Jump to content

Kontaktor til å koble inn/ut to separate forbruksbanker


Sjøbliss

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å montere enda en batteribank i båten. Har i dag AGM på 450Ah som står i båten som fortsatt har en del futt i seg, og fra min forrige båt har jeg 2 stk LiFePo4 batterier på tilsammen 200Ah som jeg også ønsker å sett inn. Har tenkt på to måter å gjøre dette på. 

 

1. Koble inn den ene banken på noen fobrukere og den andre på en del andre forbrukere. Ulempen er at jeg da må herje inne i sikringspanelet og koble om en hel masse. 

2. Koble inn bankene som forbruksbank men veksle mellom de to. Først bruke opp AGM banken, når spenningen er nede på 12ish så flytter jeg over på Lithiumen. På denne måten sikrer jeg at ikke lithiumen blir ødelagt. Har ikke tenkt å koble de i parrallel slik som enkelte steder blir anbefalt. 

 

Ved alternativ to ser jeg igjen flere muligheter. Den enkleste er kanskje å koble inn en bryter av denne sorten: 

Bilderesultat for hovedstrømbryter båt

 

Da kan jeg ha AGM på 1 og Lithium på 2. Er ikke krise om man kobler de sammen på 1+2 selv om jeg ikke har tenkt å gjøre det. Ellers lurte jeg på om det finnes en type 12v kontaktor som kan brukes på samme måte som denne bryteren? Eventuelt at jeg kan sette to kontaktorer i parallell og så ha en bryter per kontaktor oppe i batterirommet f.eks. av denne typen (illustrativt):

 

SuperSwitch bryter lensepumpe

Ved å bruke kontaktor kan jeg få en enkel fin bryter montert og jeg slipper å åpne ned til motorrommet for å koble om. Samtidig er kontaktorer veldig kjappe og nøyaktige i omkoblingen. Kanskje det finnes en som kan koble direkte fra bank 1 til 2 så fort at spenningsfallet blir så kort at ikke forbrukerne merker det nesten en gang? 

 

På ladesiden har jeg tenkt å sette en elektronisk batteriskiller type Victron Argofet slik at ladesiden ivaretas på en god måte. Da kan jeg bruke samme dynamo og landstrømslader på begge bankene. 

 

Noen som har peiling på kontaktorer? Finnes en slik 1/2/1+2 kontaktor som kan styres med en bryter eller er jeg prisgitt hovedstrømsbryter av typen over? 

 

# så var vi i gang med prosjekter i den nye båten også!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert noen slike fjernbetjente motoriserte brytere:

https://www.marineshop.no/elektrisk/brytere/hovedstrømsbryter/bep-hovedstrømsbryter-motorisert-500-a-107010-p0000076942

 

Vet ikke om det kan være noe for deg.

Da kan du spare litt hovedstrøms kabelføring.

Og så slipper du å bøye deg.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine "2 cents", jeg har ganske likt utgangspunkt som TS med 555Ah AGM og 360Ah LiFePo4:

 

1. Å fordele ut forbruket til hver sin del av båten høres ut som en forferdelig dårlig idé.  Anbefaler å glemme den først som sist.  Det blir vanskelig å "synkronisere" lading og forbruk, du er alltid avhengig av at begge bankene er "på" og får en masse ekstraarbeid med innstallasjonen.

2. Jeg har nettopp kjøpt den samme røde BlueSea treveis bryteren som du viser til, og tenker å skille de to bankene mine med den.  Planlegger samtidig å gjøre noe med ladesystemet så jeg kan lade de i parallell uten å svi dynamoen, og har tenkt til å ha de parallellkoblet for det meste.  Noe du ikke har planer om skjønner jeg, men jeg vil allikevel nevne hvorfor jeg tenker å gjøre det:

  • LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene.  Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier.  De holder altså AGM batteriene toppladet.  Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten.  Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite.  Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
  • LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen.  Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken.  Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler.  Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.

Hvis du ikke vil ha de i konstant parallell, har du vurdert å bruke en kontaktor til å parallellkoble de?  Da kan du bruke en vanlig kontaktor og bare sjalte parallellkoblingen ut og inn etter behov.  Eller vil det gå utover ladesystemet ditt eller noe annet?

 

Foreslår ellers å google "make before break contactor" så har du et tips til videre research, om du ikke allerede har vært der.

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev for 11 timer siden:

Jeg har montert noen slike fjernbetjente motoriserte brytere:

https://www.marineshop.no/elektrisk/brytere/hovedstrømsbryter/bep-hovedstrømsbryter-motorisert-500-a-107010-p0000076942

 

Vet ikke om det kan være noe for deg.

Da kan du spare litt hovedstrøms kabelføring.

Og så slipper du å bøye deg.:thumbsup:

Hehe, ja jeg har tittet på disse men de har ikke 1+2 kobling. Dersom jeg kobler batteriene i parallell kan dette være et alternativ for utkobling kanskje. 

 

Kjellg skrev for 11 timer siden:

Agm og Lifepo4 er vel ikke anbefalt i samme bank? Bly/syre skal visstnok gå bra.

Alle tre typene krever forskjellig lademetode og vil vel kunne knekkes i verste fall om de lades feil

 

Nei derfor jeg ønsker å koble de hver for seg, men det går så lenge man passer på spenningen ved bruk samt at man har en lader som er god for LiFePo4 og det har jeg. 

