Jump to content

Yamaha 55 Hk 2-takter, kommer ikke opp i turtall


TerHelb

Recommended Posts

Kom i skade for å gå fra båten med bare ca. kvart tank (Løs 25-liters tank.) etter siste tur i november. Ved forsøk på start for et par uker siden var jeg sjanseløs. Startet så vidt - for deretter å stoppe igjen. Tømte batteriet for strøm da...

Mistenkte kondens i bensintanken, og fikk tak i et stoff som kunne fylles på, og som gjorde at kondensen ble "absorbert" (Ikke ordinær kondensfjerner!).

 

I dag fylte jeg på det jeg hadde på den 10-liters reservekannen (Den var full, og skulle således være kondensfri.) og tilsatte dette stoffet. Drenerte så ut det som lå igjen i flottørkammeret ved hjelp av dreneringsskruen på forgasserhuset, og pumpet ny bensin frem ved hjelp av håndpumpen på slangen.

Motoren startet da villig på 2. forsøk og gikk tilsynelatende helt greit på choken. Riktignok litt hosting og fusking, men det startet og gikk.

 

Men, da jeg la ut for en liten prøvetur gikk det ikke like bra; Ved gasspådrag var det en litt annen reaksjon enn jeg håpet på. Den begynte å øke turtallet, men falt raskt ned i såvidt over tomgangskjøring igjen. Ved å holde gasspådraget på kom den litt opp i turtall igjen, og fusket seg deretter ned. Jeg fikk karret meg tilbake til båsen igjen.

 

Vel i havn kjørte jeg chokehendelen opp og da gikk den opp i turtall, men ikke veldig jevnt. En god del fusking også da.

 

Så mitt spørsmål til dere guruer der ut; Kan dette skyldes at del ligger noen vannperler igjen i flottørkammeret? Sånn at det ved tomgang og rolig gasspådrag gir en så lav bensinstrøm at disse vannperlene blir liggende igjen i bunnen - og ved pådrag blir bensinstrømmen så høy at den drar meg seg disse vannperlene og stenger for bensintilførselen videre? I så fall - må jeg opp med forgasseren for en rens? 

 

Eller, hvilke andre alternative årsaker kan det være?

 

Kan legge til at jeg IKKE er spesielt vant med påhengere, da dette er min første båt - kjøpt i fjor sommer...

--

Mvh

Terje Helberg

http://photo.helberg.name

Link to post
Share on other sites

det er også et lite filter på motoren , sjekk dette.   Og har du fått vannperler inn på motoren , så kan det ofte være litt knot å bli kvitt igjen 

 

Et triks her er å pumpe på blæra mens du har dreneringsskruene åpne, da får du "blåst gjennom" litt bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det er også et lite filter på motoren , sjekk dette.   Og har du fått vannperler inn på motoren , så kan det ofte være litt knot å bli kvitt igjen 

 

Et triks her er å pumpe på blæra mens du har dreneringsskruene åpne, da får du "blåst gjennom" litt bedre

Godt forslag - will do :)

--

Mvh

Terje Helberg

http://photo.helberg.name

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Symtoma minner meg om då eg har hatt levra totaktsolja i forgassaren på ein Mariner 5 hk, totaktsmotor, eg har.

Typisk når det står oljeblanda bensin i forgassaren over lang tid. Bensinen fordampar, og olja ligg att.

Dersom dette er årsaka må forgassaren opnast, og levra olja må fjernast. Trykkluft er kjekt å ha.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei TerHelb, velkommen til galaksens beste Båtforum, håper du får like mye nytte av å være her som meg  :thumbsup:

 

Du skriver at du ikke er spesielt vant med påhengere... her tror jeg du undervurderer deg selv litt, for du har helt klart gjort mye lurt :thumbsup:

men du har vært uheldig med rekkefølga..

Hadde du drenert flotørkammeret først, (noe som er veldig enkelt på din motor) så hadde du ikke dratt mjød fra bunnen av flotørkammeret opp i stigerør og dyser...

Er du i tvil, så drener forgasser, det tar ikke mye tid og sparer mye arbeid over tid :thumbsup:  fast rutine vår og høst, virker bedre enn  :pray:

Lurium i en eller annen form hjelper skjeldent, beklager.  :lipseal:

Ultralyd vasker hjelper nesten hver gang... men siden din forgasser har en enkel oppbygging og er ganske "gjør-det-selv" vennlig ville jeg skrudd den i biter og gjort rent, om du har tilgang til et rent sted å gjøre jobben. Unngå Q-tips eller andre ting som loer. Vær varsom med trykkluft og jobb bakfra :yesnod:  med det mener jeg at når du blåser så gjør det motsatt vei av retningen på bensinen. Blås mjøden ut den veien den kom inn. 

