Jump to content

Rep. av gear på Sabb G og generelt, trenger råd og veiledning.


Shons

Recommended Posts

Ikveld klarte jeg det store.

Kort historie: Kjøpte en snekkesjark før nyttår, kanonbillig! Forlangende var 25000. Jeg ga han et bud på 18000 dersom båten starta, og fløyt.

Vel, den fløyt, men starta ikke. Dette ble dog ordnet i en fart! Etter sjøsetting hjemme ble også div. lekasjer oppdaget.

Den største var fra rorkulten, her mangle greasenippelen. Det ble ordnet fort.

Motoren er en Sabb G, fæl å se til, rakla å var fælt tungstarta, gått på startgass en tid. Den kom seg dog med litt smøring av ventiler samt justering.

 

I de siste ukene har jeg hatt topplokket i garasjen, og fulgt råd om staking osv. av kanaler. Denne er saltvannskjølt, og tett var det. Men ingen sprekker.

 

Slipa ventiler i 6 timer, hovedsak exhaustventilen, denne har "sunket" en del inn i toppen, og tetteflatene er virkelig på siste værset, da hele setet nesten er borte. Dette kommer nok av vanndamp fra exhaustkjølinga. Svineri! Såg for meg å slipe det litt tettere, da den gikk da den ble landsatt.

Joda, fikk da til noe som ligna fine seter, bortsett fra et par sår i exhaustsetet. Ny dysespiss ble bestillt fra Bosch i Tyskland. Justert og montert.

 

Som dere sikkert skjønner utifra prisen, så er ikke dette noen perle. Men den duger for meg inntil videre. Jeg vil ha en snekkesjark til fine sommerdager, samt litt pilking og teine usefiske.

Nå hadde jeg planlagt sjøsetting imorgen! Den er ikke klar, egentlig, men motoren går, samt at det er en eller flere lekasjer jeg må prøve å finne. Åsså har jeg knapt 6 timer på havet i den, så jeg ville ha den ut og kose meg litt i det fine vinterværet.

 

Alt var klart ikveld, flushet og skiftet olje på gear og motor, greaset alle punkt, fylt diesel! Mangla å montere den nye elektriske lensepumpa, samt koble opp og montere lanterner. Dette var plana å gjøre imorgentidlig! Siste fase var nå å kjøre varm motoren, og se at den virkelig gikk som den skulle. Tempen var fin, sirkulerte i en pøs. opptil 60`c på toppen, bare for å se at temp. måleren jeg har montert fungerte. Jeg skulle akkurat til å avslutte. Strakk hånda inn i kabinen for å ta ned pådraget på motoren. Å da kom returslangen for kjølevann helt ned på akselen, som sto å gikk. Å før jeg viste ordet av det lå det 2 meter hageslange å dansa med akselen, helt inntil gearet. Fikk stoppa kostebinderiet, å plukka løs slangen. Ikke noe big deal tenkte jeg. Helt til jeg, til min store fortvilelse, fikk se at det rant en fin stråle med olje fra simringen til gearet.

 

Sur å lei gikk jeg inn, laga en kopp kaffe, satte bacon på tining for litt speileggtrøst, satte meg forran pc`en, og her sitter jeg.

 

Simringen må altså byttes. I den forstand har jeg noen spm.

 

1. MÅ jeg av med gearhuset for å gjennomføre dette?

 

2. Dersom JA er svaret på 1. , MÅ jeg da frem med motoren, eller kan jeg løse propellen, og trekke akselen bakover?

(Boltene som holder motoren ser ikke ut til at de har tenkt å slippe muterene uten vinkelsliper)

 

3. Dersom jeg må av med gearet, er det noe annet jeg burde bytte i samma slengen? Lager? Koblingsplate?

 

Litt mer om selve motoren, den starter ikke uten en røyk. når jeg presser ned kjilreimen til dynamoen så rører svinghjulet seg en liiiten smule opp ed. Hører egentlig mer enn du ser, "klonk klonk", men du ser det. Det er altså målbart, og sikkert mer enn 1-2mm. Dette løses vel kun med skifte av lager, hvilket ikke er å oppdrive lenger.

 

Jeg er altså litt i tvil om hvor mye det lønner seg å gjøre med motoren, da den muligens dunker på siste verset. Dog tror jeg det verset er langt! Ingen "ulyd" ved gange.

