GunR Startet 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2013 Som sagt, har vært ute & sjekket ladespenning på min Selva (som egentlig er en Yamaha F40). Målte til 13,1V ved 1800 til 2400 rpm på motoren. Batteriet målte 11,8V ubelastet. Er klar over at det betyr at jeg trenger nytt batteri, men når ladespenning ligger jamt på 13,1V, er regulatoren da ødelagt? Kan den justeres? Er det denne spenningen disse motorene ligger på? Det virker veldig lavt på meg, biler lader jo ideelt 14,4V ved 20 grader C. Kan nevne at det er max 0,1V spenningstap fra batteri til startmotor i startøyeblikk. Dette er målt. Ikke målbart tap fra motor til batteri under lading, altså med motoren i gang. Et annet spørsmål: Startreleet slår ikke skikkelig inn. På denne motoren ligger ikke startreleet rett på starteren, men ved siden av. Når jeg får ene sønnen min til å vri på nøkkelen til "start" samtidig med at jeg rister litt i releet, da virker det hver gang, men ellers tar det over 20 forsøk på nøkkelen. Kan dette relateres til forrige problem, med lav spenning? Link to post
Arvid_A Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Et batteri som har en spenning på bare 11,8V ubelastet, er ganske utladet. Før du gjør noe mer med motoren, bør du forsøke å lade batteriet skikkelig opp (12,7V) med en 230V-tilkoblet batterilader. Det at du måler så lav ladespenning fra motoren som 13,1V , skyldes sannsynligvis at batteriet er så utladet at ladekretsen på motoren ikke klarer å gi mer. Lav batterispenning er sannsynligvis også forklaringen på at startreleet fusker. Link to post
GunR Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Da tenker jeg det blir et nytt batteri, enkelt og greit. Batteriet har stått tilkoblet en C-tec lader i et døgn før båten ble satt ut på fredag. Lørdag ble den kjørt i over 2 timer, vårens første tur, rask (nåjå,) marsjfart, ca 5000 rpm. Når batteriet nå måler så dårlig som det gjør, tenker jeg det ikke tar lading lenger, eller at ladespenningen er altfor lav. Kjøper nytt batteri, og måler ladespenning igjen med nytt nyladet batteri. Link to post
GunR Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Det viser seg at det er startreleet som fusker. Kjøper nytt på mandag, må ha det i orden, spesielt siden båten nå skal selges! Kjøpt nytt voltmeter og fått sjekket batteriet, det var helt i orden, med god spenning på. Gamle voltmeteret har fått sparken. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn