Jump to content

Volvo Penta, MAN, SCANIA eller MTU?


Hurtigbåt

Recommended Posts

Hva er de beste motorene når vi begynner å snakke om store 4 takts diesel motorer som får litt ruff behandling? Har lest litt om alle disse på nettet, + har hørt en del fra folk som har hatt båter med disse motortypene.

 

Dette er jo ikke de vanligste fritidsbåt motorene, men for større båter der, hastighet, drivstoff, kvalitet og miljø er viktig, hva er best? Har hørt at Scania motorer har det med å riste i stykker under kjøring, med variert turtall og høy belastning. MAN har jeg hørt av noen at er brae motorer, mens andre mener de er for spinkelt oppbygd, for tynne blokker osv. Jobber selv som Matros på båt, så har litt peiling, men ikke så mye på hva som bærer kvalitet og på hva som er best.

 

Jeg har også hørt at Volvo Penta er ok motorer, eneste er turbinhavari som skje. MTU har jeg fått inntrykk av at det er det beste på markedet.

 

Noen som har peiling på slike motorer i størrelses-form fra 500kw og oppover? Skal muligens flyttes over på ei ferje med 2x Scania 440kW 1,800rpm motorer, er disse bra, eller kan det by på trøbbel tro?

 

 

Link to post
Share on other sites

Store 4-takts motorer og så nevnes Scania, VP og MTU?

 

Dette er vel i kategorien små 4-taktsmotorer. Snakker man MAN, Wartsila, MAK etc. så er vi i kategorien store 4-taktsmotorer.

 

Alt til sitt bruk, der man velger MTU er vanligvis ikke Scania eller VP et alternativ og omvendt. I kategorien hurtigbåtmotorer har MTU betydelige markedsandeler nettop som følge av lav vekt, høy effekt og høy grad av pålitelighet. Men alle disse vil nok ha hyppigere overhalingsintervaller enn medium-speed 4-takstmotorer av merkene nevnt innledningsvis.

 

De Scaniamotorene du skal på går vel som generatormotorer og vil neppe gi for store bekymringer. Ved totalhavari skiftest ofte slike gensets på en enkel måte ved å løfte greiene rett ut og sette inn det nye på samme måte. Gjerne med en mobilkran.

 

En stor medium speed 4-taktsmotor som Wartsila 12V46 (benyttet mye på cruiseskip) veier rundt 170 tonn og overhales på stedet ved å plukkes ned i deler og bygges opp igjen. Slikt løfter man ikke ut når den først er installert. Da står den skipets levetid ut og overhales x antall ganger i løpet av denne tiden med mindre noe går fullstendig galt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg tenkte litt i kategorien hurtigbåt motorer nå ja. Det sies at Scania motorer rister i stykker under gange. MTU motorer har høy driftspålitelighet og lite skruing, kontra Scania og MAN. Stemmer dette? Har vært på en hurtigbåt med MAN 1029kW motorer, en del driftstans grunnet sprukkene topplokk, vann i på blokker, impeller havari, høye ekspstemperaturer osv. Nå vurderes det nye motorer, da disse motorene egentlig er for små for båten, motorene går med 100% belastning hele tiden. Da lurer jeg på: Hva er gode motorer? Har litt dårlig erfaring fra MAN motorene som står i båten nå, kan MTU være et alternativ? Ser MTU har en 1500kW serie V12 motorer. Er disse av god kvalitet eller er det å anbefale større MAN motorer eller andre skjente motor merker?

 

Hjelpemotorene er Volvo Penta, fra 1991, disse er det aldri trøbbel med, kan det være et alternativ med 4x D13 Volvo Penta motorer? Kan vannjet være mer økonomisk og driftsikkert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...