Jump to content

Aluminium katamaran 50f vannjet, noen som kjenner til denne?


enebakk

Recommended Posts

Jeg kjenner den ikke, men det er jo et hav av plass i den men jeg ville vel sett nøye over den det jeg reagerte litt på var alle disse mørke flekkene på gulv/dørken rundt om kring se om det er lekkasjer i takluker og andre gjennomføringer , vinduer og se på motorer men timeantallet var jo ikke gæli så det er sikkert mye båt og hvis prisen stemmer så virker jo ikke det dyrt 500" du får jo ikke mye for det egentlig.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sitter og lurer på om det er den samme som det har vært en tråd om for en god stund tilbake, et par år eller noe. Var i hvertfall en hjemmelaget katt med vannjett det også. Men syns å huske at innredningen var type "hytte" dengang. Kan jo være gjort om hvis det er samme båt.. Var også noen avisskriverier og vel også tv-innslag om båten. 

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Pinkvin said:

Sitter og lurer på om det er den samme som det har vært en tråd om for en god stund tilbake, et par år eller noe. Var i hvertfall en hjemmelaget katt med vannjett det også. 

 

Det var kanskje Dreamcat 50 som ble solgt for et år eller to siden.  Ikke samme båt, og den var med aksler.  

Må har vært noe fundamentalt galt med girutveksling/ geometri og propeller på den da den bare gjorde rundt 15 kn med 2 x 600 hk

 

 

ang Cat'en i denne tråden så står det TAMD 62 i annonsen og 380 hk.  

En av delene må være feil da 62 motoren hadde 330 hk og ble produsert i en relativ kort periode før TAMD 63P på 370 hk kom i ca '94.  

Bildene kan tyde på 62 motor da 63 ser anerledes ut.  

 

Ser ut som det er en god del jobb på denne, men er den teknisk i orden, så er det jo mulig 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det ble bygget flere katamaraner i Rissa! Vet det var bygget en dykker/forskningsbåt som ikke fikk godkjendt DNV sert. 

Vannjet er egentlig ikke så effektivt under 30 knop! er du heldig får du vel kanske 15 på denne..

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

PROSJEKT "ALL IN" 

Skuta er i mitt eie om dagen, den ble kjøpt fra Kråkvåg 23 November 2017

Gikk den fra Kråkvåg til Nesna natt til Ylva-stormen, en knallhart seilas, der både mannskap og skute fikk satt seg selv på prøve. 

Ingen problemer underveis, skuta er meget sjødyktig, skuta har siden vært på slip 2 ganger, en gang som forsikringssak etter en lei skade ved kai, samt en gang på egen initiativ.

 

Jobber som er utført: forsterket skrog, samt styrhustak har blitt sveiset igjen slik at regnvann ikke trenger igjennom.

Motert pullert på baugen.

Sveiset igjen gamle fyllings-inntak til maskinrommene som ikke har vært i bruk, dette for å slippe at noen gjør feilen å fylle vann/diesel rett ned i maskinrommene.

Lugar SB side har blitt total renovert + + +.  

 

Båten ligg i dag på land, vi starter neste  uke  med riving av vegger samt gulv i cabinen, gulvet har vann/fuktskader fra henholdsvis vanngjennomtrengning fra styrhustak, kabelgate på flybridge, og fra tak teknisk-rom på akterdekk. Skuta vil deretter bli isolert med low-e og nye veggplater kommer på plass.

Kjøkken, lugarer og bad blir isolert og oppdatert til dagen standar.

2 nye vinduer skal på plass i cabinen da disse har fått sprekkskader.

Teknisk-rom blir revet, det er i dag kun verktøy, sikringsskap og hjelpemotor i dette rommet, hjelpemotor og sikringsskap blir bygget inn som et møbel, verktøy skal bli oppbevart under styrhus som også er et teknisk-rom.

Bytter ut hele entreen til kabinen med en stor skyvedør ca 4,5 meter.

Det vil bli lagt om til nye strømkabler, samtalt av lys går fra pærer til LED.

Styrhuset blir digitalisert med 5 dataskjermer henholdsvis for kartplotter, trådløsradar, kameraovervåkning, mediestasjon og instrumenter. Pad's med  media center i alle lugarer.

Slukkesystem i teknisk-rom under styrhus og begge maskinrommene .

 

Forlenging av flybridge, forlenger flybridge helt til akterdekk dette vi bli utført av slip og sveises på plass der skuta står. Nytt rekkverk  på flybridge den type som blir brukt på uteserveringer i restaurant bransjen også kalt up&down vindskydd med plexiglass, samt at akterdekket blir glasset igjen med plexi når slip er ferdig med monteringen. Dette vil si at flybridge blir på ca 30 kvm. 

 

Håper med dette at prosjektet vekker interesse, belkager alle skrivefeil, jeg har dysleksi men det har også kongen, petter stordalen osv ;)

Legger ved noen bilder som vi bruker som inspirasjon 

 

 

 

ankommet nesna.jpg

ankommet nesna2.jpg

hjelpemotor.jpg

intrior cabin.jpg

skyvedor cabin.jpg

styrhus digital.jpg

Link to post
Share on other sites

MrMyr1 skrev for 1 time siden:

Håper med dette at prosjektet vekker interesse, belkager alle skrivefeil, jeg har dysleksi men det har også kongen, petter stordalen osv ;)

 

Hehe, du skriver bedre enn mange.   Stå på videre :thumbsup:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Steike artig prosjekt!

Tydelig det ikke er en person med 2 gulrotbunter som har satt i gang.. :lol:

 

Ellers regner jeg med du ikke har revet i filler og kastet den gamle/ødelagte innredningen slik jeg har sett andre har gjort.

Utrolig lurt å ha den gamle som mal. :thumbsup:

 

Lykke til videre, følger med!

 

Ref Skriveleifer: Ikke tenk på det, her på BP er det temaet som fenger ikke rettskrivningen.

Det er medlemmer her som sliter med å komme seg ut på toalettet tidsnok og når de en gang når frem husker de ikke hvorfor.... :lol:

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener det var denne som lå ubrukt i Trondheim i flere år. Det ble sagt i "ekspertkretser" at den var preget av mye dårlig arbeid, men det kan nok godt være ispedd litt jantementalitet... Og forhåpentligvis gjaldt det interiøret, som nå åpenbart er historie.

Lykke til med prosjektet. Skal den være klar til påske?

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 12 timer siden:

Lykke til med prosjektet. Skal den være klar til påske?

 

Klart den skal være klar til påske, uten å nevne årstall??

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hadde håpet å følge dette prosjektet, men koka sikkert bort i kålen dette... Eieren har bare to poster her og ikke vært inne siden 2020!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båten står i Mo i Rana, alt av innredning er fjernet isolasjon i vegger mm, rensket helt bort, tror 2 stk vinduer er knust, det stod mye vann i motorrom sist jeg så den. Skikkelig prosjekt dette, forstod at det var litt lekkasje i en sveis i tak cabin. Planen var full restaurering, det blir og koste men tøff det er den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...