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

Mine "2 cents", jeg har ganske likt utgangspunkt som TS med 555Ah AGM og 360Ah LiFePo4:

 

1. Å fordele ut forbruket til hver sin del av båten høres ut som en forferdelig dårlig idé.  Anbefaler å glemme den først som sist.  Det blir vanskelig å "synkronisere" lading og forbruk, du er alltid avhengig av at begge bankene er "på" og får en masse ekstraarbeid med innstallasjonen.

2. Jeg har nettopp kjøpt den samme røde BlueSea treveis bryteren som du viser til, og tenker å skille de to bankene mine med den.  Planlegger samtidig å gjøre noe med ladesystemet så jeg kan lade de i parallell uten å svi dynamoen, og har tenkt til å ha de parallellkoblet for det meste.  Noe du ikke har planer om skjønner jeg, men jeg vil allikevel nevne hvorfor jeg tenker å gjøre det:

  • LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene.  Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier.  De holder altså AGM batteriene toppladet.  Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten.  Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite.  Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
  • LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen.  Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken.  Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler.  Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.

Hvis du ikke vil ha de i konstant parallell, har du vurdert å bruke en kontaktor til å parallellkoble de?  Da kan du bruke en vanlig kontaktor og bare sjalte parallellkoblingen ut og inn etter behov.  Eller vil det gå utover ladesystemet ditt eller noe annet?

 

Foreslår ellers å google "make before break contactor" så har du et tips til videre research, om du ikke allerede har vært der.

 

Hei @StorStas, dette har jeg også tenkt på å gjøre. Akkurat samme oppsett og kanskje jeg skal forsøke. Jeg har kjøpt mine LiFePo4 celler fra Makspower.no. Prøvde dette oppsettet i gamlebåten og det blir akkurat som du sier. Life batteriene lader i praksis opp AGM/Gel batteriene men når Life batteriene faller under 12,8/12,6 volt er de for alle praktiske formål tomme. Dersom batteriene tømmes halveres også levetiden så det har jeg ikke lyst til. Et alternativ som kanskje kan være bra er å sette en bryter eller kontaktor til parallellkobling slik du beskriver, og samtidig koble shunten på battermåleren på bare lithium banken slik at jeg kan manuelt koble denne ut når batteriene er på 10-15% kapasitet. Når de skal lades så er det bare å koble de til banken igjen så lader de. Muligens er dette også en god løsning, bare jeg passer på at lithiumen ikke blir fullstendig tømt. 

 

Har ikke lest noe sted at batteriene "tåler" 10V, da er de i alle fall stein tomme for strøm i mitt tilfelle. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 20 timer siden:

 

  • LiFePo4 har en nesten helt flat spenningskurve som holder seg rundt 13.2 - 13.4V så lenge det er strøm i batteriene.  Når man parallellkobler de så fungerer de i prinsippet som en floatlader for AGM batteriene, med spenning rett over hvilespenningen for fulle AGM batterier.  De holder altså AGM batteriene toppladet.  Har kjørt noe lignende opplegg på startbatteriet på MC'en min i år, i mye mindre skala, og det fungerer så langt etter hensikten.  Tapper selvsagt litt fra LiFePo4, men når AGM først er oppladet så går det svært lite.  Samtidig får jeg tappet ut litt av LiFePo4 batteriene under "lagring", noe som er bra for levetiden deres.
  • LiFePo4 batteriene tømmer seg først, pga. den litt høyere spenningen.  Når LiFePo4 er nesten tomt, blir den med "nedover" i spenning sammen med AGM banken.  Jeg drar uansett ikke ned AGM banken min særlig under 12V, og det er innafor ift. hva LiFePo4 tåler.  Nå vet jeg ikke med dine batterier, men mine skal tåle ned til 10V når alle cellene er helt i balanse.

 

Høres egentlig veldig smart ut det med float fra lithium til agm. Eneste ankepunkt er at du må ha stålkontroll på opplegget ditt og overvåke det nøye. Kan også vli litt drøyt å feilsøke for en eventuell ny eier som ikke har like god kontroll på det som deg ;)

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 11 timer siden:

Har ikke lest noe sted at batteriene "tåler" 10V, da er de i alle fall stein tomme for strøm i mitt tilfelle. 

Hei Sjøbliss.  Du har jo allerede noe erfaring fra LiFePo4, og det er interessant å høre om.  Når det gjelder hva disse batteriene "tåler" så har jeg ikke hørt noe så konkret som halvering av levetiden når man tømmer batteriene helt, men det kan godt hende.  Og det er tilsynelatende heller ingen tvil om at disse batteriene vil holde betydelig lengre om man ikke tapper de helt ned, eller lader de helt opp for den saks skyld. 

 

Når jeg nevnte 10V så er det den høyeste "nedre grense" jeg har sett for LiFePo4 hittil, og mange produsenter oppgir nedre grense til 8V.  Dvs. produsentene oppgir dette pr. celle, som man må gange med fire for å få et vanlig "12V batteri".  Men jeg har sett som du sier at de i praksis er tomme lenge før det.  Ved 12V er batteriene mine nede på 95% DOD (depth of discharge), altså 5% gjenværende kapasitet.

