Jump to content

Skrevne og uskrevne regler for inn og uthavn. (En tråd for dummies)


Dreuf

Recommended Posts

Som sikker noen har fått med seg er jeg fersk i båt-gamet.
Ref tråden om det er greit eller ei å legge ut båten for å "sikre" seg plass, så tenkte jeg det kunne være greit med en samletråd for skrevene og uskrevene regler i inn og uthavn.
Mye av dette er det sikkert skrevet mye om på forumet før, men kanskje kjekt for oss newbies med en samletråd?

 

Jeg har noen scenario jeg lurer på:
1. 
Jeg kommer til en uthavn f.eks Ildverket (for de som vet hvor det er), der er det brygger og på sommeren så ligger folk med baugen inn, men vår og høst ser jeg folk ligger longside.
Dersom det ligges longside og brygga er full, er det greit å legge seg på utsiden eller hvordan vet man om det er greit eller ei?
Har lest litt om fendrene er ute eller ikke, og om det ligger gummibåt på siden eller ikke.
2. 
I en naturhavn f.eks Vakersholmene som har bolter i fjell, med fortøyning enten longside eller med baug inn, kan man legge seg klin inntil andre båter, eller bør man holde litt avstand?
Jeg ser jo alt folk ligger som sild i tønne der, men kan jo være en stor vennegjeng på tur..
Hvordan er reglene her for å legge seg utenpå andre båter?
3.
Vis vi da sier det samme på f.eks Tønsberg gjestehavn, helt full og båter ligger longside. Greit å legge seg på utsiden da?
4.
Hvor nærme ligger man hverandre på svai? Jeg var for ett par uker siden på Sandø og ankret opp med god klaring til de 2-3 andre båtene som låg i bukta, tipper 50m mellom.
Vi låg med anker i baug og pendlet fint etter vind og strømmer.. 
Etter litt så kommer det en Ibiza 760 og ankrer opp med ett anker i baug og ett i akter, 5-6meter fra meg. Han pendlet da ikke... Det var såpass fint vær at det ikke var noe problem, men han låg innenfor min "komfortsone" dersom vinden plutselig hadde kommet eller snudd..


Målet med tråden er å vite hva som er normalen. Jeg tenker at det finnes ytterpunkter i begge ender med at folk enten løsner fortøyninger eller inviterer på middag om man legger seg på siden. 
Fyll gjerne på med spørsmål og svar så vi kan få en god tråd for oss newbies.

Link to post
Share on other sites

Bruk hodet og øynene på longside plass.

Kommer man først til kai/brygge, hvor det er plass til 2 stk 40 fotere (større om man fortøyer smart), legger man seg på en ende. Ikke midt på. Husk at man kan legge mye baug i "friluft" utfor bryggekant.

Kan man på den ene plassen ligge flere utpå hverandre, den andre ikke. Legg deg på den sistnevnte om du er alene.

(Selverfart nylig, surpomp midt på brygga som hadde store vansker med å flytte og gi plass til tre båter på en longside plass...)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

1. Longside på utsiden av annen båt: Henger det fendere ute så er det en "invitasjon" som sier at det er OK å ligge der. Jeg pleier uansett å spørre hvis det er noen i båten jeg vil legge meg utenpå.

2. Hvis det blir mange båter som ligger med baugen inn vil man til slutt ligge tett-i-tett om man er venner eller ei. Rop evt inn og hør om det er OK at du kiler deg inn mellom to båter. Rop inn "Er det OK at jeg legger meg her?", så får du svar. De aller fleste vil si OK, og så får du nye venner på kjøpet. Hvis de sier "Nei" så vil du kanskje ikke ligge der uansett.

3. Har longside-båtene fenderne ute så er det OK. Svarer de OK er det OK. Ligger det flere båter utenpå hverandre alle andre plasser på brygga, men så er det én som ikke har noen utenpå hverandre så mener jeg det er trygt å legge seg der hvis ikke annet er signalisert. Da er den generelle regelen OK.

4. På svai må man ligge så man ikke pendler borti hverandre. Skal man ligge "fast" med anker både foran og bak må man legge seg i utkanten, på lang nok avstand så man ikke ligger til hindring for andre.

 

Apropos longside utenpå andre: Ikke legg deg utenpå båter som er vesentlig mindre enn din egen. Vi har en 38-fots seilbåt, og jeg liker ikke å ligge utenpå båter som er mindre enn ca. 34-33 fot. Kommer det store bølger eller det blir enda flere som legger seg utenpå deg igjen kan det bli store krefter som "moser" den indre båten.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 53 minutes ago:

1. Longside på utsiden av annen båt: Henger det fendere ute så er det en "invitasjon" som sier at det er OK å ligge der. Jeg pleier uansett å spørre hvis det er noen i båten jeg vil legge meg utenpå.

