Jump to content

"Båtmotorliga rullet opp"


Gudrun

Recommended Posts

Neida, den hørte evnt. hjemme i nyhets-tråden, men dette er en så aktuell sak at den gjerne kan få et eget emne.

Med fratrekk for egenandel og alder kan man ende opp med store utgifter selv om man har forsikring. Og ikke minst kan mer eller mindre hele sesongen gå tapt før båten er sjøklar igjen.

 

Lurer på hva polske båteiere selv gjør for å unngå tyveri av utenbordsmotorer. Er jo ikke så lenge siden man måtte fjerne viskerbladene når man parkerte bilen.

Link to post
Share on other sites

Så lettlurte er vel neppe denne mafiosoen. Antar at en stor påhenger er et så markant statussymbol der nede at dekselet må vise hva som skjuler seg under det.... Samme her i landet forøvrig..

 

Tenk hva dette koster oss i økte forsikringspremier. Bør være mulig å sikre utenbordsmotorer på en måte som gjøre det tilnærmet umulig å stjele dem.

Forutsatt at båten befinner seg på en befolket sted.

 

Sønnen min har en slik til mopeden. 16mm herdet bøyle og alarm. Umulig å stjele hvis det er folk i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg fjerner dekslet til min 9.9 Tohatsu, låser dette inn i båten og setter istedet på ei hette fra Biltema. Har gått klar av tyverier siden det. Tidligere ble jeg frastjålet en 2,5HK Evinrude og en 4 Hk Yamaha.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"spanerne" vet vel hva de ser etter ja, og er det en motor med oransje deksel så rapper de vel bare et passende deksel om det trengs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

 

Sønnen min har en slik til mopeden. 16mm herdet bøyle og alarm. Umulig å stjele hvis det er folk i nærheten.

 

Dessverre så er det nok kun folk rundt som har oversikt over lokasjonen som kan hindre et tyveri.

Slike alarmer er super enkle å imobilisere. Er ikke noen stor hemmelighet at det er bare å kjøre en skrutrekker inn i høyttaleren, så er det ikke mye lyd igjen.

Og så kalte 5min tamperfri låser/kjettinger burde vel egentlig hete 5sec tamperfri...

 

 

Eneste mulighet til å være litt mer sikret mot tyveri er vel at du har mer antityveri utstyr, eller noe som er mindre attraktivt, en nabobåten. Så de går på den i stede dessverre.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Forrige vinter forsvant 3-4 påhengere i hjemme havna mens båtene sto i vinteropplag.

I år har de tatt en REM. fjernet alle motor deksel og erstattet dem med hetter eller pressening.

Resultat 0 stjålne påhengere. Tilfeldig? Tror ikke det.

Rasshøla får ikke solgt påhengere uten deksel, siden deksel er dyrt, selv i Polen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Slike alarmer er super enkle å imobilisere. Er ikke noen stor hemmelighet at det er bare å kjøre en skrutrekker inn i høyttaleren, så er det ikke mye lyd igjen.

 

Tviler ikke når det gjelder kina-låser, men denne er produsert i UK og jeg vil tro de har gjort noe for å beskytte mot skrutrekker.

Som filmen viser er kjetting alene lite verdt, de færreste vil tro det er mulig å klippe av en 10-15mm herdet kjetting, at det kun er mulig med vinkelsliper.

Men en bolteklipper fra Biltema er neppe nok for annet enn låser med kina-herding...

 

De færreste vil overmale dekselet på en nyere motor, men kanskje folie kan være et alternativ. Laget slik at det ser ut som om dekselet er kraftig oppskrapt og med Yamablisi logo... :wink:

Å bruke hette er jo greit i opplag, men upraktisk på mindre båter uten egnet sted å låse inn dekselet.

Link to post
Share on other sites

Hadde opprydding av gamle sykkelvrak fra stativet utenfor det vi bodde før og fikk sjansen til å klippe litt. Kjetting og wire gikk rett av med boltesaksa. Bøylene var det eneste som måtte tas med vinkelsliperen...

 

Faren hvis man låser fast i båten er vel at de sager ut hele akterspeilet :-D

 

Men kanskje et råttent deksel fra ebay til å ha på når man ligger i havn eller opplag kunne funket? Bare å herpe det enda mer, sette på Tamabisi dekaler... :-)

 

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...