 

Nå er LiFePo4 fremdeles fortsatt såpass ferskt for de fleste at det ikke er mange praktiske erfaringer å finne rundt omkring ang. levetiden.  Så jeg forholder meg enn så lenge litt optimistisk til produsentenes data.  Det er ganske vanlig å oppgi levetiden til ca. 2000 ladesykluser ned til 80% DOD.  Og fremdeles skal det være type 80% kapasitet igjen på batteriene etter de 2000 utladingene.  Noen mener sogar at de skal holde så mange ladesykluser selv med 100% DOD, men her er det kanskje også forskjell på batterier.  Uansett så tenker jeg at om jeg bare får 1000 ladesykluser ut av LiFePo4 batteriene mine så vil de vare i 30 år eller deromkring med vanlig sommerbruk.  Og jeg mistenker at de heller vil "gå ut på dato" av elde enn av fysisk bruk. 

 

Er derfor ikke så redd for levetiden, men ser poenget ditt med å koble de ut manuelt før de er helt tomme.  Det eneste jeg syns høres litt vanskelig ut da, er å holde kontroll på gjenværende kapasitet.  Jeg har kostet på meg en batterimonitor til hver bank, men det er jo noen kroner ekstra da.

 

Kjellg skrev 1 time siden:

Eneste ankepunkt er at du må ha stålkontroll på opplegget ditt og overvåke det nøye. Kan også vli litt drøyt å feilsøke for en eventuell ny eier som ikke har like god kontroll på det som deg ;)

Det er et bra poeng det, Kjellg.  Alt for mange "lure" løsninger kan bli problematisk i lengden.  Jeg satser først og fremst på å unngå løsninger som ikke kan leve stort sett sitt eget liv, og jeg har tro på at akkurat dette kommer til å bli en sånn løsning.  Men tiden vil vise :pray:.  Og ellers så satser jeg på å ta med meg de "lureste" løsningene fra gammel til ny båt sånn at ny eier på gammel båt slipper å forholde seg til det :smiley:.  Men nå har jeg ingen planer om å kvitte meg med båten, så den tid den sorg :giggle:.

Link to post
Share on other sites

Heisann. Den tekniske informasjonen jeg har på LiFePo4 har jeg mye fra Makspower.no og samtaler med Johan Bruenech som har jobbet med dette de siste 2-3 årene. Han har montert slike batterier nå i rundt 250 båter og så langt har han hatt nesten ingen batterier som har feilet. Se her: http://makspower.no/lifepo4-teknisk-informasjon/ der står det at man har ca 2000 sykluser om man tømmer ned til 80%. Dersom vi ser på el-biler og mobiler så er det klare anbefalinger om å la batteriene floate mellom 20% og 80%. Man skal jo faktisk ikke lade mobilen eller bilen til 100% annet enn når man må. Dog har jeg hørt at det er bedre å tømme batteriene enn at de står for lenge fulladet. De første Nissan Leaf i USA sto mye ute i 40 grader varme med fulle batterier og de fikk dramatisk avkortning i kapasitet på kort tid. Det problemet er jo mindre her på berget. Jeg har forstått at LiFePo4 etter sigende skal tåle å stå fulladet, men dette vil vel bare tiden vise. Uansett er dette bakgrunnen for at jeg ønsker å værne litt mer om batteriene ... 

 

Har tenkt litt innimellom slagene i dag. Jeg har liggende en slik:

Sure Power: 12V 100A Battery Separator - Bi-Directional w/ Aux Start

http://www.allbatterysalesandservice.com/browse.cfm/4,2706.html

 

Tanken min er nå at jeg kan gjøre litt som deg, det forenkler mye ifm koblingene mot sikringsskapet. Jeg kobler LiFePo4 batteriene sist slik som deg men legger + innom batteri isolatoren over. Den styres med en knapp som kolbler den inn. Når "knappen" er aktivert så senser den på spenningen mellom "hovedbatteri" og "aux". Dersom jeg kobler lithiumene på aux så vil logikken fungere som følger. Isolatoren aktiveres med knappen, den vil så sjekke om spenningen på aux er høyere enn på hovedbatteri. Er dette tilfelle kobles batteriene sammen. Dette vil jo fungere fint da lithiumene har høyere spenning. Slik kan denne bare stå. Jeg kobler inn en batterimonitor på banken som overvåker trekket fra lithiumene slik at jeg kan følge med. Når de nærmer seg 10-20% et sted trykkes bare knappen av og isolatoren vil skille bankene. Når man starter lading så vil spenningen gå over 13,6 volt og da kommer isolatoren til å åpne koblingen igjen slik at batteriene blir ladet. Dette skjer uansett om knappen er trykket på om jeg har skjønt det riktig. 

 

Det eneste jeg sitter å funderer på er om jeg burde har brutt både + og - eller om det holder å bryte +. Jeg vet jo at shuntet til monitoren skal kobles på minus, og at minus kobles sammen. Men jeg klarer ikke helt dra hodet rundt hvorvidt det kommer til å holde å bryte på +. Det kan være jeg ikke finner ut av det før jeg kobler til monitoren og prøver. Er bare litt redd for at batteriene kan gå i ubalanse....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss,

 

Takk for mer info :thumbsup:.