 

Jeg skal ordne med bilder og greier når jeg finner, og får ladet kameraet. Ved interesse kan jeg også legge ut bilder av jobben. Er storfan av WalterS her på forumet. Han har skjønt dette med å gjøre en tråd interessant!

 

Jeg nevner til slutt at jeg er maskinist av yrke, så skruinga og alt ser jeg ikke mørkt på, er mest nysjerrig på hva og hvordan her, slik at jeg kan bestille deler, planlegge litt, osv.

 

Hei sålenge!

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Shons, er litt usikker på hva du mener med gear. Disse motorene ble vanligvis levert med vridbar propell. Hvis du har det på din motor, så er det kobling og reversering du har. For å skifte tetnings ringen bak på reverseringen, må motoren opp. Kobingshuset skrues fra, og reverseringen demonters .Medbringeren trekkes ut, og på den sitter tetningsringen. Når det gjelder slarken i svinghjulet høres ikke det bra ut. Med så mye slark er der nok lekkasje der også. På desse motorene er det vanlige glidelager og trykksmurning.

Link to post
Share on other sites

Hei Ballard! Jeg ordla meg kanskje litt knapt ang. motor, men som du skjønte så er det en Sabb G, altså 10hk. Det jeg kaller gear heter vel strengt talt "kobling" iht. manualen. Satte meg ned, printa ut hele stasen og satte den inn i egnet perm.

 

Jeg takker for tipset ang. shimsing av veiva! Dette var jeg ikke klar over. Jeg har ikke oppdaget noe lekasje fra motoren enda, men det kan selvfølgelig være! Da jeg fikk den ble den kjørt noen få timer bare, litt kos på seeensommeren. Turen gikk sporenstreks til Biltema hvor div. båtutstyr ble innhandlet.Deriblandt en luftdrevet oljesuger. Denne er verdt hver en krone i mine øyne! 1000kr mener jeg den kosta. Vi hadde en slik ombord i skipet jeg arbeider ombord på. Den ble til slutt knust, dette grunnet dårlig sjøsikring. Men den ble mye brukt der også! Bare å passe litt på, så lever nok denne i mange mange år! Å siden jeg har traktor, samt strømuttak nede ved flytebrygga, så er det en smal sak sammenlagt! Kjører bare suger og kompressor bort på butikken 1 km. bortover veien, laster ombord, tøffer hjem og foretar oljeskiftet mens jeg drikker kaffe! :)

 

Dette ble litt avsporing fra temaet, jeg tømte veivhuset for olje, intet mindre enn 6-7 liter hadde forrige eier fått på den.. Om det var vann vites ikke! Men oljen forekom litt tynn.

Link to post
Share on other sites

Velvel, igår ble sjefsavgjørelsen tatt.. Siden min far reiser på havet imorgen så måtte det bli nå eller om en god stund, og jeg orka ikke å gå å tenke å spekulere på hva og hvordan. Så vi satte likegodt igang.

 

Taket på båten er råttent, og lekker, så det skulle skiftes anyhow. Plana er å få bukka ei plate av aluminium hos det lokale verkstedet. De har forsåvidt gjort det samme på traktoren min, da taket var opprusta. Skal dit å diskutere pris ila. dagen. Dog lot vi taket stå intil videre, for å slippe å kle igjen båten. Bakveggen for styrhuset var skiftet iht. forrige eier. etter en nøyere titt fikk vi se at kryssfinerplata som var brukt allerede har trekt nok vann fra taket til å være ubrukbar. Det var forøvrig en fantastisk utført jobb, med negativ baktone. Vi fatter ikke hvordan han har klart dette kunststykket av en installasjon! Lirka og lurka, smetta og bantes i 20 min. før vi fikk ut veggen. Så nå står båten som "Hard top"! :)

 

Motor ble demontert fra dieselsystem, hvilket skal ombygges, da tanken var stroppa fast i rekka. El. systemet ble også kobla fra. Dette skal også bygges opp fra grunn, da det er mer spenning i ting og tang i båten enn det er i selve el.nettet. Dynamoen var montert med et hjemmesnekra stativ, som (fikk vi se under løft) var avstivet i skroget! :( Det er altså ødelagt nå, men men!

