Jump to content

Kontaktor til å koble inn/ut to separate forbruksbanker


Sjøbliss

Recommended Posts

StorStas skrev for 12 timer siden:

 

Den Victron BMV løsningen er også snedig, siden den kan forholde seg til SOC på LiFePo4 banken, og ikke "bare" batterispenning.  Men den forutsetter nesten at man har separat lading til LiFePo4 banken, helst både landstrøm og dynamo.  Hvis ikke så får man ikke så lett opp spenning/SOC på LiFePo4 banken når den først er kommet under gulvet og reléet har koblet ifra.  Det kan riktignok løses med en manuell kobling for å tvinge kontakt mellom bankene, men da er man over på halvmanuelle løsninger igjen. 

 

Hvis jeg ikke husker feil, så er reléutgangen på Victron BMV konstruert for maks. 1A belastning.  Sjekket et sånt 200A "kina-relé" nå, og det trekker mellom 0.1A og 0.2A, så det skulle i utgangspunktet være godt innafor.  Men et "kina-relé" som f.eks. tåler 100A kontinuerlig er for lite mener jeg.  Man bør lete etter et som er en god del kraftigere.  Spesielt hvis man går for en "kina-variant", da de som selger på eBay, AliExpress osv. har en ørliten tendens til å overselge noen av produktene sine har jeg inntrykk av.  Det er noen ganger litt vanskelig å vite om spec'en er litt optimistisk.  Men et sånt relé er jo fint til å teste konseptet med.

 

En ting å tenke på hvis man blir fristet til å parallellkoble reléer, er at dersom det ene feiler så må kanskje det andre ta all strømmen.  Da kan det fort bli problemer hvis man ikke har sikret hvert enkelt relé for seg. Og så trekker to små reléer ofte mer strøm enn ett enkelt litt kraftigere. Så det er kanskje best å lete etter et relé som er kraftig nok i utgangspunktet, om du skal gå for den løsningen.

 

Ja du er inne på noe jeg også har tenkt på. Victronen fungerer jo slik at den venter på strøm inn før den kobler sammen igjen. Så du har nok rett, den kommer ikke til å koble til igjen når ladestrømmen kommer så da blir jo ikke lithiumene ladet ved landstrøm eller dynamo uten en eller annen form for håndspåleggelse. Da tenker jeg vi er over på å investere i en slik Victron Argofet igjen da... Kunne koblet inn dynamo og lader på argofeten og så tar den seg av distribusjonen av strøm for å få det automatisk igjen. Det blir omtrent samme kostnaden i totalen som å bruke PVSR'en gitt at du uansett skal kjøpe eller har en Victron BMV-70x. Dette oppsettet kan nok bli mer nøyaktig og automatikken kan bli kjempefin med argofet.

 

Kjøpte et kina-rele på 200A, og jeg kjøpte også to bare for sikkerhetsskyld (6$ stykket!). Greit nok for å teste med tror jeg men vi får se om de er til å stole på over tid. Dersom PVSRen ikke fungerer tror jeg at jeg selger den og går over til Victron med rele og en 3-utgangs batteri islolator lik denne: http://makspower.no/produkter/batteriskiller/victron-argofet-200-3-3-batt--200a

 

Er vi litt heldige får vi til slutt et oppsett som tar vare på lithiumene samtidig som vi har et automatisk og konevennlig oppsett som gjør at det er bare å bruke, og nyte, når vi kommer dit. AGMene mine tror jeg har 2-3 år til i seg (kanskje mer!) før de må byttes så i totalen tror jeg dette er verdt investeringen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet om å hjelpe med å skaffe en PVSR Sjøbliss :smiley:.  Jeg må tenke litt mer på dette kjenner jeg, men sender deg i tilfelle en PM.  Hadde i grunn en plan A, som nå har fått selskap av både plan B og C...  jeg tror jeg kommer til å avvente dine erfaringer litt.

 

For å oppsummere litt kort så er det fire alternativer som er aktuelle for min del:

 

1. Bare parallellkoble LiFePo4 rett mot AGM banken med manuell vender imellom for nød-utkobling.

Fordeler: LiFePo4 topplader AGM og holder AGM toppladet.  Ikke noe strømforbruk utover "lading" fra LiFePo4 til AGM.

Ulemper: LiFePo4 tømmes inntil 95% ved bruk.  Det er bra for AGM banken, man får maks strøm ut av LiFePo4 banken, men reduserer sannsynligvis levetiden til LiFePo4 batteriene.