 

Jeg henger ikke nødvendigvis ut fendere for at det skal være en invitasjon, men fordi jeg opplever at man fendrer først etter man har fortøyd. Så det er rett og slett for å spare egen båt for slike opplevelser. Men ligger jeg longside i gjestehavn er jeg inneforstått med at det kan/vil komme noen på utsiden.

 

I uthavn skal jeg ikke ha noen utenpå. Det hadde også føltes ekstremt unaturlig for egen del å legge seg longside på noen jeg ikke kjenner i uthavn.

Om man ligger med hekkanker og tamp i land i uthavn et populært sted så hender det man ligger litt side om side. Men for egen del prøver jeg få litt

luft i mellom båtene, og har heller ingen hensikt i å invadere andres intimgrenser. Til det er det altfor mange flotte steder man kan ligger.

Link to post
Share on other sites

Longside: 1+ 2 + 3:  Jeg mener du skal ha gode argumenter for å nekte noen å legge seg longside utenpå hvis du ligger slik. Som regel er folk hjelpsomme, men det finnes drittsekker. 

Avstand 2:  Det "vanlige" er jp å først legge seg med litt avstand - men er det et sted man regner med det blir fullt  burde man like gjerne legge seg inntill hverandre fra første stund. Effekten av å lege seg med avstand er at  når nye båter kommer tar de plass i ledige luker og etterhvert er det "fullt" selv om det er glepper i mellom båtene. Det er da gjerne noen som SKAL presse seg inn der det egentlig er for trangt....  Men her igjen: folk er ofte hyggelige og hjelpsomme og justerer på fortøyninger ved behov. 

Ligge på svai 4: Avstanden kan være mindre enn 50 m. om alle svaier i takt, - men litt avhengig av dybde, forventet vindskift mm.   Le

 

men det var veldig klønete av Ibizaen, jeg ville ropt til ham og bedt ham om å legge seg lenger bort og heve ankeret akterut (i alle fall hvis det var plass til å svaie). 5-6 meter er uansett uakseptabelt. 

Link to post
Share on other sites

 ha antenne ute i mange tilfeller da man skal legge til ved siden av andre båter. Opplevde dette nå siste helgen da vi skulle legge til ved siden av en annen båt på Gåsa (singlefjord). Det var god plass til 2 båter men da vi nærmet oss og jeg ordnet med dregget så kom en dame fra den andre båten, flyttet en solseng bort til akkurat der vi skulle legge til og la seg på den. Jeg syntes det var frekt gjort men det var også enn annen ledig plass i nærheten og vi brukte den isteden.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. 

 

Nytt spørsmål:

Når man ankommer en tilsynelatende full gjestehavn, er det vanlig med havneverter som hjelper til med å finne plass eller tilhører dette sjeldenheten? 

Isåfall melder man da sin ankomst på noen måte?

Veldig kjekt med de stedene som har webcam så man slipper å seile bomtur.. F.eks Verdens Ende.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 51 minutes ago:

Takk for gode tips. 

 

Nytt spørsmål:

Når man ankommer en tilsynelatende full gjestehavn, er det vanlig med havneverter som hjelper til med å finne plass eller tilhører dette sjeldenheten? 

Isåfall melder man da sin ankomst på noen måte?

Veldig kjekt med de stedene som har webcam så man slipper å seile bomtur.. F.eks Verdens Ende.

 

I Son står det som regel havneverter og dirigerer på bryggene. Sånn har det vært for oss de siste par årene i hvert fall. Andre steder er det mer tilfeldig. I noen havner kaller du opp havnekontoret via VHF eller mobil, og blir anvist plass.

 

Det er dessverre ingen entydig og klar fremgangsmåte, men enn rolig og behersket ankomst er alltid greit. ?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 46 minutes ago:

Takk for gode tips. 

 

Nytt spørsmål:

Når man ankommer en tilsynelatende full gjestehavn, er det vanlig med havneverter som hjelper til med å finne plass eller tilhører dette sjeldenheten? 

Isåfall melder man da sin ankomst på noen måte?

Veldig kjekt med de stedene som har webcam så man slipper å seile bomtur.. F.eks Verdens Ende.