 

1 fundamentboltmutter fikk vi opp. 3 ble kappa, da de gikk rundt og rundt. 2 ble enkelt og greit løfra rett ut med tang. Motoren satt altså ikke fast. Hvordan vi skal ordne dette vet jeg ikke enda, men det blir vel ei rå.

 

Motor ble løftet ut, og satt på en halvpalle.

 

Hele prosessen tok oss ca. 4 effektive timer. Litt trangt, men langt ifra galt, iforhold til andre båter jeg har sett.

 

Idag er det avfetting og høytrykksvask på agendaen, samt opp til grunneieren, som var så elskverdig å låne bort sin John Deere med lasteapparat, for å kjøpe båtplass. Dette grunnet at min flytebrygge er i dårlig forfatning, samt at jeg er på havet 1 måned av gangen, og vil da ha båten i en ordentlig marina med molo og rolig sjø. Flere vil da ha mulighet til å kaste et øye på den, og varsle dersom den ligger tungt i vannet etc..

 

Litt bilder fra gårsdagen:

 

Her er bakveggen ute, båten trukket frem, klar for løft.

bilde

 

Slik såg det da ut:

bilde

 

Motor på plassen sin:

bilde

 

Motoren er lirka ut av båten, og henger i lasteren:

bilde

 

Motoren på hjemmesnekra bukk, med fadern i bakgrunn:

bilde

bilde

 

Nå skal jeg hjem til mine foreldre og gjøre klart for vask!

 

Ha en fin dag så lenge!

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen, lykke til. Du har litt jobb foran deg skjønner jeg. på 1G trenger du ikke skrue av koblingshuset for å få ut medbringeren. Gjør som følger: Ta opp braketten hvor kobling og reversering hendel står, ( 4 skr ) ta hendlene opp. Brakett følger med. Ta opp de 2 små mess klosser med hull. Ta ut skruene helt bak på huset. Da er medbringeren med skjold løs og kan trekkes ut. Der finner du tettningsringen. OBS; der er 4 mess glidebolter som er borret i " halv ved " men dette ser du. "Klistres" fast med greas ved montering igjen. Ikke ha mer enn toppen en halv L olje i koblingshuset . I veivhuset skal det være 2L olje.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Ballard! Jaa, kvelden fikk en uventet vending! Idag har jeg jobbet mest med selve båten, mest rengjøringgraving og fjerning av gamle ledninger!

 

I kveldinga kasta jeg sabben på pallegaffelen og kjørte den hjem til meg selv. Her ble den høytrykksvasket og avfettet i 3 omganger før det bars inn på garasjegulvet! Kort oppsumert: jeg rev den istykker. Det som står igjen er pumpekassa, veiva, svinghjul og foring.

 

Dette ble litt gøy, gikk litt sport i det! Jeg skal trekke foringa også, mest for å se hvordan kjølekappa (og foringas yterside) ser ut. Ser blokka bra ut blir det enten å hone foringa, eller kjøpe ny.

"Veivlagetet", altså der råden er koblet er tight og fin! Heldigvis!

 

Nå må jeg finne ut av hvor man kjøper shims, samt et annet problem, som jeg kommer tilbake til.

 

Litt bilder av kvelden, trenger neppe så mye beskriving, da dette virkelig er plankekjøring:

 

Motoren på garasjegulvet:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Motoren strippet, slik den står nå, samt delene:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Fine greier alt dete, untatt en detalj! Og det er nok hovedgrunnen til at lekasjen kom tror jeg, slangen som ble tvinna rundt akselen var nok kun utløsende årsak.

Her er utgående aksel fra koblingen:

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser er det slitt 2 kraftige spor gjennom chromen på akselen. Farshan mener at Cylmo i Trondheim kan fixe dette, da gamle Sylinderservice gjorde en tilsvarende jobb på en tippsylinder til en tilhenger engang i fordums tider for han. Ev. får man være på utkikk etter ny aksel.

 

Jeg er meget interesert i infor rundt dette, samt shimsing av veivaksel, hvor kjøpe shims osv.

