Jump to content

Lage ny badeplattform til Birchwood TS 44


Gew77

Recommended Posts

Hei!

 

Badeplattformen på vår nyervervede båt er litt stusselig.. i tillegg til å være liten og stygg, er den også skadet. 

 

Har med beundring i blikket,  sett på trådene til @REM med flere her inne. Tenker det blir en løsning med divinycell. Jeg er så heldig at det allerede er solide fester til plattformen. Så det jeg må lage er en "plate" som gjør plattformen større enn den er idag, men ikke så stor at det bli seende unaturlig ut.. Håper det kan bli en prosjettråd etterhvert. Men tar gjerne i mot tips og erfaringer? Noen bilder av dagens løsning. ..

20170503_203508.jpg

20170503_203515.jpg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra @Vrod :)

 

Jeg skal montere en "kran" jeg fikk med, denne er tenkt å heise opp RIBen med, her må det nok forsterkes mye der den skal festes. Vil nok trenge endel tips, da det er leenge siden jeg har jobbet med støping. Er veldig glad jeg slipper å lage fester til båten. Skal også lage en krybbe til RIBen ankerrulle og taukasse/trinn opp til porten. Tror jeg satser på isiteak som belegg, da jeg er en elendig på trearbeid som skal være pent.. Apropos porten, denne skal også skjæres ut. 

 

Her er samme båt med en løsning, selv om jeg synes denne er litt for lang.. Bilde er lånt fra Finn

ts44 plattform.jpg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Den er ikke for lang, den er akkurat passe. Du får aldri stor nok badeplattform :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 21 minutes ago:

Den er ikke for lang, den er akkurat passe. Du får aldri stor nok badeplattform :thumbsup:

Det er jeg litt enig i men jeg begrenset meg for og slippe og lage helt nye innfestinger til skroget og hvis du skal ha en jolle på plattformen må du ta hensyn til vekt og være sikker på at den tåler det. Synes ikke den så for stor ut men ville vært greit og sett den live.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Enig i at den praktisk sett aldri blir for stor, men den må også passe estetisk og ikke minst må den tåle belastning. Men jeg kan nok forlenge festene noe ved å skru på eller sveise på forlengere. Må også ta hensyn til eksosutløp fra generator, som er plassert litt ugunstig, men mulig jeg kan sette på en slangestuss og føre denne under plattformen..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

God kveld?

 

Har etter å ha lest mye her inne, funnet ut at jeg går for divinycellplater som kjerne. Neste funderinger blir da, hvilken type glassfiber og hvor mange lag på hver side? Mitt sluttresultat blir nok ikke like strøkentsom REM m.fl. men håper det blir bra nok?

 

Hvordan forsterke innfesting av nedfelt ankerrulle i plattformen og andre innfestinger som håndtak og stige...

 

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 2 minutes ago:

God kveld?

 

Har etter å ha lest mye her inne, funnet ut at jeg går for divinycellplater som kjerne. Neste funderinger blir da, hvilken type glassfiber og hvor mange lag på hver side? Mitt sluttresultat blir nok ikke like strøkentsom REM m.fl. men håper det blir bra nok?

 

Hvordan forsterke innfesting av nedfelt ankerrulle i plattformen og andre innfestinger som håndtak og stige...

 

Geir Emil

Hei Geir Emil ser du planlegger ny bade plattform med divinycellkjerne kan jeg komme med et tips for og få en bra finish hvis du har mulighet bruker du forskalingsplate og enten bruker formvoks eller slippmidel på plata og maler gelcoat i så tykt lag du ønsker og støper glassfiberen på og legger divinycell på mens siste laget er vått jeg ville nok brukt 5 lag 450 duk og et lag rowing på hver side bruker gjerne en form for vannfast finer som forsterkning der hvor det er behov. Mvh. Kjell

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

hvis du bruker 30mm divinycel i H80 slik både jeg og REM har gjort holder det masse.

jeg kjøpte duk og epoxy fra Svas, bra produkter til en vettug pris.

Ang ant lag, jeg har lagt 4x280 gram på undersiden, ett lag 900gram + ett lag 280 gram på oversiden. Min flekser ikke en mm.

skar ut en luft spalte inntil akterspeilet, prøvde å knekke den biten jeg skar ut, ga opp.

så hvis du feks legger 4 lag med 280gram på hver siden burde det holde i masse vis.

