Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Da har jeg målt det til 7,5v ved kjøring... Det ser ut til at de har lagt opp til batteri fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Hvilken hekkthruster er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Få montert inn et ekstra batteri med høy CCA verdi i baugen. Du trenger ikke allverdens av amperetimer på det nye batteriet da det ikke kjøres så lang tid av gangen. Å ha full effekt tilgjengelig når man trenger den er det viktigste. Jeg måler 10,8 volt over thrusteren under full belastning. Ca. 0,3 volt bedre enn det Sleipner anser som beregningsnormen. Optimabatteriet plassert lokalt i hekken overtok ca. 230-250 ampere av strømtrekket fra hovedbanken og løftet spenningen over motoren betydelig under drift. Hvor mye får du om du kopler startkabler og et nytt batteri i parallell over polene? Thrusteren på siste bilde er vel muligens en Sleipner for utvendig montasje: http://sleipner.no/produkt/19104/side-power-sx80185t-12v/ Redigert 5.Mai.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Har ikke fått prøvd det, men skal teste i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Regner med at den utenpåliggende også har samme effekt av godt med spenning. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Hvilken hekkthruster er dette? Dette ser ut som Sleipner sin utenpåliggende sx modell finnes i 2 modeller sx 80 og sx 100. Genialt for de med drev kan også brukes om du har strake akslinger. Redigert 5.Mai.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Synes også den virker dårlig... Kan man bytte motor til sx100, hvis det står en 80 der? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Og hva spenning hadde du på denne under drift da ? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Testet ikke den. Prøver i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Finnes det noen løsning for trøster bak for enkelinstallasjon med drev? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Dette har vel så vidt vært disktert i en tråd tidligere: https://baatplassen.no/i/topic/38195-hekktruster-paa-drevbaat/ Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Har SE100 foran og bak. Den bakre gir meget bra respons. Forran ikke mer enn såvidt det holder, og knapt nok det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Knutzen1 Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Hvilken båt har du REM? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Eg har ikkje målt spenning over polene ved belastning på min, men når eg ser målinger ned i 7,5V så får eg lyst å sjekke. Ved så lave spenning så er det fare for å skade både rele og motor. Det må absolutt oppgraderes. Det er jo enkleste løsning å sette inn ekstra batteri då når kabler ligger klart De orginale kablene som ligger fram vil vel forhåpentligvis være gode nok til å vedlikeholde nytt batteri i baugen med lading bakifra. Men da må vel hovedbrytere stå på alltid. En nødstopp må det være, så ved nytt batteri framme så bør du vel ha en fjernstyrt hovedbryter som får styrestrøm fra eksisterende hovedbryter. Kanskje nokon har link til hvor man får kjøpt slike brytere ? I "signaturen" til REM står det han har Phantom 43 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Den bakre gir meget bra respons. Forran ikke mer enn såvidt det holder, og knapt nok det. Det der er "mot normalt" Det skal mye mindre krefter til foran for å flytte båten. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 (redigert) Hmm. Er det min paranoia eller ser det ud som om der er rust omkring det kriminelle sted på eksosbendet på billedet i indlæg #30...? https://baatplassen.no/i/topic/99941-forbina-40-fly-er-ql-ct900-baugpropell-for-svak/?p=1433273 Redigert 6.Mai.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Ser du har 7,5 V på truster under drift. Hva har du på batteripolene samtidig? Hvis du har 9 V der trenger du ikke batteri framme, bare et nytt og bedre bak. Hvilket tverrsnitt har du på kablene framover? Er det under 95mm2 er jeg enig i at du trenger batteri framme selv om det bak er gåent. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knutzen1 Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Litt nedslående funn i dag... Hele batteripakka gikk mot thrusterne, og den var også så og si defekt. Målte 9v ved kjøring av thrusterne, og det var tegn til syre på batteriene. Thrusteren bak hadde eget batteri, men også det var lavt spekka og målte 9,5v under belastning på hekkthrusteren. Dermed må nok hele pakka byttes ut med 400 amp amg og redtop 55amp x 4. (2 til motor og en i baug, en i hekk). Fant også ut at det var en 15amp lader, som skulle lade totalt 350amp pakke... Burde vel hatt en 60-80amp lader? Hmm. Er det min paranoia eller ser det ud som om der er rust omkring det kriminelle sted på eksosbendet på billedet i indlæg #30...? https://baatplassen.no/i/topic/99941-forbina-40-fly-er-ql-ct900-baugpropell-for-svak/?p=1433273 Det stemmer nok det... Har sett litt rust der, og en av motorene er under garanti, den andre ser ikke ut til å være det.. Trodde garantien gjaldt fra samme tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.