Jump to content

Legge til i uthavn med bauganker?


Duppe

Recommended Posts

Hallo folkens

 

Regner med å få første båt snart og lurer på dette med å legge til i uthavn når ankeret er i baugen..

 

Finner ikke noe info på dette. Hvordan gjør man? Det er snakk om en 25 cabincruiser med anker på vinsj i baugen.

 

Jeg finner først altså en plass med fralandsvind, dropper anker 3 x dybden fra land, bakker og gir ut line til jeg føler ankeret sitter godt, og så videre helt inn til nesten ved land, snur der båten og fester ankerlina bak (i kryssholtet?), hopper så i land og fester bauglina, tilbake i båten og drar ankerlina stram?

 

Regner med det ikke er noen idé å legge til med hekken først med tanke på propell osv, eller går det også fint?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du tror altså at selv et topp anker på vinsj i baug blir mer styr enn å gjøre det manuelt bak foruten vekten på ekstra anker, plassen det tar, fukten lina lager og kostnaden etc?

 

Angående å legge til med hekken, bruker man da helst gangbro eller lignende for å holde avstanden? Er det noen andre triks her? Hadde jo unektelig vært det kjekkeste å få til.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bakerste punktet på båten din er vel propellen på drevet? Du vil ikke ha noe av det inn i svaberget. Ergo må du stoppe et stykke ut, og bruke en planke/landgang for å komme deg i land. Jeg ser for meg at det blir trøblete fra en 25-foter, spesielt i litt bølger eller vind når båten beveger seg.

 

Det enkleste er et anker i hekken og baugen inn. Da trenger du ikke like stor dybde inne ved land, og drev/propell er trygt.

 

Det er nok en grunn til at stort sett alle andre ligger med hekken ut, men finner du en god løsning er sikkert andre interessert, så publiser den her. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, WGM said:

Skjønner ikke hvorfor du spør. Du har jo forstått alt !

 

Trodde bare flere hadde erfaring på dette og hadde triks eller kanskje en bedre måte å gjøre det på da det er så mange båtannonser hvor anker kun er foran. Hvordan best snu båten f.eks? Kjøre forover og kun en liten sving for så å fange lina med båtshake og dra i den resten for å hindre krøll i propellen? Feste lina bak FØR en kommer helt inn? Bruke halegatt eller andre ting for å føre lina over/langsmed båten?

 

Tar til meg at flere mener det hele blir for plundrete og bedre å investere i ekstra anker bak, og selvom det virker litt unødvendig for en utenforstående er det vel kanskje fordi jeg ikke har erfart å legge til i vind og bølger, og at når jeg ser det for meg i hodet mitt er alt blikk stille og jeg har masse tid.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør av og til "omvendt" når jeg skal ligge på svai. Men det blir jo likevel en enklere operasjon. Skal man ha kun én vinsj ville jeg hatt den akter. Medmindre jeg skulle ligge mye på svai i  dårlig vær, da er det ankerkjetting som gjelder, og det blir nok kanskje litt for slitsomt å "holde på med" på denne måten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri våget å legge med hekken til i uthavn. Ror/propell/drev er altfor sårbart. Det er fort 1/2 m forskjell på tidevann. Vinden kan dreie, ankeret kan slippe, man kan få uventede bølger fra passerende båt. Plutselig er det en stein man ikke har sett som er rett under båten fordi båten har vridd seg, eller det er grunnere enn da man la til.  Dunker man nedpå da får man skader. Derfor baugen inn. Den tåler et dunk eller to uten annet skadd enn skipperens stolthet. 

Link to post
Share on other sites

Det er jaggu nok styr å legge til i uthavn noen ganger,  om man ikke skal bale med kun bauganker i tillegg. 

En ting er når du skal legge til, men mye kan ha skjedd med vindforholdene når du skal legge fra.

 

Jeg vil anbefale deg å droppe dette prosjektet, og gjøre som ca 99,99% av de som bruker båten i uthavn gjør. Monter ankervinsj akter??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On 27.5.2017 at 13.36:

Jeg finner først altså en plass med fralandsvind, dropper anker 3 x dybden fra land, bakker og gir ut line til jeg føler ankeret sitter godt, og så videre helt inn til nesten ved land, snur der båten og fester ankerlina bak (i kryssholtet?), hopper så i land og fester bauglina, tilbake i båten og drar ankerlina stram?

 

Her er noen alternativer fra meg. Den manøveren du beskriver tror jeg ikke er så lett i praksis som det høres ut.

