Jump to content

Hvordan bruke anker eller dregg på snekke


Ksu74

Recommended Posts

Hei.

Har enda ikke kjøpt snekke men har planer om det senere. Lurer så på litt med dette med dregg og anker. Har lest litt om dere, men kan ikke helt forstå gangen i dette med å fortøye til land, som svaberg. Har forstått når man skal slippe dreggen/anker, men når skal man stramme slik att det fester seg? Beskrivelser jeg har funnet sier at man skal drive sakte mot land mens man slipper ut tau til dregg eller anker, når man er nærme land kan hjelpemann hoppe på land. Men skal man da så springe bak samtidig og begynne å dra i tauet i full fart for å stramme? Hva om man blir stående å bare dra, for å kjenne at det ikke fester seg? Og hva med baugen i mellomtiden?

Lurer også på hvordan man skal ta opp når man skal reise igjen, etter man har løsnet tau på land, kommet seg om bord, skal man da bare bakke veldig sakte og begynne å dra opp anker? Kan man ikke få dette lett i propell?

Som sagt, har ikke båt enda men er nysgjerrig på dette og vil sette meg inn i det meste ganske tidlig.

 

Link to post
Share on other sites

Man gjør som du sier. Hjelpemannen tar baugen. Drar til man kjenner feste, får man ikke feste må man gjøre det på nytt. Men da har man jo man på land så da er alt enkelt. 

 

Når man skal dra så løsner man land og drar seg bakover med ankertauet. Kan fort lage trøbbel om man begynner å bakke. Det har hvertfall ikke eg gjort. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 Men skal man da så springe bak samtidig og begynne å dra i tauet i full fart for å stramme? 

Normalt skal det ikke være nødvendig å springe og dra i full fart, i alle fall ikke etter at de første forsøkene er unnagjort. Du glir sakte mot land og stopper opp i passe avstand ved hjelp av motoren, ikke ved å bruke matrosen som fender. Etter noe forsøk går dette veldig bra.

Lykke til med snekkekjøp og fortøyning.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Man gjør som du sier. Hjelpemannen tar baugen. Drar til man kjenner feste, får man ikke feste må man gjøre det på nytt. Men da har man jo man på land så da er alt enkelt. 

 

Når man skal dra så løsner man land og drar seg bakover med ankertauet. Kan fort lage trøbbel om man begynner å bakke. Det har hvertfall ikke eg gjort. 

Om jeg skjønner riktig, når hjelpemann har kommet seg på land står han der og da holder båten i noenlunde ro mens jeg går bak og drar dregg til den setter seg, så stammer først, før hjelpemann kan få og stramme opp land?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Olevine said:

Normalt skal det ikke være nødvendig å springe og dra i full fart, i alle fall ikke etter at de første forsøkene er unnagjort. Du glir sakte mot land og stopper opp i passe avstand ved hjelp av motoren, ikke ved å bruke matrosen som fender. Etter noe forsøk går dette veldig bra.

Lykke til med snekkekjøp og fortøyning.

 

Nei, det er akkurat dette med å vite når dette strammingen av dregget skal skje..

Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at det blir en del rundt i nabolaget øyer ute i gapet og legge til i rolige holmer, prøve på svaberg med dette dregget eller anker.

Hva om jeg skal bare legge meg til ro en liten time inne i ei stille bukt for bad og mat, da er det vel nok jeg bare kaste ut en dregg og stramme slik at det eneste som holder båten er dreven bak båten? Samme for å stoppe å fiske?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du lar dreggtauet gå gjennom, eller mellom noe akter så kan du ta det med deg foran. Da kan du bremse båten og gjøre fast midlertidig foran før du går i land med landfortøyningen. 

 

Evt kan du kjøpe en av de helt små paraplydreggene, feste sikringen på dreggen så den ikke kan lukke seg, feste en tynn line i og pælme dreggen inn på land. Når du har feste på land går du bak og gjør fast. Så ordner du ordentlig landfortøyning til sist. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Ksu74 said:

Kan tenke meg at det blir en del rundt i nabolaget øyer ute i gapet og legge til i rolige holmer, prøve på svaberg med dette dregget eller anker.

Hva om jeg skal bare legge meg til ro en liten time inne i ei stille bukt for bad og mat, da er det vel nok jeg bare kaste ut en dregg og stramme slik at det eneste som holder båten er dreven bak båten? Samme for å stoppe å fiske?

Her må jeg bare rette meg selv da jeg ser autokorrekt virket motsatt. Det blir sannsynligvis mye turer rundt til naboøyene uti havet her, og om mulig fortøye til småøyer/holmer og svaberg.

Har sett bilder av at folk er ute og spiser og bader i stille bukter, gjerne 5-10 meter fra land, noe jeg også vil gjøre. Da er det vel nok med kun et anker/dregg, stramme til og la det være der eneste som holder oss der? Det eneste viktige er vel å passe på vindretning, siden baugen er helt fri for fortøyning?