 

2. Bruke et billig Biltema VSR til å skille bankene.  Det kobler ut ved 12.8V og inn ved 13.3V

Fordeler: Rimelig løsning.  Sørger for at LiFePo4 banken aldri kommer under 12.8V, som kan bety rundt 15% gjenværende kapasitet i LiFePo4.

Ulemper: Trekker drøyt. 6Ah i døgnet (trodde først det var ca. 5Ah).  Det gjør at LiFePo4 vil tømme seg over tid ved lite bruk og sjelden lading.  Og 6Ah pr. døgn må trekkes fra på kapasiteten til LiFePo4 batteriet.

 

3. Bruke et PVSR av mosfet typen

Fordeler: Lavt strømtrekk, programmerbart så man kan velge når det kobler ut og inn++.

Ulemper: Pris, og litt usikkert hvor nøyaktig man kan være på gjenværende kapasitet (gjelder også BT VSR).  Siden PVSR er justerbar, kan man komme nærmere dit man vil enn med BT VSR.

 

4. Bruke batterimonitor som relestyring for ut- og innkobling basert på SOC på LiFePo4 banken.

Fordeler: Kan bruke eksisterende monitor (jeg har en BMV 700).

Ulemper.  Trenger dedikert relé for ut-/innkobling og separat ladesystem til LiFePo4, pluss batteriskille.  Denne løsningen får høyere strømforbruk enn PVSR, sannsynligvis omtrent som BT VSR.

 

Enn så lenge så heier jeg på PVSR løsningen din, og er spent på hva du erfarer når du får den på plass :smiley:.

 

Sjøbliss skrev for 15 timer siden:

AGMene mine tror jeg har 2-3 år til i seg (kanskje mer!) før de må byttes så i totalen tror jeg dette er verdt investeringen. 

Enig.  Nå har jeg tilsynelatende en friskere AGM bank enn deg, men jeg tror det er fornuftig å ha en viss andel blybatterier enn så lenge.  Det er mulig at vi seilere er litt ekstra opptatt av å kunne komme oss til verdens ende og tilbake på egenhånd, men det virker trygt å ha noen sånne "gammeldagse" batterier som ikke kan paie pga. en BMS som feiler eller noe sånt.  Ikke at blybatterier alltid er feilfrie altså, men det virker ok å ha litt av hvert.  Min plan på sikt er ihvertfall å øke LiFePo4 andelen litt, og senke AGM andelen litt (men ikke fjerne de helt).  Så for min del så kan dette komme til å bli en permanent løsning.

Link to post
Share on other sites

Ja da er vi ca i samme båt på batterifunderingene høres det ut for ? beklager om jeg kompliserte ting for deg ?

 

Vi er mye i uthavn om sommeren og med tre "gamere" ombord så må vi ha nok strøm.

 

Selvsagt skal ungene ut og leke men uten en fin balanse her så nekter de fort å være med, det er større krise. Da blir det ikke båtturer så ofte lenger ....

 

Jeg kommer sikkert på et punkt til å gå  ren lithium men nå kan jeg bytte etterhvert som AGMene blir dårlig. Skal ta en skikkelig kontroll på hvert batteri hver vinter fremover. Når alle er borte kan kanskje PVSRen få et nytt liv mellom start og forbruk.  

 

PVSRen er på vei og blir vel sannsynligvis montert over helgen en gang. Må bare grine meg til litt skruetid i båten. Blir veldig spennende ?

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 6 timer siden:

....

 

4. Bruke batterimonitor som relestyring for ut- og innkobling basert på SOC på LiFePo4 banken.

Fordeler: Kan bruke eksisterende monitor (jeg har en BMV 700).

Ulemper.  Trenger dedikert relé for ut-/innkobling og separat ladesystem til LiFePo4, pluss batteriskille.  Denne løsningen får høyere strømforbruk enn PVSR, sannsynligvis omtrent som BT VSR.

 

Enn så lenge så heier jeg på PVSR løsningen din, og er spent på hva du erfarer når du får den på plass :smiley:.

 

..

 

SOC går å bruke, evt. programmere funksjonen til å bruke Volt(som pvsr), men som du sier vil  jo eksternt relé bruke litt strøm mens det er aktivt. For å redusere denne kan man isteden bruke et bistabilt relé(vanskelig å finne kraftige nok), en motorisert hovedbryter el. et 12v solid-state rele.

