Jump to content

Montering av lensepumpe. Skjøting av ledninger.


bkv

Recommended Posts

Jeg må skifte en defekt lensepumpe. Ledningene frem til pumpen ligger skjult og bare noen cm stikker frem. Den nye pumpen er utstyrt med ledningsstumper, men den er ikke til å åpne så min antagelse er at jeg bør skjøte ledningene. Finnes det en vanntett måte å gjøre dette på ?

Link to post
Share on other sites

Skjøtekabelsko med krymp. Finnes bla hos Biltema. Klem sammen kabelskoen på vanlig måte. Deretter varmes krympeplasten f.eks med en lighter til den ligger tett rundt ledningen. 

 

I tillegg kan du ta en krympestrømpe med lim som dekker hele skjøten, altså utenpå skjøtekabelskoen. Da har du både belte og bukseseler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det du allerede har konstatert, kablene må skjøtes. 

 

Bruk skjøtehylser med lim og krympestrømpe med lim uten på skjøtehylsene. 

 

Det er svært viktig at du bruker korrekt tang slik at du får et godt(og riktig) press på kablene. 

 

Jeg vil også anbefale deg å skjøte kablene trinnvis. 

 

Kan også legge til at dersom du ønsker det prima skjøt, så legger du vulkteip før krympestrømpen. Dette er strengtalt ikke nødvendig ?

Link to post
Share on other sites

Det optimale er selvsagt å bruke korrekt tang, men vanlig kabelsko tang går bra. Klem 4x på hver skjøt, og kontroller kvaliteten på skjøten ved å dra alt du kan i hver ende uten at det løsner.:thumbsup:

Nøyaktig håndverk gir langvarig og pålitelig funksjon.

Skjøte trinnvis betyr nok å forskyve skjøtene litt i forhold til hverandre, slik at ikke alle skjøtene blir liggende på samme sted å lage en stor klump.

 

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste når det gjelder å varme en krympeskjøt er å bruke varmluftpistol.
Uansett om du bruker det eller annen varmekilde er beste måte å starte på midten og arbeide seg utover mot endene. Pass på å ikke svi krympeplasten. Lett å svi hull.
 

Hilsen en "gammel" elektriker :smiley:

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...