Jump to content

VP AQ175A /(og litt mercruiser) : vann i sylinder


jumbo

Recommended Posts

Jaja... så var det min tur...

 

Jeg nevnte det vel muligens såvidt i den andre tråden min, at jeg hadde fått litt motorproblemer, og at motoren ikke ville gå skikkelig på en sylinder. Vel hjemme har jeg begynt å nøste opp i dette. Foruten at pluggen i den aktuelle sylinderen ser ut til å ha sett sine beste dager, var pluggen også full i vann. litt kinning med pluggen ute gav tydelige bevis på at det var mer en nok vann inne i sylinderen også.

 

Av annet kan jeg si at oljen er helt fin. Det bekymrer meg en smule, all den tid det kommer rene dråper med vann på oljepåfyllingslokket.

(til min motors forsvar må det nevnes at den far full i grått kaup, som jeg tørket av før jeg kjørte motoren og fikk rent vann... )

 

ok, først litt grining; :cryin::cryin::cryin:

 

og så over til bildene:

 

Det hører forøvrig med til historien at jeg skiftet pakning mellom albuen og manifoilen i vår. Og det ble tilsynelatende tett.

Og her kommer bildet som gir meg håp om en utett pakning, det er den midterste sylinderen det er vann i.

 

Oversiktsbilde, merk rustrenna over det midterste hølet:

motor1.jpg

 

her viser det bedre:

motor2.jpg

 

Rust på eksosventilen, det var det ikke på de andre ventilene:

motor3.jpg

 

Manifoildelen til den aktuelle sylinderen: merk rusten

manifoil1.jpg

 

for referanse, tilsvarende for sylinderen ved siden av:

manifoil2.jpg

 

riseren i sin helhet, mye av rusten her er sikkert et kvart århundre gammelt, jeg tok ikke av manifoien i vår:

riser.jpg

 

toppen av manifoil, mot albuen. ikke vakkert. men det ser ut til å ha vert tett mellom vannkanalene og eksosbiten.

riser2.jpg

tilsvarende på albuen.

riser3.jpg

 

 

trøst, peanøtter og konstruktive forslag til hvordan jeg skal få greiene tett mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent sak at V8erne drar inn vanndråper gjennom eksosen fra kjølevannet ved tomgangskjøring. Det anbefales derfor å kjøre motoren på ca 1500 rpm de siste 5 minuttene av turen. Det ville vel være naturlig at det samme skulle gjelde for V6ere. Eksosdelene dine ser forøvrig veldig Mercruiser ut. Ga bort et sett feilkjøpte (de kom som en del av en pakke) 3 toms albuer sist høst....

Om pakningene er utette kan det være at anleggsflatene er ujevne, eller at boltene har blitt trukket til med feil/ujevnt moment.

 

Slik så det ut da jeg byttet mine manifolder/risere/albuer.

 

manif1.jpg

Link to post
Share on other sites

takk for svar, jeg hadde faktisk ikke hørt det om v8'ere. men det er ikke unaturlig at det i såfall gjelder 6ere også.

 

jepp, eksosdelen , drevet, og ledningsnett er mercruiser. Blokken er volvo... varmeveksleren er jeg usikker på, (herlig blanding). Pakningene såg i utgangspunktet ut til å være tette, kunne ikke se spor av vann mellom kanalene og eksos på pakningen. Har riktignok ikke skrelt av pakningen enda, så jeg er ikke sikker.

 

Det store spørsmålet er,Hvor mye gjør jeg ut av dette. Jeg kommer til å ta en kompresjonstest. og den vil vel kanskje gi noen svar. men ellers, nye pakninger skru det sammen å la det være som det er? eller bør jeg skru enda mer frahverandre? greier jeg å få det så tett at det holder uten å skifte hele mølet? overlever den ventilen?

Link to post
Share on other sites

Mine motorkunnskaper begrenser seg stort sett til det å bytte deler.... så her får noen som plukker slike ifra hverandre kime inn. Forøvrig anbefales det vel å bytte eksosdelene med 5-7 års mellomrom. Komplette sett ligger på 6-8 tusen inkludert pakninger og bolter. Mercruiserpakningene (metallinnlegg) kostet for to år siden nesten 400,- pr stk.....

Link to post
Share on other sites

I og med at du ikke har mye vann i oljen kan du hatt flaks her.