En programmerbar batteribeskytter på LiFePo4 går jo også an, men disse trekker vel også litt strøm.

Lading og ladeskille blir neste kapittel..

Link to post
Share on other sites

Har lest litt mere av denne tråden og har noen "men'er" med å koble vsr med sense på lithium. Det kan skje at man "bare skal" og båten blir liggende en stund med systemet online. Vsr kobler fra slik at lithium ikke tømmes, men vsr eller for den saks skyld alle dingsebomser som er online, har et visst strømtrekk som kan trekke lithiumen helt ned til punktet hvor bms trår i kraft og tar batteriene ned. Men BMS trekker fortsatt strøm. Dog ikke mye, men den er inne og senser i intervaller selv om banken er koblet ned. Dette KAN i ytterste konsekvens drepe lithium banken.

 

Tenkte bare at dette kan være kjekt å ha i minne når man leker seg med slike oppsett. :)

 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er i og for seg riktig. Jeg kommer til å koble PVSR til på AGM batteriene så det skal egentlig ikke trekke fra lithiumene etter frakobling. BMS skal da være eneste forbruker igjen. 

 

I vinter sto batteriene i kjelleren fulladet. Merket ikke noe spenningsfall ved måling i november, januar og april. Mener det var rundt 13,6 hver gang. Nå har jeg ikke skrevet dette ned så det kan være noen hundredels volt forskjell, men det er lite. Det betyr vel at BMS I frakoblet tilstand forbruker meget lite strøm. 

 

Hvordan jeg kobler dette i vinter har jeg ikke fundert på enda. Det får vi se. Antar at jeg lader opp 2-3 ganger ila vinteren og resten bare jevnlig kontroll. Kan ikke "bare" før man har full kontroll. 

 

Har forøvrig også et tidsrele i båten for ladestrømmen. Den har jeg tenkt å stille slik at batteriene lader f.eks 30 timer ved tilkobling. Da er alle batterier helt fulle ++. Da er det kun kjøleskapet som kommer til å trekke strøm. Jeg må finne ut hvor mye det forbruker men tipper det kunne stått slik 14 dager elns. Videre har jeg en "ring hytta varm" boks med sms styring koblet inn mellom landstrømmen og dette releét. Dette ble kjøpt til gamlebåten for å varsle ved strømbrudd på vinteren (frostvakt osv). Her har jeg da mulighet til å kutte og starte landstrømmen når jeg vil fra mobilen. Da vil tidsrele slå inn og gi 30 nye timer lading. Det kan være kjekt om man "skal bare". 

 

I en eller annen fremtidig oppgradering blir det vel sikkert internett med sensorer og alarm til mobilen på alt, men det får bli et annet prosjekt!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 1 time siden:

Dette er i og for seg riktig. Jeg kommer til å koble PVSR til på AGM batteriene så det skal egentlig ikke trekke fra lithiumene etter frakobling. BMS skal da være eneste forbruker igjen. 

 

I vinter sto batteriene i kjelleren fulladet. Merket ikke noe spenningsfall ved måling i november, januar og april. Mener det var rundt 13,6 hver gang. Nå har jeg ikke skrevet dette ned så det kan være noen hundredels volt forskjell, men det er lite. Det betyr vel at BMS I frakoblet tilstand forbruker meget lite strøm. 

 

Hvordan jeg kobler dette i vinter har jeg ikke fundert på enda. Det får vi se. Antar at jeg lader opp 2-3 ganger ila vinteren og resten bare jevnlig kontroll. Kan ikke "bare" før man har full kontroll. 

 

Har forøvrig også et tidsrele i båten for ladestrømmen. Den har jeg tenkt å stille slik at batteriene lader f.eks 30 timer ved tilkobling. Da er alle batterier helt fulle ++. Da er det kun kjøleskapet som kommer til å trekke strøm. Jeg må finne ut hvor mye det forbruker men tipper det kunne stått slik 14 dager elns. Videre har jeg en "ring hytta varm" boks med sms styring koblet inn mellom landstrømmen og dette releét. Dette ble kjøpt til gamlebåten for å varsle ved strømbrudd på vinteren (frostvakt osv). Her har jeg da mulighet til å kutte og starte landstrømmen når jeg vil fra mobilen. Da vil tidsrele slå inn og gi 30 nye timer lading. Det kan være kjekt om man "skal bare". 

 

I en eller annen fremtidig oppgradering blir det vel sikkert internett med sensorer og alarm til mobilen på alt, men det får bli et annet prosjekt!