 

Jeg syns det er en knakende god idé av deg å bruke et Volt Sensistivt Relé (VSR) til å koble LiFePo4 mot AGM! 

 

Men jeg vil kanskje ikke si at den du har liggende er den beste, fordi den har et ganske høyt strømtrekk.  Den trekker 18Ah i døgnet hvis jeg ikke leste feil, og det kommer direkte som fratrekk i tapt kapasitet på LiFePo4 batteriene dine. Nå snakker du også om delvis manuell styring, men det fins varianter som løser dette ennå mer elegant vil jeg si nå. 

 

Bruker du f.eks. noen få hundrelapper på et Biltema VSR så trekker det rundt 0,2A eller ca. 5Ah i døgnet, og den kan gi deg en helautomatisk løsning: 

  • Med et BT VSR så vil LiFePo4 avgi strøm ned til ca. 12.8V, og AGM vil levere strømmen deretter.
  • Du trenger ingen batterivender mellom batteriene, kun VSR (samme som med det reléet du har selv).  VSR vil sjalte inn og ut LiFePo4 automatisk, ettersom AGM blir ladet eller LiFePo4 blir tappet ned.  Du kan montere en separat batteribryter om du ønsker, for nød-sammenkobling av bankene.
  • Du kan koble ut VSR (bryte sammenkoblingen) ved å bryte minus til VSR.
  • Du vil få en veldig god match mellom LiFePo4 og AGM, der LiFePo4 tappes passe ned, før AGM overtar.
  • Dette er enkelt å koble: kun splitte plusskabelen mellom bankene og trekke en tynn minuskabel (og evt. legge inn en bryter i kretsen på den minuskabelen). Og husk en passende sikring mellom bankene.

Dette tror jeg kan bli en god "plug-in hybrid" løsning for å koble LiFePo4 batterier mot eksisterende AGM bank :clap:.

 

En sånn VSR er enkel å forholde seg til, koblingsskjema finner du via lenken til VSR'et.  Når AGM får lading og spenningen stiger til 13.3V kobler VSR inn og da får begge bankene lading.  Det gjelder enten du i utgangspunktet lader AGM med dynamo eller landstrømslader.  De to bankene forblir sammenkoblet til spenningen er nede igjen rundt 12.8V, og da har du fremdeles minst 15% kapasitet igjen på LiFePo4 (det skulle være bra ift. dine ønsker om å bevare litt kapasitet i bunn). 

 

Etter en periode med lading over 13.3V og deretter kun forbruk, vil det gå en ny periode før "totalpakken" igjen er nede i 12.8V, og det er i den perioden at LiFePo4 vil levere strøm.  Ved spenning under 12.8V skilles bankene altså automatisk av VSR, og om du ønsker å bryte koblingen tidligere så kan du som sagt bryte minus ("jord" som BT kaller det) til VSR, med en egen bryter.

 

Når det gjelder kobling av LiFePo4 banken din mot batterimonitoren så får du nok en utfordring med bare én monitor.  Kobler du LiFePo4 inn på "forbrukssiden" av shunten så får du ikke målt noe av strømmen inn og ut av LiFePo4.  Kobler du den derimot på "batterisiden" av shunten så kan du måle det totale strømtrekket til enhver tid, men monitoren vil sannsynligvis gå i surr på gjenværende kapasitet og "SOC" (State Of Charge).  Det kommer av at batteriene har forskjellig ladeeffektivitet, og monitoren vet ikke når du bruker/lader det ene eller det andre batteriet.  Den vil derfor ganske raskt regne feil og komme i usync med virkeligheten.  Dette kan du jo forsøke deg litt frem med.  Jeg tror jeg ville valgt å koble LiFePo4 på "forbrukssiden" av shunten og gitt blaffen i LiFePo4 målingene, og heller skaffet et rimelig voltmeter for å ha et snev av kontroll på status.  Evt. en monitor til...

 

Og så regner jeg med at du har et forhold til at dynamoen din skal takle ladestrømmen den må håndtere når du står der med begge batteribankene nedtappet.  Når man begynner å diskutere det så blir gjerne temperaturen høy, så jeg skal ikke fyre noe oppunder hverken den ene eller andre veien :giggle:.

 

Fant tilfeldigvis et BT VSR i "roteskuffen" og måtte sjekke strømtrekket...

BR_VSR.jpg.ce3bc3edde4c2f33f8bd3bb58341c73f.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei og takk for fyldig respons! 

 

Ja VSR har jeg også fundert på tidligere. Det er noen ting som taler litt imot og det er at 12,6 (som mange VSR kobler ut på) er litt lavt. 12,8 er bedre men lithium har veldig flat spenningskurve så jeg tror batteriene er ganske tomme også på 12,8. Dersom dette settes opp slik at man kan bryte med bryteren på senseledningen så får man pose og sekk. Automatikken blir slik jeg tenker litt bukseseler og knappen er beltet ? Her kan vi jo teste litt for å få mer erfaring.

 

Satt og leste litt på Biltema og det virker som om den måler spenningen på "startbatteri" siden. Dette vil vel fungere flott under forbruk så lenge lithiumene er koblet på den siden men vil det fungere ved lading? Ladingen kommer jo da i tilfelle på "feil" side om jeg skjønner det riktug. Kansk bryteren må monteres (antar du foreslår en separat bryter i parallell?) inn for å få ladingen til å fungere dersom spenningen har vært under 12,8. Altså dersom vi antar at VSR like kobler inn automatisk fordi den senser på feil side så kan man tvinge sammenkobling med bryteren når motoren går eller landstrømmen er tilkoblet. Har du mulighet til å teste dette i verkstedet ditt? 