Ut i fra bilder, hadde det vært min motor:

1. ta en komp-test, hvis ok på alle se neste

2. Skift olje

3. bytt både manifold or riser på begge sider.

4. Bytt samtlige plugger

5. Hold øye med oljeforbruket, det kan ha øket noe. Hvis OK, smil og vær glad:-)

 

Du sier du har en aq175. Den er en 3,8liter kun laget 1985-86 mener jeg (eller 85 Buick bil)

Ut i fra bildene (nye toppdeksler) har du en 4.3 liter.... er den original?

(Har du en 3.8l si ifra om dette hvis bestilling av deler. Toppakning er forskjellig uansett hva forhandler sier!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hele tiden gått utifra at jeg har en 229 cid motor, og at det er en AQ175A fra 84. jeg kan selvsagt ta feil, skulle ikke forundre meg et sekund. jeg skal grave litt i rusten og se hva jeg finner ;-)

 

Nye plugger er forøvrig på vei, og nye pluggkabler ligger i båten....

Link to post
Share on other sites

en kompressjonstest sier lite og intet om du har sprekke i blokka.

MEN ettersom eg forstår så har du du har saltvannkjølte manifolder og ferskvannskjølt motor. da er det igrunn det veldig enkelt. er vannet som spruter ut sylinderen salt eller ikkje... da har du svaret på om det er manifoldane dine eller motoren som lekker. lykke til

 

på min havarerte V8 var det en knapt synlig sprekke i sylinderveggen som vannet kom inn... lykke til :flag:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en kompressjonstest sier lite og intet om du har sprekke i blokka.

 

Den vil avdekke hvor alvorlig rustangrepet på sylinder og ventiler er.

Er komp. på over 6-7 så går det seg til :-)

Når jeg ser bildene av manifolder er det mest trolig her feilen ligger.

 

Etter det jeg vet er Ford V8`ere mest plaget med sprekker i sylinder. Men selvfølgelig det kan jo skje alle.

GM topper og toppakninger ryker gjerne først, hvis ikke motor er frosset i stykker da....men da pleier etter egne erfaringer sylindre å bli ovale og motor tungstartet samtidig.

Link to post
Share on other sites

Det enkelste for å finne ut om det er kjølevann eller saltvann er å smake på det. Holder med en dråpe og du kjenner tydelig forskjell. (ikke drikke en liter eller to... det frarådes).

 

Er det gamle manifoildere/risere så bør disse byttes. Jeg synes hvert 5-6 år er en gyllen regel. Veldig ofte at det begynner med små lekasjer som gjør at saltvann renner inn. Alternativt kan du fylle kjølekanalene på manifoild/riser med bensin. Dette trekker inn i de minstre sprekkene og du vil kunne se om det trekkes noe gjennom og inn til eksoskanalen (ved bruk av litt speil og slikt). Men best resultat får du at å bytte.

Link to post
Share on other sites

vil ikke da vannet være kjølevann-farget?

Jo, det vil være kjølevann-farget .... :cryin: ..Nå vet jeg det.

 

En liten oppdatering...

 

Har vert å myst litt mere nede i motorrommet.

 

Styrbord:

 

bak: sot på plugg, men ellers tørr og fin.

komptest: gode 10 Bar.

 

midt; sot på plugg, og en mini dråpe med grønt vann, lett å se at det var kjøleveske...

komp nesten 10 bar.

 

framme: sot og saltkrystall på plugg

komp nesten 10 bar

 

babord:

bak: sot på plugg

komp: over 10 bar

 

midt sot på plugg, og store mengder sjøvann.

komp godt over oppunder 11 bar.

 

framme: sot på plugg

komp nesten 8 bar.

 

Dvs, at jeg uansett må av med toppene (tar begge når jeg først er i siget). så er det jo skummelt med tanke på hva en finner videre...

og kansje en ventil som ikke tetter helt...

 

Så sliter jeg med å få av styrbord manifold, det er en bolt der store deler av hodet falt av på (rustet i stykker).

Link to post
Share on other sites

Så sliter jeg med å få av styrbord manifold, det er en bolt der store deler av hodet falt av på (rustet i stykker).

