Jump to content

Skal jeg velge 2 takt E tech eller 4 takt japaner?


storebro 34 fly

Recommended Posts

I de siste årene med moderne 4t motorer virker det som det er Suzuki og Mercury det er minst problemer med!  måtte jeg valgt en 2t hadde jeg valgt Evinrude G2, men de er bare over 150hk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

I de siste årene med moderne 4t motorer virker det som det er Suzuki og Mercury det er minst problemer med!  måtte jeg valgt en 2t hadde jeg valgt Evinrude G2, men de er bare over 150hk

Vel, nå har vel ikke 60 hk (40-50-60) til Mercury som jo blir bygget i China, vært så veldig feilfri i de senere år. Ble faktisk frarådet av forhandler om en ny Mercury 60 hk , men heller satse på en ny Honda BF 60 hk , selv om denne jo er en del dyrere. Ser forøvrig at andre modeller av Mercury  jo har fått veldig gode testresultater, og fremtrer vel som topp motorer.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, LM 605 said:

Vel, nå har vel ikke 60 hk (40-50-60) til Mercury som jo blir bygget i China, vært så veldig feilfri i de senere år. Ble faktisk frarådet av forhandler om en ny Mercury 60 hk , men heller satse på en ny Honda BF 60 hk , selv om denne jo er en del dyrere. Ser forøvrig at andre modeller av Mercury  jo har fått veldig gode testresultater, og fremtrer vel som topp motorer.

 

Mulig det er et skille der for Mercury!  For min del er det motorer mellom 115-250 som er mest aktuelle, på nåværende og neste båt. Kina motor er uansett aktuelt om ikke noe helt ekstraordinert har hendt..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg ser att LM 605 ble advart i mot å kjøpe en Merc 60, var dette en Mercury forhandler som sa dette? og på hvilket grunnlag ? .

Ja den er montert og ferdigstillet i Kina , delene kommer i fra Usa, dette i en fabrikk som Brunswick har full kontroll på og jeg vet om mange slike motorer i min nærhet som eierene har vært svært fornøyd med.

50-60 hk er en robust 4 syl motor som har vært produsert i mange år.

Link to post
Share on other sites

gjeldfri skrev for 2 timer siden:

Jeg er sikker på at det blir fire taks japaner' sannsynligvis Yammaha eller Honda. Amerikansk er ikke bygd for å vare. Sikkert noen som blir sinna nå, men sjekk tester på holdbarhet. 

 

Betyr det at du på fullt alvor mener at alt som er amerikansk ikke er bygd for å vare ? 

Eller er det "bare" Evinrude E-tec 60hk som ikke er bygd for å vare ?  

Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg forstår, jeg kjenner en som  forhandler Mercury og jeg spurte om denne serien (40-60 hk ) om han var fornøyd med (Kina) motorene og han sa rett ut at etter å ha levert en mengder av disse motorene så var han fornøyd, med svært få reklamasjoner.

Så jeg tror ikke at disse er noe dårligere en de andre Mercuryene i sortimentet.

Men misforstå ikke, jeg har ingen ting i mot Honda, en kvalitets motor som jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg gi deg et godt råd før du kjøper , kjøp med en lokal forhandler som du stoler på, der du kan få hjelp og service uten å kjøre mange mil for å få gjort dette, jeg er fristet til å si "drit"  i hvilket merke du kjøper, kjøp det den lokale forhandleren har å tilby, om motoren heter Evinrude,Yamaha,Mercury,Suzuki,Tohatsu eller Honda utgjør ingen stor forskjell, ( gode motorer alle sammen).

Link to post
Share on other sites

Honda har 6 års garanti. Og høyere prislapp. Hva tror du er gunstigst å selge, Honda, med ett års ekstra garanti og høyere pris, eller et annet merke.. ?

Honda er bra, uansett hva de lager, men her tror jeg det må være flere motiver. I klassen 50/60 hk 4-takt så deler vel fortsatt Yamaha og Mercury motorblokk? Har jo vært skrevet en del om problemer med tæring av en adapterplate på Mercury - modellene. Dette er jo steingammelt nytt, og først og fremst et problem på gamle motorer, om jeg forstått riktig? At ting er produsert i Kina er ikke det samme som at det er dårlig. Det er opp til produsent å bestemme kvalitetsnivå. (Hvis Merc produserer noen motorer i Kina gjør nok andre det også.)

Link to post
Share on other sites

jeg vil har valgt japansk. Suzuki eller yamaha.    En e-tec med 3 års service interval, har de same paknings type i gir huset og sånn set har like mye sjans av vann inntrenging som en annen motor.

Har lest et plass at alle mercury motorer <60 hk er lagt av, tohatsu. Tohatsu har lagt motor for evenrude også ihht wikipedia.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ein e-tech 50.

Servicane er dyre. Ca. 7000, om det ikkje er noko ekstra. Totaktsolja er også dyr. 850 kr for 4 liter.

Eg mistenkjer òg at desse motorane har ein "bug" som gjer at dei byrjar å ryka etter 2 - 2 1/2 år.

 

Det er tilnærma uråd å gjer noko som helst service dersom det blir feil i kontrollboksen.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bytte motor etter 6 til 8 år kjøper du Suzuki eller Yamaha.

Skal du ha motoren lengere så kjøper du E-tec.

Japanerne koroderer i stykker, smuldrer opp.

Søk på Finn etter billige motorer så vil du se mange japse motorer med defekt blokk eller topp.

Link to post
Share on other sites

Tobiasitårnet skrev 5 minutes ago:

Hvis du skal bytte motor etter 6 til 8 år kjøper du Suzuki eller Yamaha.

Skal du ha motoren lengere så kjøper du E-tec.

Japanerne koroderer i stykker, smuldrer opp.

Søk på Finn etter billige motorer så vil du se mange japse motorer med defekt blokk eller topp.

For noe tøv !

Link to post
Share on other sites

Tobiasitårnet skrev for 17 timer siden:

 

Japanerne koroderer i stykker, smuldrer opp.

Søk på Finn etter billige motorer så vil du se mange japse motorer med defekt blokk eller topp.

De fleste her er vel kanskje motorer som ikke har fått full oppmerksomhet :wink:.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Verado skrev On 16.4.2017 at 22.09:

Da skal jeg gi deg et godt råd før du kjøper , kjøp med en lokal forhandler som du stoler på, der du kan få hjelp og service uten å kjøre mange mil for å få gjort dette, j

 

godt råd , et annet er å få montert et godt fastmontert bensinfilter med vannutskiller - det kan spare deg for mye trøbbel. 

 

ang det med forhandler , en kompis med 50 e-tec fikk motorstopp.   Forhandleren mente det var bensinpumpa, og den kom etter ca 3-4 uker ventetid.  Den ble montert uten at det hjalp - måtte nye dyser til- som sikkert tok like lang tid før de dukket opp....  .. det var den båtsommeren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...