Jump to content

Vann i dieselen, eller diesel i vannet


Laholm

Recommended Posts

For noen dager siden fylte jeg diesel på et havenanlegg i Nordhordland. Jeg velger på det nåværende tidspunkt å ikke legge ut navn på stedet, ettersom jeg ikke har fått varslet dem om at jeg skriver innlegg. (har ikke klart å finne igjen telefonnummer/ mailadresse)

 

Vi var interesserte i å finne en gjesteplass i området, og dermed forsøkte jeg å ringe det oppgitte telefonnummeret, telefonne gikk rett i autosvar. I utgangspunktet reagerte jeg på det; og gledet meg over at jeg ikke skulle ringe og melde om en akutt forurensning/ diesel som sprutet på sjøen.

 

På skryteskiltet sto det også at man kunne fylle vann. Vannledningen lå i sjøen, uten at jeg kunne finne noen tilkobing til ferskvann.

 

Vi fant en plass og la oss til to netter, før jeg gikk videre med båten. Etter en halv times gange sluttet turboen å fungere, og jeg gikk videre på tomgang. Jeg la da kursen midtfjords, etter min gamle læremesters råd om at det ikke er farlig å være på sjøen, det er når man treffer land det blir farlig. Etter omtrent et minutt stoppet maskinen.

 

Ringte Redningsselskapet (Rogaland radio), og etterhvert ble jeg slept i sikkerhet av en passerende båt, og til mer permanent havn av redningsskøyten. Drenerte tanken, det viste seg å være store mengder vann. Skiftet filtre, drenerte mer vann, og la til sjøs igjen. Nå drenerte jeg hvert 15 minutt, og fikk etterhvert så mye vann og gammel moro i dreneringen at jeg valgte å gå tilbake til den sikre havnen. Har tappet tankene (650 liter diesel), åpnet mannluker og renset dem. Tankene var mindre skitne enn jeg hadde forventet, så nå gjenstår å remontere lokkene på mannlukene. Det velger jeg å overlate til profesjonelle, ettersom de sitter på siden av tankene og bør bli skikkelig tette.

 

Jeg kan selvsagt ikke bevise at vannet kom inn med siste fylling, men vil nok aldri fylle på den plassen igjen. Admiralen kjører forbi stedet i morgen og skal skaffe telefonnummeret, så jeg kan gjøre et forsøk på å fortelle dem at de bør sjekke tankene sine.

 

Spørsmålet mitt er: Er det bryet verdt å forsøke å kreve erstatning fra stedet jeg fylte på?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Om du ber admiralen fylle en skvett fra samme pumpe, så har du bevis på kvaliteten.. Denne kan sendes til analyse.. for å bekrefte at de selger vann tilsatt en skvett diesel.. Da har du iallefall gode kort på hånden, og kan spille videre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som er god på data kan kanskje sjekke ais logg til RS om de har hatt mye oppdrag rundt samme område du fikk trøbbel ?

Finn du vatn i prøvefylling så ville eg tatt bryet med å kreve erstatning ja ! Slike mengder vatn er kjempeviktig at marinaene tar på alvor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ga egentlig opp å få noe på leverandøren, regnet med det ville bli mine ord mot hans. Men for et par dager siden fikk jeg telefon fra annen båteier som hadde fått samme problem med fylling samme sted omtrent på samme tid. Nå venter jeg bare på litt skriftlig materiale fra ham før jeg tar kontakt med leverandør.

 

Har tømt og rengjort tankene, skiftet filtre. Drenerte tanken, helt fin diesel. GIkk en halv time, fylte opp diesel på "sikker" plass. Jeg fylte begge tankene, men holdt babord tank, som hverken leverer diesel til maskinen eller mottar returdiesel, stengt. Drenerte igjen, fortsatt helt klar diesel. Startet båten igjen, gikk en time, så var det igjen stopp. Denne gangen ikke så mye vann som sist, men nok til at det ble full stopp. Ble slept inn til kai der jeg ligger nå, tilgang på strøm men ikke vann, må over et lite sund til bilen.

 

Når jeg nå drenerer tanken, ser jeg at dieselen ikke er like gjennomskinnelig som før. Det samme gjelder (naturligvis) diesel jeg drener fra grovfilteret. Dieselen jeg drener fra finfilteret ser fin ut.

 

Jeg stikker innom dertil egnet sjappe i dag, kjøper et antall filtre av begge typer. Deretter lufter jeg hele systemet, inklusive dysene. Har noen gode forslag til videre tiltak?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dersom du har common rail motor bør du være spesielt forsiktig dersom du har fått vann i dieselen. Særlig skadelig kan det være om du har brukt emulgator (Hammerdown eller lignende) som fører vannet forbi vannutskiller. I tilfelle bør du mate motoren med ren diesel (for eksempel fra kanne) før du stopper motoren for lengere tid.

 

Da jeg tanket diesel med vann resulterte det i havari på høytrykkspumpe og cr-injektorer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Etter siste innlegg hadde jeg en meget ubehagelig telefonsamtale med  diesellevarandøren, og bestemte meg da for å legge saken bak meg. I dag blir jeg igjen oppringt av leverandøren, og vi blir enige om at jeg skal skrive at jeg ikke har bevis for at vannet kom med den fyllingen, som jeg forøvrig også påpeker i mitt første innlegg. 

 

Leverandøren er klar på at han ikke har hatt vann i dieselen, og at det tas jevnlige prøver. Det har også kommet en alternativ forklaring; at vannet er kommet inn via lufterøret. 

 

Jeg oppfordrer leverandøren til å utdype sine synspunkter (noe han forsåvidt har hatt anledning til å gjøre hele tiden), og fra min side er dette siste innlegg i saken. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et flott firma ;-)

Har det noen gang skjedd at et tanksted frivillig har innrømmet at de har solgt vann eller møkk i dieselen sin?

 

Er selv redd for å få vann og annet man ikke skal ha.

Derfor tapper jeg en prøve av tankbunnen (har jur med tappekraner) en dag etter hver fylling samt jevnlig ellers også.

Skulle jeg få vann eller drit på tanken etter en fylling er adressen for regninga som kommer på å rydde opp i møkka klar ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lar du deg skremme av levrandøren til å holde kjeft ?
Hvis du føler deg sikker på at det er der du har fått dårlig diesel så ser jeg ingen grunn til å gi opp..
Du sier det er andre også som er rimelig overbevist om at denne levrandøren har "shit" på tankene sine
Ta heller kontakt med de andre som har fått vann i dieselen og gå samlet mot denne levrandøren ..

Hvis du har sjekket at det ikke kommer inn vann fra andre kilder hos deg så er det bare å stå på krava .....
mener nå jeg ......

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...