 

Ifm med måling av lithiumene tenkte jeg å koble de to LiFePo4 batteriene i parallell, så legge en shunt Inn på minussiden av det siste batteriet før sammenkoblingen mot AGM banken. Da skal man vel kunne se lading og trekk fra disse batteriene isolert sett ... tror jeg. Dette kan jeg jo teste selvsagt. 

 

Men igjen er jeg litt forvirret rundt det at man bryter kun +. Vil det ikke kunne bli ubalanse i lithium batteriene? I mitt hode er det sikreste å frakoble - for å sikre null forbruk men jeg blir ofte forvirret av elektronstrømmen mellom + og -. Det å legge inn brytere gjør det ikke lettere! Nettopp derfor tenkte jeg tidligere bare å kjøre en manuell topolet bryter så ble det ingen tvil men VSR høres forlokkende ut!

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Interresant tråd, og mange muligheter!

Et annet alternativ med relé/kontaktor for å skille bankene er å styre dette med den programmerbare relé-utgangen på en Victron batterimonitor 700/702, som kan aktiveres etter SOC, spenningstyrt(lav el. høy), temp(702) o.a.

Link to post
Share on other sites

Her kom jeg over et ganske stilig rele: 

http://www.intervolt.com/product/voltage-sensing-relays/#horizontalTab3

 

04-Voltage-Sensing-Relays1-401x400.png

Dersom dette ikke koster skjorta så er jo det helt innertier ifm det vi prøver å få til. Her har man separat sense ledning og manuell innstilling på cut-in/out. Perfekt! Da kan man jo prøve seg frem til man har perfekt innstilling. Det er også anledning til å sette delay på innslaget. F.eks. dersom du har baupropellen koblet inn på banken vil momentant-trekket kunne gå ned langt under terskelverdien og få releet til å slå ut, men her kan man stille fra 1 til 255 sekunder toleranse for slike dropp. Det er også anledning til å koble inn en bryter for "nød-sammenkobling" og dersom den er satt til default disconnect mener jeg at det bare er å kutte sensekabelen så kobler den ut. Jeg mener denne må være perfekt.

 

Nå må vi bare finne ut hva den koster....

lassepelle skrev 1 time siden:

 Det vet jeg ikke, her må vi lese litt. 

 

Kaffelars skrev 44 minutes ago:

Interresant tråd, og mange muligheter!

Et annet alternativ med relé/kontaktor for å skille bankene er å styre dette med den programmerbare relé-utgangen på en Victron batterimonitor 700/702, som kan aktiveres etter SOC, spenningstyrt(lav el. høy), temp(702) o.a.

 

Ja jeg har tenkt på dette også men her kommer nok min kunnskap litt til kort. Da måtte vi finne et rele som man kunne styrt i tilfelle. Kanskje det over kan styres av en slik logikk potensielt? 

 

Det fine med alt det vi nå snakker om er at vi kan migrere sakte over på lithium. Når AGMene er blitt dårlige så kan man fjerne ett og ett batteri til man på et tidspunkt err helt over og da blir alt det vi nå drøfter "til overs". Eventuelt kanskje man ønsker å blande en stund til for å holde batterikostnadene lave. I mitt tilfelle blir 450Ah litt mye å kaste ... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 3 minutes ago:

Her kom jeg over et ganske stilig rele: 

http://www.intervolt.com/product/voltage-sensing-relays/#horizontalTab3

 

04-Voltage-Sensing-Relays1-401x400.png

Dersom dette ikke koster skjorta så er jo det helt innertier ifm det vi prøver å få til. Her har man separat sense ledning og manuell innstilling på cut-in/out. Perfekt! Da kan man jo prøve seg frem til man har perfekt innstilling. Det er også anledning til å sette delay på innslaget. F.eks. dersom du har baupropellen koblet inn på banken vil momentant-trekket kunne gå ned langt under terskelverdien og få releet til å slå ut, men her kan man stille fra 1 til 255 sekunder toleranse for slike dropp. Det er også anledning til å koble inn en bryter for "nød-sammenkobling" og dersom den er satt til default disconnect mener jeg at det bare er å kutte sensekabelen så kobler den ut. Jeg mener denne må være perfekt.

 

Nå må vi bare finne ut hva den koster....

 Det vet jeg ikke, her må vi lese litt. 

 

 

Ja jeg har tenkt på dette også men her kommer nok min kunnskap litt til kort. Da måtte vi finne et rele som man kunne styrt i tilfelle. Kanskje det over kan styres av en slik logikk potensielt? 

 

Det fine med alt det vi nå snakker om er at vi kan migrere sakte over på lithium. Når AGMene er blitt dårlige så kan man fjerne ett og ett batteri til man på et tidspunkt err helt over og da blir alt det vi nå drøfter "til overs". Eventuelt kanskje man ønsker å blande en stund til for å holde batterikostnadene lave. I mitt tilfelle blir 450Ah litt mye å kaste ... 

