Tonny k Startet 14.Mars.2017 Del på Facebook Startet 14.Mars.2017 Luftinntak motorromHvor stor må luftinntakene (skråget)Med Cummins qsd 4.2 liter dissel Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Luftinntak hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Til alle nye medlemmer:Vennligst lest reglene før man poster. Sier blant annet: Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet". Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 66 tegn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motoren-trenger-mye-luft Kommer altså an på motoreffekten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 320 hk (235kw) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Den trenger 18,6 m3 luft i minuttet på full gass Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Hvor store luftinntak Må æ ha i skroget (2stk) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 1,9 cm2 x motorens kW Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Vil anbefale å ha god kapasitet på den generelle luftinga av motorrommet. 2x galler inn og ett ut midten bak var mye brukt. For egen del har jeg en båt med KAD44 som får slangemating direkte utenfra for å holde temperaturen nede på innsugningslufta. Det er gunstig med tanke på effekt og forbruk også. Har valgt en 76mm slange og det er over 3x av arealet på inntaket til luftfilterboksen. Velger du en slik løsning så må du velge å ta luft fra et tørt sted, eller montere vannfelle på slangen. Om du kjenner prinsippet Yamaha utviklet på sine V-Max motorsykler rundt -85 så kan du jo vurdere å hente litt innspirasjon derifra også Aner ikke hvor mye du er opptatt av effekt... men er det et stort potensiale for "gratishester" særlig siden utelufta hos deg statistisk er kaldere enn her. Kald luft inn i en dieselmotor=mer effekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Takk 1.9 ×235= 446.5cm2 Utsparing i skråget 15cm × 30 cm =450 cm2 Dvs æ må ha 2 stk utsparinger på 450 cm2 Eller holdet det med 1 utsparing 450 cm2 Heller 2 utsparing 7.5cm × 15cm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Takk 1.9 ×235= 446.5cm2 Utsparing i skråget 15cm × 30 cm =450 cm2 Dvs æ må ha 2 stk utsparinger på 450 cm2 Eller holdet det med 1 utsparing 450 cm2 Heller 2 utsparing 7.5cm × 15cm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Du trenger egentlig bare en utsparing. Men det har vel vært vanlig før å ha et luftinntak vendt forover på ene siden og et vendt bakover på andre siden for å få god gjennomlufting av motorrommet. Temperaturen i motorrommet bør ikke være mer en 10-15 grader over utetemperaturen, sommerstid iallefall. For å sikre max. motoreffekt/effektivitet Jeg vurderer også slangemating fra uteluft direkte til luftfilter på turbo for kaldest mulig innsugsluft. Men med 320 hk så blir det relativt stor slange/rørdiameter for din del hvis man skal dimensjonere for full gass, 250 mm. Men lengden har vel også litt å si, men et par meter bør jo gå greit. Man går jo stort sett nesten aldri med full gass uansett så lenge båten ikke er undermotorisert. Hadde tenkt på 160 mm for min del selv om jeg burde ha minst 200 mm til 184 kW. Men så lenge den ikke er for lang så går det kanskje bra. Kan jo montere en stor kraftig vifte som blåser inn i mottorrommet isteden, for å holde tempen nede. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-alu-2000031389/ Redigert 14.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Temperaturen i motorrommet bør ikke være mer en 10-15 grader over utetemperaturen, sommerstid iallefall. For å sikre max. motoreffekt. Det er det dessverre ikke mange på mine kanter som har på sommeren.... Redigert 14.Mars.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Takk igjen Da blir det best resultatet 7.5cm2 × 15 2stk Jeg må plasser utsparingene babord og styrbord på hekken på båten Da jeg ikke har plass på sidene Trur du det blir bra nok pga sirkulasjon Av lufta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Du vill antagligen ha slangar som skall sitta på också? det är ganska turbulent bak på en båt. tveksamt om du kan annvända samma formler då. Redigert 14.Mars.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Kanskje ikke ment for kontinuerlig bruk, men to slike leverer da 24 m3 luft pr. minutt så det rekker jo til ca 400 hk http://www.vetus.com/ventilation/extraction-ventilators/vetus-extraction-ventilator-24-v-3-a-178-mm.html https://shop.univa.no/products/motorromsventilator-vent178 Ventilrist for luftinntak med slange http://www.vetus.com/ventilation/air-suction-vents/vetus-ventilation-box-with-connectors-for-152-178-mm-hose.html Redigert 14.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) på den bilden kan man ju knappast räkna med att man får ut monterings arean I luft genom det betydligt trångare röret? och du vill inte pumpa in luft I motorrummet, Övertryck är aja-Baja 248cm2 på den. Redigert 14.Mars.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Når det gjelder og kjøre luftrør direkte til utsiden av luftfilter vil ikke en miste litt av kjøleeffekten i motorrom da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Motorn kommer att suga luften där motståndet är som minst. så med största sannolikhet så kommer den att suga runt hela motorrummet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tonny k Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Takk Jeg tenker monter lufte rister Uten slange Hvis jeg øker utsparingene til 15 × 20 2 stk det blir til sammen 600 cm2 Lufte ristene blir montert rett under kalesjen. Høyt oppe trur du det blir bra nok Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Når det gjelder og kjøre luftrør direkte til utsiden av luftfilter vil ikke en miste litt av kjøleeffekten i motorrom da ? Jo men så lenge motorens kjølesystem funker som normalt så går det ikke ut over motoreffekten. Det er jo innsugsluft-temperaturen og evt. sjøtemperaturen (for turbo ladeluftkjøler) som står for effektbiten, Men klart, man må overvåke temperaturen i motorrommet så den ikke blir for høy. Redigert 14.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 man skall nog inte underskatta strålningsvärmen. motorummet borde vara som varmast när du sänker farten och därmed minskar luftflödet in I motorrummet. Skall du inte ha några svanhalsar på luftintagen? kan du få vatten in I luftintagen så går det ganska fort att fylla upp ett kjölsvin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Utsugingsventilatoren har fått ny link https://www.vetus.com/en/vetus-extraction-ventilator-12-v-6-a-178-mm.html Luftinntak/luftutslipp har fått ny link https://www.vetus.com/en/vetus-ventilation-box-with-connectors-for-152-178-mm-hose.html Emnet direkte luftintak utenfra for motor er jo også diskutert i en annen tråd, men her er bakgrunnsinfo for slikt: http://www.foreandaftmarine.com/VTAIRSUPPLY.htm Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 (redigert) dieselfan skrev On 14.3.2017 at 21.29: Vil anbefale å ha god kapasitet på den generelle luftinga av motorrommet. 2x galler inn og ett ut midten bak var mye brukt. For egen del har jeg en båt med KAD44 som får slangemating direkte utenfra for å holde temperaturen nede på innsugningslufta. Det er gunstig med tanke på effekt og forbruk også. Har valgt en 76mm slange og det er over 3x av arealet på inntaket til luftfilterboksen. Velger du en slik løsning så må du velge å ta luft fra et tørt sted, eller montere vannfelle på slangen. Jeg stusset litt på 76 mm innsugsslange til KAD44. Hvor lang er den da? Vetus foreskriver jo 178 mm slange for direkte luftinntak opp til 280 hk dieselmotor (uten at de skriver noe direkte om lengden). Det er jo en voldsom forskjell. Direkteluftinntaket til Vetus inneholder forøvrig et spesielt filter som ikke slipper vann inn. Sikkert det som er blått på illustrasjonen. Redigert 23.Desember.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.