Jump to content

Yachting Monthly's Crash Test. Mye spennende om kritisk situasjon


Eureka

Recommended Posts

Vi har jo en tråd gående om hvor mye en seilbåt tåler av krengning og den tråden har jo utartet seg...

Snublet tilfeldig innom en youtube-link via en svensk prosjekttrådside og da var plutselig den ettermiddagen full av læring. Og det er heller ikke noe i veien for å se dette sammen med kone og barn siden de ofte er mannskap.

 

Her testes ulike situasjoner og hvordan håndtere dem. Alt fra rigghavari, nødrigg til vanninntrengning, brann..., . Kos dere, håper mange flere enn meg suger til seg kunnskap og reflekterer rundt dem.

Dette er også noe for motorbåtfolk!

Om bare ett av medlemmene får praktisk nytte av dette i året som kommer, så er tiden det tok å lage denne tråden vell anvendt tid.

 

Rigghavari og test av ulike wirekuttere og håndtering av riggen.

 

Nødrigg.

 

Hull i skrog og tetting av dette.

del 1

del 2

 

Skroggjennomføring

 

Kulseiling

 

Brann om bord:

 

Eksplosjon:

 

 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rigghavari og test av ulike wirekuttere og håndtering av riggen.

 

intressant.............6 man ombord, 2 tim for å få mast-stumpene ombord igjen.....no way a couple would fix it......eller hva han sa

 

også intressant att 'boltesaksen' var vanskligest

 

baufil gikk OK da vantet var belastet........man skulle da kunne ta vanten i 'tur o ordning'

 

men denne imponerte mest

 

(fikk ikke med meg dimensjon på vantene, vet ikke om han sa det ?)

 

shootit-12r-22t-shroud-&-cable-cutter-bi

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, den wirekutteren der var kjapp og fin. Bare å huske å ha med nok ammo. Hydraulisk kutter var jo også bra og krever lite muskelkraft og du kan sitte stødig på baken mens du jobber. Standard kutter tok tid, krever mye krefter og gjør deg nok mere ustabil mens du jobber.

 

Synes også filmen om hull i skrog og ventiler var interessant å se.

 

Fikk skikkelig vondt i meg av å se båt og utstyr bli ødelagt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes også filmen om hull i skrog og ventiler var interessant å se.

 

Fikk skikkelig vondt i meg av å se båt og utstyr bli ødelagt.

 

veldi intressant !

 

spes den 'gamle' metoden med stormfokken....den funker enn idag !

 

 

tykker det er bra att de tester ulike metoder....tror man kan lære en del gjennom o se på disse youtube-filmer :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mye interessant og lærerikt her Eureka!

 

At poteten kan brukes til så mangt har jeg vært klar over, men å komme på poteten i en slik kritisk stund har nok ligget langt inne for meg i vertfall. Så det var et nyttig tips.

 

Heretter blir jeg å sjekke at vi har nok med poteter om bord......... :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, men jeg har ikke tid til å se igjennom alt - får ta en ting om gangen. Mastehavari. Hvor ofte skjer det, er det noen her på bp som har opplevd det? Jeg synes det virker som en overdrivelse å ha dette med all den tid riggen ser OK ut, man styrer unna uvær og aldri er lengre unna enn at nærmeste redningsskøyte kan bistå ved behov. Skjønt, jeg ser et stort poeng med at man ikke uten videre kan starte opp motor med masse tau og wirer i vannet, og at man i vindfulle forhold risikerer å drifte på skjær eller land ganske fort.

 

Uansett, jeg har prøvd å oppsummere mastehavari her: http://www.baatwiki.no/wiki/Mastehavari

 

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Master knakk oftere før. Har 3 på samvittigheten. Ett røket check stag, en på grunn av for mye mastebøy, en invertert mast (akterstag løsnet i kuling med spinnaker). Ingen personskade, litt gelcoatskader og ett hull i skroget. Tar mye tid å rydde opp. Har i tillegg røket to overvant, ett undervant, ett checkstag og to forstag har løsnet. Tilfeldig at flere master ikke har gått. Å knekke masta på havet på en båt over 40 fot har jeg ikke lyst til å prøve.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk interessant materiale; takk, Eureka. Spesielt var jeg interessert i å se hvor mye vann som flommer inn når skroggjennomføringene ryker – ombord har jeg Truplug, Stay Afloat og treplugger ved alle gjennomføringer (samt en sekk poteter). Har likevel spekulert i om en pumpe ville hatt sjanse for å ta unna noe av flommen for å gi litt ekstra tid. Antageligvis er nok det viktigste sikkerhetstiltaket mitt her likevel gode bronsegjennomføringer og jevnlig ettersyn.

