Jump to content

Mannskap til hentetur - Slemmestad/Grimstad - Nå!


zainka

Recommended Posts

Hei

 

Planen var å hente en seilbåt, en Mamba 311, i Slemmestad denne helgen og seile den til Grimstad.

Dessverre så står jeg nå plutselig uten mannskap og må mest sannsynlig utsette hele turen, men tenkte at

muligheten for at noen på baatplassen kjente noen som kunne steppe inn på kort varsel ikke kunne stå uprøvd.

 

Håpet nå er at noen vet om noen som har god seilerfaring og som vil ta ut på en slik tur på særdeles kort varsel, og det

med en skårunge på slep (meg), der målet er å nå Grimstad/holvigahavn i løpet av søndag kveld, med avreise Lørdag morgen den 22/4.

Påmønstring blir da lørdag morgen, tidlig, i Slemmestad med rask avreise. Jeg ankommer fredag kveld og forbereder litt før avreise.

 

Vi blir sikkert enig om hyre og i tillegg kost og losji ombord med returbillett på landbasert medium for den som trenger det. Ant. er det mest praktisk om du/den

evt. bor på strekket Oslo/Grimstad ett sted. Jeg har seilt bitte litt før, men aldri på egen hånd og er begrenset i terminologien så målet med turen var også å kunne

lære litt mer om seiling slik at man kan ta turer på egen hånd  efterhvert.

 

Værmeldingen for lørdag er gode, med nordvestlig vind stort sett hele dagen og en 6-8m/s vind, mens på søndagen så kan det dreie og stilne litt

utover. Det er ikke en sikker prognose, men det er slik det ser ut nå. Delvis overskyet etc..

 

Vet det er ett langt skudd dette her, men greit å prøve ut.

 

Om noen er interessert så holder jeg ett øye med tråden i kveld og i morgen før jeg evt. kansellerer det hele ut på ettermiddagen.

Send en kommentar eller PM meg så tar vi det derfra.

 

Har også kanskje mulighet til å ta ut 1.mai helga men den er ikke helt spikret enda.

 

Vidar

 

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Jo takk du, ser frem til dette. Føles som en oppgradering når man har hatt motorbåt før ...

Den er rigget av tidligere eier og motor er klargjort. Forseil ligger klart på dekk (ikke på bildet).

Alt skal være klart for seilas.

 

icon.jpg.b73c439e30efc8caa7d777412c496b12.jpg

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Væremeldinga ser bra ut ja. Hadde Mamba 311 og den seiler godt, men er ikke noen racer for motor om du har standardmotoren, Yanmar 2gm. Men seiler også godt i lette vinder så en er ikke så motoravhengig med en sånn båt. 

 

Jeg syns Mambaen var en nytelse under seil, så nå kan du glede deg til mange timer ved rorkulten :-) Samtidig, med så lange etapper er en autopilot kjekt, særlig om det blir kjedelige timer for motor. 

Link to post
Share on other sites

OK. Da var det avgjort, ingen tur denne helgen, men jeg satser friskt neste helg. I følge de estimater jeg har nå så blåser det fra øst da og fra 4-8m/s på det aktuelle strekket.
Har en bekjent som jeg skal spørre men om noen er interesert så starter jeg nå planlegging ut i fra avgang lørdag en gang. Med en ekstra fridag Mandag så kan man ta det rolig uten stress.

 

Jepp. Den har autopilot, så den skal benyttes.

Apropos autopilot, kan synse litt om noen ideer jeg har for båten når jeg først er i gang da jeg håper det skal bli mange lange turer etterhvert. Det er en TV i salongen, her planlegger jeg å legge opp med en gopro som filmer forover og som vises på skjermen slik at man kan følge med på det som skjer selv om man må ned en tur for å hente noe eller gjøre andre nødvendige ærend. På sikt er det også meningen å mikse inn info som log data, posisjon, bearing, og evt. ais alarmer.  (bruker en slik en eller lignende : http://www.videologixinc.com/proteus-ii/). Noen som har sett lignende systemer på dette? Hva gjør dere når båten går på autopilot og man må nedenunder mer enn ett minutt. Stoler dere på piloten?

