Jump to content

Wallas 1000 kokeapparat ryker ved oppstart


GMM

Recommended Posts

Jeg har et Wallas 1000 kokeapparat, som har begynt å ryke mye blå røyk ut av eksos ved oppstart. Det slutter å ryke da rød lampe lyser. Har ikke opplevd dette før, på de 12 årene vi har hatt båten. Byttet servicesett i fjor vår. Wallas varmeren er koblet til samme parafintank, og den røyk ikke sånn. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Link to post
Share on other sites

Vil ha sjekket returslangen, at den ikke ligger i svanehals eller vannlås, med fall hele veien fra kokeapparat til parafintank. Slangen skal ikke stå ned i parafin, kuttes 1 cm under korken.

Sjekk også at returslangen ikke gjør en "knekk" oppover med det samme den kommer ut fra kokeapparatet på baksiden.

 

Feil ved returslangen vil føre til oppsamling av parafin over veken (får ikke drenert bort overskytende parafin), og det blir en dårlig oppstart med svart/blå røyk under gløding. Når glødingen stopper og apparatet begynner å oppnå temperatur (rød led tennes ved ca 80  grader i brennkammer) og klarer å forbrenne all parafin som blir tilført, vil forbrenningen bli renere.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg sjekket returslangen, den hadde fall hele veien og gikk ikke ned i tanken. Jeg kom så på å sjekke parafinen jeg kjøpte i vår på Maritim, det viser seg at de ga meg varmeolje istedetfor fritidsparafin. Jeg har skiftet til fritidsparafin i dag, og nå er det ingen røyk! Så da regner jeg med at dette er i orden!

 

Link to post
Share on other sites

Tolket det slik at du brukte varmeren på samme tank, og den røyk ikke, dermed "friskmeldte" jeg parafinen.

 

Varmeolje nei, den fungerer ikke på Wallas'er, så nå tror jeg det har ordnet seg :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...