 

Nødriggen var også spennende; dette er noe en ofte leser om som en teoretisk mulighet, men sjelden noe som testes i praksis. Håper igjen det var bortkastede minutter, nå har jeg uansett noen ideer til hvordan det kan gjøres, hvis riggen skulle gå overbord til havs.

Link to post
Share on other sites

tobixen, master med lensetakler er lettere enn å knekke enn nye moderne rigger. En av mastene jeg knakk var moderne rigg. Har hatt havarier på båter eldre enn din, det har stort sett vært dårlig vedlikehold. Når en seiler hardt, på grensen av hva båten tåler, blir det flere havarier hvis en ikke har veldig bra vedlikehold. Har byttet mye utstyr for å ikke få havarier på havet. For å ilusterere, vi seilte på havet i en del bølger, stabil vind på 16-18 m/s. Diskusjon gikk på om vi skulle bytte spinnaker, ikke ta ned. Har også dratt ut på havet da det har vært meldt storm. Når jeg var yngre gledet vi oss til høststormene, da skulle vi ut å trene.

 

Med forsiktig seiling og bra vedlikehold er det ikke sannsynlig å knekke masta. Men ryker ett vant er man ille ute.

Link to post
Share on other sites

Eukild, hyggelig at du fant noe spennende. Jeg fikk meg en tankevekker i fjor da dreneringsslangen på byssevasken var tett av rekeskall og kaffigrut.. Koblet fra slangen fra vasken og satte den i en 10l bøtte, åpnet ventilen , under vannlinjen, og staket opp. Ut kom rekeskallet og masse vann. Bøtta ble fylt på under 10 sekunder.... Det blir fort mye vann om det tar 5 minutter før man oppdager full lekkasje i en bunnventil. Tilfeldigheter skiller mellom om man bakser med en stor genua på fordekket eller sitter på dass i ro og mak mens autopiloten holder kursen og man har masse kapasitetsoverskudd.

 

Siste utgave av "praktisk båtegare" , svenske PBO, tar for seg disse ulike senario med historier fra virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Kan bruke «rekeskallhistorien» som utgangspunkt for å sjekke dimensjonering av lensepumper; nå hadde du neppe stoppeklokka klar for å sjekke hvor lang tid det faktisk tok å fylle opp bøtta, men la oss gå litt aggressivt til verks og anta 5 sekunder, altså to liter i sekundet.

 

2 liter i sekundet gir 7200 liter i timen, og skikkelige lensepumper er faktisk dimensjonert noe rundt det. Ikke at jeg ville satset på at den skulle klare å ta unna over tid, men å ha en automatisk lensepumpe burde om ikke annet kjøpe ekstra tid til å tenke meg om, finne frem til skadestedet og få satt i en propp.

 

I sommer gnagde dynamoreima hull på en slange i kjølevannssystemet, noe som gjorde det ganske så fuktig under dekk et lite øyeblikk. Den gang var vi heldigvis flere ombord og hadde akkurat nok vind til at det bare var å stoppe Volvoen og rulle ut genoaen mens jeg fikk ut vannet og byttet ut slangen (nå satt fast så den ikke blir gnagd i stykker ...). Vannmengden som kom var langt mindre enn fra en ødelagt skroggjennomføring, men likevel nok til at jeg fikk opp pulsen ganske bra.

Link to post
Share on other sites

Ikke uventet men ganske skremmende å se hvor dårlig sikt det blir når man løser ut pulverapparatet :worry: Med et antall barn ombord ville det blitt fullstendig kaos.. (uansett ikke til å unngå om det begynner å brenne kanskje, men dette vil være meget skremmende tror jeg)

 

Har en stund vurdert andre slukkemiddel for å ha ombord, men ikke kommet til noen konklusjon enda. Ser at det er pros/cons med de fleste løsninger...