 

Takk for meg for ikveld! :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tenkt å shimse ramme lageret må svinghjulet av. Det sitter på kon, uten kile. Du trenger en solid ters, og et kraftig slag med en tung hammer

midt på tersen, så pleier det å løsne. Eventuellt ved hjelp av litt varme rundt sentrum. NB, ikke skru mutteren av. bare løsne den ca 1 omdr.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Ballard! Takker for nok et godt tips! Skal til Kristiansund imorgen, der det blir kjøpt en "stornøkkelsett", altså kraftpipesett opptil 50mm, noe jeg og farshan spleiser på! Ters får jeg låne på det lokale verkstedet!

 

Dagens gladmelding, eller 2 for å være nøyaktig: Var på dette verkstedet idag. (jobba litt der under lærlingetiden min, så har en god tone med alle der, pleier å svinge innom for å drikke kaffe et par ganger i måneden, samt at dersom de har for lite folk, så kan det være at de ringer. Det er kjekt mtp. alt utstyret som er tilgjengelig der)

Var der i hovedsak med akselen for å demontere den. Der kunne den gamle verksmesteren fortelle meg at denne kromma delen var ei hylse som var pressa på, og han mente bestemt at frydenbø hadde disse inne! Og en sving innom nettsiden deres så ser jeg at de har jammen denne inne! :) Blir en mail til dem ikveld, høre om de kan presse på ny for meg om jeg sender den nedover!

 

Nuvel, denne verksmesteren kunne også fortelle om et naust her i bygda hvor det står en Sabb G som knapt har vært kjørt! Eieren døde for et par år siden. Barnebarnet er god venninde av min mor, så her er det muligheter!

Problemet med denne sabben er at foringa er tert istykker, stått med vann, og sikkert frostsprengt! Dieselpumpa mangler, da den ble flytta over i en båt som eieren kjøpte rett etter å ha kjøpt denne sabben ny. Så er man heldig så er det både en topp som er urørt\ukjørt samt komplett brukbar veiv med lagre og alt det der. Vi får se! Jeg antar at den blir å koste nermere 0 kroner! :)

Link to post
Share on other sites

En liten opplysning som kan være nyttig : Pass på når du kommer så langt at du setter svinghjulet på plass igjen, at vektene i vibrasjonsdemperen er i riktig stilling i forhold til stempelstillingen. Men jeg tror tannhjulene er merket. Dette er viktig, ellers vil du få kraftige vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for tips Ballard! De kommer godt med!

 

Jeg har gjort et varp! For dette varpet betalte jeg en kasse pils av god kvalitet! Et bilde av varpet følger imorgen! :)

 

Ellers har jeg hatt god dialog med Sabb Frydenbæ (i motsettning til mange andre? ) og har fått masse tips og veileding i mitt prosjekt!

Akkurat kommet hjem fra Danmark, så ikveld fatter jeg meg i korthet!

 

Godnatt alle der ute!

Link to post
Share on other sites

Hei john, og takk for tilbakemeldingen!

Ja, det er fort lettere å få feedback om man legger ved noen bilder og skriver litt mer utfyllende. Det er iallefall det jeg har erfart.

 

Nå har jeg vært ute i hele dag. Slik ser det ut for øyeblikket:

 

bilde

 

Ikke gjort stort mer hær.

 

Koblingshuset er vasket!

 

bilde

 

Det ble vasket i denne nyinvesteringen! Virkelig hendig å ha, samt lett å stue bort når man ikke trenger den! Virker bra foreløpig, fylt med 8L withesprit. Grease og svineri smelter av! :)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Ellers så har jeg hatt et dillema! Toppen er mer eller mindre gåen. Jeg har dog en annen fra en Sabb H (trykksmurte lager i denne) 8hk, som har gått på ferskvann i hele sitt liv. Den er fin! Problemet er at under demontering så horva vi den sjikkelig! Ved trekking av dysa kom hele forkammerinnsatsen ut, og denne har vi vel ødelagt i et forsøk på å dele dysa fra forrkammeret. Videre ble en ventilstyring knekt, dette var stupiditet fra vår side, og ikke noe annet. Vel, ventilstyringer er å oppdrive, det er værre med forrkammerinnsatsen!

