Hvitblomst Startet 26.September.2016 Del på Facebook Startet 26.September.2016 Heisann, Undertegnede er rimelig fersk med båt - har hatt mine første 2 sesonger nå og det gav mersmak, og nå ønsker vi i familien å oppgradere til en litt større båt. Ser på en 22 foter med en 95-modell Mercruiser 4,3 L 205 hk. Frem til nå har jeg hatt en eldre 175 hk totakts utenbords hvor vedlikehold har vært rimelig grei skuring. Nå blir det i så fall første gang med innenbordsmotor, og jeg er dermed ute etter litt tips på hva jeg skal vurdere og se etter ved vurdering før kjøp av en båt med slik motor. Og i tillegg hva bør man forvente å påregne av årlige utgifter og arbeid til service/vedlikehold/konservering på en slik motor, eller innenbordsmotorer generelt? Jeg er temmelig handy av meg og kan nok gjøre mye enklere ting, men jeg er ingen mekaniker. Hadde vært fint om noen ville gi meg meg noen velmenende råd og tips på ovennevnte før jeg tar en avgjørelse på denne eller ev. andre båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Knakende gode motorer. Men hvordan den har blitt behandlet i løpet av sine 21 år har alt å si. Er det feskvannskjøling på den er det et kjempe pluss. Hvis ikke må du nesten regne hver time fremover som bonus. Vedlikeholdsmessig på disse er ikke all verden. Olje,filter,drevolje, belter 5-10 år. Manifolder og risere 7-10 år. Impeller som på påhengsmotor så sant det er alpha drev da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hvitblomst Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 Det er Alpha one gen 2. Det er ikke ferskvannskjøling på den. Den har gått de siste år i ferskvann. Selger visste ikke hvor mange timer det var på motoren. Da er kanskje dette noe å bare styre unna da.....? Er det kostbart å bygge om til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Ikke noe ide å bygge om en 21 år gammel motor til feskvannskjøling. Men har den hatt et godt liv i ferskvann. Så kan den vare lenge enda. Personlig ville jeg nok sagt at det er kun båten som har særlig verdi. Å at motoren er kun bruksverdi på kan som sagt leve lenge til. Men kan også ryke i morgen. Hva skal du evt betale for herligheten da? Har du evt en link til annonsen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) Bygge om til ferskvannkjøling koster i deler ca 12-15000 kroner . Denne motoren har begynt på sitt siste kapitel og det bør gjennspeile seg i prisen.Nå er det ikke avskrekenes priser på nye 4.3l motorer.Long Block ca 30 000 og nye manifolder/raiser ca 10 000.Holder selv på med et slikt motor bytte og gidder ikke å legge penger i ferskvann kjøling når den nye motoren holder i 20-25 år.Er du nevenyttig klarer man fint å gå på en slik jobb selv.Noen vil hevde en saltvannkjølt motor holder i ca 10 år men som regel er det manifold som det tærer hull på. Da renner saltvannet inn i sylinderen og løpet er kjørt hvis man ikke er heldig å får med seg dette.Det er ikke motoren det tærer hull i.Spyle godt med ferskvann på høsten og fylle motoren helt full med frostvæske gjør at tæringen er minimal fra okt-mai. Redigert 26.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hvitblomst Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 Takk for at dere gidder svare, folkens. I flg. selgeren ble motoren satt inn i 2009 av eieren før ham og har gått i ferskvann siden. Han vet ikke hvor motoren har gått før det og hvor mange timer. Jeg skal ev. ha den på sjøen. Båten jeg vurderer er her: http://www.finn.no/78666044 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Båten ser jo fin ut den. Men ikke et eneste bilde av motor og teknisk utstyr. Hvis motoren ser pen ut. Starter lett og går pent på alle register.så kan det være et greit kjøp. Historikk er viktig. Så hvis motoren ble gått over før den ble satt inn i 2009 er det et pluss. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Her er det bare en ting som er sikkert: Kommer det med motor eller pupper blir det før eller senere problemer. For begge deler gjelder at en ønsker at de kommer senere... Pen båt for øvrig, Skibsplast lager solide båter. Den eneste båten jeg noen gang har angret på at jeg ikke kjøpte, var en Draco 23 med nyoverhalt Mercruiser 205. Ex-svoger som hadde denne, var siste modell med delt frontrute. Strøken inn- og utvendig. Bortsett fra bytte av eksosmanifold og risere var det ikke noen problemer med motoren så lenge han hadde den. Regner med du sparer inn en del bensinpenger fra å bytte fra 175 hk totakt til firetakter, du får sette av disse til en evt vedlikeholdspott. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hvitblomst Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 Takk for alle innspill :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.