 

Om det innebærer lading av Lifepo4 fra dynamo, så takler dette releet bare 150A continius. Kommer an på hva du har ellers av dynamo etc, men det er på kanten.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 2 minutes ago:

 

Om det innebærer lading av Lifepo4 fra dynamo, så takler dette releet bare 150A continius. Kommer an på hva du har ellers av dynamo etc, men det er på kanten.

Godt poeng. Jeg har 115A dynamo så det er litt i grenseland. Dog vil nok mye av ladingen fra dynamo treffe AGMene så at vi får noe mer enn 40-50A gjennom releet er vel lite trolig. Sikring er nok uansett på sin plass. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 13 minutes ago:

Godt poeng. Jeg har 115A dynamo så det er litt i grenseland. Dog vil nok mye av ladingen fra dynamo treffe AGMene så at vi får noe mer enn 40-50A gjennom releet er vel lite trolig. Sikring er nok uansett på sin plass. 

 

Holder selv på med en oppgradering og bygger hele "backbonet" for å takle lithium og i tillegg ønsker jeg å kunne benytte meg av mulighetene som lithium gir. Innstallerte akkurat en Balmar 165A dynamo, og den leverer det og mere til, så for meg hadde releet blitt for lite, men fint var det. Litt OT men Balmaren imponerer meg, ladet 140A allerede på 1100-1200rpm. Dette var litt lading av batterier men i tillegg etterglødingen på min yanmar. Så det forundre meg ikke at om den klart ennå mer om belastningen hadde vært høyere. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner. Ja kanskje de burde oppgradert det til å tåle mer strøm i neste versjon. Jeg har forespurt pris på det så ser vi. Om jeg får en pris jeg kan leve med tror jeg jammen jeg kjøper ett og tester. Vi får se. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev 1 time siden:

Interresant tråd, og mange muligheter!

Et annet alternativ med relé/kontaktor for å skille bankene er å styre dette med den programmerbare relé-utgangen på en Victron batterimonitor 700/702, som kan aktiveres etter SOC, spenningstyrt(lav el. høy), temp(702) o.a.

 

Hei igjen @Kaffelars har du mer informasjon om dette? Både ifm hvordan rele-utgagngen på måleren kan fungere samt om du har noen ide ifm kontaktor som kan benyttes. Tar gjerne litt droddling rundt dette alternativet! Jeg har allerede kjøpt en BMV-702 da det var denne jeg hadde i gamlebåten og den fungerte kjempebra. Dersom den kan benyttes for å styre kontaktor så er jo ingenting bedre enn det. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsket litt på dette med relestyringen fra BMV-702 og funnet ut at det er vel slik at batterimonitoren kan måle strømtrekket fra Lithium batteriene og man kan sette en terskelverdi i måleren på når batteriet er tomt. Default er at den slår ut på 50% men du kan også sette andre verdier. Ifm lithium må man sette opp måleren for lithium batterier, og så kan denne terskelen settes f.eks. til 15%. Når måleren merker at man har tømt under 15% kan den sende et styresignal ut på relekontakten til monitoren som kan kobles til et rele/kontaktor. Dette kan da være en kontaktor slik som denne?

 

https://www.verne.no/egilverne/default.asp?page=vare&ProdusentID=REK_402943

RELE HEAVY DUTY 12V 200A

 

Styrestrømmen kobles inn på pinnene under og når de får strøm så lukker eller åpner denne seg (er litt usikker på om den er igjen som standard og kobler fra med signal eller omvent, men BMV-702 kan programmeres begge veier). Stemmer dette? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hei og bra du svarte deg selv :) Relefunksjon kan inverteres enkelt, og er kun en 'tørr' lukkekontakt uten spenningsmating. Se i manualen til 70x for alternativene for inn/utkobling, timere osv.

Handlet noen lignende rele på nett, oppgitt til 250A, men er 150A kontinuerlig. De var rundt hundrelappen/stk, og er man i grenseland kan man jo kjøre to i parallell. 

Ville brukt et lite hjelperele mellom til å drive slike fra utgangen til 70x, kjipt om den ryker.

Link to post
Share on other sites

Har du noen linker til noe rele som du vet fungerer? Hva mener du med hjelperele? Dersom man har et rele som normalt er frakoblet og strømmen på BMV-702 inverteres så er det eneste som kan skje om victron'en "paier" er vel at releet blir koblet i fra. Stemmer ikke det?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

De jeg handlet er denne typen, med hjelperele mener jeg et lite std. 'Ekstralysrele', som i linken, men for 10-30A som fåes i std bilutstyrsbutikker for noen tiere. Hjelperele mellom victrons lille releutgang og kraftreleene for å spare utgangen fra victron 702'en, lett å tegne men mer å forklare..

Alle disse relé er normalt åpen og vil åpne om de mister drivspenningen(om ikke fastbrent)

 

ser de nå også har noen relé som er kraftigere

Link to post
Share on other sites

Supre greier. Jeg har nå bestilt meg en PVSR som jeg skal teste for å se om den gjør susen (den programmerbare volt sense relayen jeg linket til over), og så tror jeg at jeg skal kjøpe et slikt rele som du linket til som jeg kan teste på Victronen. Jeg kan dele begge mine erfaringer etterpå og hva jeg ender opp med å bruke også. 

