Jump to content

Marex 290 cruiser 2006 model med VP D4 260, lavere fart med samme turtall


Ny skipper

Recommended Posts

Hei igjen !

 

Hadde problemer med turtallet !

Har nå byttet map sensor, luftfilter og restartet, tatt polene av og på og kalibrert gass, trimflaps og drev. Nå har jeg 3550 omdreininger og 24 knop på full gass . Båten skal gjøre 32 knop. Hva kan være feil ?

Gjorde 32 knop for et par dager siden !!!

Båten er en Marex 290 cruiser 2006 model med VP D4 260. Muligens også litt mer eksos enn det var tidligere .

Takker for svar og mulige løsninger :-)

Link to post
Share on other sites

Hei !

Måler med GPS, men merker at det tar lenger tid . Har prøvd med 2 GPS målere og de viser det samme. Kan det være feil på propellene . Virker bare som det er midre skyvekraft.

Kan HK bli mindre på maskinen av en feil selv om omdreiningene er OK.

 

Link to post
Share on other sites

I og med at du får det turtallet du skal ha så får de de hestekreftene du skal ha. 

Derfor sjekk propellene. Kan kanskje være at bosset på ene propellen slipper. Da spinner propellen. Det blir omtrent som en bil som slurer på kløtsjen. 

 

Her kan sikkert @Bonus dele sine erfaringer. 

 

Propellen er laget slik at mellom selve bladene og senteret som passer på akslingen er det et vulkanisert gummi boss. Dette kan slippe. Da spinner senteret av propellen inne metalldelen av propellen, og du kan få lavere fart selvom turtallet er der det skal være.

Winrace i Arendal kan sikkert fikse dette. 

 

skulle ha tenkt på dette som en mulighet da du postet første gang, men tok ikke sammenhengen før du sa at du fikk maks turtallet som du skal ha. Bare å beklage det :smiley:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slipp i vulkaniseringen er en mulig årsak ja. Bitteliten har forklart bakgrunnen. Det er lett å teste om du har slipp i vulkaniseringen. Tilt drevet helt opp og lag en "overrett" strek med vannfast tusj (eller en liten ripe) på drev, begge propellene og konen. Kjør en tur og dra på litt. Stopp, tilt opp drevet og sjekk strekene. Står de overrett for hverandre, slik som du lagde dem, er propellene OK. Har de forskjøvet seg har du slipp i en propell. Du ser på strekene hvilken. Winrace i Arendal tar 3.500 for ny vulk.

Link to post
Share on other sites

Ny skipper skrev for 8 timer siden:

3.500 er det ny vulk på begge propellene ?

Nei, det gjelder for en propell.

Undersøkte det i 2016. Her er utdrag av mail fra Winrace: "Nav koster 2050 kr stk + arbeide 500-1000 kr  pr propell".

Reparasjonen blir, etter hva jeg har hørt, veldig bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Mulig jeg har funnet hva som er galt.

På skjoldet  til drevet rett over propellen mangler det en sinkanode og 2 bolter som skal holde skjoldet på plass.

Regner med at det er dette som bremser den siste kraften, da skjoldet sikker løfter seg under fart

Link to post
Share on other sites

Kjørte testen på om propellene har forflyttet seg i henhold til merkene, men alt var ok. Satt på boltene på skjoldet men dette løste heller ikke noe.

La merke til at den nederste propellen har ca. 1 cm åpning til drevet , er dette riktig ?

Link to post
Share on other sites

Er det klaring mellom propellene? Da min propell løsnet i vulkingen subbet propellene i hverandre.

Var da i kontakt  VP forhandler og fikk beskjed om at det kunne være variasjoner på "dybden" på propellene, noe jeg også så da vi gikk en tur på verkstedet og sammenliknet klaringen på noen drev de hadde inne.

 

Hvilken type propeller har du? Kanskje du kunne fått lånt deg et par andre propeller for å teste og eventuelt eliminere mulig feil på propeller som årsak?

Link to post
Share on other sites

Det litt klaring mellom propellene, men jeg så at det var ca.1 cm klaring mellom den bakerste propellen og drevet , skal det være så mye klaring eller skal det sitte tett inntil drevet.

Når din løsnet i vulkingen mistet du som meg 7-8 knop på toppfart. Virker som det siste 20% av gassdraget kun gir turtall og ikke skyvekraft.

Link to post
Share on other sites

1 cm virker kanskje som litt mye, men som nevnt er det litt variasjoner på hvor dypt inn i propellen navet er vulket.

Jeg oppdaget problemet med mine propeller da båten stod på land, rett etter overtakelse, så jeg vet ikke hvordan den ville oppført seg i fart/med belastning. Ble oppmerksom på det da propellene subbet i hverandre etter montering.

 

Men ut ifra din beskrivelse med økning i turtall men ikke skyvekraft kan det tyde på et propellproblem med slipp i vulkaniseringen. Dette er en svakhet på disse propellene.

Propell kan fungere som normalt med liten belastning, men "slurer"når motstanden øker.

Link to post
Share on other sites

Ok,takk for svar , kan nok være propellene, skal prøve å få tatt den opp på et Vp verksted i Horten for å sjekke. Fikset du dine propeller , eller kjøpte du nye.

Skal de sendes inn bør vel begge propellene omvulkes for å slippe dette problemet senere, og det ligger vel på en 7-8 lapper.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet propell i fjor sommer. På ferie. Byttet fra badeplatformen. Ikke vanskelig. Men, husk å sikre propellen med et tau. Dumt å miste den ...

For ikke å ødelegge ferien, kjøpte jeg ny propell. Fikk levert over natten. Jeg solgte de gamle på finn.no, og kjørte dem til Winrace i Arendal for ny eier.

Link to post
Share on other sites

God plan, det hadde jeg også fort gjort. Kanskje jeg hadde kjøpt nye og montert, så sendt de gamle til Winrace for fix, og så solgt de som rehabiliterte propeller, god som ny! :D 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei. Ser dette er en gammel tråd, men prøver likevel. Er fersk eier av en Nor Star med VP D4 260 2006-modell. Har lignende problem som beskrevet over. Er nå på første langtur. Første del av dagen fungerte motor utmerket. Andre del av turen sliter vi med at båten er tung å få i plan. Turtall høyt i forhold til fart på plan. Hadde samme problem på tur i helgen, men fikk i ettertid feilmelding og byttet da MAP-sensor og feilmelding forsvant. Spørsmålet mitt er dersom det er problemer med propeller, kan det komme og gå? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...