Jump to content

Vil kjøpe vernemaske/gassmaske. Noen tips og erfaringer?


Janne Fredriksen

Recommended Posts

Hei. Er det noen her som har erfaring med halvmasker/gassmasker? Jeg har tidligere lånt av en venn men vurderer nå å kjøpe egen ettersom jeg skal jobbe mye med kontaktlim og andre godsaker denne våren. Og det er vel alltids nyttig å ha med tanke på sikkerhet i arbeidet osv. Jeg kunne nok tenke meg en der det er mulig å bytte filter når filteret er "oppbrukt" ettersom det virker mest praktisk på sikt. Hvilke erfaringer har dere?

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

I motsatt fall kan du regne med en 'billig rus med kraftig tilbakefall'. Biltema hadde (har) også noen masker, de skal kunne gjøre jobben, artikkelnr. 26-350 og filter for gasser heter 18-107. Burde gjøre jobben. Hadde kurs på dette en gang i tiden, men husker ikke hva som gjelder hvor lenger. Grunnen til at jeg bruker Sundström er i hovedsak at den slags masker ble kategorisert som personlig verneutstyr. Og vi som var mer offshore enn på land, fikk etter hvert lager av hansker og masker, hjelmer og øreklokker.

 

Les bruksanvisningen! Når filteret er pakket ut, og ikke i bruk, skal blant annet masken pakkes i plastpose slik at den ikke trekker til seg forurenset luft. Og så har filteret uansett en levetid. Det filteret jeg har i masken nå har jeg vel hatt i tre år. Og det er to år og ni måneder for mye. Men jeg bruker ikke masken til kontaktlim nå, kun som støvmaske.

Link to post
Share on other sites

I motsatt fall kan du regne med en 'billig rus med kraftig tilbakefall'. Biltema hadde (har) også noen masker, de skal kunne gjøre jobben, artikkelnr. 26-350 og filter for gasser heter 18-107. Burde gjøre jobben. Hadde kurs på dette en gang i tiden, men husker ikke hva som gjelder hvor lenger. Grunnen til at jeg bruker Sundström er i hovedsak at den slags masker ble kategorisert som personlig verneutstyr. Og vi som var mer offshore enn på land, fikk etter hvert lager av hansker og masker, hjelmer og øreklokker.

 

Les bruksanvisningen! Når filteret er pakket ut, og ikke i bruk, skal blant annet masken pakkes i plastpose slik at den ikke trekker til seg forurenset luft. Og så har filteret uansett en levetid. Det filteret jeg har i masken nå har jeg vel hatt i tre år. Og det er to år og ni måneder for mye. Men jeg bruker ikke masken til kontaktlim nå, kun som støvmaske.

 

Takk for tips! Jeg har ikke klart å finne den i sortimentet deres fordi det ser ikke ut til at den ligger på nettsiden. Men som enhver god kunde så har jeg papirkatalogen liggende hjemme ^^ Den er jo myyyye rimeligere og så lenge den klarer å holde meg beskyttet mot de løsemidlene jeg bruker ombord så holder den i massevis. Det er lite trolig at jeg skal behandle noen andre mystiske midler på fritiden :-P 

baattolf.blogg.no
 
Hjemhavn: Indre Bunnefjord

Link to post
Share on other sites

https://goo.gl/dgVyOK

 

Denne fra 3M gjør (en ikke) susen. Masken skal ha brunt filter, fargemerkingen, brun, angir hva den er godkjent for av gasser/løsemidler (gjelder ikke de hvite på siden), det som sitter midt foran. Den kommer ikke i boks, men har plastpose med lynlås den til nød kan oppbevares i, men de har sikkert noe annet som passer hos Clas (alternativt er Ikeas plastposer med dobbel lynlås hel supre). Som nevnt tidligere i tråden er det ekstremt viktig at masken legges tett når den ikke er i bruk. Åpen maske vil filtrere all luften den kommer i kontakt med og er oppbrukt i løpet av kort tid.

 

Maske som kun er i bruk sporadisk og ligger tett vil holde laaaang tid, antagelig mer enn 1 år, kanskje mye lenger. Merker du lukt fra løsemidler, er masken klar til å kastes. Merk at 3M masken som er henvist til er såkalt 1 gangs, det vil si den har ikke utskiftbare "patroner". Det gjør den en del lettere enn Sundstrøm sin, veldig behagelig å bruke. Det fine med masken fra 3M er i tillegg at den er ganske vanlig salgsvare og selvsagt også garantert kvalitet, som Sundstrøm.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Da er det jo bedre med en maske med utskiftbare filter til bare 100 kr mer i disse bruk og kast dager? og som kommer i oppbevaringsboks. Sundstrøm maske er lett å ha på seg den og? 3M maska jeg hadde med utskiftbare filter varte i over 5 år. Men brukte å vaske den etter bruk. Fordelen med byttbare filter er jo at du kan ha filter til forskjellig bruk å at det er lett og skifte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...