Jump to content

Biltema AGM batteri lager lyd under lading


Janoho

Recommended Posts

Har hatt batteriene på lading etter et døgn ute.

Satt laderen på for 4 timer siden og gikk ut til båten og sjekket nå.
Ctek mxs 25 laderen stod på aborpasjon (lading til 80% -100 % med redusert strømstyrke)

Det var samtidig en lav boblende lyd fra det ene batteriet (to stk like koblet sammen 12v)

Batteriene var helt kalde å ta på.

Er dette normalt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har AGM, men ikke biltema. Ingen lyd fra dem.

Det første jeg ville ha gjort var å måle ladespenningen dirrekte på batteriet.

 

Hos meg så reduseres strømmen ettersom batteriet fylles opp (kan sees både fra dynamo lading og landstrømslader). Så når jeg har ligget noen dager i uthavn ser jeg at dynamoen den første perioden gir mye strøm og ettersom batteriet fylles opp så ser jeg at strømmen reduseres (avleses med en Batterimonitor fra Victron).

Det er viktig at AGM batteriene får riktig spenning (ikke for høy). Ved for høy spenning over lang så blir de fort ødelagt (de tørker ut). Nøyaktig hvilke spenningsnivåer du bør ha får du fra batteriprodusenten.

Ofte er problemet med landstrømsladere som står og gir for høy spenning over lang tid.

 

Jeg har også en egen regulator på dynamoen som er tilpasset AGM batterier da jeg ofte kan bruke motoren i mange timer av gangen (Balmar regulator).

Disse tiltakene har gjort at jeg har en AGM batteribank som fungerer bra for meg.

 

Har mistanke om at du kan ha for høy batterispenning. Så det første jeg ville ha gjort var å målt spenningen

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket temperaturen på batteriene?

 

Når et slikt batteri nærmer seg overlading er det ikke unormalt å høre denne lyden men selve batterikonstruksjonen på det ene (om de er av forskjellig fabrikat) kan være mer eller mindre robust og dempe denne lyden bedre. Er det blitt noe "lyd" i det batteriet som var lydløst i utgangspunktet?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Agm skal ikke lades med mer enn 14,2 volt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Finn ut hva batteriprodusenten krever av lading først.

 

På dynamoen min så lader den i tre step (litt usikker på tallene derfor ca verdier) først på 14,2 så 13,7 og til slutt 13,4 (Balmar AGM programmering)

På landstrømsladern så lader den også i tre step (også her litt usikker derfor ca verdier) først på 14,2 også 13,6 og til slutt 13,2 (Victron) med gjentagende syklus en gang i uka.

 

Det høres ut som du har for høy spenning. Hvilke andre verdier laderen den med (flere step)?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

har du noen dokumentasjon ?

rundt om på nettet og diverse datablader står det gjerne 14.4-14.6 volt.

Ctek mxs 25 laderen min står det at den støtter AGM batterier. Den har ikke noe program for 14.2 volt.

Derimot finnes et program for recondition, 13.6 volt.

 

Jon

 

Sorry, 14,4 volt skulle det være

Ikke annen dokumentasjon enn at laderen min, Victron Multipluss som går for å være en ganske så sofistikert lader, gir maks 14,4 volt i absorpsjons-lading når den er innstilt på å lade AGM. Den faller ned til 13,2 ved puls/vedlikehold og går opp til 13,8V 1 time i uka.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Også mine laderegulatorer har en innstilling for agm som gir lavere spenning enn for åpne batterier. Jeg bruker den innstillingen ettersom jeg er litt sløv med etterfylling av vann, og det fordamper mindre hos meg med den innstilleng (maks ca 0,3 volt lavere enn innstilling for åpne blysyre). Det samme har laderen min (Manson) men ikke cteken min. Jeg har bare åpne batterier, men jeg ser at Cteken ligger høyere i spenning over lengre tid enn Manson laderen. Batteriene står ved siden av hverandre, så det er like varmt, og begge har temperaturføler. Recon knappen du nevner er ikke for vanlig lading.

Link to post
Share on other sites

..da må vi vel en gang til. :saint:

 

1.) :pray:

Bare for å si det tydelig: Les databladet til akkurat batteriet "du" har.

Det gjelder ikke noe annet enn det, heller ikke hva regulatorer eller ladere kan tilby.

 

Med det til myten spenning.

 

2a)

- De allerfleste AGM batterier skal få -minste- ladesluttspenning (Equalisation) med 14,6V

- Noen AGM skal bare lades med maks 14,4V

- Ganske få AGM skal lades med maksimalt 14,2V eller enda mindre.

2b)

AGM trenger disse spenninger, det er ikke valgfritt.

=> så sant vi snakker om syklisk drift. (etter mer enn ca 7% utlading.)

 

2c)

Sjekk nøye ved hvilken Temperatur at denne spenningen er angitt.
Flest er det enten 20°C, eller 25°C.

Bare i veldig sjeldne tilfelle (batterier som er beregnet for noe spesielt) kan den være betegnet annerledes, så må man regne manuell.

 

2d)

Ang. Floatspenning finnes det fortsatt mye strid.
Men mange store aktører og de som er oppmerksomme på det praktiske har kraftig tendens til 13,2 - 13,3V som floatspenning

siden det er fakt at alle spenninger over det klarer å tørke ut AGM.

 

3.) Husk:

Det er punkt 1.) som er alltid avgjørende ......når det ikke gjelder 2d) (..... :smash::discuss::boxing::crazy: )

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg valgte åpne heavy duty semi traction Euroglobe batterier da jeg byttet batterier sist år! Og de kjører jeg hart fra dynamoen med PDAR-regulator: opp til 14,8V den første timen og så 13,65V videre. Og det funker! Takk Jørg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Og ja, gode traksjonsbatterier er fremdeles et veldig hard argument.
Ble ikke noe forandret med det.

AGM har sine fordeler, men andre har også, og da burde mange også veie opp ordentlig.

Jeg ser fremdeles den beste fordelen i det at man kan utlade bevisst både mye, dypt og hard,

noe som ikke nødvendigvis kan gjøres på samme måten med Gel eller "normale" batterier.

 

Derfor synes jeg fremdeles at AGM passer best for seilere, som seiler, og som derfor har behov for disse egenskapene.
Ellers kan jeg ikke se hvorfor man burde unngå gode traksjonsbatterier isteden.

 

AGM er også greit for folk som bare må spare plass og vekt, dvs. som heller ønsker å bruke dype utladinger

og som derfor heller aksepterer at batteriene ikke nødvendigvis lever så lenge som de kunne.

 

Og tross alt er det for de fleste enklere å håndtere og å blande med andre type batterier på basis av dagens standard-ladesystemer.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Min Valeo dynamo er ratet til 70A. Etter et par døgn uten annet enn solcellepanelet, var jeg nede på 70% kapasitet av min batteribank på 280Ah. Da ladet dynamoen med 69A mens spenningen steg mot 14,8V den første halvtimen. Temperaturen på dynamoen var da opp mot 90oC. Etter et par timer med 13,65A var batteriet "fullt" og ladestrømmen gikk ned mot et par ampere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...