Jump to content

Kvalitetsbåten NB?


Baracuda

Recommended Posts

I desember måned fikk en kjenning av meg overlevert en ny NB1160 en god del forsinket fra verftet. Da han hadde dratt visakortet og punga ut med ca 2,5 mill og glad og fornøyd skulle ta jomfruturen begynner saligheten. Båten skulle leveres med full drivstofftank den var tom barskapet skulle være fullt opp, det var tomt. Vel ankommet hjemmehavn kutter det elektriske ut, ingen lading virket. Så oppdager han oljelekasje i forkant av veivaksel. (Yanmar). Så var jeg og tittet på båten i helga og da er det rust i sammenføyningene rekken og skroget samt pullert og skrog tilogmed badetrappen hadde begynt og ruste. Er dette den kvaliteten som NB er kjent for eller er det ett engangstilfelle, håper det. Tror jeg hadde tatt en tlf. til en god advokat hadde det vært min båt. Motoren er enda ikke fikset og vi er snart i mars. Dette må være frustrerende.

Link to post
Share on other sites

Fullt barskap og tank er vel ikke vanlig å få? :wink:

At lading kutter og det lekker olje fra motor er vel et Yanmar problem kanskje, men NB skal selvfølgelig stå for jobben med reklamasjonen. Enig at oppfølging virker dårlig hvis det stemmet det du skriver.

 

At det kan forekomme litt rust ved syrfast utstyr som pulpit o.l har vært debattert før. Det er ikke så uvanlig og jeg har sett det på flere kjente norske båtmerker.

Link to post
Share on other sites

Synd å si, men dette er helt vanlig for nye båter. Husk at mesteparten av arbeidet som blir gjort i en båt gjøres for hånd, og menneskelige feil oppstår hele tiden.

 

Det oppstår dessverre nesten uten unntak mer eller mindre barnesykdommer i begynnelsen på en ny båt, også følger det forhåpentligvis mange år med mye glede og lite problemer. Det er dessverre slik det har blitt.

 

Det som skiller kvalitetsbåter og møkkabåter er i all hovedsak at de som produserer kvalitetsbåter tar tak i problemet hvis de ser at det er enkelte feil som går igjen på bestemte modeller, mens de mindre seriøse fortsetter å produsere båten med de samme feilene år etter år uten at de gidder å gjøre noe med det.

 

Jeg synes NB skal få en mulighet til å utbedre feilene før man dømmer de.

Link to post
Share on other sites

Syns jo ikke dette med full tank og fullt barskap har så mye med "kvalitetsbåten" NB å gjøre egentlig. Men NB har vel aldri gått uten betegnelsen "kvalitetsbåten"?

 

Rust på det rustfrie stålet, rekker etc.....vel, det er noe som heter reklamasjon, men man trenger vel ikke en advokat for å reklamere? I hvert fall ikke for slike ting, innenfor garantitiden. Oljelekkasje eller ikke.......

Link to post
Share on other sites

Sørgelige greier. Ikke i tråd med det som er gjengs inntrykk av NB.

 

MEN jeg må tillate meg å si, at på en båt til 2,5 miller, så er dette for dumt. Akkurat som det er for dumt at undersiden av CBC-dekket er "rå" glassfiber, uten underkledning. :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på en slik selv , men er det noe som tilsier at NB går ned på kvalitet og internkontroll ?

Det tviler jeg på. "Småfeil" ved levering vil du kunne finne på stort sett alle merker og typer.

 

Når du skal kjøpe, og gjør dette fra en etablert leverandør vil nok de aller fleste båter være tilfredstillende og gjøre deg godt fornøyd.

 

At barskap og tanker ikke er fylt opp kaller jeg ikke mangler. Litt rustfeil er en mangel som leverandør helt sikkert vil ha greie på og gjerne vil få utbedret så snart som mulig for deg. Andre feil kan ha enkle årsaker, og i en såpass stor og komplisert båt vil det kunne oppstå feil. Vil nok tro at de fleste leverandører utbedrer disse så snart de kan, og er glade for denne type tilbakemeldinger, slik at de kan se på rutiner og underleverandører for å kvalitetssikre enda bedre i fremtiden.

 

NB er helt sikkert en like god båt som alle andre i samme "bås".

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke NB er bedre / værre enn andre båtprodusenter - MEN, det er tydelig at de har hatt noen gode år nå, hvor de har "solgt mer enn de kunne produsere". Og av medgang blir man "slapp" - det er nesten en naturlov.

 

2 stykker i båtforeningen min har bestillt hver sin 750 (de to siste som ble produsert av den modellen) tidlig våres i fjor. Leveringen skulle skje "rett etter St.Hans".

