Jump to content

Johnson 30 HK 1989, lade batteri/lanterner?


Willing and Able

Recommended Posts

Har litt spørsmål ang en god gammel traver som står på en 17 fot Askeladden, en Johnson 30 HK fra 1989 - i følge modellnummeret:

BJ30BALCED

 

Belgia, Johnson, 30 HK, AC Lightning - Rope Start, Skaft lengde 20 tommer, 8, 9, Model run
B J 30 BA L C E D

 

(Info hentet ut fra: http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/parts.html )

 

Det er ikke elektrisk starter og jeg lurer på hvordan, om mulig, jeg kan koble til batteri/lanterner uten å sprenge pærer/ødelegge batteri :pray:

Trenger jeg en voltstabilisator/regulator eller kan jeg bare koble til 12 volt batteri? Ligger det et hint i "AC Lightning" eller er jeg på jordet? :confused:

 

Tips mottas med stor takk og høye kneløft :clap:

 

Legger ved bilder av tilkobling og ledninger med beskrivelse:

 

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_001.jpg

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_002.jpg

 

Andre bilder av motoren

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_003.jpg

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_010.jpg

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_007.jpg

http://trygenergi.com/wp-content/uploads/2015/01/WP_20150125_004.jpg

 

En liten digresjon: Jeg oppleved også at motoren "hang seg oppe" i full gass rett før jeg skulle ta opp båten. Jeg hadde full gass og skulle ta kontrollen tilbake til "bakkefart", men ingenting skjedde, bortsett fra at da jeg tok kontrollen i revers, så gikk selvfølgelig motoren i revers på full guffe.. Jeg stoppet bare motoren med stoppknappen og rodde til fortøyninga. Noen tips til hva jeg bør sjekke slik at det ikke skjer igjen?

Redigert av Willing and Able (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er ikke regulator. så spenninga kommer oppi 17-18 volt på full gass. Lanterner og slikt går greit. har samme motor selv. uttaket på venstresida er originalt strømuttak, i mangelen på egna plugg å sette inn har de vel bare grena ut ledninger til andre sida.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar :lol: , da er det bare å koble til batteriet til våren, og håpe det lades :wink:

Batteriet tar vel ikke skade av det eller?

 

Jeg sjekka gassvaieren etter episoden, men kunne ikke finne noe galt der. Kan det være at spjeld eller lignende i forgasseren rett og slett hang seg opp? Motoren HAR vært under vann (ferskvann) i 2013, men det har startet greit og gikk fint helt til vi tok den opp på land i fjor.

 

Igjen, må jeg bare få takke for svar :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bare husk at du må ha likespenning (DC) ut fra motoren dersom du skal koble til og lade batteriet!

Det som kommer ut fra ladespolen (ligger vanligvis under svinghjulet) er vekselspenning (AC). Denne må du da kjøre via en likeretter før du kan koble den til batteriet.

 

Det finnes mange tråder om dette her på forumet - bl.a. denne:

https://baatplassen.no/i/topic/114880-tohatsu-99-2002-er-disse-2-ledningene-uttak-for-stroem/?hl=likeretter#entry1664823

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Der er ikke regulator. så spenninga kommer oppi 17-18 volt på full gass. Lanterner og slikt går greit. har samme motor selv. uttaket på venstresida er originalt strømuttak, i mangelen på egna plugg å sette inn har de vel bare grena ut ledninger til andre sida.

Ok, hvordan har du gjort dette. Har du brukt likeretter slik Arvid_A sier?

Man vil jo ødelegge batteriet med å kjøre det på AC?

Link to post
Share on other sites

 

Trenger jeg en voltstabilisator/regulator eller kan jeg bare koble til 12 volt batteri? Ligger det et hint i "AC Lightning" eller er jeg på jordet?

Her er det to spørsmål, og svaret på begge er ja.

"AC Lightning" er eit vekselstrømsuttak til lys, og varierer ein heil del i spenning i forhold til motorturtall. Dermed trengs ein likerettar med spenningsstabilisator til å få likestrøm til å lada eit batteri med. Det er vel vanlig at desse to funksjonane er bygd inn i ein del.

Å kjøra vekselstrøm inn på batteriet, om det vil ødeleggja batteriet - det veit eg faktisk ikkje, men eg er ikkje klar til å spandera eit batteri for å prøva

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...