Obligatorisk Startet 20.Februar.2017 Del på Facebook Startet 20.Februar.2017 Noen som vet om hvilke syrer som fungerer som beising på rustfritt? Salpeter og fluks vet jeg, men får ikke tak i det sånn med en gang. Kan saltsyre funke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Tess selger beisepasta. Littt store plastflasker til litt stor pris. Men den funker perfekt. Tror ikke saltsyre funker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 (redigert) Syren skal være oksiderende. Dvs at den skal medvirke til å danne et oksidsjikt. Jeg vet for lite om kjemi til å si noe om hvilke syrer som gjør det, men her er to jeg hadde i garasjen: Denne heter Avestad 101. Litt vanskelig å lese etiketten kanskje Denne er fra ESAB Redigert 20.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Saltsyre fungerer ikke. Vil tro at Ahlsell og Tools også selger beisepasta. Bruk et produkt som er ment for oppgaven slik at du ikke 'overbeiser'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hvis du ser på etikettene på bildene fra Komodo over så er dette stort sett basert på salpetersyre, flussyre og svovelsyre. Det er de tre hovedingrediensene i passivering / syrevasking av syrefast stål. Skal gi et par eksempel på prosesser slik de brukes i industrien: 1) syrevask av stål for å fjerne sveiseslagg og brune flekker langs sveiseskjøter på syrefast stål. Baseres på et bad bestående av 87 % salpetersyre (i 62 % konsentrat) samt 13 % flussyre (i ca 73 % konsentrat). Man dypper delene ned i badet og lar det stå i noen timer. Når det tas opp er det skinnende blankt og alle brune flekker borte og et beskyttende oksidsjikt er dannet. Prosessen brukes oftest på litt grove strukturer som er sveiset, f eks store spjeld til ventilasjonssystemer offshore, kjetting i syrefast osv. Relativt få aktører i Norge har dette, blant annet fordi det er krevende å håndtere miljømessig. 2) Passivering av rustfritt / syrefast i kun salpetersyre iht ASTM-967 type Nitric 2. Normalt blandet til konsentrasjon på ca 20-40 % med salpetersyre, dvs mye svakere enn over. Dyppetid ca 1 time. Dette gir en rensing og passivering av overflaten men er ikke like aggressiv. Ikke like effektiv til å få bort brunt belegg etter sveising da det normalt krever tilsatt flussure også. Så finnes en variant av dette for visse typer rustfrie legeringer hvor badet også er tilsatt noe natrium dikromat og varmet opp til ca 50 grader. Denne varianten kalles Nitric 1. Uansett, både salpetersyre, flussyre og natrium dikromat (og svovelsyre) er farlige saker som privatpersoner helst ikke skal håndtere. Beisepastaene, blant annet de på bildene over, inneholder som nevnt flere av disse stoffene og man må da bruke beskyttelse i omgang med dette. Særlig flussyre (HF, Hydrogenfluorid) er farlig fordi den selv i meget små mengder vil etse inn i huden og inn i kjøtt og bein, bokstavelig talt. Svaret på spørsmålet er at du har rett i at salpetersyre og flussyre virker. Det finnes ikke så mye annet. Saltsyre egner seg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Obligatorisk Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Takk for svar. Saken er at jeg har sveiset meg nye tanker i 316l, og tenkte det var greit å få disse sveisene passivert på nytt. Vi har et vaskemiddel som heter innosoft B570 som skal rengjøre og fjerne oksidsjikt. Men er nok litt mer jobb å skure. Tipper det er noe sitronsyre. Vet at saltsyre også er effektivt på rust. ? Et annet spørsmål er om det er nødvendig i en tank? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Uansett, både salpetersyre, flussyre og natrium dikromat (og svovelsyre) er farlige saker som privatpersoner helst ikke skal håndtere. Beisepastaene, blant annet de på bildene over, inneholder som nevnt flere av disse stoffene og man må da bruke beskyttelse i omgang med dette. Særlig flussyre (HF, Hydrogenfluorid) er farlig fordi den selv i meget små mengder vil etse inn i huden og inn i kjøtt og bein, bokstavelig talt. HansH - takk for at du deler sjelden kunnskap - men for egen del er jeg mest glad for advarselen din Vil be alle tenke seg om før de anskaffer slike kjemikalier... og er det nødvendig... og som et minimum oppbevare denslags strengt adskilt fra barn og dyr, som et minimum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Viktig å oppbevare disse stoffene med omtanke, ja. Når det gjelder Innosoft B570 så er det et veldig effektivt middel som jeg selv bruker i båten. Krever litt gnikking og pussing men virker veldig bra. Anbefaler å i hvert fall prøve dette først. Tror det vil gi en meget blank og fin finish på tank og sveiseskjøter. De ovennevnte sterkere stoffene i flytende syreform er forbeholdt industri. På en vann- eller dieseltank i båten er det vel egentlig ikke nevneverdig behov for slik passivering eller syrevask. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