 

:o/

 

Den første båten kom til Kråkerøy i oktober, den andre i november! Rett etter St. Hans? Jo, på en måte - men ikke slik kundene hadde i tanken. Begge solgte hver sin "gamlebåt" FØR St.Hans og ble bare mer og mer frustrert i ventetiden p.g.a. manglende tilbakemelding fra produsenten.

 

I medgang blir man slapp - min påstand! "Err'e så farlig da? Vi selger jo alt vi klarer å produsere likevel." Slik innstilling fører lett til snarveier og mindre oppmerksomhet for detaljer - Min påstand!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror ikke NB er bedre / værre enn andre båtprodusenter - MEN, det er tydelig at de har hatt noen gode år nå, hvor de har "solgt mer enn de kunne produsere". Og av medgang blir man "slapp" - det er nesten en naturlov.

 

2 stykker i båtforeningen min har bestillt hver sin 750 (de to siste som ble produsert av den modellen) tidlig våres i fjor. Leveringen skulle skje "rett etter St.Hans".

 

:o/

 

Den første båten kom til Kråkerøy i oktober, den andre i november! Rett etter St. Hans? Jo, på en måte - men ikke slik kundene hadde i tanken. Begge solgte hver sin "gamlebåt" FØR St.Hans og ble bare mer og mer frustrert i ventetiden p.g.a. manglende tilbakemelding fra produsenten.

 

I medgang blir man slapp - min påstand! "Err'e så farlig da? Vi selger jo alt vi klarer å produsere likevel." Slik innstilling fører lett til snarveier og mindre oppmerksomhet for detaljer - Min påstand!

Det er jeg helt enig i !

 

Tror også leveringsforsinkelser er nesten mer vanlig enn uvanlig nå til dags.

Jeg hadde blitt skikkelig forbannet hvis det hadde gått måneder over avtalt dato før båten ble levert. Greit med en uke, men flere måneder er ikke holbart.

Skal bli spennende å se om to stykker jeg kjenner får sine SAGA 315 til avtalt tid.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på en slik selv , men er det noe som tilsier at NB går ned på kvalitet og internkontroll ?

Hvis de ikke har sviktet med internkontrollen her, hvor har det da sviktet... Når man levere et pridukt med en priuslapp på 2.5 mill så bør ma i det mienste sørge for at det er i orden og fungerer.. fungerer det ikke så bør de jo stille opp å rette feilen innen rimelig tid... et par dager max etter min mening..

 

Når det gjelder leveringstid så er jo den til for å holdes slik som jeg ser det... Det er i grunnen derfor den oppgis... Når det gjelder hvor lang tid det tar å bygge en båt så regner jeg med at det er produsenten klar over... Det er jo ikke rart det blir dyrt nå det tar dobbelt så lang tid å bygge en båt enn det som er planlagt....

 

Skal man kjøpe en båt med levering der og og båtbyggeren sier det ikke er noe problem å overholde friste så er det vel greit å få det ned i kontrakten og med dagbøter ved forinkelser... Er de seriøse så er vel ikke det noen problemer slik som jeg ser det...

 

Det virker som norske verft tar lett på dette med leveringstid..... Det er vel bare Bavaria som har god nok internkontroll og rutiner i sitt system, som ugjen medfører at båtene blir levert til avtalt tid... som oftest.. Dette gjenspeiles jo også i prisen...

 

Jeg er ikke imponert over NB ... De har jo flere små riper i lakken allerede her på baatplassen.. ref link til Ingar.. :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt over markedsmekanismene her. Når man kjøper ny leilighet/hus, blir det ferdigbefaring en liten stund før overtakelsen. Eventuelle feil som oppdages da, vil bli rettet til overtagelsen. Er de ikke det, og feilene gjør at boligen har store mangler, vil man nekte overtakelse, man betaler dermed heller ingen penger. Eventuelt holdes et rimelig beløp tilbake.

 

Når man kjøper en båt, betaler man da hele beløpet lenge før leveransen? Av fremstillingen i denne tråden kan det virke slik. Er det tilfelle? Det høres isåfall helt sinnsykt ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Som eier av gammel båt sier jeg ofte:

Greit med gammel båt og feil, det må man regne med.

Men det er utroligt surt med ny båt til mange peng og mye feil, det forventer man jo ikke med nytt skip :nonod::nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det har mang en gang forundret meg meget sterkt hvor svakelig folk innretter seg -- kontraktsmessig -- når de kjøper ny båt.

 

Betaling?? Mot levering, hva ellers? Man kan jo gjerne stille bankgaranti; men skal det betales noe på forskudd får pinadø verftet stille bankgaranti andre veien.