 

Du har full kontroll på dette og det liker jeg :) Var på messa i Lillestrøm i vår og snakket en del med han fra maxbatt. Først nektet han på at BMS kunne drepe batteriene, men når jeg fikk kjørt han litt så var han enig. BMS trekker litt strøm, men som du også sier ikke mye. Han kunne heller ikke svare eksakt på hvordan den senser når batteriet er tatt ned, annet en at den er inne og senser av og til. Noe annet blir det vel når den plutselig får strøm utenfra, da våkner den vel med et brak :)

 

Hvorvidt det finnes BMS som skrur seg helt av uten å sense hadde vært moro å vite, men da må du kanskje over på REC eller andre eksterne BMS'er. Men da snakker vi kanskje om en helt annen prisklasse. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var PVSR montert men ikke konfigurert enda. Har satt sense på AGM og lithium på "forbrukssiden". Koblet inn en bryter som jeg kan koble fra med. Dvs, standard leveres PVSR i åpen konfigurasjon, altså frakoblet. Når jeg satte den inn hadde lithiumene 13,3v og AGM 12,3v og PVSR koblet inn (koblet de sammen). Det var mulig å koble en manuell bryter på og siden jeg hadde en bryter tilgjengelig så gjorde jeg det. Når den kretsen brytes så åpner den releét og lithiumene blir isolert. 

 

Batterimonitoren er også montert med shunten kun forran lithiumene og den måler nå forbruket der. Planen er nå og følge med på % tømming av lithium for å finne spenning som skal konfigureres inn på PVSR. Godt det er langhelg og pakket for tur! 

 

Et spørsmål. Fikk med en diode som skulle kobles mellom + og - på induktive laster som f.eks. motor. Jeg kan ikke skjønne at denne dioden kan være i nærheten kraftig nok og jeg mener vel at denne type beskyttelse allerede er på plass men jeg er ikke sikker. Kan noen smarte med litt mer forståelse lese det under og dele sine tanker?

20170524_232422.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dette er nok det som kalles en slukkediode. Spoler (induktiv last) kan ved frakobling gi spenningspeaker / transienter tilbake som kan være skadelig for elektronikk spesielt (PVSR).

Denne dioden skal altså kun føre strøm et lite "nanosekund" når lasten blir koblet fra.

Hvis du googler "slukkediode" finner du mye info som kan forklare dette veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Ok jeg tror jeg skjønner. Om jeg har forstått hvordan Nor Star har koblet opp dynamoen i vår båt så ligger det et elektronisk batteriskille mellom dynamo og forbruk/startbatteri. Dette skulle skulle da i teorien gjøre samme nytten. 

 

Jeg skal dra frem multimeteret og dobbeltsjekke. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tror ikke det, den er der for å fjerne spennings"pinner" som kan skade finelektronikk. Induktive laster kan noen ganger "kaste" fra seg spenningstopper når de stopper (og starter?) om jeg har forstått det riktig. Jeg mener at batteriskillet også fjerner disse men ikke helt sikker. Det må vi finne ut av. Enn så lenge så sjanser jeg på at det går bra og så får vi forske litt på det. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om har jeg allerede løst problemet som jeg åpnet tråden med. Nå har jeg et rele som kan styres med en knapp ? bare bonus alt vi kan få til utover det. Var 80% strøm når jeg gikk og la meg i går. Spenningsmåleren viste da 13,2 volt men jeg tror den viser litt lavere enn det som er reelt. Tror jeg skal måle rett på batteriene når vi er på riktig nivå på forbruket. 

 

Er litt i tvil om vi kommer ned til 20% i løpet av helgen slik det ser ut. Ungene vil fra havn til havn og hver tur lader vi ... Men DET kan vi ikke si er et problem. Deilig med nok strøm i båten igjen! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Kom bare ned i ca 50% ila helgen. Var rundt 13v på det tidspunktet så jeg tror at 12,7/12,6 ikke er så utenkelig. Jeg skal se om jeg kan passet på så kan den kanskje lade seg litt ut på kveldene i bukta, men det fordrer at jeg kan reise ned litt jevnlig. Skal sjekke på monitoren hvor fort den "suger" strømmen så kan jeg nok estimere sånn noenlunde når jeg må være der nede. I alle fall fikk jeg sjekket at dynamoen står bak et elektronisk batteriskille så jeg tror ikke det er nødvendig med denne dioden da strømmen ikke går ufiltrert fra dynamoen til batteriene. Så fort jeg har fått funnet spenningen som den skal kutte på så skal jeg sette opp den på PVSRen med en rimelig delay på 100-120 sekunder så får vi se hva som skjer. 

