Jump to content

Suzuki 9,9hk eller 16hk???


Sinten

Recommended Posts

Hei

Eg har ein Suzuki 9,9hk frå 1990. Går det ann å trimme/skru opp denne motoren? Veit at det går ann på andre 9,9'er fordi at dei eigentleg er ein 15 eller 16 hestar med sperre på. Men i instruksjonsboka mi står det at 16 hesteren har større sylinder volum enn 9,9'en. Betyr dette at 9,9hesteren og 16hesteren er to ulike motorer,og at det ikkje går ann å "skru den opp" like vell?

 

Håper at det er nokon som kan gje meg svar på dette.

 

Er klar over at setningane ikkje er heilt bra, men ta kontakt viss det er noko du ikkje forstår. :confused:

 

På forhand takk for alle gode svar. :sailing:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Suzuki 9,9, dog en 85 mod, men jeg tror prinsippet er det samme. På min motor var "plomberingen" fjernet da jeg kjøpte den i fjor og forrige eier mente at den skulle yte 13,5 hk. For å øke effekten til 15 hk så måtte det skiftes forgasser/deler i forgasseren.

 

Fikk forklart at "plomberingen" bestod i en slags stoppskrue som stod i forb. med gass/tennings-systemet som gjorde at man ikke fikk full gass.

Link to post
Share on other sites

Mener Suzuki har laget to forskjellige 9.9 Hk

En som er 9,9/8 hk

og en som er 15/9,9 hk

 

Hva heter motoren din?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det står berre DT9,9 på instruksjonsboka. (det er ein 1990 modell)

Men når det er beskrevet i instruksjonsboka korleis ein "Nødstarter" motoren, så er det eit felles bilete for 9,9 hesteren og 16 hesteren. Mens 5 hesteren og 8 hesteren har eit anna bilete. Trur du dette kan tyde på at 9,9 hesteren og 16 hesteren er same motoren, eller? :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du snakker om 9,9/16

Det hadde Suzuki frem til 1983

 

Er motoren din Rød og hvit med blå stamme?

Da er den i så fall maks 1982 modell.

 

Men ja det er nok samme motoren.

Står det noe om tekniske data på de to motorene i instruksjonsboken?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du snakker om 9,9/16

Det hadde Suzuki frem til 1983

 

Er motoren din Rød og hvit med blå stamme?

Da er den i så fall maks 1982 modell.

 

Men ja det er nok samme motoren.

Står det noe om tekniske data på de to motorene i instruksjonsboken?

 

Nei den er ikkje rød og kvit, den er sølvgrå, og eg er temelig sikker på at den er frå 88-91 eller noko slikt.

 

Ja det står mange tekniske data. blant anna at sylindervolumet på 9,9'en er 256 mens på 16 hesteren er det 284.

her har du eit bilete av instruksjonsboka (kvaliteten vart veldig dårlig fordi at eg måtte konvertere det) Kan sende eit betre på E-post viss du vil.

:flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Dette så ut som noe fra en brosjyre og ikke instruksjonsbok.

Har du bilde av motoren da?

 

Ellers var Suzuki sølvgrå fra 1983-1988

Fra 89 og oppover har de en mørkere grå farge.

 

Ellers er linken som Ingar har lagt inn her verdt å følge.

Den forteller noe om alder på motoren din :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja som eg har sagt før så er den frå ca 88-91 og det stemmer med opplysningene frå den svenske internett sida. :flag:

 

JA så eg veit at motoren er frå slutten av 80-tallet eller byrjinga av 90-tallet. betyr dette at den går ann å trimme/skru opp? Og viss det går ann korleis får eg det til? :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

- Jeg tviler på at dette går på denne så lenge det er forskjellig volum på disse. På 9,9/13,5/15 motorene er det som regel 3 måter å endre effekt oppover på:

 

Trinn 1. Fjerne sperre som hindrer VOT eller plate som innsnevrer luftgjennomstrømmingen mellom forgasser og inntak til reedventiler :cool:

 

Trinn 2. Bytte forgasser, hvis trinn 1 ikke er gjennomførbart hvis denne ikke er lik 15hk. :smash:

 

Trinn 3. Skifte eller endre maxåpning på reedventiler til spesifisert på 15hk. :smash:

 

Mange utfører trinn én i tro om at dette gir 15hk på YAMAHA 9,9, dette er ikke tilfelle da den kun blir 13,5 uten trinn tre. (unntatt på Vmax jr., denne har 15 reeds fra fabrikk)

 

Det sikreste i ditt tilfelle er å spørre en Suzireparatør (Og de finnes det jo mange av... :wink::wink: ) så vil du få et svar på om dette går eller ikke. Hva med å ringe Erling Sande, de var i hvertfall veldig hjelpsomme i min tid som DT150/400 eier!

 

Tillegg: Sinten, jeg ser nå at det er to forskjellige boringer og dermed ikke samme blokk - tror ikke dette er gjennomførbart... :nonod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ja det var det eg var redd for. Men det skader ikkje å prøve, eller gjer det? Du skjønner eg er vant med den berømte "prøv og feil metoten". eller "feil og feil om igjen metoden" som eg liker å kalle den. :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja det var det eg var redd for. Men det skader ikkje å prøve, eller gjer det? Du skjønner eg er vant med den berømte "prøv og feil metoten". eller "feil og feil om igjen metoden" som eg liker å kalle den. :lol:

den er grei sindre. det er det som virker visst ein er usikker. ein lærer ikkje visst ein ikkje gjer feil. å det er alltid lurt å lære ting på egenhånd ( oldefar min sa det til meg)

Redigert av mikael (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I verste fall vil det koste livet til Suzi´n, i beste fall vil den gå ureint og dårlig. Ring Sande nå, før du gjør noe mer.... det er knalldyrt å reparere påhengere, så det skal lite til før en gammel motor må kasseres... :nonod:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det som er rart her er at det snakkes om 9,9 og 16

Har ikke hørt om at 16 har vært produsert siden 1982/3

Det var den gamle serien

 

Når jeg kikker på det skjemaet ditt synes jeg det ligner en brosjyre for de gamle motorene.

viser til 9,9/16 kun med manuell start

28 hk og 35 hk

 

Noen mener at man må bytte potte også for å få fullverdig endring

 

Ellers støtter jeg innlegget til Rago63

ring erling sande og så opplyser du om motor nr til dem

Da kan de mest sannsynlig finne ut hvilken modell det er eksakt og det blir lettere å finne ut om det går.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...