Jump to content

Prosedyre for montering av motor i båt, Volvo Penta aq211 m/dp290.


Aquamatic

Recommended Posts

Hei.

 

I høst løftet jeg ut mine 27 år gamle v8 motorer etter en kranglete sesong med kjølevæske i en sylinder. Nye GM 5.7 Vortec blokker ble kjøpt og etter iherdig skruing er disse nå klare for montering. 

 

Jeg finner imidlertid ingen guide for selve installasjonen noe sted og jeg brenner inne med noen spørsmål.

  1. Moment for de seks boltene på "Clamping ring" og skal gjengene settes inn med noe? Permatex?
  2. Toleranser for de 3 flatene på svinghjulshuset vs flatene på transom. Jeg har skjønt at det skal være mest mulig lik avstand men hva kan betraktes som godt nok. Finnes det noen tall på dette, 1mm, 2mm?
  3. Er det nødvendig/lurt å sette gummi-ringene inn med noe for å få de til å gli lettere på plass. Siliconspray el?

Jeg har forstått det slik at dette skal være en relativt enkel prosedyre og ser for meg følgende fremgangsmåte:

  1. Få satt på de 6 boltene på "Clamping ring" og trekke de litt til.
  2. Få justert inn motor i forhold til de 3 flatene.
  3. Dra clamping ring bolts til riktig moment
  4. Trekke til motorfestene.

 Høres dette greit ut? Er det muligheter for å tabbe seg ut på noe vis her? Takker for innspill!

 

En av motorene:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, installasjonsmanual for AQ290 DP er bare ikke å oppdrive på nett så det endte opp med følgende prosedyre (for evt referanse for andre).

Merk: dette er resultatet av info fra diverse forum og vet ikke om dette er ihht manualen.

 

  1. Sprayet på litt silicon på gummismultringene (nye!)
  2. Heiste motor på plass og mens den henger delvis etter stroppen, satt jeg på "clamping ring" og de seks boltene. Gjengene satt inn med permatex silicon-pakningsmasse.
  3. Strammet opp de seks boltene jevnt over slik at gummismultringene ble komprimert.
  4. Når kranfører heiste opp motoren litt, og da mener jeg slik at motorfestene (som ikke er skrudd fast enda) så vidt løftes opp, sentrerte motoren seg sideveis begge gangene.
  5. Motor ble satt ned. 
  6. Motorfester skrudd fast.
  7. Justering i vertikal-planet i forhold til "toppmerket" ble foretatt på motorfestene.
  8. "Clamping ring"-boltene ble strammet til (47 nm/35 lb ft).
  9. Done.

Når det gjelder hvilke toleranser som er akseptable i forhold til forskjeller i avstand på de 3 referansepunktene på svinghjulhuset og transom, har jeg funnet 2 verdier: 2mm og 0,6mm (hva som er riktig aner jeg ikke, men mindre jo bedre antar jeg). For min del sentrerte motorene seg selv i horistontalplanet (innenfor 0,1) og det er en smal sak å justere i vertikalplanet på motorfestene. Jeg endte opp med 0,1mm forskjell. Volvo penta har et spesialverktøy (tolk) for måling på referansepunktene, jeg brukte bladsøker og det fungerte fint selv om det er litt trangt.

 

Da gjenstår det å se om skipet flyter!

Redigert av Aquamatic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...