  • Istedenfor prosedyren du beskriver dropper du ankeret, tar tak i tauet, og kjører mot land samtidig som du, eller en annen voksen du kjenner, lar tauet skli gjennom hendene til du er noen meter fra land. Da legger du et tørn over et kryssholdt og kjører kraftig mot land for å sjekke at du har fått feste. Så slipper du opp nok til at matrosen i baugen kan hoppe i land med tau, kiler og hammer samtidig som du gjør fast bak.
  • Legg deg longside mot fjellet. En utmerket fortøyningsmetode som også sparer slitasje på dreggtau :thumbsup:
  • Glem det med hekken inn. Som Bitteliten skriver, alt for stor sjanse for å bli ufrivillig medlem i tulipanklubben.
  • Dersom du ikke har et utpreget behov for å ligge på svai, f.eks. i forbindelse med dykking, kan du jo demontere vinsjen og sette den på bak.

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 5/28/2017 at 23.40:
  • Istedenfor prosedyren du beskriver dropper du ankeret, tar tak i tauet, og kjører mot land samtidig som du, eller en annen voksen du kjenner, lar tauet skli gjennom hendene til du er noen meter fra land. Da legger du et tørn over et kryssholdt og kjører kraftig mot land for å sjekke at du har fått feste. Så slipper du opp nok til at matrosen i baugen kan hoppe i land med tau, kiler og hammer samtidig som du gjør fast bak.

 

God idé, tror dette må være det beste. Mye bedre tid å få tak i tauet før en kommer nærme land.

 

Med litt trening ser jeg for meg at det skal gå greit (under bra forhold ihvertfall).

 

Men er kryssholtet bak egentlig godt nok som ankerfeste? Kanskje må man bruke begge kryssholtene bak og en Y-kobling mellom de, eller blir det unødvendig?

Link to post
Share on other sites

Jeg så fem kompisbåter legge seg med hekken inn helt syd i bassenget på Gluppö i fjor. Det var båter fra V48 og opp til P62

hvorav alle lå samlet med anker fremme og hekken inn mot strand og fjell. De kom riktig nok ikke helt inntil, og det var litt styr

med jollekjøring og bistand til hverandre, men så fikk de det tilsynelatende fantastisk fint etterpå hvor det ble veldig sosialt

da alles akterdekk, badeplattformer og strand/fjell ble samlet. Så ut til å være verdt innsatsen.

 

Vi hang og skvalpet i en SXK-bøye, og det var ikke så galt det heller :sailing:

Link to post
Share on other sites

I middelhavet ligger man jo vanligvis med akter inn, men med mindre det er mot en brygge er det jo sjelden man kommer så langt inn at strandstolene, grillen og svigermor kan bæres i land uten å bruke jolla. Ser forresten av og til slike tungmanøvrerte langkjølde seilbåter som gjør motsatt manøver av det du snakket om: De går mot brygga med baugen først og slipper ankeret (som da blir liggende under båten) mens de glir inn, låser kjettingen rett før land og snur på ankeret før de bakker inn. Er nok greit med kjetting og vinsj med fritt-fall....

 

Uansett: det beste for deg er nok uansett å hive fra akter hvis du skal inn med baugen først. Så enten må du ta med deg ankeret og nok tau bakover hver gang - i god tid før du kommer inn mot land, eller så må du rigge noe permanent for anker akterut. Anker opp mot 15 kg med tau er vel greit å håndtere manuelt hvis det ikke er plass til ankervinsj på hekken. 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill. Noterer meg at flertallet anbefaler å anskaffe hekkanker.

 

Mulig det ender opp med det, men først må jeg kjøpe båt! ;)

 

Skulle det bli en med bare bauganker vil jeg allikevel prøve med det før evt. kjøp av hekkanker, og kommer naturligvis tilbake med erfaringer rundt dette da.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 18 timer siden:

Takker for alle innspill. Noterer meg at flertallet anbefaler å anskaffe hekkanker.

 

Mulig det ender opp med det, men først må jeg kjøpe båt! ;)

 

Skulle det bli en med bare bauganker vil jeg allikevel prøve med det før evt. kjøp av hekkanker, og kommer naturligvis tilbake med erfaringer rundt dette da.

Haha, hva om du kjøper en båt uten vinsj i det hele tatt, eller uten anker.? Hva om den ikke har .....(sett inn etter egen fantasi). - hva gjør du da? 

Alltid best å ta problemene på forskudd...

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...