 

Eneste trøbbelet jeg ser er min sinus inverter. Når jeg kjører denne faller spenningen en del og det er klart at den står gjerne på mer enn 120 sekunder så det kan være vi får noen false positiver når den brukes. Spent på hvordan det blir... 
 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Spennende dette :smiley:.  Mine batterier er også nede på ca. 50% DOD ved 13V (kommer jo også an på strømtrekket der og da), det blir interessant å høre hvor langt ned du kommer. 

 

Den inverteren kan bli en liten luring ja.  Hvor mange A trekker den sånn typisk?  Hvis du kjører én fast forbruker på den så kan du i en senere omgang prøve deg litt frem med hvor langt ned du kan tappe LiFePo4 banken før det blir et "problem" med uønsket utkobling.  Forhåpentligvis finner du ut at det ikke er så stor forskjell ift. hva du ellers ville fått ut, og at det ikke utgjør den helt store forskjellen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går hadde jeg meg en tur nedi båten og da var lithiumene nede på 25% kapasitet. Spenningen lå da på rundt 12,6V. Datt ned mot 12,4 ved litt strømtrekk og var nesten på 12,7 ved lite forbruk. Overrasket meg litt at spenningen gikk så lavt ved så høy %. Jeg gikk fra båten i går på batterier. Har to kjøleskap ombord som gikk i natt, samt at jeg glemte dieselvarmeren på (termostatstyrt). Stakk innom der nå på morgenen både for å sjekke status samt at jeg husket i går kveld på at varmeren nok sto på.... (!). I dag var lithiumene nede på 22,3% og spenningen var 12,2/12,3. Jeg slo av alt utenom kjøleskapene og spenningen så ut til å stige mot 12,4. 

 

Dette er jo litt overraskende. Når vi lå på rundt 12,6 i går så observerte jeg faktisk at jeg fikk lading mot lithiumene i korte øyeblikk så fra 25% og nedover trekkes det helt tydelig strøm fra hele banken i parallell. Dette betyr jo at forbruket nedover mot 10-15% på lithiumen vil ta lenger tid og at det i praksis vil leve side-om-side med AGMene i lang tid. Jeg vet ikke hvor mye strøm jeg brukte i natt men det ser ut som brorparten av forbruket nå i natt har kommet fra AGMene. 

 

Nå er alt av utenom kjøleskapene igjen og jeg lar det stå slik til i ettermiddag/kveld for ny kontroll. Da regner jeg med vi nærmer oss 15% målet og da skal jeg ta multimeteret og måle direkte på målepunktene som PVSRen måler på for å se hva spenningen er der.

 

Men igjen er jeg veldig overrasket over at vi kom så lavt ned i spenning ... kan være noe med balanseringen mellom bankene å gjøre. Etter jeg har gjort målingene i kveld skal jeg ta å isolere lithiumene og måle spenningen på de for seg selv for å se hva som da er resultatet. Snodig er det uansett.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort meg noen av de samme observasjonene som deg etter min første helg med "ren" parallellkobling mellom AGM og LiFePo4. 


Har batterimonitor på begge batteribankene så jeg kan se hvor mye som går ut og inn av hver bank.  Når begge batteribankene er fullt oppladet så leverer LiFePo4 "99%" av strømmen som forbrukes.  Ved små strømtrekk leverer LiFePo4 en større prosentvis andel av strømmen, mens AGM bidrar mer ved større strømtrekk.  Etterhvert som LiFePo4 tømmer seg, så leverer også AGM mer og mer. 


Registrerer også at strømmen flyter litt ut og inn av AGM banken når LiFePo4 er godt oppladet.  AGM bidrar gjerne med litt strøm til f.eks. kjøleboksen når den går, men når den skrur seg av igjen så flyter det noe strøm tilbake til AGM fra LiFePo4 (type 0,5-1A).


Ved veldig store strømtrekk er det alltid AGM som leverer mest hos meg.  Nå skal det sies at LiFePo4 står lengre unna batterivenderen som kobler de sammen, enn hva AGM gjør, og med noe tynnere kabler.  Ved større belastning så vil det nok "favorisere" AGM noe, ift. å levere strøm, pga. større spenningsfall i kabler fra LiFePo4. Kjører med 80A BMS på LiFePo4, og det skulle i teorien egentlig være for lite til mitt bruk.  Men det viser seg i praksis å være god margin, selv med totalt 140A strømtrekk fra kaffemaskin på inverter. 