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer til å gå helt fint! 

 

Eg skulle til med dregg alene med ungene i båten, altså ingen hjelp. Hadde tenkt "på alt".... Festet dregg før eg kastet den ut (her har mange brent seg og sett dreggen forsvinne i dypet). Seig rolig inn mot land og skulle ta med meg dregg tau og baug tau på land. Feste på land og gå bak og stramme opp dregg. 

 

Kom halvveis, da var det tomt for tau på dregg. Måtte jo slippe dette, men gikk helt fint siden eg hadde festet det.... 

 

Hoppet på land og stoppet båten. Festet tau og gikk ombord og strammet opp dregg. Så ble det x antall turer att og fram for justering. Det foregikk resten av oppholdet. Nervøs ??

Link to post
Share on other sites

Det fungerer bra ja. Bare pass på å ha ute tau tilsvarende 3-4 ganger dybden på stedet, så du får et passe skrått drag og ikke drar dreggen rett opp.

 

Ved fortøyning til land pleier jeg å slippe dreggen og legge tauet rundt et kryssholt. Siger mot land, stopper båten med dreggtauet noen meter før og gir på litt for å kjøre den fast. Deretter er det bare å slakke på tauet og la den gå på tomgang i forover for så å holde igjen med tauet like før landkjenning. Ta det med ro og sakte fart, så går det hele veldig greit.

 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Greit at det ikke er vind første gangen, for da kan du bruke så lang tid du vil. Hvis det blåser mye så blir ting fort litt vanskeligere.

Husk at du må ha noe vekt på ankertauet for at det skal fungere skikkelig (kjetting, blytau eller daumann).

Hvis du skal kjøpe anker/dregg, så er selv et billig "bruce"-anker fra Biltema mye bedre enn en paraplydregg, men er litt vanskeligere å stue bort.

kast.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg slipper ut dreggen et stykke fra land, kjører litt fram, strammer tauet og kjører lengre fram til dreggen finner feste. Deretter kjører jeg mot land mens jeg gir ut mere tau. Da vet jeg at dreggen har festet seg et stykke fra land slik at jeg slipper å styre med det om det er pålandsvind.

 

Ellers er det praktisk å ha en daumann slik at båten trekkes vekk fra land. Da unngår du å risikere at skroget slår mot svaberget når det kommer dønninger. En fin illustrasjon er postet tidligere på forumet her:

 

21.06.png

 

Ankerkjetting blir fort litt klønete hvis du ikke har ankerrulle.

 

Link to post
Share on other sites

Alle har sluppet dregg for første gang en gang - og kan fortelle skrekkhistorien om hvordan det var. Allikevel har det gått stort sett bra med alle sammen. Det ordner seg helt fint. Bare prøv å holde farten nede, sett snuten mot vinden, kast ankeret langt ute og la det stå til - og for all del, IKKE sett maskinen i revers når du først har kastet ankeret...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et par tips basert på tabber jeg har gjort selv. 

 

- Sørg for at ankertauet er langt nok :-) Temmelig selvfølgelig men har klart å gå tom tre-fire meter før land ja... :-/

 

- Sørg for at tauet du går i land med er langt nok, særlig hvis det er kona du sender på land. Eller kanskje ikke? ;-) Alt med dreggen fungerte perfekt, kona kom seg i land men holdt på å bli dradd på sjøen når hun tviholdt i tampen på det alt for korte tauet. Måtte slippe og jeg måtte ta fullstendig bonusrunde pga sidevind osv, hale opp ankeret og plukke opp kona på land. Vi holdt på å flire oss i hjel begge to så det gikk fint ;-)

---

Om noen ligger på anker på en fin plass så kan du ta en runde og spørre om det er ok at du ligger ved siden av de og om du kan legge til langsetter og ro anker ut etterpå med jolla. Har gjort det noen ganger med folk jeg kjenner fra før, men også når jeg har vært alene med ungene når de var små og har spottet andre barnefamilier som ikke løper og gjemmer seg når en båt nærmer seg. En merker som regel kjapt om folk syns det er ok at "noen" søker litt kontakt. 

 

Forsåvidt kan en også legge til longside på plasser det er mulig og ro ut dreggen etterpå også. Har aldri gjort det selv, men har noen ganger fått dårlig samvittighet for å ta mye plass når andre legger seg for anker med baug inn etterpå og jeg ligger der og tar allverdens plass longside... 

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om dette, så her er mitt.

Jeg har ofte fortøyd i uthavner alene, så prøver å gjøre ting enklest mulig.

 

Gjør klar fortøyning fremme, og legg tampen klar ner førerplassen.

Gjør klar anker. Fest tampen i båten, legg ankerlina pent, så den sklir greit ut.

Finn egna ankringsplass. Fralandsvind er å foretrekke, og en nødvendighet hvis du skal overnatte å sove godt.

Kjør mot ankringsplass, kast anker, ca 3 ganger dybden fra land. Kjør inn mot land, rolig men med grei styrefart. 