Om du har mulighet, bor av hodet på bolten, når du får av toppen, så kan du bruke en god tang (rørleggertang) til å skru ut ren gjensittende pinnebolten. Men vær litt obs, det er ikke alle motor-fabrikater som anbefaler å bytte boltene uten å evt. bytte alle (de strekker seg litt og med noen brukte og noen nye så kan dette får innvirkning på hvordan toppen skal trekkes til. Konf verksted bok.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk den ut.. Fikk banket på en ett nummer mindre pipe..

 

Hammer er undervurdert mekkeverktøy ;-)

 

kommer til å bestille nye toppakninger i morgen.

 

 

 

Mercruiser henter forøvrig ut 185 gamper av denne maskinen, er det noen som vet hvor disse hestene er gjemt?

sånn, siden jeg likevel er å skrur...

Link to post
Share on other sites

Lite spørsmål:

 

Hva kan jeg lese ut av serienr på motoren det står et i bakkant på innsugsmanifolden : 6269732 og så står det et nr på en brakett i framkant på styrbord side : T12222JA

 

burde det ikke stått noe om volum ett eller annet sted på blokken?

 

Edit:

fant forøvrig et nr til bak ved svinghjulet, over starteren, 28063.

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var vist litt kjepphøy når jeg konstaterte at det ikke var mye vann i oljen.

Når jeg holdt opp denne akslingen, rant det vann utenpå oljen.

aksling.jpg

 

Videre har jeg nå tatt av innsugsmanifolden. Regner med pakningsettet mitt kommer uti neste uke.. skal ta av toppene også

 

Legg merke til at det er grå olje bare i bakkant av motoren.

 

motor_v.jpg

Link to post
Share on other sites

Je je....

 

I serien, Jumbo plukker frahverandre ting han helt sikkert ikke får sammen igjen, er vi nå kommet til selve toppene. Mangel på tommepiper gjør at toppene fremdeles sitter på, var for sen til å rekke biltema i går. Fy skam til mekk, chlasen og jernia som ikke har verktøy i tommer. Tok av toppdekselet for å prøve med mm-piper, men det gikk selvsagt ikke. men tok et par bilder, er blitt mye rust oppi her.. steike så fort ting ruster.

 

top1.jpgtop2.jpg

 

 

Det som bekymrer meg mest nå er at motoren har satt seg, og jeg kan ikke trekke den rundt med skralle. bøttet på med 556 inni sylindrene i går. og skal prøve igjen i dag med litt mer moment på og riktig pipie...

 

 

skal ikke vere lett :diving:

Link to post
Share on other sites

Bruker denne tråden nå mest som dokumentasjon for meg selv og andre spesielt interesserte, men setter stor pris på inspill, tips og råd.

 

Stb -topp er tatt av. Rust rundt innsugsventil på den sylinderen som hadde kjølevann på pluggen, de andre ventilene ser bra ut fra innsiden. Denne sylinderen hadde også rust på sylinderveggen. Rusten på vippetøyet ser brutal ut, men kan stort sett tørkes av med papir.

 

styrbord rekke og vippetøyet på babord side:

sbblokk.jpgbbvippetoy.jpg

 

 

Sylinder og innsugsventil til midtre styrbord sylinder...

sbmidtsylinder.jpgsbmidttop.jpg

 

 

 

Det bekymrer meg at motoren står bom fast, for bare halvannen uke siden startet den så lett så bare det og jeg kunne dra den rundt med liten biltema-skralle. nå vil den ikke rikke seg med latmansarm med padleåreforlenger... Er usikker på om jeg skal prøve å dra den rundt med starteren nå som jeg har pellet av topper og slikt.

Link to post
Share on other sites

Good news, etter at begge toppene var av greide jeg å rikke litt i motoren, prøvde og å dra den rundt på starteren og det gikk fint. :smiley:

Bad news, jeg trakk over bolten på reimhjulet i forsøket.. :sad:

Her er ser vi resultatet av saltvannskjølte sylindre...

 

ser ut som jeg har aldrig så lite kose arbeid foran meg..

 

Tok ikke bilde av den smørjen som møtte meg når toppen kom av, men du ser restene av det på sylinderveggen..

Har fått vekk det meste av guggen nå. Og har tenkt å prøve meg på en hobby-honing der jeg kjører stempelet i bunn, legger olje og papir i bunnen og honer sylinderene med stemplene i.

bbtop.jpgsylinder.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...