Gjorde også en test på å trekke ut 300Ah totalt over 10 timer (har 360Ah LiFePo4), og da leverte LiFePo4 ca. 250Ah mens AGM leverte resten.  Med det strømtrekket så var spenningen nede i 12.6V mot slutten.  I begynnelsen leverte LiFePo4 omtrent all strøm, mens mot slutten sto AGM for mer enn halvparten.  Så det er en "glidende overgang" hvor AGM overtar mer og mer av belastningen etter hvert som LiFePo4 tømmer seg. 


Jeg ser som deg at LiFePo4 kan være med "lenger ned" enn hva jeg først trodde, og jeg må innrømme at jeg forventet å se en mer markant overgang mellom LiFePo4 og AGM.  Men man lærer jo...  Og uansett så virker tanken om å parallellkoble disse batteriene fremdeles fornuftig.  Har ikke rukket å kjøre batteribankenene helt ned til grensen ennå, men det blir interessant å se hva som skjer med spenningen da.

Link to post
Share on other sites

Takk for mye god informasjon @StorStas. Jeg kom ned i båten dagen etter for å sjekke status, da var spenning 12,3ish og fortsatt sto det igjen mye kapasitet tilsynelatende på lithiumene. Jeg sjekket så totalt strømtrekk og fant sted 198Ah var tømt ut av mine 200Ah kapasitet så da var det nok noe feil med måleren ifm utregning på % gjenværende kapasitet. Notat til seg selv om å sjekke faktisk forbruk og kanskje vente litt mer til måleren har kalibrert seg før man stoler blindt på prosentindikatoren. 

 

I helgen lå vi ute og kliner til med lading av gaming PC og støvsuge osv med inverteren for å bruke litt strøm. Kom da ned til ca 22% på lithiumene eller 1 ca 156Ah forbruk. Igjen var % tallet helt på viddene men forbruksmålingen stemte. Ifm prosent skulle batteriene være tomme men det var de absolutt ikke da de fortsatt leverte 2A i øyeblikkstrekk. 

 

Men så dette med spenningen. Ved da drøyt 20% gjenstående kapasitet på spenningen på 12,76 målt rett på batteriene. Samme spenningen på begge sider av PVSR (som forventet). Tror at jeg setter utkobling på ca 12,7 volt og innkobling rett over, f.eks. på 12,8 eller noe lignende. Utkobling ved konstant spenning under 12,7 i mer enn 60 sekunder så vi unngår utfall pga plutselig forbruk. 

 

Litt dumt at batteriene ble tømt så langt ned men det tåler de nok. Viktig at de ikke står tomme i lang tid, og det ble de jo ikke. Programmeringen får bli til helgen men pga familieprogram får vi vel ikke sett i praksis hvordan dette blir før om 2 helger tror jeg. Vi får se. Er så mye bursdager og sommeravslutninger at man blir nesten svimmel! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Den er veldig bra! Om jeg skal være kritisk kunne kanskje koblingspunkt vært enda større men det er mest fordi jeg kobler to batterikabler inn på en kontakt. Utrolig flott også å kunne manuelt styre inn/ut kobling med en ekstern bryter. Kjempelurt! 

 

Skulle jeg hatt meg en VSR er det ingen tvil om at denne ville stått på listen min. Det å kunne styre spenningstrigger er jo bare knallpraktisk!

 

Si ifra om du ikke får tak i så kan jeg få kjøpt flere via distributør da mitt personlige selskap er godkjent. Jeg driver ikke butikk så er ikke på jakt etter å tjene penger men jeg fant ingen forhandlere som selger de over disk så jeg gjør gjerne denne tjenesten for de som er interessert ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nå er det høysesong for sommeravslutninger og bursdager her også, så det blir ikke særlig med tid til å teste videre for min del heller på en liten stund.

 

Ang. monitor prosent på ville veier, så har du kanskje allerede vært igjennom oppsettet av monitoren.  Men hvis ikke så er det spesielt tre ting å huske på for at den skal klare å kalkulere korrekt gjenværende kapasitet: Kapasitet (200Ah), "charge efficiency" 99% og Peukert's eksponent 1.10 (for LiFePo4 iflg. manualen).