 

Leveringstid?? Dagbøter, naturligvis! Hva ellers? Skal man finne seg i å vente til det behager en eller annen dustemikkel å bli ferdig??

 

Feil på båten ved levering?? Man kan jo avvise båten, og man kan nekte å betale og overta; og man kan kreve dagbøter hvis det er avtalt.

 

Det er rett og slett bare et spørsmål om å innrette seg nogenlunde intelligent.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Joda, du har rett i det Worse.

 

Men slik markedet er, i alle fall for de rimelige båtene i rundt 300.000 klassen, er det slik at om en ikke godtar selgers standardkontrakt ber de deg pent om å kjøpe båt et annet sted. Problemet er at en blir møtt med samme håpløse vilkår uansett hvor en snur seg. Det var i alle fall min opplevelse.

 

Men penger før jeg hentet båten, nei det fikk de ikke!

Link to post
Share on other sites

Båten skulle leveres med full tank og fullt barskap iflg eier. Jeg syns at det tar lang tid for nb og få skiftet simmeringen på motoren og det skyldes at motoren må dras bakover for det er ikke store nok luker for å komme til å få skiftet ringen. det er ikke drev men fast aksling så der ligger visst problemet. Rusten er ikke heller det store problemet heller og det er jo ikke NB som produserer pullertene og rekken heller men irriterende ja. Personlig liker jeg båten meget bra og jeg er litt misunnelig på halvmeteren på bredden som den har. Det hører også med til historien at på badeplattformen er det en kasse til å oppbevare tauverk og div. I den kassen er det to hull for drenering og der hadde tauendene klart og komme ut gjennom hullene under fart sånn at når han skulle bakke kom tauendene inn i propellen. Utrolig men sant.

Link to post
Share on other sites

Det har mang en gang forundret meg meget sterkt hvor svakelig folk innretter seg -- kontraktsmessig -- når de kjøper ny båt.

 

Betaling?? Mot levering, hva ellers? Man kan jo gjerne stille bankgaranti; men skal det betales noe på forskudd får pinadø verftet stille bankgaranti andre veien.

 

Leveringstid?? Dagbøter, naturligvis! Hva ellers? Skal man finne seg i å vente til det behager en eller annen dustemikkel å bli ferdig??

 

Feil på båten ved levering?? Man kan jo avvise båten, og man kan nekte å betale og overta; og man kan kreve dagbøter hvis det er avtalt.

 

Det er rett og slett bare et spørsmål om å innrette seg nogenlunde intelligent.

Det er ikke så enkelt Worse. Som det er påpekt tidligere selges det mer enn nok båter. Båtbyggerene har nok å gjøre og siler deg ut når du vil ha slike betingelser. Jeg er imidlertrid enig i at det burde være slik du beskriver. Det burde vært opplyst fra f.eks. fobrukerrådet og båtorganisasjoner at alle bør ha en kontrakt med i korte trekk de betingelser du nevner.

Når det idag er nok folk som bestiller båt, betaler forskudd og ikke har med noen speseille betingelser i kontrakten er det behagelig for båtbyggerene. At det er lite lurt ser ikke ut til å bekymre alle som kjøper båt, desverre.

På tide å få dette frem på dagsorden!

Link to post
Share on other sites

Problemer ved overtakelse av ny båt er nok ikke NB alene om. Jeg kjenner til 2 som kjøpte ny båt av annen norsk leverandør, som heller ikke var like glade når de kom hjem som de var når de overtok båtene hos leverandøren. Og begge overtok båtene langt etter kontraktstidspunktet, typisk. I tillegg har vi lest om en del andre slike saker fra forskjellige leverandører her på baatplassen.

På den annen side er det andre som har kjøpt ny NB og andre merker som er kjempefornøyde, også.

Folk håndtere også slike feil forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, OLPI, det er selgers marked og nok kunder og da kan jo båtbyggeriene gjøre "som de vil". Men det er forhåpentligvis en korttenkt strategi.

 

Problemet her er vel noe i retning av at det ikke er avtalt noe på forhånd som knytter konsekvenser direkte til feil ved leveransen.

 

Dersom man ved kjøpet fikk presentert båten i ferdig stand, med de små feil og skavanker, så var det jo greit å "take it or leave it" eller forhandle prisen ned. Verre er det jo når du har forventninger om å få det perfekte resultat som en ny båt skal være, og så får du levert noe som skuffer deg med slurverier og feil i stedet.

 

Hadde man da i det aller minste hatt en eller annen form for kontraktsfestet konsekvens, ville nok livet for nybåtkjøperne ha blitt enklere. Dagbøter ville kanskje være det rette redskapet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...