Jump to content

Yamarin 76 DC med noen barnesykdommer


Jmolvig

Recommended Posts

Hei, har nettopp kjøpt Yamarin 76 DC 2008 mod. Den har kun 139 timer på loggen men overraskende nok er det flere ting jeg ikke har fått til å virke.

Etter en stund fikk jeg igang SB vindusvisker, men fortsatt har jeg ikke klart å starte kjøleskap eller lanterner.

Har gått over sikringer både i dashbord v/styrekonsoll og sikringer ved batterivelger. Noen som har tips på hvor jeg starter med feilsøking?

Båten er kjøpt privat - så derfor må jeg nok ta tak i dette selv.

Link to post
Share on other sites

Du starter med å måle om det kommer strøm frem til det utstyret som ikke funker. Er det ikke strøm dit følger du ledningene bakover til sikringsskapet. Mulitmeter kjøpes på Biltema eller Clas Ohlson

 

Er det strøm frem til delen vet du at delen er defekt.

 

At ting ikke virker på en 5-6 år gammel båt som nesten ikke har vært brukt er ikke overraskende :smiley:

 

Velkommen til Baatplassen :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Multimeter er dårlig egnet til den slags da det er så følsomt. Det kan ofte vise spenning sjøl om den ikkje er strøm til stede annet enn just nok til at multimeteret plukker det opp. En prøvelampe er bedre. Om ting ikkje virker og sikring er hel så er det gode gamle gå bananas på bryteren første punkt. ta gjerne ut sikringen til kjøleskapet og annet følsomt utstyr før sådan herjing med bryter til den slags. Lanterneknappen er et bra sted å begynne. Bananas som i slå på/av en million ganger så fort/ en gidder svt kontakt er oppnådd. Dette for å slite av belegg på kontaktflatene som kan ha oppstått av manglende bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har selv en 3 år gammel Yamarin 80dc. Fikk problemer med signal fra motor. Da var det bare å skru ned "deksel" under ved styre (rett ved toalettet). Kjøp så elektrospray,- den typen mot irr. Gå over alle koblinger. På min 3 år gamle var det overrasskende mye irr på nesten alle koblinger.

 

Har også hatt problem med at ledningen til kjøleskapet hadde falt ut av festet sitt bak sikringspanelet (det ved hovedstrømmen).

Skru det løst, og inspiser.

 

Gratulerer med en flott båt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk for gode tips.

 

Lantner er nå fikset - viste seg at det var pærer - så var det fikset. Når det gjalt kjøleskap så var forrige eier usikker, men etter litt test og forsøk viste det seg at jeg hadde misforstått hvordan posisjon bryteren skal stå i - den gir strøm når det "røde" synes på bryter til direkte strøm for GPS og kjøleskap.

 

Sånn går det når enn kjøper båt av en som ikke har brukt den, og selv hadde jeg en Yamarin 6110 i 8 år uten noen duppe dingser - så det er mye å lære.

 

Tips om å benytte brytere oftere for å slite av samt spraye godt er tingen.

 

Kanskje dere også kan gi meg hint om tømming av toalett? Skal jeg ha hendel på selve toalettet i en spesiell posisjon (åpen eller lukket) når jeg kjører og åpner kran for tømming?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet akkurat hvordan du har det:) gikk fra skjærgårdsjeep til dc med do, vask, kokeapparat osv.. Kjøleboksen har noen knapper, men jeg har ennå ikke helt skjønt hvordan den funker.. Kobler på strøm og det blir kalt da;)

 

Lærer etterhvert;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kanskje dere også kan gi meg hint om tømming av toalett? Skal jeg ha hendel på selve toalettet i en spesiell posisjon (åpen eller lukket) når jeg kjører og åpner kran for tømming?

 

Den skal være lukket!

Du finner manualen til std.Jabsco-dass her:

http://www.jamestowndistributors.com/userportal/pdfs/29090_29120_toilets_0406_data_sheet.pdf

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...