 

Jeg tror ikke du behøver å være bekymret over at du tømte LiFePo4 batteriet helt én gang, det har nok gått helt fint.  Jeg plukket nylig frem et tomt reserve pc-batteri jeg kjøpte for fire-fem år siden, og kjørte kapasitetstest på det.  Dette pc-batteriet har ligget mer eller mindre ubrukt, og også mer eller mindre tomt for strøm, i flere år.   Det er nok beregnet på å bli brukt med jevne mellomrom, for den innebygde elektronikken ("BMS") tømmer batteriet i løpet av et par-tre måneder. Jeg tror det tømmer seg til elektronikken kobler fra, så det blir altså omtrent så tomt som når en vanlig BMS ville koblet ifra.

 

Etter fire runder med opp- og utlading så har det pc-batteriet nå ca. 97% av opprinnelig kapasitet (opp fra ca. 60% etter første opplading).  Dette er riktignok et LiPo og ikke LiFePo4 batteri, men nå skal sistnevnte være det mest robuste av de to så LiFePo4 tåler mer.  Misforstå meg rett, belte og bukseseler er alltid bra, men sjansen er veldig stor for at batteriet ditt ikke tok noen som helst skade av én enkelt 100% utlading (BMS'en din hadde vel ikke koblet fra heller).

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lenge siden siste oppdatering på dette temaet :)

 

Jeg har kjørt med Intervolts PVSR i hele sommer og de få gangene Lithiumene har tømt seg har vi hatt automatisk cut-off ved ca 20-25% kapasitet og så tatt resten ut på AGM banken. I praksis har det villet si ca 1 døgn++ på Lithium og det samme på AGMene (200Ah Lithium og 460Ah AGM). Jeg hadde jo disse Lithium batteriene i en tidligere båt som eneste forbruksbank og da hadde jeg nok til typisk 2 døgn ++ på disse to. Det er jo mer forbruk i den nye båten (to kjøleskap bl.a.) og en del er at vi "mister" strøm over på AGMene. Her må det måling og forskning til som jeg ikke har satt av tid til. Mistenker også at noen av AGM batteriene ikke er helt OK. Startbatteriet er samme modell som forbruksbanken og det er ganske dårlig blitt, og 460Ah AGM burde være mer enn nok til 1 døgn, selv med gale unger ombord som bruker strøm som fulle sjømenn....  

 

Kort fortalt har jeg koblet PVSRen som følger, MEN MED AVVIKENE FORKLART UNDER: 

 

 image.png.8d5d81e9c377abade4f0cf7e143a408a.png

 

Load = AGM-batteriene +

12V = Lithiumene +

Jeg har ikke koblet til buzzer men jeg har koblet til remote override switch. Det er å anbefale!

Sense kabelen har jeg koblet på Load siden, ikke på 12V. 

 

Så har jeg satt følgende konfigurasjon:

Upper Voltage Limit: 12,8V

Upper Time Delay: 30 sekunder

Lower Voltage Limit: 12,7V

Lower Time Delay: 60 sekunder

PSR mode = "n - o" (åpen)

 

Jeg rota litt med innstillingene i starten da jeg antok litt for mye ifm hva som var standardinnstillingene. Leste manualen først og trodde på den, standardinnstillingene på min enhet var ikke standard så jeg måtte sette opp alt på nytt. Dette tar 2 minutter så det er jo ikke stress. 

 

Nå fungerer det slik hos meg. Dersom spenningen går over 12,8V så kolber releet seg inn og "kobler" batteriene sammen. Så når jeg starter motor eller lading så vil batteriene bli tilkoblet. Faller spenningen under 12,7 i mer enn 60 sekunder sammenhengene kobler releet seg ut og isolerer Lithiumene. Dette skjer ved normal drift sånn ca ved 20-25% gjenværende kapasitet. Dersom jeg f.eks. kobler inn sinusinverteren vil typisk spenningen falle godt under 12,7V for tidlig. Da kan jeg koble de inn igjen ved hjelp av bryteren. Når jeg kobler de til vil spenningen snart gå over 12,7 igjen og da kobler releet inn igjen. Veldig hendig :) 

 

Tok en video av innstillingene på PVSRen her:

 

Merk at jeg har 2 kabler på min "AGM" side, dette er bare pga det gamle oppsettet i båten hvor forbruksbanken var delt. Jeg skal gjøre dette om i vinter. 