Det varierer. I Fiskebäckil, Skärhamn og på Gullholmen opplevde vi i fjor å bli geleidet inn, enten av en havnevert i jolle, eller på brygge med megafon. I Stavern er også havnevertinna ganske på. Ellers er det sjeldent så fullt at det aldri er plass til en til. Det opplevde vi kun én eneste gang i fjor. Det var i Hunnebostrand når det var meldt uvær. Vi og en haug med andre båter la oss i en naturhavn mellom Bovallstrand og Hunnebostrand. (Husker ikke hva den heter)

 

Med et vennlig smil og litt smidighet får man som oftest lirket seg inn, men klart... det er de som er sure men de tenker jeg bare har et kjipt liv og ikke kan noe for det. De er lette å fyre opp ytterligere så det kan jo være gøy om man liker den slags ??

Link to post
Share on other sites

Bra tråd du har startet Dreuf! Kanskje den kan bidra til å løfte noen temaer og problemstillinger som f.eks. ikke kommer opp på båtførerprøven?

 

Jeg tilføyer en uskreven regel til, og det dreier seg om jollekjøring i uthavn/naturhavn. Sikkert flere meninger om dette, men her er min: Ikke la ungene kjøre i ring og ustoppelig fram og tilbake der båter ligger fortøyd, det skaper unødig støy. Be dem heller kjøre ut av bukta og kjøre i ring i åpen sjø. Hvis de ikke er store nok til det må en voksen bli med. Et av de drøyeste tilfellene jeg har vært vitne til var at en mor ba ungene om å ikke kjøre i sikk-sakk rett bak der de lå fortøyd, og så henviste hun dem til å kjøre "der borte" (så pekte hun på andre siden av bukta der det lå andre båter fortøyd). Dette må vel være toppen av frekkhet. Hun satt altså ikke pris på jollekjøringen selv, men hadde ikke problemer med at de kjørte i ring bak de andre båtene :thumbsdown:

 

Andre temaer hvor det er uskrevne regler er f.eks. bruk av aggregat i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Til å begynne med syns eg det var ubehagelig dette med å ankomme f.eks teistholmen når det var mye båt der. Kunne eg legge meg her? Eller der? Var det greit osv?

 

Lærdommen var enkel: Ja det kan du. Men legger du deg utpå, må du jo følge med slik at de kan få komme seg ut ved behov. Legger ofte igjen mob nummer i båten hvis vi skal sette oss slik at vi ikke ser båten en periode.

 

Har tilgode å få sure kommentarer når eg har lagt meg utpå på slike steder. 

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med lading i uthavn? 

Jeg har en 100w solcelle, men batteriet mitt er nok ikke helt friskt så tror jeg må starte motor og lade en tur ila helgen.. 

 

Aggregat har jeg også tittet litt på, men tror ikke jeg hadde turt å starte det om jeg ikke var alene på en holme, på en annen side så er det ikke sikkert ett godt aggregat støyer mer enn en båt med motoren i gang..

 

Jeg så også en som kommenterte på Båtfolk på facebook (forferdelig slitsom gruppe forresten). Og klaget på at naboen kjørte webastoen...

Er det noe folk bryr seg om? Jeg har da aldri tenkt på at den lager noe støy.. (Kan også ha vært ironi, men det er ikke alltid like enkelt å formidle på sosiale forum..)

 

Link to post
Share on other sites

Må du lade så spør naboen(e) først om det er greit, og fortell at du må fordi batteriet er trasig, men gi naboen et estimat på hvor lenge. Gjør det på dagen når bølgeskvulp og vind skjermer, aldri på kvelden eller natten. Med Aggregat: snakker vi da luftkjølt bensindrevet portabel greie (huff huff) eller vannkjølt fastmontert diesel. Det siste er bedre, men kan også være irriterende på natten. Har ligget ved siden av disse digre gin-palassene som har aggregat gående 24/7 med vinduet mitt rett ved siden av kjølevannsutløpet - som av en eller annen grunn alltid må være LANGT over vannlinjen.... 

 

M.h.t Webastoen (og også motoren) så kan det gjerne være eksosen, og ikke lyden som er plagsom. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 42 minutes ago:

Hvordan er det med lading i uthavn? 

Jeg har en 100w solcelle, men batteriet mitt er nok ikke helt friskt så tror jeg må starte motor og lade en tur ila helgen.. 