powerpuff Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 (redigert) Som HansH nevnte - så er spesielt fluss syren ekstremt farlig ! Vanligvis vil syre etse fra hud og innover - mens flusssyre er skumlere - den aktiveres spesielt av kalk - så den etset spesiellt fra bein og utover...dessuten er den drepen for div indre organer.. Så for å bruke flusssyre - MÅ du ha spesiellt verneutstyr - og være klar over at dette er det mest giftige/farlige du noengang har vært borte i... Merkelig nok så ble flussyre solgt som flekkfjerningsmiddel for bare ett par tiår siden - det er først i senere tid man har blitt klar over hvor ekstremt farlig denne er. Kanskje fordi skadene ikke viste så godt på utsiden av kroppen - i motsetning til feks salt og svovelsyre? Redigert 21.Februar.2017 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Tilleggsinfo.: Saltsyre løser rust, minst like bra er oksalsyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Obligatorisk Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Passivating stainless steel is typically accomplished in industry by dipping the part in a bath of nitric acid. Nitric acid dissolves any free iron or other contaminants from the surface, which cleans the metal, and it re-oxidizes the chromium; all in about 20 minutes. But you don't need a nitric acid bath to passivate. The key is to clean the stainless steel to bare metal. Once the metal is clean, the oxygen in the atmosphere will reform the protective chromium oxides instantly. The steel will nearly as passivated as if it was dipped in acid. Nitric acid passivation creates a more chromium-rich passive surface, but is not necessary for brewing use. To passivate stainless steel at home without using a nitric acid bath, you need to clean the surface of all dirt, oils and oxides. The best way to do this is to use an oxalic acid based kitchen cleanser like those mentioned above, and a non-metallic green or white scrubby pad. Don't use steel wool, or any metal pad, even stainless steel, because this will actually promote rust. Scour the surface thoroughly and then rinse and dry it with a towel. Once you have cleaned it to bare metal it will re-passivate itself. If you have straw-colored or bluish tinted oxides on the stainless from welding or soldering, it should be cleaned off with a scrubby and cleanser before use. The colored oxides are not passive and will lead to rusting of the stainless steel if not cleaned. You should not have to do this procedure more than once, but it can be repeated as often as necessary. DA BLIR DET FELGRENS MED OKSALSYRE OG SKUREPAD FOR Å PASSIVERE SVEISENE :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 (redigert) Tilleggsinfo.: Saltsyre løser rust, minst like bra er oksalsyre. samt fosforsyre , som vel er det vanligste virkestoffet i "vanlige" rustfjernere...? (men den er kanskje ikke ønskelig å bruke i alle sammenhenger, siden den legger igjen et fosfatskikt..?) Har lest om flussyren tidligere, skikkelig heftig stoff...! Leste at den ikke var så kraftig sammenlignet med andre syrer - bare så usannsynlig aggressiv på organisk materiale. Og dette står vel også på flasker rundt omkring i diverse kjellere , merket "loddevann" ... Redigert 22.Februar.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Produktet som ble referert over, Innosoft B570, er jo egentlig et eksempel på prosessen som er gjengitt i artikkelen til Obligatorisk over i innlegg #11. Hele rense- og passiveringsprosessen baseres på å fjerne flest mulig av de partiklene i overflaten som senere kan forårsake korrosjon, samt å bygge et passiverende oksidsjikt. Hvis man legger ståloverflaten under mikroskop så finner man ofte spor av stoffer fra omtrent hele det periodiske system (jern, karbon, nikkel, krom, svovel, mangan, molybden, fosfor, silisium). Disse kan være vanskelig å få bort og de ulike syrene har litt ulike egenskaper, derfor er det tidvis nødvendig å ha både salpetersyre, flussyre, kromsyre, saltsyre for å etse bort alt som kan bidra til korrosjon og for samtidig å bygge et passiverende sjikt. Ulike rustfrie/edle stållegeringer har ulike egenskaper og reagerer litt ulikt på slik behandling. Det samme prinsippet gjelder forøvrig også for aluminium hvor man også gjør en kombinasjon av rensing/etsing med lut og syrer av overflaten før man bygger et passiverende sjikt. Behandling da kan være eloksering/anodisering som er meget tykk og effektiv til mye tynnere sjikt med såkalt conversion coating/kromatering (ofte basert på seks- eller treverdige kromforbindelser - Alodine, Surtec osv). Så oppnår man jo mye ved å hjelpe til med mekanisk rengjøring med gnikking og polering. Man oppnår da omtrent samme resultat som man ellers må bruke sterke syrer for å få til. Det er langt tryggere og for de fleste en løsning som er absolutt god nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Ja, ikke sant. Hvis sveis og sveisesone er litt rufsete kan man jo rett og slett feie over med en flapdisk med 120 korning. Dersom sveisen er strøken og man ikke ønsker å slipe er det greit å syrevaske og skylle med vann mens man skurer med grønn 3M duk. Dersom det er korrosjonsutsatte steder vil jeg anbefale å syrevaske selv om man sliper. Vi har sett at syrebeisede overflater står bedre i særlig korrosive miljøer (eks. varm svovelsyre av en viss konstentrasjon) enn overflater som ikke er syrebeiset. Det kan i enkelte tilfeller komme fram et belte som er syrebeiset i forbindelse med sveising. På ikke korrosjonsutsatte steder, f.eks. i motorrom, bør sliping uten syrevask være tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
stig arve Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Hva med dette produkte http://www.valhallngp.no/tjenester/cleangels Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Nesten for godt til å være sant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 litt skeptisk til stoffer som ikke er helse- eller miljøskadelige Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Obligatorisk Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Interresant produkt. Sto i den ene artikkelen at det var basert på sitronsyre og fossyre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Du kan også bruke pussematte, minner litt om stålull flatpakket Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.