag (siste frist), så inntil vannet er borte og motoren starter ligger jeg og blokkerer plassen for vedkommende som skal bruke den denne sommeren... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 kanskje du skal flytte påfyllingen til vann og diesel LITT lengre bort fra hverandre :) Finnes vel lokk i ulike farger også. Rød til diesel og blå til vann ? Jeg har påfylling til vann fremme i baugen og diesel i cockpitkarmen. Hvor mye diesel hadde du på tanken da? Tipper følelsen du hadde, da du oppdaget det, er omtrent samme følelsen som når man blir klar over at man fyller bensin på en dieselbil... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Det er to meter mellom diesel- og vannpåfylling. De befinner seg på hver sin side av badeplattingen. Dessverre er merkingen ganske dårlig, og helt uten enkel fargekoding. Får klatte på litt maling for å gjøre det litt mer idiotsikkert. Heldigvis var dieseltanken ganske full etter vinteren, så dermed begrenset vanninntaket seg selv. :-/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
arkmarin Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Når du skrur ut tankmåleren, må du være klar over at en av skruene er lengre enn de andre. Den SKAL ikke skrues helt ut, da det vil medføre at platen skruene er skrudd inn i faller ned i tanken. En utsparing i denne gjør at den følger tankmåleren ut ved forsiktig lirking. Normalt ikke noe problem med å få pakningen tett igjen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
-Luna- Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Hvis du har problemer med å nå ned i tanken med slangen er det lurt å tre et patentbånd eller annet bøyelig metall inn i slange enden. Dermed kan du bøye til slangen slik du ønsker. Lykke til! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
puddingen Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Kople ifra tilførsels slangen og putt den i ei 5l kanne med diesel, og kjør til plassen din, så slipper du å stresse.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Husk isåfall å få dieselreturen tilbake til samme kanne. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Alternes. Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Hva med å sette vedkomende som har begått forbrytelsen til jobben? Aner et snev av maskara og høyhæla her Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Popeye70 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Jeg tror vi bare konkluderer med at jeg gjør jobben. Vil ikke slippe til noen av de andre som var ombord eller i nærheten da det skjedde. Hos oss fordeler vi ikke skyld, bare arbeid (og jeg "vinner" nesten hver gang)... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bluemarlin Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Går det ikke å ta bort dieselfilteret og suge vannet ut gjennom røret/slangen som går dit? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Popeye70 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Går det ikke å ta bort dieselfilteret og suge vannet ut gjennom røret/slangen som går dit? Det ser ut til at jeg prøver en variant av dette: Kobler vekk tilførselsslangen ved lukkekrana på tanken, og kobler meg på der. Da slipper jeg å åpne tanken. Eneste usikkerhetsmoment er om jeg får ut alt vannet på den måten, eller om jeg uansett må inn i tanken for å få ut alt... Noen som har en kvalifisert mening om dette? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bluemarlin Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Du burde jo få bort alt ettersom røret/slangen som går til motoren tar drivstoffet ved det laveste punktet i tanken. vannet er jo som kjent tyngre enn diesel og ligger nederst i tanken. Kan jo selvfølgelig hende at det ligger noen desiliter igjen men det tar du ut via filteret. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Mariell Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Tror nok du må inn i tanken, om ikke lukkekrana er under tanken. Er som regel en cm eller to fra utløp fra tank og ned til bunn av tank. Samme hvis det er stigerør. Dette går vanligvis heller ikke helt ned i bunn av tanken. Egentlig synd. Hadde uttak av diesel vært fra tankenes aller dypeste punkt, ville møkk blitt sugd opp etter hvert som det kom i tanken og ikke samlet seg opp og blitt til mengder som kan tette filtre i dårlig vær. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bluemarlin Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Jeg hadde vann på min tank i vinter, og tok ut mesteparten på denne måten. Slumpen tok jeg ut via filteret etterhvert som jeg kjørte. Nå har jeg riktignok bensin og utenbordsmotor, men alt vannet kom ut etterhvert. Jeg har også seglass på filteret mitt så det var ingen problem å se når jeg måtte tømme det. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Popeye70 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Status så langt: Har fått ut ca 9 liter vann via utgangen på tanken og Jula-pumpen det ble tipset om lenger opp i tråden. Fordi utgangen på tanken er tynn går det ganske tregt, kanskje 1 til 1,5 liter i minuttet. Vannet ser helt rent og fint ut, uten spor av diesel så langt. Nå har batteridrillen tatt en pause, så jeg hurtiglader det andre batteriet, og så er det på'n igjen om 20 minutter. Fremdeles usikker på om jeg må inn i tanken for å få ut alt, eller om jeg skal satse på at filteret får unna det jeg ikke når via det vanlige utsuget. Den som lever får se... Takk for tips så langt. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Og her er dagens fangst, i tapperekkefølge fra venstre mot høyre: I de fire første kannene er det kun vann. Helt på tampen av kanne fem kom det 1cm med diesel. I kanne seks er det 2 cm med "dieselvann" nederst, og kanne syv har kun diesel. Nå tapper jeg én kanne til, og så sier jeg at nok er nok og monterer alt sammen igjen. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mariell Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 (redigert) Ser meget bra ut. La kanne 6 og 7 pluss den du tapper nå (kanne 8). stå i ro i noen dager. Er det ikke antydning til vann i bunnen på 7og 8 kan du helle disse tilbake på tanken I kanne 6 kan du senke ett sugerør 5 cm opp fra bunnen å suge ut den rene diselen. Om antydning til vann i kanne 7 og 8 gjør det samme her. er ikke nødvendig å kaste ren diesel Redigert 2.Mai.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Vil uansett anbefale en skikkelig separator som forfilter. Separ skal være toppers, men også Racor skal ha samme funksjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bluemarlin Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 (redigert) Bare husk at du må tømme filteret et par ganger når du bruker båten i tillegg, for som det sies så går ikke røret helt 100% ned til bunnen så når du bruker båten og det kanskje er litt bølger vil vannet skvulpe opp i røret og dermed havne i filteret. Redigert 2.Mai.2013 av bluemarlin (see edit history) Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Zarek Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Hei, ny på forumet. Dere som suger opp drivstoff, vær så snill å slutte med det. (Mariel sitt forslag med sugerør) Er ekstremt farlig å få drivstoff på lungene. Har drevet mye med dette selv, men etter at jeg leste om hvor farlig dette kunne være, sluttet jeg med en gang med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 (redigert) Hei, ny på forumet. Dere som suger opp drivstoff, vær så snill å slutte med det. (Mariel sitt forslag med sugerør) Er ekstremt farlig å få drivstoff på lungene. Hei Zarek. Velkommen til forumet. Snakker selvfølgelig om å suge/pumpe ut frisk diesel med pumpe. Suge bensin/Diesel via munn og hevertprinsipp , var noe man drev med i barndommen Redigert 3.Mai.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.