 

Tenker å beholde pulver (ABC) for eventuell slukking i motorrom. Alternativt skaffe en slik Bonpet ampull for fast montering. Har selvsagt brannteppe i byssa.

 

Skum ser jo relativt greit ut egentlig, men er vel ikke så effektivt mot brann i gass (propan er vel da det som er mest aktuelt). I tillegg ser det ut som de ofte ikke kan oppbevares under 0, så her må man tydelig passe/huske på vinteropplag etc.

 

CO2 kunne kanskje vært en greie (har det på kjøkkenet hjemme), men tanken på at alt oksygen forsvinner der nede i båten er også litt ugrei, samt at det ikke slukker brann i faste organiske materialer som tre (kanskje ikke så viktig)

 

Forslag eller erfaringer??

Link to post
Share on other sites

Har brukt brannslukkingsapparater i øvelser ved et par anledninger. Det finnes andre som kan langt mer enn meg om avveiningene mellom de forskjellige typene, men én ting er jeg sikker på: når det først brenner vil apparatet tømmes skremmende fort. Jeg har fire stykk ombord, men to av de er små terter som neppe kan være godt for å slukke mer enn et telys.

Link to post
Share on other sites

Brenner det i gass, så er det første man bør gjøre å stenge gasstilførselen. Om bord hos meg satses det på tre typer brannslukkingsutstyr: Skum (stort på 9- eller 12 liter, husker ikke)- det er ikke frostfritt, så er det pulver (et par apparater, små). Ved kjøkkenseksjonen er det apparat som takler brennende fett (sprayboks). Samt brannteppe. Brukte pulver i en båt en gang. Tok årevis å bli kvitt svineriet, men alternativet var langt mer skremmende. Jeg har ikke noe spesielt for motorrommet, men jeg har en luke der jeg kan stikke ned skumtuten og la det stå til. Pulver i motoren er siste alternativ. Vi har ikke propananlegg om bord. CO2 skal jeg ikke ha om bord, helsefarlig og kan være vanskelig å bruke i gitte tilfeller. Men gassen etterlater ingen ryddejobb etterpå. Skum er for så vidt heller ikke ufarlig.

 

Nå har jeg en del kurs innen brannslukking i gasser og væsker. Noe som kanskje kunne vært en del av opplæring innen maritime fag.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk interessant materiale; takk, Eureka. Spesielt var jeg interessert i å se hvor mye vann som flommer inn når skroggjennomføringene ryker – .....Antageligvis er nok det viktigste sikkerhetstiltaket mitt her likevel gode bronsegjennomføringer og jevnlig ettersyn....

Euklid, hvor har du fått tak i skroggjennomføringer i bronse?

Link to post
Share on other sites

Poteten kan brukes til så mangt ja og må tydeligvis inn ombord som en del av sikkerhetsutstyr;

Redningsvester- ok

Nødbluss-ok

Vhf-ok

Poteter- ok

 

Haha man lærer så lenge man lever!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Min tanke gikk også straks på barn da jeg så effekten av pulverapparat brukt i båt - de yngste vil jo være totalt hjelpesløse til å komme seg ut på egenhånd, og det vil jo være umulig å finne dem og hjelpe dem med så mye pulver i lufta. Skummelt! :-/ Jeg har påbegynt en artikkel om brann på båtwiki'en. (Jeg er litt skuffet, jeg hadde regnet med å få se hvordan det ser ut når selve båtskroget tar fyr - men jeg skjønner jo at det ikke er helt trivielt å få til på et kontrollert vis)

 

Videoen om kullseiling var jo også ganske så skummel. Riktignok vil en seilbåt svært sjeldent gå særlig mer enn 90 grader, men allikevel - jeg hadde aldri tenkt tanken på at det skulle være så farlig å prøve å overleve en storm ved å stenge seg inne og holde seg fast. Videoen begynte med å beskrive at forpiggen sikkert var tryggeste stedet man kunne oppholde seg, men etter det var det null fokus på forpiggen. Jeg skulle tro at det ikke skal så veldig mye arbeid til for å rigge til forpiggen slik at man kan være relativt trygg der, såfremt man har dør mellom forpiggen og resten av båten. Man trenger dog noe slags form for sikkerhetsseler slik at man holder seg i senga og ikke blir alt for mye slengt rundt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...