Ny skipper Startet 28.Mai.2017 Del på Facebook Startet 28.Mai.2017 Hei igjen ! Hadde problemer med turtallet ! Har nå byttet map sensor, luftfilter og restartet, tatt polene av og på og kalibrert gass, trimflaps og drev. Nå har jeg 3550 omdreininger og 24 knop på full gass . Båten skal gjøre 32 knop. Hva kan være feil ? Gjorde 32 knop for et par dager siden !!! Båten er en Marex 290 cruiser 2006 model med VP D4 260. Muligens også litt mer eksos enn det var tidligere . Takker for svar og mulige løsninger :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Måler du med gps eller logg? Merker du noen forskjell på tid opp i plan eller annet avvik? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Hei ! Måler med GPS, men merker at det tar lenger tid . Har prøvd med 2 GPS målere og de viser det samme. Kan det være feil på propellene . Virker bare som det er midre skyvekraft. Kan HK bli mindre på maskinen av en feil selv om omdreiningene er OK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) I og med at du får det turtallet du skal ha så får de de hestekreftene du skal ha. Derfor sjekk propellene. Kan kanskje være at bosset på ene propellen slipper. Da spinner propellen. Det blir omtrent som en bil som slurer på kløtsjen. Her kan sikkert @Bonus dele sine erfaringer. Propellen er laget slik at mellom selve bladene og senteret som passer på akslingen er det et vulkanisert gummi boss. Dette kan slippe. Da spinner senteret av propellen inne metalldelen av propellen, og du kan få lavere fart selvom turtallet er der det skal være. Winrace i Arendal kan sikkert fikse dette. skulle ha tenkt på dette som en mulighet da du postet første gang, men tok ikke sammenhengen før du sa at du fikk maks turtallet som du skal ha. Bare å beklage det Redigert 28.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Flott, muligens dette er løsningen. Prøver dette . Takk skal du ha for tipset :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Slipp i vulkaniseringen er en mulig årsak ja. Bitteliten har forklart bakgrunnen. Det er lett å teste om du har slipp i vulkaniseringen. Tilt drevet helt opp og lag en "overrett" strek med vannfast tusj (eller en liten ripe) på drev, begge propellene og konen. Kjør en tur og dra på litt. Stopp, tilt opp drevet og sjekk strekene. Står de overrett for hverandre, slik som du lagde dem, er propellene OK. Har de forskjøvet seg har du slipp i en propell. Du ser på strekene hvilken. Winrace i Arendal tar 3.500 for ny vulk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Flott,skal teste dette :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 3.500 er det ny vulk på begge propellene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Ny skipper skrev for 8 timer siden: 3.500 er det ny vulk på begge propellene ? Nei, det gjelder for en propell. Undersøkte det i 2016. Her er utdrag av mail fra Winrace: "Nav koster 2050 kr stk + arbeide 500-1000 kr pr propell". Reparasjonen blir, etter hva jeg har hørt, veldig bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Bilde av strek FØR test: Bilde av strek ETTER test. Bakre propell sluppet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Hei ! Mulig jeg har funnet hva som er galt. På skjoldet til drevet rett over propellen mangler det en sinkanode og 2 bolter som skal holde skjoldet på plass. Regner med at det er dette som bremser den siste kraften, da skjoldet sikker løfter seg under fart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Kjørte testen på om propellene har forflyttet seg i henhold til merkene, men alt var ok. Satt på boltene på skjoldet men dette løste heller ikke noe. La merke til at den nederste propellen har ca. 1 cm åpning til drevet , er dette riktig ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Er det klaring mellom propellene? Da min propell løsnet i vulkingen subbet propellene i hverandre. Var da i kontakt VP forhandler og fikk beskjed om at det kunne være variasjoner på "dybden" på propellene, noe jeg også så da vi gikk en tur på verkstedet og sammenliknet klaringen på noen drev de hadde inne. Hvilken type propeller har du? Kanskje du kunne fått lånt deg et par andre propeller for å teste og eventuelt eliminere mulig feil på propeller som årsak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Det litt klaring mellom propellene, men jeg så at det var ca.1 cm klaring mellom den bakerste propellen og drevet , skal det være så mye klaring eller skal det sitte tett inntil drevet. Når din løsnet i vulkingen mistet du som meg 7-8 knop på toppfart. Virker som det siste 20% av gassdraget kun gir turtall og ikke skyvekraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 1 cm virker kanskje som litt mye, men som nevnt er det litt variasjoner på hvor dypt inn i propellen navet er vulket. Jeg oppdaget problemet med mine propeller da båten stod på land, rett etter overtakelse, så jeg vet ikke hvordan den ville oppført seg i fart/med belastning. Ble oppmerksom på det da propellene subbet i hverandre etter montering. Men ut ifra din beskrivelse med økning i turtall men ikke skyvekraft kan det tyde på et propellproblem med slipp i vulkaniseringen. Dette er en svakhet på disse propellene. Propell kan fungere som normalt med liten belastning, men "slurer"når motstanden øker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Ok,takk for svar , kan nok være propellene, skal prøve å få tatt den opp på et Vp verksted i Horten for å sjekke. Fikset du dine propeller , eller kjøpte du nye. Skal de sendes inn bør vel begge propellene omvulkes for å slippe dette problemet senere, og det ligger vel på en 7-8 lapper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Du kan vel plukke av propellene selv om du ligger på vannet. Jeg hadde sendt de til winrace men det er sikkert tilgjengelig lokale kompetanse alternativer ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Jeg byttet propell i fjor sommer. På ferie. Byttet fra badeplatformen. Ikke vanskelig. Men, husk å sikre propellen med et tau. Dumt å miste den ... For ikke å ødelegge ferien, kjøpte jeg ny propell. Fikk levert over natten. Jeg solgte de gamle på finn.no, og kjørte dem til Winrace i Arendal for ny eier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 God plan, det hadde jeg også fort gjort. Kanskje jeg hadde kjøpt nye og montert, så sendt de gamle til Winrace for fix, og så solgt de som rehabiliterte propeller, god som ny! :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Ny skipper Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Propellene var problemet, problem med begge vulkene, kjøpte nye og båten går som en kule :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) Flott det løste seg merk deg tipset fra Bonus. Winrace kan fikse de gamle. Så kan du selge de. Redigert 3.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Kjempeflott at det løste seg Reparer dem hos Winrace, så har du ekstra. Eller selg dem på finn.no. Jeg gjorde det. Kjørte dem til Winrace i Arendal for kjøperen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fersktilsjøs Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Hei. Ser dette er en gammel tråd, men prøver likevel. Er fersk eier av en Nor Star med VP D4 260 2006-modell. Har lignende problem som beskrevet over. Er nå på første langtur. Første del av dagen fungerte motor utmerket. Andre del av turen sliter vi med at båten er tung å få i plan. Turtall høyt i forhold til fart på plan. Hadde samme problem på tur i helgen, men fikk i ettertid feilmelding og byttet da MAP-sensor og feilmelding forsvant. Spørsmålet mitt er dersom det er problemer med propeller, kan det komme og gå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.