 

Dette fikser du :thumbsup:  

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Ivar nevner så er det obligatorisk å bruke anledningen når du drenerer flotørkammeret, å pumpe gjennom ren bensin.

Begynn gjerne med å sjekke at det ikke er noe snusk på tanken (sett tanken i 30grader slik at du kan se laveste punkt gjennom påfylling. Vann og møkk/mjød synes godt i lyset fra en lommelykt  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du har fått gode tips allerede ser jeg, vel verdt å gjøre.

Sjekk også hoveddysa i forgasserene. Høres ut som de er delvis tett. Av med forgasser, snu opp/ned og skru av flottørhuset. Hoveddysa sitter i senter av flottøren, messing med tverrspor og hull i senter.

Skru ut denne og sørg for at den er helt ren, også de små hullene ut på siden av dysa.

 

Med det samme kan du sjekke nivået i flottørhuset. Når du holder forgasseren opp/ned skal flottøren ligge vannrett.

Henger den ned i motsatt ende av "hengsla" ville jeg sjekket flottørnåla som er fast med en "bøyle" i flottøren ved hengsla.

Er denne OK kan du evt bøye setet på flottøren som ligger an mot nåla så den blir vannrett.

 

Som det sies, denne forgasseren er veldig DIY vennlig.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode tips! Nå er det bare å vente til været tillater å stå ute og skru, da det regner og blåser noe vederstyggelig i dag  :nonod:

Oppdaterer med resultatet når de gode tipsene er gjennomført  :smiley:

Redigert av TerHelb (see edit history)

--

Mvh

Terje Helberg

http://photo.helberg.name

Link to post
Share on other sites

Vel i havn kjørte jeg chokehendelen opp.

 

He-he. Gasshendelen mener du vel. Chokehendelen drar du vel ut og inn, ikke opp og ned.

 

Nok om det, he-he.

 

Før du begynner med renovering av gasserne, hadde jeg gjort diverse andre tiltak. En må huske på at dyser og slikt har korrodert og derfor er lett å skru i stykker. Flottørhøyden forandrer seg ikke uten grunn, og settes ikke på slump.

 

Jeg hadde sjekket pluggene, og sett om det var mangel på drivstoff eller gnist, og sett etter forskjeller på pluggene.

Kommer det for mye eller lite bensin. Jeg hadde sjekket drivstoffslanger for blokkeringer eller lekkasjer. Sjekket pumpefunksjonen. Tatt av luftfilteret og sett inn i gasserne ved pådrag, kommer det riktig mengde i alle. Målt kompresjon og kjent på temperaturen på toppen.

 

He-he, dette bare som en liten enkel start, i og med at du...

 

 IKKE er spesielt vant med påhengere, da dette er min første båt - kjøpt i fjor sommer...

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En rask nødreparasjon for å få dritt ut av hoveddysen på forgassere kan du utføre på følgende måte. Demonter luftdeksel på forgasserene. Start motoren og gi full gass, trykk så hånden over forgasser slik at du tetter for luft. Vacumet i forgasserene vil da dra ut dritt i dysene. Hjelper dette har du iallefall en god indikasjon på at du bør skru ut forgassere og rengjøre flotørkammer og dyser.. andre typiske feil på totakter kan være lekasje på simmeringer på veiva. Da må motor skrus av for å komme til den nedre simmering på veiva. Det er som oftes den som får mest slitasje. Hvis nedre tettering er gåen resulterer det ofte i at vann kommer inn på stempel/sylinder. Følgeskade er da skjæring i sylinder. Honing av sylinder og skifte av stempelringer kan da være tilstrekkelig for å berge motoren. Hvis motor skal av så kan du få en utfordring med motorbolter som er eiret fast. Beste triks da er å varme og kjøle boltene slik at materialet utvider og krymper, på den måten løsner irret på gjengene. Det lønner seg å bruke godt med tid på dette, istedet for at boltene knekker. Men, start med forgassere. Sjekk også membranen i bensinpumpen. Hvis den er gåen så vil du ikke få håndpumpen hard når du klemmer på den. Sier en som har skrudd mye på yamaha sine gamle totaktere.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...