 

Skjønner tanken din med hjelperele, men klarer vel ikke se at det skal være nødvendig. Jeg tror jeg sjanser på å kjøre uten noe hjelperele og så kliner vi til med en av de første som du linket til så blir det nok saker skal du se. Det tar noen uker før det releet dukker opp så jeg starter vel med PVSRen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Her har det kommet en masse fine tips i dag må jeg si! :clap:

 

Den PVSR'en så jo ut som en perfekt løsning!  Ser også at det er en MOSFET type, som bruker helt minimalt med strøm.  Med batterimonitoren så kan du jo da bare se hvor lav spenningen på LiFePo4 banken er når du har tappet ned de 80-85% som du ønsker.  Og så justerer du utkoblingsspenningen deretter. Er det lov å spørre hva den PVSR'en kom på, evt. hvor du bestilte, Sjøbliss?

 

Sjøbliss skrev for 13 timer siden:

Satt og leste litt på Biltema og det virker som om den måler spenningen på "startbatteri" siden. Dette vil vel fungere flott under forbruk så lenge lithiumene er koblet på den siden men vil det fungere ved lading? Ladingen kommer jo da i tilfelle på "feil" side om jeg skjønner det riktug.

Det kan hende at brikkene allerede har falt på plass for deg nå, men jeg mener at (P)VSR skal sense på AGM banken.   LiFePo4 må bare vente en kort stund etter oppstart av lading, til AGM banken får høy nok spenning (innkoblingsspenningen på VSR), så blir de to bankene koblet sammen og ladingen går til begge batteribankene.  Jeg skjønte på tidligere innlegg at laderen din er tilpasset LiFePo4.  Det er altså den samme laderen (og dynamoen) som vil lade AGM som vil lade LiFePo4.  Ladingen vil bare starte med AGM banken, og så følger LiFePo4 etter.  På denne måten unngår du å måtte ha noe annet separat ladeopplegg for LiFePo4, da den bare "henger med på lasset".  Du behøver da heller ikke å gjøre noe med det eksisterende batteriskillet ditt.  Ser du nevnte Victron Argofet tidligere, men den behøver du ikke (hvis du ikke allerede har den da).  M.a.o. kan du klare deg med det som du har nå.

 

Sjøbliss skrev for 13 timer siden:

Ifm med måling av lithiumene tenkte jeg å koble de to LiFePo4 batteriene i parallell, så legge en shunt Inn på minussiden av det siste batteriet før sammenkoblingen mot AGM banken. Da skal man vel kunne se lading og trekk fra disse batteriene isolert sett ... tror jeg. Dette kan jeg jo teste selvsagt. 

Jeg skjønner at jeg har misforstått deg tidligere.  Trodde du skulle bruke en og samme batterimonitor til begge batteribankene, da det ville blitt en utfordring.  Nå forstår jeg det som at du skal ha en monitor til hver batteribank, og det kommer du til å greie helt fint sånn som du planlegger.

 

Sjøbliss skrev for 13 timer siden:

Men igjen er jeg litt forvirret rundt det at man bryter kun +. Vil det ikke kunne bli ubalanse i lithium batteriene? I mitt hode er det sikreste å frakoble - for å sikre null forbruk men jeg blir ofte forvirret av elektronstrømmen mellom + og -. Det å legge inn brytere gjør det ikke lettere! Nettopp derfor tenkte jeg tidligere bare å kjøre en manuell topolet bryter så ble det ingen tvil men VSR høres forlokkende ut!

Du kan trygt bryte bare pluss-siden.

 

Ang. ladestrømmen til hver batteribank, så kan man jo fort befinne seg i en situasjon hvor AGM-banken er full og LiFePo4 er tom.  All ladestrømmen vil da gå til LiFePo4, og den kan suge til seg bra med strøm om den får de rette betingelsene.  Så derfor bør du sørge for å dimensjonere og sikre parallellkoblingen ift. maks ladestrøm fra dynamoen og helst litt til.  Den PVSR'en er spec'et innafor dette altså.

 

Du nevnte thruster tidligere.  Hvis du har det koblet på forbruksbanken, så kan det være greit å tenke seg om et par ganger her.  Det vil i utgangspunktet være LiFePo4 banken som vil levere mest strøm til thrusteren, siden LiFePo4 har høyest spenning.  Da kan man fort komme i en situasjon hvor den parallellkoblingen blir altfor "tynn" sånn at sikringen ryker ved bruk av thruster.  Vet ikke om det er en aktuell problemstilling for deg.  Har du thruster på startbatteri eller separat batteri så er det ihvertfall ikke noe problem.

 

Den Victron BMV løsningen er også snedig, siden den kan forholde seg til SOC på LiFePo4 banken, og ikke "bare" batterispenning.  Men den forutsetter nesten at man har separat lading til LiFePo4 banken, helst både landstrøm og dynamo.  Hvis ikke så får man ikke så lett opp spenning/SOC på LiFePo4 banken når den først er kommet under gulvet og reléet har koblet ifra.  Det kan riktignok løses med en manuell kobling for å tvinge kontakt mellom bankene, men da er man over på halvmanuelle løsninger igjen. 

