Jump to content

Cummins qsd 4.2 liter, hvor store luftinntak til motorrom?


Tonny k

Recommended Posts

Luftinntak motorrom
Hvor stor må luftinntakene (skråget)
Med Cummins qsd 4.2 liter dissel

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Luftinntak hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

 

Kommentar fra moderator: Til alle nye medlemmer:
Vennligst lest reglene før man poster. Sier blant annet:

 

Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".

Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 66 tegn.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den trenger 18,6 m3 luft i minuttet på full gass  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

1,9 cmx motorens kW

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale å ha god kapasitet på den generelle luftinga av motorrommet. 2x galler inn og ett ut midten bak var mye brukt.

For egen del har jeg en båt med KAD44 som får slangemating direkte utenfra for å holde temperaturen nede på innsugningslufta. Det er gunstig med tanke på effekt og forbruk også. Har valgt en 76mm slange og det er over 3x av arealet på inntaket til luftfilterboksen.

Velger du en slik løsning så må du velge å ta luft fra et tørt sted, eller montere vannfelle på slangen.

Om du kjenner prinsippet Yamaha utviklet på sine V-Max motorsykler rundt -85 så kan du jo vurdere å hente litt innspirasjon derifra også  :wink: Aner ikke hvor mye du er opptatt av effekt... men er det et stort potensiale for "gratishester" særlig siden utelufta hos deg statistisk er kaldere enn her.  :thumbsup:   Kald luft inn i en dieselmotor=mer effekt

Link to post
Share on other sites

Du trenger egentlig bare en utsparing.

Men det har vel vært vanlig før å ha et luftinntak vendt forover på ene siden og et vendt bakover på andre siden for å få god gjennomlufting av motorrommet.

Temperaturen i motorrommet bør ikke være mer en 10-15 grader over utetemperaturen, sommerstid iallefall. For å sikre max. motoreffekt/effektivitet

 

Jeg vurderer også slangemating fra uteluft direkte til luftfilter på turbo for kaldest mulig innsugsluft.

Men med 320 hk så blir det relativt stor slange/rørdiameter for din del hvis man skal dimensjonere for full gass, 250 mm.

Men lengden har vel også litt å si, men et par meter bør jo gå greit. Man går jo stort sett nesten aldri med full gass uansett så lenge båten ikke er undermotorisert.

 

Hadde tenkt på 160 mm for min del selv om jeg burde ha minst 200 mm til 184 kW. Men så lenge den ikke er for lang så går det kanskje bra.

Kan jo montere en stor kraftig vifte som blåser inn i mottorrommet isteden, for å holde tempen nede.

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-alu-2000031389/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke ment for kontinuerlig bruk, men to slike leverer da 24 m3 luft pr. minutt så det rekker jo til ca 400 hk

 

http://www.vetus.com/ventilation/extraction-ventilators/vetus-extraction-ventilator-24-v-3-a-178-mm.html

 

https://shop.univa.no/products/motorromsventilator-vent178

 

bilde

 

Ventilrist for luftinntak med slange http://www.vetus.com/ventilation/air-suction-vents/vetus-ventilation-box-with-connectors-for-152-178-mm-hose.html

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder og kjøre luftrør direkte til utsiden av luftfilter vil ikke en miste litt av kjøleeffekten i motorrom da ?

 

Jo men så lenge motorens kjølesystem funker som normalt så går det ikke ut over motoreffekten.

Det er jo innsugsluft-temperaturen og evt. sjøtemperaturen (for turbo ladeluftkjøler) som står for effektbiten,

Men klart, man må overvåke temperaturen i motorrommet så den ikke blir for høy.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

man skall nog inte underskatta strålningsvärmen. motorummet borde vara som varmast när du sänker farten och därmed minskar luftflödet in I motorrummet.

 

Skall du inte ha några svanhalsar på luftintagen? kan du få vatten in I luftintagen så går det ganska fort att fylla upp ett kjölsvin.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Utsugingsventilatoren har fått ny link

 

https://www.vetus.com/en/vetus-extraction-ventilator-12-v-6-a-178-mm.html

 

Luftinntak/luftutslipp har fått ny link

 

https://www.vetus.com/en/vetus-ventilation-box-with-connectors-for-152-178-mm-hose.html

 

Emnet direkte luftintak utenfra for motor er jo også diskutert i en annen tråd, men her er bakgrunnsinfo for slikt:

 

http://www.foreandaftmarine.com/VTAIRSUPPLY.htm

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 14.3.2017 at 21.29:

Vil anbefale å ha god kapasitet på den generelle luftinga av motorrommet. 2x galler inn og ett ut midten bak var mye brukt.

For egen del har jeg en båt med KAD44 som får slangemating direkte utenfra for å holde temperaturen nede på innsugningslufta. Det er gunstig med tanke på effekt og forbruk også. Har valgt en 76mm slange og det er over 3x av arealet på inntaket til luftfilterboksen.

Velger du en slik løsning så må du velge å ta luft fra et tørt sted, eller montere vannfelle på slangen.

 

Jeg stusset litt på 76 mm innsugsslange til KAD44. Hvor lang er den da?

Vetus foreskriver jo 178 mm slange for direkte luftinntak opp til 280 hk dieselmotor (uten  at de skriver noe direkte om lengden). Det er jo en voldsom forskjell.

 

Direkteluftinntaket til Vetus inneholder forøvrig et spesielt filter som ikke slipper vann inn. Sikkert det som er blått på illustrasjonen.

mofi100.jpg

 

 

VTdirect_air-install (1).gif

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...