Jump to content

Viknes 770, hvordan kobles batteribankene sammen under lading?


niasjan

Recommended Posts

Har en Viknes 770 2006 mod. med to batteribanker. Regner med at det er et relé som kobler sammen batteriene ved kjøring av motor. Er det noen som vet hvor dette eventuelt befinner seg.
 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Ladeproblemer Viknes 770". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke viknes, men det enkleste er å følge kablene. Om det er to skilte banker så bruker det å stå noe i nærheten av batteriene eller hovedbryter. Hvilke hovedbrytere har du forresten? Om du har en slik med 1, 2 off og 1+2 så er de koblet sammen i bryteren. Ta gjerne bilder av det du finner. Mye enklere å svare da. 

Link to post
Share on other sites

Jo har instruksjonsbok men vet ikke hvor relé er plassert eller hvordan det ser ut. Har 4 batteribrytere inne i varmerommet ute på dekk. Start, forbruk, baugpropeller og vinsj. Håpet at relé ikke er plasseret bak hovedbryterne. Ser ut på skjematisk at det skal være et relé som kobler sammen batteriene under gange.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men nevner det likevel. Det BEP VSR releet som Agaton viser bilde av, har en liten bryter på toppen som gjør det mulig å styre releet manuelt. Det som dog er litt spesielt, er at om man har koblet det PÅ manuelt, må bryteren i OFF stilling før den settes på Automatic igjen. Ellers vil ikke den automatiske sensingen fungere.

Har 2 slike selv som jeg måtte lese meg opp på før ting fungerte igjen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • Henger meg på denne tråden :) har overtatt en Viknes 770 combi 1992 modell. der jeg må oppgradere og utvide en del på el-siden. Kanskje noen har liggende et koblingskjema for denne modellen ;) Litt vanskeig å få dannet seg et bilde av hvordan alt er satt sammen. I tillegg er der satt inn baug-thruster som ikke er ferdig koblet p.g.a at batteripakken må skiftes/utvides og der må det nye kabler mellom motor etc
Link to post
Share on other sites

Til Juksakall:

Nå husker jeg ikke helt årstallet på de jeg har vært oppi...På den tiden ble og noen levert som halvfabrikata med alt av innredning og utstyr levert med til neste ingenting for å lage alt selv.

Skal ta det sånn utfra husken mens det kanskje etter hvert kommer noen her med en sånn båt... hint hint....

Alt av forbruk ble samlet i skapet ved førerposisjon. Var vel to skinner til forbruk, en til pluss og en til minus. Batteribryter på toalettet. Kablene fra batteri etc gikk oppunder dekk foran motor og forsvant inn i et hull på styrbord side i motorroms skottet. Finner de og igjen hvis du åpner den avlange luken mellom sittebenkene...

Kabler til viskerne etc. gikk opp og bakom skai i hjørnet i front styrehus.  Kabler til lanterner etc gikk opp langs akterskott, bak dekkplater, 

Var et A4 ark med oversikt som fulgte med hvordan det normalt ble koblet..

Men det er sånn jeg tar det ut ifra husken.

På den tiden trengte vi ikke baugpropell,:giggle: så aner ikke hvordan de som er ettermontert fikk strøm.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Juksakall skrev for 4 timer siden:
  • Henger meg på denne tråden :) har overtatt en Viknes 770 combi 1992 modell. der jeg må oppgradere og utvide en del på el-siden. Kanskje noen har liggende et koblingskjema for denne modellen ;) Litt vanskeig å få dannet seg et bilde av hvordan alt er satt sammen. I tillegg er der satt inn baug-thruster som ikke er ferdig koblet p.g.a at batteripakken må skiftes/utvides og der må det nye kabler mellom motor etc

 

Tror nok det enkleste er å følge en og en kabel og lage seg en tegning ut fra det. Båten er jo noen år nå, så det er sikkert gjort mye etter at båten ble levert fra verftet. Klipp det som ikke brukes og få oversikt over det resterende. Se da om det er godt nok og om noen kabler er skadet. Sett inn nye der det trengs og oppgrader gjerne sikringspanel om det er "slitt". Utrolig hvor mange rare feil det blir på grunn av dårlige og irrete kabler. Intet er bedre en å kjenne sin båt ut og inn :) Er du ikke fornøyd med en løsning eller du synes det fungerer dårlig så koster det ikke så mye med noen nye kabler, brytere og panel. Finnes mye rimelig på markedet. 

Link to post
Share on other sites

OK. Takk for tips. Er jo en måte å løs det på,men tar mye tid som jeg ikke har :) Båten er ganske "rein"og orginal for påheng av div extra.  Tenkte bare prøve å få en oversikt for å monter ekkolodd/kartplotter vhf etc og siden jeg må utvide med et extra batteri.

Link to post
Share on other sites

Om ladelampe slukker, så lader den sannsynligvis. Ladelampe kommer fra en egen likeretter (D+) på dynamo, så hadde den ikke ladet så ville ikke lampa slukt. Har du prøvd å måle direkte på dynamo, den tykke røde kabelen? (B+). Umiddelbart så kan det høres ut som om det er noe annet som er feil og ikke dynamo. Mål både på dynamo og batteri og kom tilbake med resultatene av det. Vet du om du har skilledioder eller rele?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har relé. Men fant ut av det. Det var dårlig kontakt på forspenning på feltet tror jeg det heter. En skjøt på kabelen. To kabler gikk sammen til en. Hedde en lignende feil da båten var to år gammel. Fikk da ny dynamo, men de var muligens dårlig kontakt på samme plass. Ladelampen sluttet å lyse da også om jeg ikke husker feil..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...