 

Hvis jeg ikke husker feil, så er reléutgangen på Victron BMV konstruert for maks. 1A belastning.  Sjekket et sånt 200A "kina-relé" nå, og det trekker mellom 0.1A og 0.2A, så det skulle i utgangspunktet være godt innafor.  Men et "kina-relé" som f.eks. tåler 100A kontinuerlig er for lite mener jeg.  Man bør lete etter et som er en god del kraftigere.  Spesielt hvis man går for en "kina-variant", da de som selger på eBay, AliExpress osv. har en ørliten tendens til å overselge noen av produktene sine har jeg inntrykk av.  Det er noen ganger litt vanskelig å vite om spec'en er litt optimistisk.  Men et sånt relé er jo fint til å teste konseptet med.

 

En ting å tenke på hvis man blir fristet til å parallellkoble reléer, er at dersom det ene feiler så må kanskje det andre ta all strømmen.  Da kan det fort bli problemer hvis man ikke har sikret hvert enkelt relé for seg. Og så trekker to små reléer ofte mer strøm enn ett enkelt litt kraftigere. Så det er kanskje best å lete etter et relé som er kraftig nok i utgangspunktet, om du skal gå for den løsningen.

 

Blir spennende å høre fortsettelsen på dette :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
StorStas skrev for 12 timer siden:

Den PVSR'en så jo ut som en perfekt løsning!  Ser også at det er en MOSFET type, som bruker helt minimalt med strøm.  Med batterimonitoren så kan du jo da bare se hvor lav spenningen på LiFePo4 banken er når du har tappet ned de 80-85% som du ønsker.  Og så justerer du utkoblingsspenningen deretter. Er det lov å spørre hva den PVSR'en kom på, evt. hvor du bestilte, Sjøbliss?

 

Hei igjen @StorStas, ja det må være lov til det. Jeg kjøper de direkte av seawave.no, registrerte meg som forhandler direkte. Se priser her: http://www.seawave.no/Produkter/PSR-Programmable-Voltage-Sensing-Relay.aspx De ble litt dyrere enn jeg kunne tenkt meg men om det fungerer bra så kan dette være en god løsning. Fikk noen % på ytterligere kjøp så jeg kan ta inn flere om du ikke ønsker/kan kjøpe direkte eller finner forhandlere. Send meg i tilfelle en PM så fikser vi det.

 

Den skal sendes i min retning i dag så kanskje jeg får den i morgen, eventuelt blir det montert neste uke. Jeg har skikkelig trua på dette kan bli en framifrå løysning! Er helt enig med deg at det må bli riktig å koble sensekablene på AGM siden, da skal dette i praksis bli helt automagisk. 

 

StorStas skrev for 12 timer siden:

 

Jeg skjønner at jeg har misforstått deg tidligere.  Trodde du skulle bruke en og samme batterimonitor til begge batteribankene, da det ville blitt en utfordring.  Nå forstår jeg det som at du skal ha en monitor til hver batteribank, og det kommer du til å greie helt fint sånn som du planlegger.

 

 

Kjempefint, ja da blir det saker. Jeg skal sette shunten kun forran AGMene og så "driter" jeg i forbruket på de. Følger de kun opp med spenningen slik som vi har gjort i lang tid allerede. Kjøpte 702 måleren til victron som også har sensekabel til startbatterier. Jeg har tenkt å legge til bluetooth dongelen og så kobler jeg sense kabelen til AGMene så får jeg spenningen opp rett i appen på både AGM og LiFePo4 batteriene. Tror dette blir en knall-løsning. Har vurdert om jeg også skulle kjøpt enda en måler for å se på forbruket på hele banken men jeg tror vel ikke det er verdt pengene ... 

 

StorStas skrev for 12 timer siden:

 

Ang. ladestrømmen til hver batteribank, så kan man jo fort befinne seg i en situasjon hvor AGM-banken er full og LiFePo4 er tom.  All ladestrømmen vil da gå til LiFePo4, og den kan suge til seg bra med strøm om den får de rette betingelsene.  Så derfor bør du sørge for å dimensjonere og sikre parallellkoblingen ift. maks ladestrøm fra dynamoen og helst litt til.  Den PVSR'en er spec'et innafor dette altså.

 

Du nevnte thruster tidligere.  Hvis du har det koblet på forbruksbanken, så kan det være greit å tenke seg om et par ganger her.  Det vil i utgangspunktet være LiFePo4 banken som vil levere mest strøm til thrusteren, siden LiFePo4 har høyest spenning.  Da kan man fort komme i en situasjon hvor den parallellkoblingen blir altfor "tynn" sånn at sikringen ryker ved bruk av thruster.  Vet ikke om det er en aktuell problemstilling for deg.  Har du thruster på startbatteri eller separat batteri så er det ihvertfall ikke noe problem.

 

 

Ja jeg har tenkt på dette med dimensjonering av kabler og jeg legger opp til 150A kabling og holder lengdene nede på minimum. Vet faktisk ikke hvor thrusteren er koblet men jeg er enig i at dette kan bli en luring. Dersom den trekker kraftig strøm kan vi risikere at BMSen slår ut batteriet så jeg håper at den er koblet på start-batteriet. Om så ikke er tilfelle så kobler jeg den over dit tenker jeg. Mener bestemt at det ikke er noe eget batteri til formålet men jeg har to gode start-batterier så det skal være nok "juice" der til litt pysevisping. 

 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...