Jump to content

Prosjekt Volvo Penta MD11C overhaling


Bahia

Recommended Posts

Jeg har en MD11C som ikke har andre utfordringer en mye blå røyk. Går som en klokke og temperatur som den skal. Dysene er overhalt og når den fremdeles røk tok jeg av toppene og sylindrene for å sjekke tilstanden. Kan nevne at det ikke er noe gjennomslag, så jeg går ut fra at toppene er ok....?

Synes forøvrig at til å være saltvannskjølt er tilstanden akseptabel.  

Siden hele båten er under oppgradering, har jeg vurdert et motorbytte. 

Her er en snutt av motoren før demontering. 

 

PS. Ny motorkasse er bygget og blir montert ASAP  :lol:

Når jeg har sett på alt av kjølekanaler og slitasje, er det eneste jeg har funnet en knekt oljefjær som samsvarer greit med røyken. Da blir det til at jeg skifter stempelfjærer, honer og sliper ventiler.

 

Har noen brukt honeverktøyet til Biltema? 

Ser det er noen små hakk i den ene sylinderen.Skal jeg hone til de er borte eller tolereres noen små hakk? 

Hvor kan jeg finne ut årsmodellen? Går ut fra at det kan tas ut fra serienummeret?

 

Her er bilder av begge sylindrene. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484761529.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484761568.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er sylindrene honet og alle kjølekanalene gått over. Litt usikker på om jeg skal ta mer?

Hakkene i den ene sylinderen er borte og deler bestilt. Nå blir det demontering av ventiler for sliping. Ventiltangen til Biltema var crappy greier. Vanskelig å få noe moment nok til å komprimere fjærene. Prøver med en latmannsarm variant og håper på det beste.

 

Har noen et tips om en god grunning til motoren?

 

Sylinder 1 og 2 honet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484851194.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484851225.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Godt å se noen vil ta vare på en gammel sliter.

 

I og med at den er saltvannskjølt har den sine ulemper.

 

Sørg for å få ut korrosjonsprodukter i kjølekanaler i sylindre og manifold.

Det beste er å trykke ut syliderforingene for å gjøre rent.

 

 

Hvis du ikke har gjort det MÅ du gjøre ren silen til smøreolje pumpa.

Link to post
Share on other sites

Da er toppene renset og ventilene tatt ut. Alt er slipt og deler bestilt. Fikk en pris på nesten 4000.- på orginaldeler, men sparte ca 1500 på å ta det fra crom marine ab. Veldig god service forresten.

 

Den nye toppen som ble montert rett før jeg kjøpte båten, var visstnok en demo topp hos Wave. Den er jo knall å se på, men når jeg demonterte ventilene så jeg at den manglet en ventiltetning. Var rimelig mye "slagg" i sylinderen og jeg har levd i villfarelsen at det skyltes stempelfjørene. Veldig glad at jeg demonterte!

 

Her en den nye toppen uten tetning

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912250.jpg

 

Før sliping. Ser i utgangspunktet ikke galt ut? 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912224.jpg

 

Begge toppene ferdig slipt, renset og klar for nye tetninger. Abeidet er ikke sponset av Lefdal  :giggle:

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912289.jpg

 

Johannes: Jeg har tatt ut silen og renset. Har ikke presset ut foringene i mangel på presse, men det blir gjort. 

Index: Kjøpte både 0.3 og 0.2 for sikkerhetsskyld. 

I.M.S : serienummeret er 29245. Etter det jeg har klart å finne skal det da være en 83 modell...?

 

Ellers har jeg tatt en sjefsavgjørelse å ikke gjøre noe med eksteriøret nå. Maskinen blir uansett tatt ut til høsten og forutsatt at alt fungerer, overhaler jeg bunn av motoren. Tenker jeg tar alt da. 

Har forøvrig en varmeveksler som skulle ha passet til md11 ifølge selger. Eder og forbannelse kom tydelig frem når jeg nå fant ut at den hører til MD17 og er da litt lenger. Litt usikker på om den kan brukes?

Link to post
Share on other sites

29245? I følge den listen jeg har fra VP kom MD11C inn i produksjon som videreutvikling av MD2B i 1978 med serienr.: 44179, og ble videreført av MD11D i 1981 fra serienr.: 55700 frem til 2000-serien overtok i 1983. 29245 tilsier egentlig en MD2B produsert mellom 1975 og 1978. ????????????

"Forsket" litt videre og det kan se ut til at MD11C serien begynte med serienummer rundt 33000 i 1975/76. Produksjonen på den tiden var ca 5000 motorer av denne typen i året, og siste motornummer i 1974 var 27760.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for infoen. Så i et dokument som lå permen fra forrige eier og der var dette nummeret beskrevet. Her står det at motoren er fra 83. Får ta en tur ned i båten å sjekke. Men ut fra det du skriver må den da være md11c være eldre enn 78 og yngre enn 81. Hvor er serienummeret plassert på blokken?

