Jump to content

Forbina 40 Fly, er QL CT900 baugpropell for svak?

Knutzen1

Recommended Posts

Få montert inn et ekstra batteri med høy CCA verdi i baugen. Du trenger ikke allverdens av amperetimer på det nye batteriet da det ikke kjøres så lang tid av gangen. Å ha full effekt tilgjengelig når man trenger den er det viktigste. Jeg måler 10,8 volt over thrusteren under full belastning. Ca. 0,3 volt bedre enn det Sleipner anser som beregningsnormen.

Optimabatteriet plassert lokalt i hekken overtok ca. 230-250 ampere av strømtrekket fra hovedbanken og løftet spenningen over motoren betydelig under drift.

Hvor mye får du om du kopler startkabler og et nytt batteri i parallell over polene?

Thrusteren på siste bilde er vel muligens en Sleipner for utvendig montasje: http://sleipner.no/produkt/19104/side-power-sx80185t-12v/

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Hvilken hekkthruster er dette?

bilde

Dette ser ut som Sleipner sin utenpåliggende sx modell finnes i 2 modeller sx 80 og sx 100. Genialt for de med drev kan også brukes om du har strake akslinger. Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har SE100 foran og bak. Den bakre gir meget bra respons. Forran ikke mer enn såvidt det holder, og knapt nok det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eg har ikkje målt spenning over polene ved belastning på min, men når eg ser målinger ned i 7,5V så får eg lyst å sjekke. Ved så lave spenning så er det fare for å skade både rele og motor. Det må absolutt oppgraderes.

Det er jo enkleste løsning å sette inn ekstra batteri då når kabler ligger klart :thumbsup: De orginale kablene som ligger fram vil vel forhåpentligvis være gode nok til å vedlikeholde nytt batteri i baugen med lading bakifra. Men da må vel hovedbrytere stå på alltid.

En nødstopp må det være, så ved nytt batteri framme så bør du vel ha en fjernstyrt hovedbryter som får styrestrøm fra eksisterende hovedbryter. Kanskje nokon har link til hvor man får kjøpt slike brytere ?

I "signaturen" til REM står det han har Phantom 43

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ser du har 7,5 V på truster under drift. Hva har du på batteripolene samtidig? Hvis du har 9 V der trenger du ikke batteri framme, bare et nytt og bedre bak. Hvilket tverrsnitt har du på kablene framover? Er det under 95mm2 er jeg enig i at du trenger batteri framme selv om det bak er gåent.

Litt nedslående funn i dag...

Hele batteripakka gikk mot thrusterne, og den var også så og si defekt. Målte 9v ved kjøring av thrusterne, og det var tegn til syre på batteriene.

Thrusteren bak hadde eget batteri, men også det var lavt spekka og målte 9,5v under belastning på hekkthrusteren.

Dermed må nok hele pakka byttes ut med 400 amp amg og redtop 55amp x 4. (2 til motor og en i baug, en i hekk).

Fant også ut at det var en 15amp lader, som skulle lade totalt 350amp pakke... Burde vel hatt en 60-80amp lader?

Hmm. Er det min paranoia eller ser det ud som om der er rust omkring det kriminelle sted på eksosbendet på billedet i indlæg #30...? https://baatplassen.no/i/topic/99941-forbina-40-fly-er-ql-ct900-baugpropell-for-svak/?p=1433273

Det stemmer nok det... Har sett litt rust der, og en av motorene er under garanti, den andre ser ikke ut til å være det..

Trodde garantien gjaldt fra samme tidspunkt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...