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Det skulle jeg gjerne vært med på men jeg er sikker på at du ville tatt meg på mine kunnskaper når det gjelder seiling, men derimot hvis du har behov for en elev ville saken hvert annerledes men det er vel ikke tur som det er så veldig spennende for eier og ha en halvsvimete fyr som ikke vet hvilket tau han skal dra i. Lykke til og god tur når tiden kommer.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi er nesten i samme situasjonen, (håper jeg, siden det virker som du er ca "good to go"): Oslo - Kristiansand.

Jeg satser på at vi drar ut ifra marinaen ved Bygdøy, Karenslyst båtopplag, ca 12-14-15 tiden på fredagen 28.04, utsetting, ca kl 10....

Men; båten (En liten Maxi Magic 26') står på land, mast av, Det var litt motorproblemer, gear har jeg antakelig fått orden på nå, men jeg tror at det er lite kjøling på motoren...

har en 4 hk på stativ akter som back-up. men det kan uansett fort bli endel plunder i den kabalen... tror jeg.

Vi kan holde kontakten? mitt telefonnummer er 9EnTre82849.

Skal bli gøy å ha seilbåt igjen :-) 

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

@ Vrod

Når kapteinen selv er en halvsvimete fyr så burde vel det meste gå.

 

@ Sandman1

Så kult. Vi kommer nok ikke avgårde før lørdags morgen den 29 så du har nok rundet Færder lenge før jeg har kastet loss. Men jeg reiser inn på kvelden den 28 og installerer meg for dagen derpå. Det blir første natt ombord. Så mønstrer resten på på lørdag slik det ser ut nå. Satser på minimalt med motor & maksimal seilføring. Noterer meg nummeret, sender mitt på PM. Lykke til med forberedelser.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dere som ikke er fortrolige med seilbåter. De er bare en motorbåt med mast helt til de heiser et seil. Egentlig gode motorbåter, som ei snekke med liten motor, uten særlig avdrift og fantastiske manøvreringegenskaper i havn. Ikke mye å frykte ;-)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

Dere som ikke er fortrolige med seilbåter. De er bare en motorbåt med mast helt til de heiser et seil. Egentlig gode motorbåter, som ei snekke med liten motor, uten særlig avdrift og fantastiske manøvreringegenskaper i havn. Ikke mye å frykte ;-)

 

Hysj, ikke røp hemmeligheten.

 

Seilbåter er kjempevanskelige, folk som seiler er helter av en annen verden og gjør ting normale kjedelige folk ikke en gang kan drømme om å beherske.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 17 minutes ago:

 

Hysj, ikke røp hemmeligheten.

 

Seilbåter er kjempevanskelige, folk som seiler er helter av en annen verden og gjør ting normale kjedelige folk ikke en gang kan drømme om å beherske.

 

Off, beklager, må være drammen fra i går som snakker. Seiling er vanskelige greier, tau og filler i alle himmelretninger. Livsfarlig hvis en ikke er det ypperste av sjømann og har direkte aner fra Leiv Eriksson og en fetter på Island. 

 

Helt forferdelige å manøvrere i havn pga manglende trøstere foran/bak og totalt fravær av motorkraft i de små motorene de har. 

 

Ikke rart seilbåter er billig! 

 

;-)

 

Link to post
Share on other sites

Var ikke på den måten jeg mente det :saint:
Så får andre stå for sin versjon men helsen min er ikke ikke helt fornøyd med for mye  tautrekking som jeg vet det kan fort bli i en seilbåt må ta tingene i mitt tempo  og det er ikke alltid forenlig i seilbåt 
ellers så skullle jeg nok fått til å seile når en bare finner ut hvilke tamper som er til hva ;-)


 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Vet det er enkelt. Har seilt optimist før, blir omtrent det samme. Seilet skal ned og kjølen opp. Det var min erfaring den gang. Satser på det denne gangen og, alle ble så glade av det og stod og smilte og vinket inne på havna.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Fordelen er at det skal ganske mye mer til for å få kjølen opp nå enn i Optimisten. Ulempen er at det er en god del mer trøbbel om det skulle skje.