Redigert av Bahia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er begge foringene presset ut. Så i utgangspunktet svært greit ut. Nå er alt rengjort og alle kanalene er klargjort for montering av foringene. Foringene er honet og er og klare for montering. Lurer litt på å montere avtappingskraner i bunn av sylinderene for å kunne skylle gjennom. Ser det har stått noe lignende fra før. men får ikke tak i orginaldelene da disse er utgått av sortimentet. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172340.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172394.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172483.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172513.jpg

 

Nå er det bare å vente på pakninger etc. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har indikasjoner på at noe er galt med dieselpumpen ville jeg ikke brukt penger på denne.

Men det kan være lurt å få testet dysene og eventuelt skifte spisser/justere disse.

 

Og som Sleipner nevner, når motoren får så mye omsorg, kanskje ferskvannskjøling? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, til begge to. :yesnod: 

Dysene er overhalt med nye spisser, kjøpt på Finn for noen hundringser. Merket stor forskjell etter at disse ble montert og motoren starter mer kontant. Da dropper jeg pumpa. Etter det jeg har undersøkt, er det sjelden denne havarerer.

 

Jeg har komplett varmeveksler liggende og kommer sannsynligvis til å montere den nå. Alternativet er å vente til motoren tas ut for lakkering til høsten. Hvilke temperatur skal eventuelt termostaten ha dersom jeg monterer ferskvannskjøling? 

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar:

Jeg synes nesten det er merkelig at denne motoren har gått med saltvannskjøling i så mange år og likevel

ser kjølevannskanalene så flotte ut!

Jeg tok opp en saltvannskjølt MD11C for 10-15 år siden og der var det tæret så mye at anleggsflaten i toppen mellom

kompresjonsrom og kjølevannskanaler var omtrent borte.

Skulle nesten tro at motoren din må ha vært skylt med ferskvann etter hver tur.

 

Edit: Ser nå at toppen på bildet er "ny" så da var det ikke så merkelig likevel.:-)

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack : Det har jeg fundert på jeg og. Jeg tror motoren på ett eller annet tidspunkt er overhalt og kjølekappene skiftet. Den ene toppen er ny og ble montert rett før jeg kjøpte båten, mens den andre har minimal korrosjon mellom ventilkammeret og kjølekammer. Monterer jeg ferskvannskjøling blir det vel en evighetsmaskin :lol:  

MEN...når det er sagt...det er for meg ubegripelig at disse motorene selges for titusener av kroner. På bakgrunn av de erfaringene jeg har gjort meg med min egen maskin, hadde jeg aldri i verden kjøpt en "overhalt" eller "godt tatt vare på " saltvannskjølt maskin, uten at det foreligger solid dokumentasjon i form av bilder. Det er etter min mening komplett bingo. En 30 år gammel MD til en pris på rundt 20t.- ? For å sette det perspektiv så koster en  byttemotor til bilen min, komplett. gått 43000 med garanti, 21875.- Kanskje ikke helt rett å sammenligne, men det setter ting i perspektiv. Dette kan fort bli en tråd i tråden, men jeg undrer meg stort over at en ihjelrusten moring kan selges som delemaskin og selges for tusenvis. Jaja...det var dagens refleksjon  :wink:

 

Johannes: Takker  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tappepluggene nederst I sylindrene og under manifolden har gjenger M10x1.

Har du fortsatt delene demontert vil jeg foreslå at borrer opp og gjenger med 1/4"BSP og setter inn en messingplugg istf. orginale tappekraner.

 

Du bør abs. vurdere ombygging til ferskvannskjøling. Martec er da det enkleste å få til.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig kom delene. Sparte 1000.- på å ta alt fra Sverige. Mandag blir det start.

 

bilde

 

Fikk tid til et pauseprosjekt i mellomtiden. Ny kasse som dekker overføringer fra pidestall til ror laget av 12mm kryssfiner med plastplater pålimt. Isolerte med supertynn nasa isolasjon som er brukt i store deler av båten. Godt fornøyd med prosjektet. Nå blir det motorkasse i samme lest.

bilde

 

bilde

Redigert av Bahia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.martec.se/shop/31500/art15/13499815-201127-md2-11.pdf

Monteringsanvisning til Martec ovenfor. Viktig å bytte giver til tempmåler om du bytter termostat, Den vil ellers stige langt opp på det røde feltet når du får termostat som først åpner ved rundt 80 grader, mot rundt 50 grader som du har på sjøvanntermostat. Går greit å kjøpe både giver og instrument også på biltema eller tilsvarende hvis det er problemer med å få tak i original giver til original instrument. Mulig du vet alt dette, men uansett : Lykke til :thumbsup:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...