Men så en dag når jeg satt å las om emnet, så ble jeg var på at denne har innvendige gjenger! Altså, jeg kan terse ut den som står i toppen som hører til motoren! Problemet meldte seg fort, da gjengene er av typen 5/8" Witworth, en urgammel engelsk type. Bolter i denne typen var ikke akkurat lett å finne. Men så, mens jeg satt på flyet hjem fra Danmark tok en tanke form i hodet mitt: Stagboltene (pinboltene) som holder toppen er da vitterlig i gata rundt 5/8"!? Det er snodig, tenkte jeg, om Sabb blanda gjenger som en gal alkymist da de konstruerte denne klompen! Så idag, ivrig som en røyskatt, sprang jeg ut i garasjen før frokost, tok en stagbolt, lirka den ned i forrkammerinnsatsen, og vips!!

 

bilde

 

Toppen slik den ligger nå:

bilde

 

Det stemte! Og siden jeg tok vare på stagboltene som holdt toppen jeg fikk av naboen, så blir det å konstruere en ters når jeg kommer meg på havet på jobb igjen neste uke utav en av disse! Velstand!! :)

 

 

En annen ting jeg har "jobba" med er dieseltanken! Den var stroppa fast i rekka. Dette ser for det første ikke ut! For det andre er det ekstremt upraktisk når man ønsker så mye dekksplass som mulig! Siden jeg er maskinist av yrke, samt liker å plundre og lage egne løsninger, så fikk jeg produsert denne i England!

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Denne skal fungere som en "dagtank" på skip! Den er på 5.0 Liter, spesiallagd i alu etter eget ønske. Jeg bomma med niplene, de er på 10mm, skulle gjerne vært 8mm. Menmen!

2stk. 12V pumper er handla fra Ebay. Disse blir koblet med rør opp til tanken, med egen "fyllebryter" i kabinen. Som "lagertank" har jeg en vanlig påhengstank fra Biltema, under dekk. Tanken skal etter plana henge på akterskottet for overbygget. Med se-glass (slange) for å holde kontroll på nivå. Jeg er skjelden på timeslange turer i full fart, så jeg har klokketro på dette!

 

I tillegg, mens jeg var i drivet, kjøpte jeg dette i Skotland, mens jeg var der:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Filterhus med vannutskiller + 5 ekstra filter for prisen av 5 filter i Norge, knapt nok. Denne skal plasseres tett ved/under tanken. Dette for enkel adkomst til filteret, samt visuell kontroll på vann i dieselen. På biltema har jeg handla div. rørdeler, slik at det blir stenging før filteret, med mulighet for å drenere tanken and so on.. Man er vel litt spesiell, som alle andre man kjenner! :)

 

Nå er det kvelden, siste helga hjemme før jobben på havet kaller! I den anledning fyrer man i stampen og venter på at "Ole" skal melde seg for fullt!

 

God helg! :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Glemte avsløringen som skulle komme igår..

 

Kom i kontakt med en kar i komunen, og byttet denne mot en kasse pils!

 

bilde

 

bilde

 

En ferskvannskjølt Sabb G fra 78 mener jeg. Stått på land i over 10 år, gikk bare fint når den ble plukket ut av en råttnende båt. Motoren har vært sveiva og skjenka et par ganger i året, og den sviver fint irundt med sveiva. I tillegg fikk jeg komplett tilhørende kjølesløyfe, den står fremdeles på båten, men skal demonteres etterhvert!

 

Så det var gøy! :)

Link to post
Share on other sites

Igår gikk det med litt tid på å inspisere topplokkene mine. Rota frem det "brukte nye" som jeg fikk av en nabo! Det ser bra ut, bare man får ut forrkammerinnsatsen av det gamle nå så..

 

Et par bilder av det gamle orginale:

bilde

 

bilde

 

Som man ser, så er ventilsetet til exhaustventilen nesten helt borte! Dette kommer seg nok av sjævannskjølinga på exhausten, damp som har kommet tilbake til motoren når den har stoppa. Jeg har aldri sett maken!

 

Det nye ser dog vesentlig bedre ut!

 

bilde

 

bilde

 

Etter å ha vasket ren toppen i den nye delevaskeren ble delevaskeren pakket sammen og satt i hylla si. Fort gjort! Dermed kom denne karen og tok plassen:

bilde

 

En ultralydvasker, fra Biltema denne også. Funker kanon! Har alt vasket både primusdeler, det andre topplokket til sabben + div. utstyr. Kjempefornøyd! Rust og urenheter løsner ganske greit etter noen timer oppi her! Når det er metall jeg vasker bruker jeg en blanding av 8L varmt vann og en solid scope med oppvaskmaskinpulver. Maskinen varmer selv opptil 80`c, da slipper det meste med litt tid!

