Jump to content

Hva er letteste og kjappeste måte å få båtførerprøven?


sandman1

Recommended Posts

Båtførerprøven får du i hvert fall tatt med disse: http://www.maritimkompetansenorge.no/ de er i Kristiansand 4. mars. Men å kjøre båt og mer kunnskaper må du lære selv (hvis ikke du kan det fra før av), jeg har også benyttet meg av disse skal ta kurs & båtførerprøve den 11. mars når de er i Skien. Men man skjønner jo at med 1 dags kurs så er det bare for å ta lappen (må jo ha den når man er født etter 1980) ikke for å lære noe spesielt.

 

Prøvde først å finne noen som driver mye lengre og grundigere opplæring (uten å måtte dra til Stavanger, der drar jeg om jeg skal ha D5L ) men da jeg ikke fant noe i Telemark så tok jeg det som var for å få lappen. Så leser jeg bøker og skal lære ting praktisk med Alicraften, før jeg kjøper meg drømmebåten Princess 435.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

melde seg på et kurs og ta kurset med påfølgende eksamen.

det er flere som holder intensiv kurs som går over en dag eller en helg, har du god kontroll på navigering og grunnlegene kunnskap om bøyer å regler osv er et dags kurs greit kanskje, men har du ingen kjennskap til dette å ønsker å sitte igjen med lit utbytte av kurset så kan et helge kurs være greit.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførerprøven på 70 tallet, som valgfag på ungdomsskolen, men det mangler dokumentasjon. Ikke på skolen og ikke på norsk test. Å lese seg opp som privatist og ta prøven virker som en god ide. Har jo hatt en eller annen båt siden. 6-årsalder, så noen skjær har de blitt. Regner meg derfor som brukbart båtvant. 2017 sesongen startet med beføling av skjær allerede i uke 1...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål egentlig..

Da avhenger det om du ønsker å få "lappen" som de referer til, eller om du ønsker å lære noe.

Ønsker du å lære noe anbefales kurs over noe tid, hvor du gis mulighet for å diskutere og prøve ut stoffet.

 

Er det kun for å få lappen anbefales å melde deg hos http://www.norsktest.no, ta testen til du står....du får "lappen" men null kunnskap, så sparer du kursutgifter.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre litt tidspress på dette. Må få sendt kopi av sertifikat til utleier. De vil sende dokument til "port authority" noe som sikkert også tar tid. ICC med praktisk utsjekk virker også litt mere interessant, jeg har hatt seilbåt (halvpart) i ca 8-9 år, men stort sett motorbåter. Og har surret ifra Norge til Sverige / Danmark. Og jobbet med konstruksjon, design, testing og sertifisering på livbåter og redningsbåter. Men dokumenter... Det mangler. Uansett kurs er nok greit, alltid noe å lære :-)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Jeg tok også båtførerprøven som valgfag i ungdomsskolen på 70 tallet. Mistet selvfølgelig beviset som ble utstedt dengang.

 

Tok kontakt med skolen og fikk en bekreftelse at jeg hadde gjennomført båtførerprøven som valgfag. Kontaktet sjøfartsdirektoratet og det ordnet seg med nytt bevis uten ny test.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...