 

støtte er egentlig veldig enkelt, gjør som REM og bruk rør fra bakkant plattform og ned til skroget. Da får du det helt 100.

du burde lage en kant rund plattformen slik jeg gjorde, det gjør mye med stivhet det og.

 

ang lengde, på en så stor båt som du har kommer du fint unna med en plattform på 90+cm. Men, lag en radie på hver side på ca 50cm... ser mye finere ut, samt at du unngår å svinge den inn i brygge osv da.

 

Jeg hadde som sagt brukt epoxy, ikke polyester.

lag innfesting mot akterspeilet slik rem gjorde.

 

lykke til og spør hvis du lurer på noe.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nei, ikke til ditt bruk. Kjøp divinycell fra Diab. Det billigste for deg blir å kjøpe polyester og glassfiber. Epoxy er selvsagt best, men vesentlig dyrere (selv fra Svas), vanskeligere å jobbe med rundt kanter, og senere da den ikke herder like fort.

 

Lenger opp nevnte du Biltema. Du kan kjøpe både glassfiber og epoxy der, ikke noe problem det, men du får det billigere fra en av båtbutikkene. Jeg har handlet slikt fra Stokken båt og motor, men andre båtbutikker og fargehandlere fører også slikt. Polyester og gelcoat kjøper du på 20 liters spann. Glassfiber får du i forskjellige kvanta, men det billigste er en stor rull. Tror den veier 35 kg. Ulempen er da at du må  bestemme deg for en type glass. Hvis du leser gjennom tråden min om Dracojolla (link i signatur) får du en masse vurderinger rundt dette med glasstyper, glassprosent, styrke osv. 

 

Eksempel her: https://www.seasea.no/plast-glassfiber 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da begynner jeg å komme til en konklusjon: Tenker å bruke 30mm divinycell og støpe slik som @REM har gjort i sin eminente tråd da han bygde sin plattform. I utgangspunktet blir det en plate som erstatter dagens plattform hvor jeg benytter de eksisterende "hylleknektene" som eksiterende plattform er festet i. Mulig det blir en mindre sarg (lært av REM) på noen cm som starter der hvor vingene hvor eksosen kommer ut ender. 

Må jeg forsterke platen ved å feks støpe inn noen biter med syrefast på undersiden hvor platen skal skrues i hylleknektene.

 

Plattformen blir ikke så veldig mye lengre enn tidligere, men noen cm påslag blir det:) Bilder av dagen sløsning på toppen av innlegget.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Noen som har tips til hvordan jeg kan lage innfestning til "hylleknektene" på plattformen. Tenker jeg må ha gjennomgående bolter gjennom plattformen, men må vel forsterke dette noe? Kan ikke bare borre hull gjennom divinycell og glassfiber.

 

Det jeg tenker nå er å felle inn metall i divinycellen og støpe denne inn, men dette vil vel forringe styrken i kjernematerialet? 

 

@Komodo har du noe tips?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Komodo Hei,

 

Da er divinycell, glassfiber og polyester mm innkjøpt og når jeg har fått polert overbygget og shinet teaken på skuta skal jeg begynne med prosjektet. Har laget meg et støpebord i garasjen. 

 

Da dukker det jo opp endel spm:) 

 

Jeg må skjøte to plater for å få det langt nok. Er det greit å mette endene med polyester gor deretter å lime det sammen med polyester?

 

Hvilke verktøy er best til å skjære og forme divinycell med?

 

mvh

Geir Emil 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 25 minutter siden:

Jeg må skjøte to plater for å få det langt nok. Er det greit å mette endene med polyester gor deretter å lime det sammen med polyester?

Ja, jeg har gjort det. På de store platene til dørken i mitt prosjekt forsterket jeg litt med å laminere på noen små glassfiberbiter i tillegg. Det var bare for at platene ikke skulle knekke fra hverandre når de ble håndtert. Hvis du blar litt tilbake i "Dracotråden" ser du bilder og beskrivelser av det.

 

Gew77 skrev 25 minutter siden:

Hvilke verktøy er best til å skjære og forme divinycell med?

Det meste av vanlig snekkerverktøy fungerer utmerket, både manuelt og elektrisk. Sirkelsag på lange rette linjer, stikksag på kurver. Pussekloss med K60 - K40 for å runde av kanter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...