 

bilde

 

Idag skal jeg kjøre noen runder til, da tidsuret går max. til 30min. Det er dårlig, menmen. Man får løpe ut engang i blandt og aktivere den igjen!

Link to post
Share on other sites

Da har man tatt opp toppen fra ultralydbadet. Malingsrester, rust og gjenværende skitt fra grovvaskingen med delevaskeren ligger som en graut nederst i vaskeren. Dette dreneres lett ut med drenventilen som er på vaskeren.

 

Jeg har ikke noe særlig med bilder av denne toppen før vasken, men her får dere se før og etterbilder:

 

Før vask:

 

bilde

 

bilde

 

Etter vask:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser så er det bare bart metall igjen. Kanaler, kjølekanaler osv. er mer eller mindre helt rene. En runde med tannkost bare for å bekrefte at det er rent, særlig i innsugskanalen vil nok bli utført før montering.

 

Etter å ha drenert vaskeren samt tørka reint oppi karet ble nytt vann med vaskemiddel tilsatt, og toppen plumpa oppi igjen, mest bare for at jeg har tiden til det.

 

Videre så fikk jeg banka ut den siste ventilstyringen som sto igjen. Benyttet sjangsen mens toppen fremdeles holdt 80`c rett utav vaskevannet. En solid rapp med storhammeren og en latmannsarm imot undersiden, og hylsa løsna. Så var det bare å kakke den forisktig ut med en dor og hammer.

Nå er det egentlig bare å vente til imorgen, skal ta en telefon til "Nordmarine" i Kristiansund og spørre litt om hvilke deler de har inne, da de har delelager til disse vet jeg. Har de "tilstrekkelig" med deler, så blir det kanskje å kjøre seg en tur å se. Dersom det derimot ikke er all verden, så blir det å sy isammen en bestilling til Sabb.

 

Videre ila. kvelden og imorgen så blir det vel mest å gå igjennom manualen og sette opp en liste over hva man trenger. Så man har det klart!

 

Jeg satt idag og tenkte på dette prosjektet. Det går igjen det mange andre har erfart. Man skulle i dette tilfelle egentlig bare bytte tettninger på utgående aksel fra koblingen, og man kvidde seg pga. motoren måtte løs fra noen forferdelige motorfester. Og nå sitter man med hele stasen i garasjen, og reparasjonen som skulle koste 1000.1500kr blir vel å komme nermere 10.000kr istede for. Jaja, man trenger ivertfall ikke å være bekymret for at man har lite å finne på! Godt man skal på havet igjen uti uka for å fylle opp kontoen litt før det raser like herlig ut igjen.. :)

Krysser fingrene for at man er klar ila. Mai måned! Det er plana, om ikke annet.

 

God søndag!

Link to post
Share on other sites

Såh! Da har man fått installert seg i sitt 2. hjem her i verden! Like før avreise hjemmefra tok jeg en sjefsavgjørelse, og pakka gamletoppen i kofferten! Den veide jo kun 8.5kg, så det gikk fint! :) Så har jeg litt å sysle med her ute også! Målet er å få tersa ut forkammerinnsatsen, så man slipper å dra med toppen hjem igjen!

 

Men jeg kom til å tenke på 1 ting: Dersom jeg skiller "pumpekassen" fra resten av blokka.. Tråkker jeg da inn i mye om og men? Eller er det bare å skli den på plass igjen, sålenge man ikke rører innmaten?

 

Blir lagerbytte til veiva, og da må man inn der på baksiden..

Link to post
Share on other sites

Da har man tatt 1. steget med gamletoppen! Produsert "tærs" og trukket ut forrkammerinnsatsen!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser, så er denne "glødetråden" her vel kort ift. den i den rasserte innsatsen jeg har hjemme. Dette er vel en spesiell ståltype antar jeg (Wolfram??) så det er ikke bare bare å montere en..