Gå i land, fortøy. Regner med du er god med knutene? ? Kan være greit med en karabinkrok i enden eller en løkke på enden, så det går raskt og greit.

Gå bak, stram opp anker. Da har ankeret lagt seg greit på bunnen, og det tar normalt godt tak.

Jeg har dårlig erfaring med å "holde igjen" ankerlina for å sjekke festet. Det fører enten til at Ankert ikke festes, eller fare for at båten driver sidelengs, og alt blir bare tull.

Ut og tren, Lykke til. ?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 56 minutes ago:

 . . . kona kom seg i land men holdt på å bli dradd på sjøen når hun tviholdt i tampen på det alt for korte tauet.  . . .

 

Et godt råd til kona eller den som går i land med tampen. Det er utrolig tungt å holde en båt eller å dra en båt inn når en står slik med lange armer ut mot båten. Dersom det er fortøyingsringer på land, er det første en da gjør å tre tampen gjennom ringen og så holde tampen i rett vinkel på tauet ut til båten. Da får en utrolig mye mer kraft.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for masse nyttige tips her! Dette er godt å ha med seg.

Når man så går inn sakte og skal gjøre dette selv, skal jeg la den gli så sakte inn som mulig helt inntil berget, for så å sette båten i fri mens jeg springer på land? 

Link to post
Share on other sites

Om man skal slippe av en person i land ca en halvmeter fra berget, og det er litt vind i retning mot land, vil vel båten ligge å dunke litt i berget inntil man har fått dratt inn tauet til anker/dregg, og strammet opp såpass at man får dratt seg litt bak igjen? Men det bør vel gå bra..

Link to post
Share on other sites

Ang det å ligge på svai, som jeg har forstått det er det når man kaster ut et anker eller en dregg kun fra enten baug eller akter og man ligger sa slik at båten snur seg etter vindretning. Dette er vel perfekt om man vil ligge i ro for en stund til mat/fiske. Har lest at mange foretrekker å overnatte ved å ligge slik også? Man slipper jo da å tenke på flo og fjære? Erfaringer med dette? Og foretrekker dere i så fall å ankre fra baug eller akter?

Link to post
Share on other sites

Ksu74 skrev for 6 timer siden:

Om man skal slippe av en person i land ca en halvmeter fra berget, og det er litt vind i retning mot land, vil vel båten ligge å dunke litt i berget inntil man har fått dratt inn tauet til anker/dregg, og strammet opp såpass at man får dratt seg litt bak igjen? Men det bør vel gå bra..

Ikke gå inn mot land i pålandsvind de første gangene. Etterhvert er det ikke noe problem - men de første to-tre gangene er det lurt å sjekke vindretning, og gå inn et sted hvor du har fralandsvind. Også lurt å teste noen ganger f.eks mot en bøye, og sjekk hvor langt båten driver i fri og hvor fort den beveger seg.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen. Mye nyttig info dette, som jeg gleder meg til å prøve.

Lurer på en ting til, ligge på svai.

Når man er ute og finner en fin bukt man gjerne vil stoppe i for en liten stund, er det vel fint å kunne kaste anker. Siden båten da endrer retning ut i fra vinden, er det vel da best å slippe dregg fra baugen? De båtene som hittil er de jeg ser mest på er Nidelv og Scand classic, og så vidt jeg vet har de begge et lite lagringsrom helt ute på baugen hvor man kan ha både anker, tau og fendere? Ellers må man jo bære dreggen med seg frem og tilbake hver gang man vil kaste fra baugen. Og hvordan knytter dere der fremme? I en av pullertene eller begge? Tauet vil jo ligge og gni seg over tuppen på baugen, om det ikke er lagd noe opplegg for ankring der fremme? Og har dere noen erfaringer med å overnatte liggende på svai?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Går fint å ligge på svai med snekke og jorde det selv en del når vi hadde det. Vi hadde vinsj og ankerutstyr i baugen og brukte det. Men har sett snekker som svaier fra akterenden også. En gjør som en vil :-)

 

Fester i puller. Blir ikke veldig stor belastning om forholdene er normale. 

 

Kjør mot vinden til punktet du har sett deg ut og sett ankeret. La det gå til bunns og så slipper du ut minst 3x dybde mens du bakker sakte, eller driver med vinden. Når du har ute så mye du trenger bakker du rolig til du kjenner ankeret har tatt tak, så gir du en ekstra puff for å sikre at det ikke slipper. Så er du ferdig. 

 

Jeg var overnervøs de første gangene, og det pleier å komme tilbake de første gangene på svai hver sesong. Installer en ankervaktapp på telefonen og ta et par ekstra ankerdrammer de første gangene så sover du så godt så ;-) Blir det seriøst drittvær så flytter jeg opp i cockpit og sover der. 

 

Båten ligger veldig stille og naturlig i sjøen for svai så det er den beste måten å få fred og ro om natta på. Ingenting som slår å ligge på svai egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...