 

Videre arbeid er å sjekke utkoblingsspenningen og timeren for dette. Jeg tror at jeg skal ta ned spenningen til 12,6 for utkobling, og også øke timeren litt. F.eks. til 250 sekunder (255 er maks). Jeg tror at 12,6 volt vil stort sett gi meg 10-15% gjenværende kapasitet på Lithiumene. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det enda er fordi jeg har så mye AGM batterier også at jeg klarer meg fint mine 2-3 dager i uthavn og da er vi uansett på vei ut for å tømme toaletter eller andre ting så problemet har egentlig ikke materialisert seg.  

 

PVSRen er i konklusjon helt genialt til dette formålet. Den kobler sammen bankene på en forbilledlig måte. Ved at jeg koblet batterimonitoren på Lithiumene (de står "sist" i paralellkoblingen) har jeg full kontroll på hvor mye strøm de får eller gir samt % fyllingsgrad og da har jeg tilnærmet perfekt kontroll på statusen til alle batteriene. AGMene passer jeg kun på ved å se på spenningen. 

 

Nå i vinter skal jeg sjekke AGM banken min. Jeg mistenker at ett eller flere av batteriene ikke er hel 100% ok. Jeg skal lade de opp og koble de fra (også fra hverandre!) og måle spenningen ila vinteren på hvert batteri. På den måten skal jeg luke ut de som eventuelt ikke er gode og kanskje erstatte med enda et Lithium.  

 

Ble en litt lang post, håper det er nyttig for noen :)

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Enda en oppdatering ?

 

AGMene var nok litt skinndøde. De har virket godt tilsynelatende men i praksis har de levd på at Lifepo4 batteriene har holdt de oppe. Prøvde å kjøre litt forbruk på AGMene alene og de tappet seg mye fortere enn de skulle og i praksis fikk jeg ut ca 20% før spenningen var under 11,9 (Uten last). De ville nå heller ikke mot slutten ta imot lading så det å få de over 12v var nesten umulig så da ble det kort prosess. Alle mann over bord! 

 

Ut med 5 stk AGM 90Ah og inn med 3 100Ah Lifepo4 fra Makspower.no. Montering gikk supert og alt inn på felles shunt for måling av forbruk. Jeg sjekket spenning på batterimonitoren og fikk 13,7 volt, supert. På måleren i båten sto det 13v, snodig. Litt mye avvik. Tenkte kanskje det er noe galt med måleren i båten for dobbeltsjekk med multimeter harmonerte med victron måleren. 

 

Første tur nå i pinsen så small dynamoen til med nesten 16v ladespenning. Herrejerremias! Sjekket spenning på Lifepo4 og den var normal, på tidspunktet 13,3v og ingen lading eller i alle fall minimalt (typisk 1 eller 2A). Over startbatteriet var det spenningsbonansa på 15,9v. Etter litt kjøring stabiliserte spenningen seg på 15,2v og vi skulle ikke så langt så jeg lot det være til vi kom i havn.

 

Frem med multimeter igjen og fant at det var 0,7v spenningsforskjell på hver side av PVSRen. Den ble bare koblet inn for å kutte strømmen om den går lavt for å hindre fullstendig tømming av batteriene. Kan være den har fått seg en smekk av en eller annen sort da den i alle fall ikke fungerer. Jeg lasket forbi og spenningen i båten ble lik på alle instrumenter og steder. Lading fra dynamo normaliserte seg og ved tomgangskjøring lader vi over 60A på forbrukssiden. Knallbra! 

 

Etter 2 døgn ute med alt lys og apparater i sving hadde vi fortsatt 70% kapasitet igjen. Tror ikke vi var fulladet når vi startet en gang! Tror vi har strøm til 3-4 dager i uthavn nå. I alle fall om vi må en liten tur ut for å tømme septikken eller fylle vann. 2 timer tur så er minst et døgns forbruk ladet inn igjen. Tror dette kan bli en bra sommer! 

 

Moralen er, husk multimeter ?

 

Når jeg får ånden over meg skal jeg ta ut PVSRen og se om jeg kan forstå hvorfor det er så stort spenningsfall. Hadde en prat med Johan hos Makspower som mente det kunne være en diodefeil eller noe slikt.  Forøvrig sinnsykt god service hos Makspower som stiller med råd og veiledning midt i Pinsen, det får du ikke  på Elkjøp ?

 

Om noen har tips så send de gjerne over. Hadde vært veldig fint å ha denne som drain protection, samt at jeg kan kanskje lage meg en soft-button for inn-ut kobling av service strøm. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...