Er det noen av dere som har litt greie på denne, og som kanskje kunne fortelle hvor viktig denne er? Det jeg har forstått er at den skal motvirke røykdannelse ved gange. Jeg har en teori om at denne skal gløde under gange og dermed hjelpe forbrenninga. Man får kanskje for sen tenning når denne er så slitt som dette?

Link to post
Share on other sites

Takker for feedback, gøy at det er underholdning for noen å lese! :)

 

Igår natt tok jeg til med "tørrexhaust-prosjektet for fullt! Fant en bit 10mm. stål, merka opp, kappa, borra og sto i en times tid. Ikke ferdig med hverken finpussen eller selve flensen, men godt i gang!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jeg ble smertelig klar over at det største borret på huset er kun 32mm.. Jeg skal ha 42mm hull! Og ikke tenkte jeg tanken på hullsag heller. Nuvel, skal se hva man får til ila. natten. Det bør bli en god knall i exhaustrøret dette! :)

Link to post
Share on other sites

Inatt ble det "ferdigstilling" av exhaustflensen. Vurderer i skrivende stund om jeg skal sveise inn en mutter og montere exhausttemp. måler (bare for gøy).

 

Hullet ble frest opp med rettsliper og roterende fil. Tok sin tid. Men det ble greit nok.

Kappa til en stuss på ca. 10cm med 42mm rør, hvorpå den ene enden ble neddreid en liiten smule for å passe bra i det håndfreste hullet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Deretter ble det punksveisa, og helsveisa tilslutt. Vurderte et øyeblikk om jeg skulle plandreie tetteflata, altså flensens bakside, men det viste seg å være minimalt med vridning i stålet. For over med fila i et lite 10-min, godkjent for min del.

 

Pussa over kanter og retta litt hjørner. Slik ser den da ut:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Skal bli interessant å se om det blir bra ombord den dagen det monteres.

 

Neste steg blir produksjon av tærs/verktøy for å trekke sylinderforinga. Men det blir en annen natt!

Hei sålenge!

Link to post
Share on other sites

Her er det stillstans for tiden.. "Gikk lei" litt, og det er helt ok, da det er over 2 uker til man skal hjem igjen.

 

Jeg sitter å planlegger operasjonen videre, og det blir kostbart dette. Overslag på 15.000kr så langt, og da er ikke propellen medregnet.

 

Jeg har et spm.: Dersom jeg tar av pumpekassen, er det da noe spesiellt jeg må huske/ta hensyn til??

Link to post
Share on other sites

God aften! Her er det fortsatt stillstans. Mye å gjøre arbeidsmessig, og da går hviletiden med til, ja, å hvile!

 

Det er igrunn ikke så mye igjen på "to-do"lista mi her foreløpig, skal kappe og slipe til 2 stykker vinkeljern for å terse ut syl. foringa etter plana. Har klipt opp 4stk. vannpakninger til toppen, slik at man har en stund.

 

Det som gnager meg for tiden er den totale kostnaden på dette. Veiva har slakke på ca. 1mm radialt, hvilket er en god del. Aksial slakke har jeg ikke klart å måle, mest pga. at svinghjulet ikke er demontert.

Jeg er litt i tvil om jeg skal sette himmel og jord i bevegelse for denne karen. Med en god topp så bør den starte og gå helt greit (den gikk jo fint når den først starta) samt en honing av sylinder og nye ringer så er en jo langt kommet. Jeg kvier meg vel egentlig litt på demontering av svinghjul, balanseaksler og alt det der inne. Frister mest å hone opp (skal dog måle foringa først) bytte slitedeler som vannpumpe, omstyringslager, tettninger, male den opp og late som ingenting.. Dog føles det dumt, mtp. at veivlageret føles så godt som det gjør. I den andre enden, så vil motoren fortsatt være sjøvannskjølt. Dumt å koste på for mye dersom den er opptert innvendig, og gir seg ila. kort tid.. Har lagd en T-kobling til kjølevannsinntaket, så plana er å flushe den med ferskvann så ofte man orker, samt kjøre inn glycol hver gang den skal ligge en tid (1 måned på jobb i slengen).

 

Jaja, en får bare fortsette å spekulere å klø seg i hodet, og ta en avgjørelse når man får se ned i kjølekappa og målt foringa.

 

Heihå!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...