Jump to content

Wallas keramisk kokeapparat (topp) , Diesel stopper etter noen minutter


Atco61

Recommended Posts

Hei Båtplassen

Har som sagt i emne en Wallas dieseltopp. 

Problemet:  Når jeg skrur den på så starter og tenner den normalt, og platene blir varme, men så etter rundt 5 min så begynner kontroll lampen å blinke og apparatet blir kaldt igjen.

Har sett litt rundt på nettet etter svar og funnet en teori om at det kan være problem med dieseltilførselen/filter?

Noen teorier fra de lærde her på norges beste forum? :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har Wallasen fungert OK tidligere? Har du gjort noen endringer i plasseringen slik at overtemperatursensoren kobler inn?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ein 85D som hadde samme problem. Viste seg att eg hadde for mykje i skuffa under toppen, slik att der vart for lite lufting.

Den vart rett og slett for varm, dermed slo termostaten inn mot overoppheting.

Etter eg tømde skuffa og fekk laga eit luftehol inn til skapet på sida, har den fungert utmerket :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Atco61 skrev On 21.4.2017 at 22.52:

Er ikke sikker, men sjekker når jeg skal i båten på søndag, ok? Men toppen har mønster som ser ut som 90T....

 

Tolker det slik at du har en Wallas 95D. Det er en detaljert anvisning på hvordan du kan ta service på denne i denne linken.

 

Om det er lenge siden du har tatt service (+5 år) er det kanskje på tide. Det du trenger er glødeplugg og quartzduk. Drivstoffnålen kan du stake opp med en 1,5mm bor om det finnes koksavleiringer i denne som hindrer drivstoff å komme frem.

 

Sjekk også om du trenger et nytt drivstoff-filter, Skal henge på slangen nærmest tanken om du er koblet til dieseltanken. Om du bruker separat tank sitter filteret vanligvis på enden av slangen. Gjør rent eller bytt filter.

 

Om det ikke er skiftet pumpe på apparatet siden det var nytt, er det en slange mellom pumpe og drivstoffnål. Denne kan bli morken, men da burde du også merke en lekkasje og at det er dieselsøl under apparatet. Slangen kan skiftes (følger med ny nål).

 

Dernest er det grunn til å mistenke selve pumpen. Sjekk at den slår når du prøver å starte opp apparatet. Om ikke, kan det være at den har "satt seg". Ikke helt uvanlig om det er god stund siden det er brukt. Ta bort kontakten (eller ledningene på sukkerbiten) som går fra pumpen til kretskortet. Sett 12v i pulser rett på pumpen for å se om det løsner. Pass på at strømmen ikke går inn til kretskortet (koble fra). Om den står blegg fast: Skift til ny pumpe, og siden nye pumper ikke har slangetilkobling frem til dieselnål, må du også skifte til rør med nål.

 

Om pumpen slår, men ikke suger: Skift pumpe og dieselnål.

 

Alle nevnte deler har jeg på lager (reklame, reklame....  :saint:)

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lenge siden koketoppen har hatt service?

Hadde en inne før pinse, full av sot/koksavleiringer. Har ikke hatt service siden den var ny i 2005, måtte skifte det meste i brenneren.

Wallas anbefaler service hver 5. år.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...