 

 

Man kjører ikke motor for å lade hvis båtene ligger tett i tett og folk oppholder seg ute i båtene  er det mere glisent i uthavnen og det blåser så støyen drukner kan det være greit.
Men hvorfor ikke ha orden på batteriene og størrelsen på banken så slipper man å forholde seg til slikt?
 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

et godt aggregat, eller webasto, støyer lite. og lukter litt. tror de fleste aksepterer det, så man kan kanskje forvente at de som faktisk plages sier ifra. noen kan sikkert bli kvalme av eksoslukta feks. jeg innretter meg etter det jeg tror er ok for folk flest, og så tar jeg spesielt hensyn dersom noen ber om det. 

 

longside er flott, særlig når man er alene i båten. lett å legge til.  kunne ikke falle meg inn å avvise noen medmindre det er uforsvarlig eller det er på vegne av de som ligger innenfor meg igjen. så får de ta evt diskusjon. i en del havner er det regulert at man ligger longside, så og så mange utenpå. da er det vel ihvertfall lite rom for diskusjon.

 

ellers er det vel god skikk å hjelpe hverandre, ta imot når nye ankommer havna og skal ha feste i land feks.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Hvordan er det med lading i uthavn? 

Jeg har en 100w solcelle, men batteriet mitt er nok ikke helt friskt så tror jeg må starte motor og lade en tur ila helgen.. 

 

Starte motoren og la den gå på tomgang for å lade bør være helt uakseptabelt i uthavn så sant man ikke ligger helt alene, det bør være en uskreven regel. Ligger det kun vennebåter på et sted kan jo de være enige om hvordan de ter seg, men er det andre båter der lar man være. Har du ikke strøm nok til å ligge de dagene du skal bør du utvide batteribanken eller kaste loss og kjøre en tur for å lade. Da får du tømt septiken og varmt vann i samme slengen. Hiver du ute et snøre kan du til og med få fisk til middag :smiley:  Det er også mulig å bygge ut solcellekapasiteten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Godt bilde Horst:

 

Ville dere som drevne båtfolk kjørt videre etter en rekognosering her eller ville dere sagt at det fortsatt er mulig å få en plass?

 

(Vedr lading: Større forbruks-bank er på to-do listen min, men båt-kontoen trenger litt påfyll først så om jeg trenger så får vi ta en strafferunde rundt øya :) ).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville gått videre. De har signalisert hva de vil og presser en seg på så kan stemninga bli dårlig. Om jeg kom sent om kvelden og bare skulle sove hadde jeg spurt om de kunne flytte jolla. Evt besørget det selv om ingen var der. 

 

Ang strøm så kan investeringer med led osv på forbrukssiden også gjøre gode utslag. Feks at en bytter til mer strømsnåle greier når en først bytter noe. Og et lite strømregnskap er et godt redskap. Så spørs det hva en vil... Noen båter er rene atomkraftverket med avansert og gedigent anlegg som kan forsyne en landsby, andre går andre veien og finner løsninger for å gjøre det enkelt og bruke mindre. 

Link to post
Share on other sites

Er det noen forskjell på hvordan båten er fortøyd? Ser de 2 båten på bildet, men klarer ikke å se skikkelig på en liten mobiltelefon.  De ligger vel ikke direkte longside til kai, men har kanskje litt for dårlig feste til utriggere e.l. for å ta opp kreftene fra ytterligere båter utenfor? Nytt for meg, derfor spørsmålet.

Apropos anføttes plassering. Ser fordelen, men kan ikke se at det blir praktisert særlig mye. Vil man kanskje bli betraktet som usosial om man gjør det, og hva med når man skal gå i land fra ytterste båt? Dumt å måtte gå siksak for å ikke tråkke inn i cockpiten til de innenfor.

Ligger alle samme vei, blir det vel mindre ulemper ved at man går lengst unna der folk oppholder seg?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dreuf said:

Godt bilde Horst:

 

Ville dere som drevne båtfolk kjørt videre etter en rekognosering her eller ville dere sagt at det fortsatt er mulig å få en plass?

 

 

Det er plass på utsiden ihvertfall, men ikke nødvendigvis der de to motorbåtene har lagt jollene sine, litt til venstre for midten av bildet. Hvis det er meningen det skal gå an å ligge der ville jeg bedt om at de flytta jolla, siden det ikke er så smart å ligge longside på utsiden der. 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Shore said:

 

Ligger alle samme vei, blir det vel mindre ulemper ved at man går lengst unna der folk oppholder seg?

 

Da bør man passe på å ligge litt "skjevt" på et eller annet vis, slik at mastene ikke kan slå inn i hverandre når fjordplogen kommer. De to seilbåtene som ligger på utsiden i bildet kan se litt utsatt ut. Ellers går jo ikke sola ned i øst og vest, men bare i vest, så det er jo hyggelig for alle å få med seg dét :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...