 

Kan være greit med et ekstra dieselfilter eller to om du ikke har sjekket tilstanden på dieseltanken. Om du ikke aner hvordan slikt byttes finnes det sikkert en video på YouTube som er enkel nok å skjønne. Medlemskap i RS er heller ikke dumt på tur med ukjent båt.

 

Angående å stole på autopiloten: når vi er på havet tar jeg gjerne en kort blund i salongen med autopiloten til rors. Denne løsningen anbefales ikke i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Dieselfilter skal bli kjøpt inn selv om tanken skal være ren (takk for lurt tips) og medlemskap i RS har jeg hatt noen år nå. Ang. skruing så har jeg alt for god erfaring med min forrige båt med volvo B20 og 270 aggregat. Selve "Motoren" der gikk alltid som den skulle, men det var alt rundt som måtte fikses på jevnlig fra impeller via drivstoffpumpe til forgasser og filtre +++ og alt av elektrisk måtte skiftes ut. Riktig nok bensin, som har den fordelen at lukten fordunster etter litt av seg selv, men blir nok ikke så mye verre enn det. Nå solgt til nevenyttig Polakk som ikke var redd for å skru motor, "alle gjør det i Polen" var beskjeden jeg fikk når jeg forklarte motortrøbbelet jeg hadde hatt.

 

Ellers er VHF montert, flytedrakt anskaffet og oppdaterte kart kjøpt inn eller lånt. Nå gjenstår bare kaffelars til mannskapet og farris til kapteinen, en varm sovepose og litt dopapir så skulle alt være på plass for en flott tur.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Jeg så at noen anbefalte baufil og avbiter.... det hadde jeg greid å glemmefortrenge.... til vår hentetur, sa har jeg elektrisk kjølevannspumpe diverse ledninger og rusk, gear trengte en fix, men når sjøvannspumpe også ble rengjort og ny impeller, så ble det lite vann som gikk den veien fant jeg ut. Mulig det bedrer seg når inntak kommer lavere enn ett 2 liters iskremspann i motorrommet, men jeg har iallefall planlagt å ha muligheten til å legge inn kjøling via tenningsnøkkel... 

Sikringer... det trengs også...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Reservekanne med diesel og tenke gjennom hvordan du evt. kan suge diesel fra kanna om tanken ikke skulle vise seg å være så ren allikevel ;-)

 

Om reima og impeller ikke er byttet nylig så ville jeg gjort det før turen. Er en kjapp jobb om det er Yanmar 2gm. Du må uansett ha liggende reserve.. 

 

Og så ville jeg leita frem sveiva til motoren og prøvesveiva litt og løfta på ventilløfterne sånn at du vet at du kan starte motoren selv om strømmen/lading skulle gå føyka. (Yanmar 2gm). 

Link to post
Share on other sites

Det

On 23.4.2017 at 9:53 AM, Eureka said:

Hvilken motor står i båten? 

Yanmar 2gm.

 

On 24.4.2017 at 0:28 AM, Pinkvin said:

Reservekanne med diesel og tenke gjennom hvordan du evt. kan suge diesel fra kanna om tanken ikke skulle vise seg å være så ren allikevel ;-)

 

Om reima og impeller ikke er byttet nylig så ville jeg gjort det før turen. Er en kjapp jobb om det er Yanmar 2gm. Du må uansett ha liggende reserve.. 

 

Og så ville jeg leita frem sveiva til motoren og prøvesveiva litt og løfta på ventilløfterne sånn at du vet at du kan starte motoren selv om strømmen/lading skulle gå føyka. (Yanmar 2gm). 

Impeller og filter skiftet, reim i god stand. Reserve kjøpt inn uansett

Sveiv? Hm, vet ikke om noen sveiv, må spørre forige eier.

 

Tar med litt verktøy og manual for 2gm er lest 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...